Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur/fiske tips Haugalandet


can

Anbefalte innlegg

Hei lurte på om nokon vil bidra litt her, tenkte på Karmøy, Haugesund, Sveio, skjold, vindafjord ja områda rundt om her.

Eg er eigentlig open for da mesta, har eit mål om og komma meg meir ut. Tenkte dagsturer, ettermiddagsturar og helger. Har egentlig tid nok tid, har eit par fiskestenger og ei til ferskvatn og ei  kraftigere til sjøfiske. Er vant med overnattinger frå etnefjellet og Hardangervidda men tenkte kanskje meir på opplevelser i nærområdet no.

Lurt litt på og prøva etter sjøaure i skjoldafjorden no i april, kanskje da er nokon fine plassar eg kan overnatta der og, men da må eg nesten sjå etter.

Tok ein tur til mølstrevågen i går, mest for og sjå på vatna som ligg der. Går sti frå møllstrevågen til Sveio og tok turen for og sjå meg om, fin tur men var ikkje heilt plassen og telta for meg.

I dag tok eg turen til Ålfjorden, gjekk derifrå og inn til sagvatnet/liervatnet grei tur da og men svært kupert, ikkje lett og overnatta men går jo an og ta turen og fiska.

Uansett viss nokon har tips og komma med så er eg mottakelig for da mesta, kan senda på pm og. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Takk for sist ;) Terrenget ytterst på Haugalandet er ikke veldig teltvennlig. Heller ikke særlig fiskevennlig snakker vi sjøørretfiske. Hele Boknafjordbassenget er stengt for fiske etter anadrome arter, dvs. sjøørret og laks. Denne fredningen gjelder mars og april. Jeg har ikke hørt annet at dette gjelder i år også. Skjoldafjorden som for oss i Nord-Rogaland er en populær sportsfiskefjord, er også stengt. Grensen for fredningen går fra Tungenes nord for Stavanger i rett linje til Kårstø i Tysvær. Innenfor er det altså fredning til 1. mai nå. Lysefjorden er forresten unntatt denne fredningen.

Gode plasser å besøke nå etter sjøørreten kan være Straumane i Tysvær, like nord for Mjåsundbrua, samt flere plasser langs Førlandsfjorden og Førresfjorden. Et annet tips kan være å besøke Bukkøy på Karmøy, der de to første sesongene av Vikingane bl.a. ble spilt inn. I sundene der kan det gå sjøørret.

I ferskvann så er det de grunne fiskevannene på Haugalandet som nå er aktuelle. Temperaturen stiger raskest der. Storavatnet ved næringsparken nord for Gismarvik i Tysvær er et slikt vann. Jeg liker meg best der langs vestbredden. Jeg ser også at det fiskes ørret nå i fiskevann på Karmøy, men der er jeg ikke veldig kjent.

Sveio har mange fine fiskevann. Jeg ser du gikk fra Mølstre til Sveio. De vannene der kan ha fin ørretkvalitet, men særlig teltvennlig er det ikke der.

Nå kan det se ut som våren kanskje tar grep i påsken her på våre kanter. Da er det kanskje sjanse for å smake på nærfjellene våre igjen såfremt det er isfritt?

Flere fiskevann i Vigdarvassdraget våkner i disse dager, og blir det skikkelig finvær og temperatur ja da blir kanoen min tatt med på Vigdarvatnet bl.a. Der finnes det ok teltplasser noen steder, men lettest nådd med kano.

God tur! :)

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :)

Jeg har hatt suksess med møresilda i blank og svart og lignende, samt denne her som jeg har brukt mye siste året med bra suksess både til sjøørret og havabbor:

20191026_112957.jpg

Lill-Zigge fra Abu i litt forskjellige fargevarianter. Jeg har montert et øye på som du ser her.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Og takk for sist og for ett veldigt bra svar. Beklaga seint svar, eg har vore for opptatt av Tony Soprano sist veka.

Kanskje eg heller får prøva etter lyren i distriktet her, da går noke fin lyr under land i sommerhalvåret. Og eg har ei 12 fotar som er passelig.
Tenkte meg opp i etnefjellet igjen ute slutten av mai eller så, når da er farbart. Grådigt fint der på den tida.

Overnatta ved breidalsvatnet i Sveio i fjor april, fin tur, fisket var vel ikkje heilt det store da men det må ein vel nærmast rekna med i. Uansett veldigt fint og sova der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Arne Fagerland skrev (10 timer siden):

Hei! Fersk på forumet og amatør til friluft, men jeg har et par spørsmål angående haugalandet.

Har vi et vann som er teltvennlig, har fisk OG kan drikkes? Som sagt så er jeg helt fersk i gamet, så vil ikke få 'avsmak' etter første turen pga feil turvalg.

Det er ikke mange vann i lavlandet på Haugalandet som er veldig teltvennlig, alle har fisk, og de fleste kan drikkes, om enn ikke veldig godt drikkevann. Det er en fordel med en flytende farkost i allefall da for da er bl.a. Vigdarvatnet fint. Det finnes noen campplasser rundt på det vannet, på holmer og nes.

Mer teltvennlig er det når du drar litt opp i høyden lenger øst, da er også vannet langt bedre å drikke. Etnefjellene fra Olalia og østover er fine områder. Sjekk ut Høylandsvatnet eller Lysevatnet med start øverst på Rusvegen i Etne, eller Strypeheiene og Midtre Etnefjell med start på Skarstøl.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.