Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunpose


Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har peiling og kan forklare meg hva man skal se etter av dun og kvalitet på valg av sovepose? Jeg hadde sett for meg at mer dun betyr varmere egenskaper så lenge kvaliteten er den samme. Men ser i eksemplene her at den posen med minst fyllvekt (rago) faktisk er oppgitt å være varmere enn mammuten som har mer dun, til tross for omtrent samme dunegenskaper ellers. Kan man stole på disse tallene?

(Hvis noen ellers har noen tips til en god dunpose med omtrent disse temperaturgrensene så fyr løs:) Må være romslig)

 

Mammut Sphere Down 3-Season
T-LIM: -7°C
T-COMF: -1°C
Type/fyll: 450 gram 800 fill power gåsedun (95 %) og fjær (5 %)
 

Helsport Rago Superlight
T-LIM: - 8°C
T-COMF:  - 2°C
Fyllmateriale:
368g 90/10 Gåsedun 800 cuin/oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et generelt svar siden jeg ikke kjenner detaljene på de nevnte posene:

Passform påvirker og dunfordeling i posen påvirker.

En pose med stor omkrets trenger mer dun for å oppnå samme loft/isolasjon rundt kroppen som en smalere pose, gitt samme dunkvalitet i begge poser.

20200328_174923.thumb.jpg.f0065a2c5da8755146ac5ac308d9cb48.jpg

 

Om man legger mer dun på framsiden av posen en i rygg/bakside så vil man oppnå bedre  temperatur rating med mindre dun en en med samme omkrets som har fordelt dun 50/50 forran og bak.

18_zoned_insulation_1200px.png.e444db2f6acbe2afc2723303d1232349.png

Mye mer dun forran enn bak er ok om du har ett godt liggeunderlag og sover på ryggen da dun under deg uansett blir komprimert. Men om du sover mye på siden og har en pose som roterer med kroppen, ønsker du forholdsvis høy prosentandel dun på baksiden av posen også.

 

Endret av Terka
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (6 minutter siden):

Eneste erfaring jeg har er at jeg har testet å ligge i Sphere. Det er en ganske smal pose så for mitt vedkommende ble den for trang. 

Hva er dine "mål" om jeg kan spørre? Jeg har angst for trange poser, og ser etter en med litt tumleplass...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På ‎28‎.‎03‎.‎2020 den 18.10):

Et generelt svar siden jeg ikke kjenner detaljene på de nevnte posene:

Passform påvirker og dunfordeling i posen påvirker.

En pose med stor omkrets trenger mer dun for å oppnå samme loft/isolasjon rundt kroppen som en smalere pose, gitt samme dunkvalitet i begge poser.

20200328_174923.thumb.jpg.f0065a2c5da8755146ac5ac308d9cb48.jpg

 

Om man legger mer dun på framsiden av posen en i rygg/bakside så vil man oppnå bedre  temperatur rating med mindre dun en en med samme omkrets som har fordelt dun 50/50 forran og bak.

18_zoned_insulation_1200px.png.e444db2f6acbe2afc2723303d1232349.png

Mye mer dun forran enn bak er ok om du har ett godt liggeunderlag og sover på ryggen da dun under deg uansett blir komprimert. Men om du sover mye på siden og har en pose som roterer med kroppen, ønsker du forholdsvis høy prosentandel dun på baksiden av posen også.

 

Takker også for denne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.