Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til 1 person for turer i nord og østmarka.


Nybegynner på tur

Anbefalte innlegg

Hei

I en alder av 35 år så har jeg bestemt for å begynne å benytte meg av den fantastiske naturen som finnes rundt Oslo.

Jeg har aldri vært et friluftsmenneske og er helt ny på dette, derfor var det en stor glede å oppdage dette forumet der det er så mange som er villige til å dele sine erfaringer!

 

Det er mildt sagt intimiderende å titte på utstyr, det er så mye der ute til mange forskjellige priser.

Jeg har tenkt å begynne forsiktig, vi snakker 1 til 3 netter i nord og østmarka, og trenger derfor et 3-sesongstelt til meg selv. 

Jeg er 198 cm høy og vi snakker om turer på 2-4 timer, så teltet kan godt veie litt mer for å få ekstra plass. 

Har tenkt til å mest dra på tur når det er fint vær, men det er selvsagt fint hvis teltet tåler litt regn og vind.

Det er også fint hvis det er litt plass i forteltet for enkel tilberedning av mat. 

Har primært tenkt meg et kuppeltelt (mye pga. 2 innganger), men er ikke 100% sikker.

Er litt skeptisk mot ultralighte-telt siden nybegynnerfeil kan fort skje og jeg har ikke lyst til å kunne skade teltet mitt for lett.

Jeg har i utgangspunktet ikke et budsjett, men det sier seg selv å betale 10.000 for et 4-sesongstelt for mitt bruk er overkill. 

 

 

Dette er noen av teltene jeg har vurdert: 

Ringstind Pro 2                                                           Har fått inntrykk at Helsport er kvalitet, men dette teltet er nok muligens litt for lavt.

Sydvang Utoset Telt 2-personer                              Bra anmeldelser på Fjellsport, men de utsolgt for den og den koster 1000 kr mer enn det den gjorde for noen uker siden (men er fremdeles rimelig).

Urberg 2-Person Dome Tent G3                               Ser bra ut på papiret og er på tilbud, men jeg kjenner ikke til merket og det er ingen anmeldelser av teltet på siden. 

MCKINLEY Escape 40.3 kuppeltelt 3 personer     Er egentlig er telt for 3 personer, men vekta er fremdeles innafor på 2,7 kg. 
 

 

Hvis noen har noe erfaringer med disse teltene eller andre jeg burde se på så blir jeg takknemlig for alle tilbakemeldinger :) 

Endret av Nybegynner på tur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk også på finn.no. Det ligger mange telt ute til salg der. Kanskje gjør du et kupp?

Jeg har ingen erfaring med de teltene du lister opp, men vil på generelt grunnlag anbefale at du skal velge et telt som er oppgitt å være for en person mere enn det produsenten sier, altså et tomannstelt hvis man kun er en person, tremannstelt hvis man er to personer osv. Da har man det passelig komfortabelt selv om man ikke er vant til å ligge i telt. Det gir litt mer vekt, men noen hundre gram eller en kilo ekstra burde ikke være noe problem for en fyr som rager nær 2 meter over bakken og skal gå 2-4 timer. Det er en liten pris å betale for mye mer komfort, spesielt når været viser seg fra den våte siden. Men ikke kjøp et digert telt. Skogen, særlig Østmarka er utrolig kupert, så det blir fort en utfordring å finne et passe "gulv" å sette et telt på. Østmarka er egentlig aller best egnet for hengekøye, men det blir en helt annen historie.

Jeg kan også legge til at et selvbærende telt har et par fordeler. I stille vær trenger man ofte ingen plugger (eller bare noen få for å holde det ordentlig oppspent). En selvbærende konstruksjon kan du også enkelt flytte på hvis "gulvet" ikke ble helt optimalt. En fordel med inngang fra begge sider er at man kan ha gjennomtrekk i teltet. Det kan fort bli veldig varmt om sommeren når sola står rett på teltet. Det må da være myggnetting i begge dørene.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og håper du får svar på noe av det du lurer på.

Kjenner ikke teltene du nevner, men her er noen tanker fra meg.

Som nevnt ovenfor vil innerteltets fotavtrykk sette noen føringer hva gjelder egnede teltplasser. En annen ting er innerteltets lengde til en kar på 2m. Mange telt har en oppgitt lengde som i praksis ikke er utnyttbar fordi veggene skrår allerede fra bunnduk. Er du stort sett ryggligger vil liggeunderlag+fotlengde+sovepose samlet sett gi en pekepinn på utnyttbar lengde. Det samme gjelder også i hodeenden. Ikke artig når duken kiler nesetippen. Presses innerduk mot ytter får du gjennomslag. Men i et 2p telt kan man jo ligge diagonalt og på så vis avhjelpe problemet. Er du sideligger og mye fosterstilling er denne problemstillingen av mindre betydning.

Mål hvor høyt du rager sittende på baken (+eventuelt sitteunderlag) og opp til issen. Da får du greie på om teltet du velger vil la deg sitte, eller om alt må foregå liggende.

Jo fler (helst effektive) luftemuligheter teltet har jo bedre er det med tanke på kondens. Mye mesh i innertelt har både plusser og minuser.

En rimelig pressening spent opp mellom noen trær gir deg kjærkommen og beskyttet uteplass.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - så bra at du vil ut - vi har alle startet et sted. Om det er ved 35 år eller 7 eller 73, samma det.

Som du selv påpeker - du trenger ikke et telt som tåler alt av storm. Snarere tvert i mot, i marka finne man som regel le, og finner du ikke det, ja da kan du gå to meter til og så finner du det likevel.

Du er høy, og det må du ha med i tankegangen når du ser på telt. Mange telt produserer med en tanke om en "middellengde" som nok ligger rundt 180 cm eller der omkring. Når man da har et par ekstra cm på strømpelesten vil man fort oppleve av skrånende duk på innsiden av teltet gjør at oppgitte lengdemål ikke stemmer med hva du trenger. Et telt kan gjerne ha en innerlengde på 230 cm, men hvor over 50 cm forsvinner fordi avstanden mellom gulv og tak blir for kort. Illustrert ved et tilfeldig Bergans-telt her, det gule arealet vil ikke være nyttbart når du ligger. Med en tenkt skostørrelse på 45 har man en fotlengde rett under 30 cm. Liggeunderlaget (oppblåsbart) har en tykkelse på 5 cm. Soveposen gir et par cm over og (og kanskje under) føttene. Da har du en høyde på 35-40 cm. Når du sover vil du ikke at soveposen skal slå opp i taket på innerteltet. Da kommer både kondens fra innsiden, og gjennomslagsfuktighet fra utsiden til å legge seg på soveposen, og du våkner med våt pose. Så målet er altså at føttene ikke skal berøre telttaket når du sover.  

image.png.3016ffcfd8a6668006f571eb56e89d48.png

Du må altså se på telt hvor endeveggen innvendig er mest mulig loddrett. 

I tillegg - når du skal sove i skogsområder, 3-sesongs, primært godværsdager, da ville jeg ikke være redd for å kjøpe et telt som er bygget på "amerikansk" måte. 

Teori: T-duks telt (regntett ytterduk og myggtett innerduk) kan i hovedsak være bygget på to måter.

1. Den "skandinaviske modellen" (som den gjerne kalles på forumet, også beskrevet som exoskeleton telt) har teltstengene festet i ytterduken og innerteltet er klipset fast i ytterteltet. Når teltet settes opp er det regntett med en gang. Bakdel er at om det er veldig varmt, da er man avhengig av åpne dører for å få luftet godt. Innerteltet står ikke alene.
2. Den "amerikanske modellen" (igjen - forumnavn) har stengene festet til innerteltet. Dette settes opp først, og ytterteltet, eller regn"frakken" slenges over etterpå. Da kan man sette opp bare myggnettet på gode varme netter/dager, men om det regner når man setter det opp kan man risikere vann inn i innerteltet før man får slengt over ytterduken.

For godværstelting i marka trenger du ikke bekymre deg for om du kjøper den ene eller andre modellen. Helsport, Hilleberg osv er typiske skandinaviske teltmodeller, MSR, Vaude, Nemo, osv er typisk amerikansk.

JEG har IKKE erfaring med følgende modeller, men hadde selv, ut fra dine kriterer, sett på f.eks.

Bergans Trollhetta 1: https://www.outnorth.no/bergans/trollhetta-tunnel-1-tent?gclid=Cj0KCQjw1Iv0BRDaARIsAGTWD1s3QqkDYii-gLrQKU5HijWb43fUptTLO-UXxnCfvnjgxaE7f3o6fu8aAgNoEALw_wcB#LightFogblue. På salg hos Outnorth til en hyggelig pris. Rette endevegger, 1,7 kg, men ikke så høyt under taket (90 cm). Plass til en sekk og en gassbrenner i forteltet, men ikke mye kokkelering. 

MSR Elexir 1: https://www.sportsnett.no/turutstyr/telt/1-person/msr-35-elixir-1-tent-v2-p7566/green-1-v36560 (finnes også som tomanns, med litt bedre plass, men fortsatt maxvekt på 2,7 kg. 

 

Det var to eksempler, men det finnes masse mer. Lykke til!

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 187 og bruker på fjellet Ringstind Pro 2 (2017 modell) og Ringstind Superlight 1-2. På Pro 2 er takhøyden inne 1 m, det er mer enn rikelig til meg, på SL. 1-2 er det 90 cm takhøyde det fungerer også greit for meg., men individuelle preferanser teller vel mest. Takhøyde er ikke det aller viktigste for meg, jeg bor jo ikke i teltet jeg bor ute. Telting om vinteren driver jeg ikke med. I marka. på Krokskogen og i Nordmarka bruker jeg "selv-stående" kuppeltelt fordi jeg synes mange ganger at det ikke alltid er lett å finne teltplass inne i skauen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg har laget en video om telt for lange folk, her kan du plukke opp noen tips uansett hvilken teltprodusent du ser på:

https://hilleberg.com/eng/videos/tents-tall-people/

Hvis Hilleberg er aktuelt for deg, bør du se på Unna, som ha bra høyde og liggelengde (230, og endene skrår lite), og god lufting til å være telt med bare en dør. Det er et lite brukt Unna til salgs på finn nå:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170557668

(Nei, det er ikke jeg som er selgeren.  Jeg er bare veldig fornøyd med Hilleberg.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (12 minutter siden):

Hvis Hilleberg er aktuelt for deg, bør du se på Unna, som ha bra høyde og liggelengde (230, og endene skrår lite), og god lufting til å være telt med bare en dør. Det er et lite brukt Unna til salgs på finn nå:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170557668

(Nei, det er ikke jeg som er selgeren.  Jeg er bare veldig fornøyd med Hilleberg.)

Eventuelt Niak, siden trådstarter skal ha 3-sesongstelt. Da får man litt mer plass innendørs og meshdør i innerteltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (3 minutter siden):

Eventuelt Niak, siden trådstarter skal ha 3-sesongstelt. Da får man litt mer plass innendørs og meshdør i innerteltet. 

Ja, Hilleberg Niak er et fint telt.  Men det er lettvektstelt, så det har mindre slitestyrke enn et mer vanlig telt.  Så det blir en avveining mellom hvor lett vekt som trengs, versus hvor slitesterkt telt man vil ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (1 minutt siden):

Ja, Hilleberg Niak er et fint telt.  Men det er lettvektstelt, så det har mindre slitestyrke enn et mer vanlig telt.  Så det blir en avveining mellom hvor lett vekt som trengs, versus hvor slitesterkt telt man vil ha.

Ja, enig i det. Jeg har både Unna og Niak, og synes Niak er helt kurant til den bruken trådstarter skisserer. Men her har jo folk ulike preferanser og terskler for hva man opplever som robust nok til ulikt type bruk. Men begge teltene har jo bare en inngang og relativt lite fortelt, og jeg ser nå at trådstarter kunne tenke seg to innganger og fortelt til matlaging. Kanskje vurdere Helsport Reinsfjell Pro? Da får man mer plass, to innganger, fortelt med plass til kokkelering, og mer robust telt enn SL. Kommer med jevne mellomrom til redusert pris på Helsport Outlet eller finn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er et dumt spørsmål, men trenger du egentlig 2 innganger? Til solotelting har jeg aldri følt behov for det så lenge forteltet er av noenlunde størrelse. Om du har "ordentlig" fortelt med ekstra stangbue (i dette eksemplet tunneltelt) kan du kokkelere i den høyeste delen og ha utstyr liggende i skrådelen hvor det blir lavest. 2 innganger kommer etter min mening mest til sin rett når man er 2 stk eller hvis været er så dårlig at man er avhengig av å ha 1 inngang i le. Så jeg ville ikke ha avskrevet et ellers godt telt kun fordi det har bare 1 inngang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspillene! 

Lofoten-Møring skrev (2 timer siden):

Mulig dette er et dumt spørsmål, men trenger du egentlig 2 innganger? Til solotelting har jeg aldri følt behov for det så lenge forteltet er av noenlunde størrelse. Om du har "ordentlig" fortelt med ekstra stangbue (i dette eksemplet tunneltelt) kan du kokkelere i den høyeste delen og ha utstyr liggende i skrådelen hvor det blir lavest. 2 innganger kommer etter min mening mest til sin rett når man er 2 stk eller hvis været er så dårlig at man er avhengig av å ha 1 inngang i le. Så jeg ville ikke ha avskrevet et ellers godt telt kun fordi det har bare 1 inngang. 

Nei jeg trenger nok ikke 2 innganger, men jeg må si det frister å kunne ta av ytterteltet på fine dager ("amerikansk modell").

Skjønner fort her at det "perfekte teltet" ikke finnes, og ender nok med å få meg både et kuppeltelt og et tunneltelt 😄

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynner på tur skrev (9 timer siden):

å få meg både et kuppeltelt og et tunneltelt

...og etter det kommer det til enda flere telt ;-) Og så blir det tarp(er), og hengekøye(r), sovepose(r), ryggsekk(er), liggeunderlag, kokeaparat(er)... Turutstyrshaugen har en tendens til å vokse eksponentielt. Det fine er at man får sterk rygg av å bære rundt på det...😆

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynner på tur skrev (10 timer siden):

Nei jeg trenger nok ikke 2 innganger, men jeg må si det frister å kunne ta av ytterteltet på fine dager ("amerikansk modell").

Med Hilleberg-telt kan du sette opp innerteltet separat, i tillegg til at inner- og yttertelt normalt settes opp samlet, da slipper du at innerteltet blir vått mens teltet settes opp (amerikansk type telt).  Ser ikke bort fra at det er mulig å sette opp innerteltet separat med telt fra andre nordiske teltprodusenter (Helsport, Fjällräven, mm) også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (22 minutter siden):

 Ser ikke bort fra at det er mulig å sette opp innerteltet separat med telt fra andre nordiske teltprodusenter (Helsport, Fjällräven, mm) også.

Fjällräven og Hilleberg har jo også mesh innertelt til en del av sine modeller som kan settes opp separat, det er deilig på sine dager. 

Endret av varmtvann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL selger Ringstind Pro 2 til under 4000,- nå. To innganger, dvs to fortelt du kan bruke til kokkelering og/eller utstyrslagring. Ville nok ikke brukt bensinbrenner i forteltet men gass bør gå bra. 2,2 kg er samme vekt som Unna fra Hilleberg. Fyller alle behov, unntatt kanskje høyde i innertelt (95 cm) og at det skrår en del i nedre del av innerteltet slik at effektiv liggelengde blir litt kortere enn de oppgitte 230cm. Det løser du ved å ligge diagonalt (siden dette er et tomannstelt). Gjennomlufting gir god ventilasjon, temperaturene i Norge er nesten aldri slik at "kun innertelt i mesh-oppsett" blir aktuelt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (1 time siden):

Spør du meg (men det er det nok ikke så mange som gjør) så er det bortkasta å bruke 8000 (https://www.fjellsport.no/hilleberg-niak-rod.html) på et 3-sesongs telt som skal brukes for en person i Nord- og Østmarka (altså skog). 

Men veldig mange starter jo med turer i marka og utvider sin horisont etter litt tid :)
Har man økonomien så hvorfor ikke kjøpe kvalitet først som sist? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten viktig ting ang Hilleberg: Om man skal sette opp innerteltet seperat, så må man kjøpe ekstra tilbehør!
Men er jo ikke akkurat dyrt...

"Extra pole holders are needed when you want to pitch the inner tent by itself. Link these to the corners of the inner, and place the ends of the poles into them."
https://hilleberg.com/eng/tent/tent-accessories/


Hadde jeg hatt 4900,- liggende hadde jeg kjøpt det Unna i sand selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bsv skrev (7 timer siden):

Tviler på at du får behov for å lage mat i forteltet i marka.

Og du lager mat ute i høljregn med glede? :-)      Det går fint å lage mat inne i Unna, det er bare å klipse vekk litt av innerteltet for å få større fortelt.

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Nybegynner på tur said:

Jeg ser at Hilleberg er vesentlig dyrere enn mye annet, er kvaliteten også vesentlig bedre enn andre produsenter sine telt?

 

Hilleberg blir vel sett på som gullstandarden npr det kommer til telt. Har helsport og fjellreven telt selv og syns kvaliteten på dem er gode, de blir brukt over 3 sesonger fra høyfjell til skog. Aldri redd for at de ikke skal funke om været ikke er helt på min side

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.