Gå til innhold
  • Bli medlem

Hyttefolk vs Teltfolk


André Pedersen

Anbefalte innlegg

Jeg ser nå i nyhetene at det hele tiden diskuteres om man kan dra på hytta eller ikke. Jeg syntes man skal holde seg unna de tette hytteområdene. 

Men etter over en uke med diskusjon rundt dette, så ser jeg at Telttur aldri blir nevnt som noe man ikke kan gjøre, eller en mulighet for de som vil på hytta. 

Det er klart, man får kanskje ikke en stor familie med en flott hytte til å tilbringe påsken i et telt.. men om man skal ta en for laget/landet, så kan jo det kanskje være en flott ting?

man trenger ikke gå langt fra bilen, som kan parkeres litt for seg selv. for og få en fin fjell følelse. 

 

Selv tenker vi å ta en telttur i påsken, men vi drar ikke langt fra bilen, og ikke om vi blir syke. for, så langt jeg har sett så er det ikke ulovlig å reise på telttur noen dager i fjell og skog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hensikten er vel at om du blir syk, så skal Du belaste helsevesenet i din egen kommune.

Reiser hele Sørnorge til geilo og hemsedal blir det problemer med kapasiteten der. Telter du nært bilen i kortere avstand fra ditt eget sykehus er risikoen en helt annen. Og telting er ikke ulovlig, men det er hytteovernattinger utenfor egen kommune.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Hensikten er vel at om du blir syk, så skal Du belaste helsevesenet i din egen kommune.

Reiser hele Sørnorge til geilo og hemsedal blir det problemer med kapasiteten der. Telter du nært bilen i kortere avstand fra ditt eget sykehus er risikoen en helt annen. Og telting er ikke ulovlig, men det er hytteovernattinger utenfor egen kommune.

Ja helt enig, statistisk sett, så er det x antall benbrudd, og andre skader, og dette er jo utfordringen. Vi bor 1,5 time unna Blefjell og dette ser jeg på som nærtur. dvs. 1,5 time unna eget sykehus. så da tenker jeg telttur i nærheten av bilen, i skog eller fjell er fult mulig. Vi har også hytte i en annen kommune, men denne velger vi å ikke bruke av grunner du skriver, samt at det er greit å holde seg unna hyttefelt nå om dagen. Fint at man ikke slår ned på teltturer, kunne jo fort skjedd..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André Pedersen skrev (6 minutter siden):

Ja helt enig, statistisk sett, så er det x antall benbrudd, og andre skader, og dette er jo utfordringen. Vi bor 1,5 time unna Blefjell og dette ser jeg på som nærtur. dvs. 1,5 time unna eget sykehus. så da tenker jeg telttur i nærheten av bilen, i skog eller fjell er fult mulig. Vi har også hytte i en annen kommune, men denne velger vi å ikke bruke av grunner du skriver, samt at det er greit å holde seg unna hyttefelt nå om dagen. Fint at man ikke slår ned på teltturer, kunne jo fort skjedd..

Det er alltid mulig å finne smutthull, men er dette tiden for å lete etter slike? Jeg synes man kan ta en liten sjekk med seg selv: Hva er formålet med de restriksjonene vi er pålagt? Hva er formålet med de oppfordringene vi har fått om ikke å reise? Hvordan passer den aktiviteten jeg har lyst på sammen med disse formålene?

For meg ender den skisserte turen opp akkurat på samme sted som en hyttetur. Skal de som har hytte på Ble bli nektet å dra dit, mens de som vil ligge i telt samme sted få lov?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (8 minutter siden):

Det er alltid mulig å finne smutthull, men er dette tiden for å lete etter slike? Jeg synes man kan ta en liten sjekk med seg selv: Hva er formålet med de restriksjonene vi er pålagt? Hva er formålet med de oppfordringene vi har fått om ikke å reise? Hvordan passer den aktiviteten jeg har lyst på sammen med disse formålene?

For meg ender den skisserte turen opp akkurat på samme sted som en hyttetur. Skal de som har hytte på Ble bli nektet å dra dit, mens de som vil ligge i telt samme sted få lov?

Du har gode poenger, selvfølgelig. her i huset er vi ei som jobber på sykehuset, med flere ekstravakter, så er deg meg med hjemmekontor og ansvar for skolering av trim av barna. 

At vi i helgen, tar en dagstur hit eller dit, enten i skogen i nærheten eller fjellet, går bra. da har jeg ikke lett etter smutthull. som sagt, drar  vi ikke på hytta som ligger sammen med flere hytter, nettopp fordi der kan det være mye folk. (gå heller ikke på stier i nordmarka, der er det som et kjøpesenter har jeg hørt) så vi passer på at vi er alene, samtidig som vi ikke er uforsvarlig langt unna bil og veien hjem. Disse småturene gjør utrolig godt i en ellers innestengt hverdag, og de kan gjennomføres uten risiko. De som har hytte på Ble, kan ikke dra på hytta nei, men det er fortsatt ingen regler mot telting. og da tenker jeg ikke på finne et smutthull og telte utenfor eiendommen, det er like dumt. men man kan ta med teltet innenfor sin egen kommune, eller i Tryg avstand fra hjemmet og telte, da får man kommet seg litt bort, uten at man utsetter andre for fare. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

André Pedersen skrev (23 minutter siden):

. (gå heller ikke på stier i nordmarka, der er det som et kjøpesenter har jeg hørt) 

 

Dette kan delvis avkreftes. Det er nok først og fremst langs veiene det kryr av folk. Vi var ute sist søndag, og startet temmelig bynært. Så lenge vi fulgte stier og ikke vei, så vi nesten ikke folk. Til tross for at parkeringen var full .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (13 minutter siden):

Dette kan delvis avkreftes. Det er nok først og fremst langs veiene det kryr av folk. Vi var ute sist søndag, og startet temmelig bynært. Så lenge vi fulgte stier og ikke vei, så vi nesten ikke folk. Til tross for at parkeringen var full .

Ja det er nok sant, jeg skulle skrevet grusveier ja. fint man kan gå litt alene i stier og skogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lov å overnatte på fritidsbolig så lenge den er i samme kommune som man har primærbolig/bostedsadresse? Telting innenfor egen kommune burde således være like sosialt akseptabelt. Som andre har nevnt er jo formålet å ikke belaste helsevesenet i andre kommuner enn sin egen. Samtidig bør en også vurdere risiko ved å dra ut. Er det risiko for skade, eller at en går seg bort og trenger hjelp? Da bør en kanskje revurdere. Vi har heldigvis ikke moralpoliti i Norge selv om det virker som enkelte tror de har den stillingen selv. Jeg tenker at dersom man overholder følgende punkter så er man innenfor. Med forbehold om at dette kan endre seg på et senere tidspunkt.

1. Hold avstand til andre for å unngå smitte(spredning)
2. Ikke belaste helsevesenet i andre kommuner enn sin egen
3. Ikke belaste helsevesenet unødvendig
4. Følg instruksjoner fra myndighetene

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tur så bør man kanskje ha i bakhodet i tillegg til belastning av helsevesenet at det kan være for eksempel Røde Kors som må komme og hjelpe deg hvis du kløner det til. I hvert fall her hos oss, så har ikke de smittevernutstyr. Så de setter pris på om folk forholder seg mest mulig i ro.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (6 minutter siden):

Når det gjelder tur så bør man kanskje ha i bakhodet i tillegg til belastning av helsevesenet at det kan være for eksempel Røde Kors som må komme og hjelpe deg hvis du kløner det til. I hvert fall her hos oss, så har ikke de smittevernutstyr. Så de setter pris på om folk forholder seg mest mulig i ro.

 

Ja det er akkurat det. ikke smitte andre, men heller ikke bli skadet, ikke i annen kommune i alle fall. De fleste ulykker skjer i hjemmet sider de, så får vi se. ser det er flere som stiller spørsmål til telttur både her og i andre sosiale medier, og svarene ender på det samme. Jo det er lov, telt hvor du vil, og man smitter ingen andre, men det er dette med når ulykken først inntreffer. Brekker du beinet langt inne på vidda, så er det en ekstra belastning på f.eks luftambulanse. men det kan det jo være på E18 i hjemmekommunen også.. holde seg frisk, ikke ta noen sjangser, uansett hvor du er. og stort sett holde seg i ro.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal følge lovpåbudet om å holde seg borte fra fritidseiendom hvis den er utenfor kommunen. Og så synes jeg man skal følge retningslinjene gitt av FHI og Helsedirektoratet/Regjeringen. Kommunen din kan også ha gitt en del pålegg/retningslinjer. I tillegg har kanskje arbeidsplassen din gitt deg en del pålegg. Ut over dette kan man også lage seg sine egne retningslinjer, men de er og blir ens egne. Personlig synes jeg det blir helt feil å jamstille hytte med telt. Det er svært usannsynlig at tusenvis plutselig skulle finne på å slå opp telt i en kommune (og det må uansett være utenfor egen fritidseiendom). Skulle det skje vil vi nok få enda en ny lov.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også tenkt å telte i påsken.

Det er mye moralpoliti ute om dagen, og man får av og til følelsen av at man skulle skamme seg for ikke å holde seg hjemme.

Begrunnelsen med hytteforbudet er jo å unngå en skjevfordeling på helsevesenet med mange tilreisende til småkommuner. Telting i andre kommuner utgjør ikke noen slik belastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye moral politi, og man skal ikke belaste helsevesenet i andre kommuner. DET er jo grunn ønsket.

blir spennende å se om man får lov til å dra på telttur i påsken, utenfor egen kommune. eller om det kommer noe i Lovdata om dette.

noen sier at man ikke kan forlate egen kommune, men dette må være enkelt kommuner, for jeg fant ingenting om dette i Lovdata. 

 

Jeg ønsker en telttur på Hardangervidda i påsken, men Moralpolitiet som du ref. til får det til å høres ut som om hele Norge skal ut i fjellet, og DA blir det en stor belastning på helsevesenet. men altså... det er få nok folk som går på telttur vinterstid i fjellet, tror ikke det eksploderer nå.... 

vi får se, og følge regler som blir satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår problemstillingen - og det kan jo nevnes at det er mange som er uenig i om dette er en reel problemstilling - er det noen småkommuner som har et helsevesen som potensielt må betjene det dobbelte av sitt innbyggertall når det er fullt belegg på hyttene. Da ble det sett på som nødvendig å innføre et forbud som var lett å håndheve og som skjærer alle over én kam.

Det betyr ikke dermed at en hver reise med opphold over kommunegrensen er moralsk uansvarlig. Jeg kjenner mange som jobber i Bergen i uker av gangen og er registrert bosatt i Oslo. Det samme gjelder sikkert motsatt, og det jevner seg dermed ut. Det er ikke sånn at systemet knekker sammen hvis ikke alle holder seg i hjemmekommunen.

Hvis jeg drar på telttur til Trysil så er det sikkert noen fra Trysil som drar på telttur til Ringebu, og noen fra Ringebu som drar til Nordmarka osv. Ikke noe problem. Og hvis 100 stk. drar på telttur til Trysil så vil statistisk maks 1 trenge legehjelp i løpet av en ukesperiode - det tåler helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre bobilen til hytta og parkere utenfor er jo visstnok lovlig... 

Finnes sikkert enkelte som opptrer som moralpoliti, men på den andre siden har man jo de som kun tenker på seg selv og leter etter ethvert smutthull i reglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (3 minutter siden):

Å kjøre bobilen til hytta og parkere utenfor er jo visstnok lovlig... 

Finnes sikkert enkelte som opptrer som moralpoliti, men på den andre siden har man jo de som kun tenker på seg selv og leter etter ethvert smutthull i reglene. 

Enig i at å bevisst omgå lovverket og tanken bak det er moralsk galt. Men tanken bak lovverket er at store folkemengder ikke skal dra og oppholde seg på samme sted over tid, ikke at folk ikke skal dra ut i naturen. Så føler jeg står på moralsk trygg grunn. 

Endret av Andysor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andysor skrev (6 minutter siden):

Og hvis 100 stk. drar på telttur til Trysil så vil statistisk maks 1 trenge legehjelp i løpet av en ukesperiode - det tåler helsevesenet.

Det kan godt være. Men det kan også godt være at man noen steder bare tenker det, men at det kan ha større konsekvenser enn man tror, hvis man ikke har videre kjennskap til helsevesenet. Her er det flere kommuner med bare en ambulanse, som gjerne har halvannen time til sykehuset. Ett enkelt oppdrag vil altså gjerne føre til en del timer uten ambulanse i nærheten – og her er det mange som mener at beredskapen allerede i dag er over grensen dårlig. Da er det forståelig for meg at de ikke vil ha det verre, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle i utgangspunktet gå over Hardangervidda i påsken, sammen med begge ungene. Dette blir nok ikke noe av nå.

Ikke fordi jeg er redd for å gå i flokk over fjellet, men dersom jeg skulle bli smittet på matbutikken, som egentlig er eneste stedet jeg "møter" folk om dagen.

så er det noe dritt og skulle våkne kl 02:30 på natta, av at jeg eller en av ungene har høy feber.... Vi kunne sikkert fått hjelp, men denne gangen blir vi hjemme fra en sånn langtur.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo ta den tragiske isklatrerulykken på Rjukan som ett eksempel.
En fra Oslo som ble tatt i skredet. Der måtte ambulanser og redningshelikopter + over 30 fra 
Røde kors delta i leiteaksjonen!
Ett godt eksempel på at det ikke er greit å dra på dagsturer og bedrive noe som innebærer mer risiko enn nødvendig!

Endret av tubbs
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (2 minutter siden):

Det kan godt være. Men det kan også godt være at man noen steder bare tenker det, men at det kan ha større konsekvenser enn man tror, hvis man ikke har videre kjennskap til helsevesenet. Her er det flere kommuner med bare en ambulanse, som gjerne har halvannen time til sykehuset. Ett enkelt oppdrag vil altså gjerne føre til en del timer uten ambulanse i nærheten – og her er det mange som mener at beredskapen allerede i dag er over grensen dårlig. Da er det forståelig for meg at de ikke vil ha det verre, uansett.

Da er det viktig å spesifisere hva vi diskuterer: "ingen bør dra på tur i annen kommune" eller "ingen bør dra på tur".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske tydelig hva som er ønsket av oss da?

Er det opp til hver enkelt av oss å vurdere hva vi synes er greit ift overnatting i andre kommuner så lenge vi har andre typer overnatting en på hytte? 

For å ilustrere litt...

Hvilke av disse fire personene gjør noe som er helt innafor ift det vi er pålagt nå?

image.png.86ea8856c18f5462433911f87c0faac3.png

 

Og hvor går grensene om å telte eller overnatte på hytte i annenkommune?

Dette er jo garantert ikke lov.

image.png.a9a48d6b482c85a940b60ee210b74e94.png

Men hvor går grensa ift dette? 1 telt? 5 telt? Eller 1000 telt innenfor annen kommune? Og hvem skal i såfall holde tellingen?

image.png.a77b7dbf4e3c6479f115f31a3c16f0f6.png

 

  • Liker 5
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andysor skrev (11 minutter siden):

Da er det viktig å spesifisere hva vi diskuterer: "ingen bør dra på tur i annen kommune" eller "ingen bør dra på tur".

Det er vel ønsket at man reduserer på begge deler, spesielt i andre kommuner enn sin egen. Altså ikke at man bør la være å dra på tur (det er man tvertimot oppfordret til, i hvert fall hos oss) men tenke over hvor/hvordan man drar. At overnatting er blitt en issue er vel mest fordi man så at for mange lot være å begrense.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 minutt siden):

Men hvor går grensa ift dette? 1 telt? 5 telt? Eller 1000 telt innenfor annen kommune? Og hvem skal i såfall holde tellingen?

Det går jo an å oppkonstruere problemstillinger men faktum er at det var ingen som forutså problemet med bruk av hytter i krisetider. Det var et konkret problem som noen kommuner opplevde og som man håndterte med et forbud. Å oppholde seg i en annen kommune er ikke dermed feil i seg selv.

Gå på tur små grupper - OK
Organisere maraton - Ikke OK

Blir det et problem at veldig mange telter samme sted som gjester i en annen kommune får man vurdere et forbud, og da respekterer man selvsagt det. Inntil den tid er det ingenting som tyder på at å bedrive aktiviteter med en akseptabel risikoprofil i en annen kommune er uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være tydelig: Jeg kommer ikke til å "shame" noen som krysser kommunegrensa på tellturen sin, bare så det er klart. Det får være opp til hver og en og vurdere selv.  Men jeg oppforder folk til å tenke litt med flere perspektiver i hodet. Om alle tenker at "bare meg" ikke gjør en stor forskjell, så kan det i et kollektivt perspektiv bli en ganske stor forskjell likevel om alle gjør det.

Begge mine påskealternativer (Langtur i kajakk / Toppturuke på vestlandet) utgår. Antageligvis så kunne jeg fint klart å vurdert risko og tatt riktige valg, men det ville hatt en uheldig signaleffekt til andre. Både ift risiko (deres vurdering vs min) og lokasjon. Om jeg i stedet telter i marka bak hjemmet mitt og krysser komunegrensa inne i marka en kilometer eller to, så vil det nok ikke gi samme signaler som de to første turalternativene. 

Vi får se hvordan påska blir, ettertiden har fasiten på hvilke valg folkt tar. :) 

Endret av Terka
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.