Gå til innhold
  • Bli medlem

Sleeper til Fjellpulken


AASEDAASE

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver og hamstrer utstyr hver måned ved payday. Det neste som skal handles er pulk og sleeper. I den forbindelse lurer jeg på om det er et minstemål på pulken ifht sleeperen? Jeg vurderer enten 154 eller 168 pulk. Føler 188 kan bli litt overkill. Sikkert fint med masse plass til hele familien men blir kanskje stort å drasse på alene på turer opptil en uke? Men så er spørsmålet, en sleeper er 200cm. Har det noen betydning om pulken bare er 168? Eller bør man da ha en 188 pulk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ingenting å si på en 168cm pulk. Da stikker beddingen ut 15cm ut per side, noe som i praksis er ganske lite. Og er enig med deg, 188cm kan fort bli overkill med mindre du skal på lengre ekspedisjoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye 168 med bedding og teltpose. Gikk opp til den størrelsen fra mindre pulk (133) nettopp pga av dette. 

168 er den lengste av de smale pulkene (om de ikke har gjort om på sortimentet). Har hatt med kompis med 188 (lånepulk) på tur og den er bredere og gir merkbart økt motstand i løssnø ifht 168. 

Du skal på ganske langvarig tur før du får plassmangel i en 168 for å si det pent. 
 



(Denne gang uten teltposen på)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp på min første vintertur rett før koronnan slo til. Paris 150cm stivt drag med Fjellpulken 200cm sleeper. Det funka fint, fant ut at det var lurt å feste sleeperen foran i stengene på draget slik at den ikke gled til sidene. 

IMG_20200307_100946.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info. Tradisjon tro blir jeg vel å fylle pulken med stæsj uansett. Lånte meg en Norrøna Recon sekk for noen år siden for en sommertur på Haukeli. Dro med meg altfor mye! Men kjekt å se at lengden er innafor. Får sitte litt på gjerdet og se om prisene faller lengre ned i disse coronatider på utstyrsfronten.

Selv er jeg coronafast offshore på tredje uka og tråler forum for turtips, stæsjtips og reportasjer til det som kan bli en potensielt sett ganske lang friperiode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte spaden på toppen til espenorud!! Det ligger ganske mye erfaring bak det valget. Reiste på vidda med sjøfly og kompisen hev inn en campingstol på toppen av lasset. Tok ikke mange dagene før han var kongen på haugen. Fikk vil låne?? Nei, ikke snakk om. Han fikk jo endel mindre morsomme de første dagene. Må være ganske likt med den spaden.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
torese skrev (På 27.3.2020 den 7.16):

Likte spaden på toppen til espenorud!! Det ligger ganske mye erfaring bak det valget.....

Tore

Spaden er alltid lett tilgjengelig. I dette tilfellet veldig tilgjengelig da den skulle transporteres inn til en gamme som måtte graves frem før bruk. Spaden montert på gammen nå...

 

Om du stuffer en bedding godt nok så fungerer parispulk utmerket. Her 2 skumunderlag, 2 Exped 7 og 9 LW og 2 vinterposer (1 dun og 1 syntetisk):

20200420_140526.thumb.jpg.25710d624a273c74bfcf14779cd715b0.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.