Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunnel vs. Kuppel


Mammut94

Anbefalte innlegg

Hei igjen, blir tett mellom innleggene her nå.

Noe jeg har prøvd å finne ut men ikke blitt helt klok på, hvorfor velger folk tunnel istedenfor kuppel, eller omvendt? Kan jo lese masse guider, men mye bedre å høre fra folk som har prøvd og har personlige meninger om fordeler/ulemper med en eller begge typer! Innså idag at jeg muligens er forutinntatt på tunnel rett og slett fordi jeg aldri har prøvd annet.

Ny på forumet og må si at det er et flott sted med mye erfarne og vettuge folk! Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kuppeltelt er selvstående, så greiere å sette opp på steder med lite mulighet for plugger. De krever ofte også mindre areal og siden de har stenger som krysser hverandre tåler de ofte endel vind fra forskjellige kanter. Ofte også  to dører og fortelt på hver sin side, noe som gir mulighet for god gjennomlufting og hver sin inngang/roteplass. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker kuppel primært pga ekstra takhøyde. Liker å kunne sitte oppreist halvveis inne i teltet med beina utafor. Også er det ofte bedre utsikt fra soveplassen i kuppeltelt. Pluss det at det er selvstående.

Endret av varmtvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også kuppel, primært fordi det er selvstående og svært enkelt å bardunere / få  stramt. Innretter meg stort sett slik at jeg ikke trenger stort fortelt. På soloturer bruker jeg desidert mest enmanns kuppel, det kan jeg sette opp hvor som helst og bare løfte dit liggeplassen er best (utrolig greit hvis det er ulendt terreng). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største fordelen til tunnel som jeg ser det er på vinteren med pulk, mye enklere å ha delvis pakket i lang teltpose, da går det fort å sette opp. spesielt når du må ha 4-mannstelt som jeg har
 

Ellers liker jeg kuppel best pga takhøyde og 2 innganger.

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

I og med at kuppeltelt er selvstående er de svært lett å flytte om du skulle legge deg litt skjevt eller på en stein/rot. Plass og lufting er nevnt tidligere. Har begge deler og kuppelen blir brukt desidert mest, spesielt på sommeren og tidlig vår. Bagasjeplass er begrenset.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler.

På vinteren bruker oftest tunnel med stort fortelt, samme når barna er med ellers av året og vi skal bruke ett telt. God plass i teltet og forteltet er kriterier her.

På kajakkturer, og andre barmarksturer bruker jeg oftest kuppeltelt. Da ut fra liten grunnflate på teltet, eller at det i stor grad er selvstående.

Dog ingen hard regel, hver tur har ulik karakter, og jeg bruker også kuppel på vinteren om jeg finner det fordelaktig på en tur. 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er litt overraska over dei som vel kuppeltelt pga takhøgda, for sjølv foretrekk eg tunneltelt pga takhøgda. Dei kuppeltelta eg har vore borti, har ikkje vore høge nok til at eg kan sitje med rett rygg, i alle fall ikkje nær åpningen, og det kan eg i alle tunneltelt eg har vore borti. Eg likar også best formen på tunneltelt, men dette er sjølvagt heilt bare min personlege smak.

Men viktigaste fordel med tunneltelt, er kor enkelt og raskt det er å sette opp, særleg når ein er åleine. Nokre kuppeltelt er veldig vanskelege å setje opp, andre er meir overkomlege, men ingen er så enkle og raske å setje opp som tunneltelt. Hilleberg sine kuppeltelt med krokar, er enkle å setje opp, men det tar lang tid.

Kuppeltelt er tyngre, pga fleire stenger. Men det er enklare å stramme teltduken, så lydnivået er meir behagleg i vind.

Det er også mange telt som kombinerer element frå tunnel og kuppeltelt. Dei fleste av desse har, etter mitt syn, kombinert ulempene frå begge telttypene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppertelt med sideinngang er praktisk, og man får god utnyttelse av plassen, men inngangen bør ha stor åpning slik at man slipper å «krype» inn.

Tunelltelt med stort fortelt er en fordel i skikkelig møkkavær, fordi man har en stor inngang med vått utstyr, og god plass til matlaging. Spesielt på vinteren i dårlig vær er det godt å lage seg en dyp stågrop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kuppeltelt må man sette opp med innerteltet først. I pissregn rekker det å bli ganske vått inni før ytterteltet er kommet på plass. Kuppelteltene har som regel også mindre fortelt. I regnvær (og om vinteren) er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker tunnelteltet. På sommerturer hvor vekt er viktig så blir gjerne kuppelteltet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (12 timer siden):

Får balansere med en fordel tunell; Uansett hvor piss været er kommer du inn og ut uten å få en dråpe vann inn i innerteltet, uten å måtte krabbe eller ta av noe klær utafor teltet. 

Det kommer vel an på hvor stort fortelt man har i tunnel- eller kuppelteltet sitt?   Om forteltet er trangt, går det an å klipse vekk innerteltet mens man skifter, om teltet ikke er av amerikansk type der innerteltet settes opp først.

Endret av Luesveis
Amerikanske telt settes vanligvis opp med innerteltet først, derfor antagelig ikke mulig å klipse av innerteltet innenfra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (2 timer siden):

Det kommer vel an på hvor stort fortelt man har i tunnel- eller kuppelteltet sitt?   Om forteltet er trangt, går det an å klipse vekk innerteltet mens man skifter, om teltet ikke er av amerikansk type der innerteltet settes opp først.

Heilt riktig. Det er mange andre ting som er like viktig som kva slags bærande kontruksjon teltet har. Det er store, tunge telt og små, lette telt. Valget er gjerne om ein vil ha komfort i leir eller medan ein går. Storleiken på teltet er også avgjerande for kor stor teltplass ein må ha.

Tunneltelt er tunneltelt. Det klassiske tunnelteltet har fortelt i begge endar. Det betyr at det er ganske langt. For å spare vekt, er det også tunneltelt med fortelt i bare eine enden, og innertelthøgda går mot null i bakkant, med dei ulempene det gjev. Ein modell som knapt kan kallast tunneltelt, men som likevel er ein fortsettelse av denne forenklinga, er småtelt med ei tunnelteltstang på midten og skrå ned i begge ender, som Hilleberg Akto og Helsport Ringstind.

Kuppeltelt finnst i langt fleire variantar med forskjellig tal stenger på kryss og tvers og i ulik form frå langstrakt til nær sirkelrundt. Dei mest kompliserte, med mange stenger, kan vera temmeleg solide, men ei sann plage å sette opp. Dei aller enklaste er 2 stenger diagonalt hjørnemellom. Det fungerer godt på små telt, men vert lite solid på store telt. Dei fordelene som nevnt for eit kuppeltelt, treng ikkje gjelde for eit anna kuppeltelt. Mi erfaring er at det er dårleg plassutnytting i eit kuppeltelt, men i denne tråden plassutnyttinga nevnt som ein fordel for kuppeltelt. Det er ikkje bare telta som er ulike, men dei som skal bruke telta er også ulike.

Og så er det kombinasjonar av desse konstruksjonane. Det kan vera kuppelkonstruksjon med tunnelfortelt og -inngang, eller tunnelform med kryssande  teltstenger. Kombinasjonane er mange.

Ikkje gløym at det finnst teltkonstruksjonar med rette teltstenger også, som hustelt og spisstelt. Er ein oppteken av låg vekt, er det mykje å spare på desse konstruksjonane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (3 timer siden):

Det kommer vel an på hvor stort fortelt man har i tunnel- eller kuppelteltet sitt?   Om forteltet er trangt, går det an å klipse vekk innerteltet mens man skifter, om teltet ikke er av amerikansk type der innerteltet settes opp først.

Ja, jeg sikter til tunell med camp fortelt (Helsport Fjellheimen, Bergans Trillemarka, etc). Man stiger inn i forteltet, lukker åpningen, tar av jakka, trekker regnbuksa ned på låra, åpner innertelt, setter seg inn og tar av sko og regnbukse. Å gjøre det uten å berøre teltduk er vel vanskelig i kuppel. 

Men magen min dreier fortsatt mot kuppel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt kuppel , bare tunnelltelt , men jeg har ligget i kuppeltelt og liker det robuste preget de har . Likevel kommer jeg ikke til å kjøpe kuppeltelt neste gang heller . Fordi slik jeg ser tallene i katalogene , så er kuppeteltene alltid litt tyngre enn tunnellteltene. Og den store fordelen for meg er muligheten til å kunne bruke tunnellteltet uten innerteltet oppslått. Ofte knepper jeg bare av de låsene som trengs for å kunne krølle innerteltet sammen i ene enden , og da har jeg stor plass inne til primusfyring, matlaging og generelt stueliv på virkelige drittværsdager. Det er den store grunnen til at jeg foretrekker tunnelltelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (1 time siden):

Og den store fordelen for meg er muligheten til å kunne bruke tunnellteltet uten innerteltet oppslått. Ofte knepper jeg bare av de låsene som trengs for å kunne krølle innerteltet sammen i ene enden , og da har jeg stor plass inne til primusfyring, matlaging og generelt stueliv på virkelige drittværsdager. Det er den store grunnen til at jeg foretrekker tunnelltelt.

 

Lompa skrev (På 26.3.2020 den 11.32):

De fleste kuppeltelt må man sette opp med innerteltet først. I pissregn rekker det å bli ganske vått inni før ytterteltet er kommet på plass. Kuppelteltene har som regel også mindre fortelt. I regnvær (og om vinteren) er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker tunnelteltet. På sommerturer hvor vekt er viktig så blir gjerne kuppelteltet med.

Bare å velge Hilleberg, så slipper man unna sånt... (og sikkert noen andre merker jeg ikke kjenner til. Håper jo Helsport har det slik og..)

På de sine kuppeltelt settes alt opp uten at innerteltet må opp først, alt settes opp eller pakkes ned sammen. Innerteltet kan hektes av/på som man vil, selv om ytterteltet står oppe. Så ved dårlig vær, kan man hekte av innerteltet og pakke det tørt i sekken for så å pakke ytterteltet ned til slutt. Ved neste camp settes ytterteltet først opp og så hekter man opp et tørt innertelt etterpå..

Etter at jeg gikk over til kuppeltelt så blir det aldri noe tunneltelt her igjen. Skulle jeg derimot begynt med vinterturer på høyfjellet og lign., noe jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å begynne med, så ser jeg selvsagt fordelen med stort fortelt og slikt. Neste på handlelista her er et Allak 2 i fargen "sand" :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er ingen stor telter, men for min del var tunelltelt skikkelig bomkjøp. Jeg brukte lang tid på å sette det opp og ryggen min likte ikke lav åling gjennom forteltet. Jeg innså tabben og solgte det og kjøpte kuppel i stedet. Med ett ble det gøy å telte igjen. Ryggen har det bra og kuppelen er oppe på nullkommasvisj. (Lar innerteltet være montert permanent så jeg slipper kave med det. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2020 at 11:32 AM, Lompa said:

De fleste kuppeltelt må man sette opp med innerteltet først. I pissregn rekker det å bli ganske vått inni før ytterteltet er kommet på plass.

Hva mener du med "de fleste?"
Jeg har eller har hatt kuppeltelt fra Helsport, Hilleberg og Exped. Alle kan settes opp med innerteltet hengende fast i ytterteltet, eller ytterteltet først, og så hekte på innerteltet etterpå. Helt uproblematisk og tørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.