Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredsøker


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg liker å gå på topptur men jeg har ikke noe skredsøker. Har vært varsom og tenkt at det ikke kan skje meg noe, selv om det egentlig er idiotisk å tenke. Har hatt med meg spade og søkestenger riktig nok. Jeg lurer derfor på å skaffe meg en søker/sender. Noen tips til hva jeg bør se etter? Er alle skredsøker kompatibel med hverandre? Tenker på hvis jeg er på tur sammen med noen og de har søkere av andre produsenter? Vinterklærene mine har recco reflektorer. Fungerer søkerne på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja alle Sende/mottakere sender på samme frekvens. 3 antenner har stortsett alle idag, om du velger det ene eller det andet som «ikke proff» betyder ikke det store. Det er viktigere at du træner med den du ender opp med og bliver god på den.

Nei, recco og sende/mottaker snakker ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (19 minutter siden):

Er det bare redningstjenesten som har utstyr til å søke etter recco? 

Mer eller mindre. noen skianlegg (jeg har ikke oversikt over hvilke), forsvaret, og brannvesen og enkelte røde kors hjelpekorps kan ha ut fra region / fokusområde.

20200324_180450.jpg.b62ead0e6de47e4e3a02e4a6c346a900.jpg

20200324_180506.jpg.22274a982c312c3ccbfc3be50f13f072.jpg

 

Sender/mottaker er et "kompisverktøy" for å raskt igangsette søk om noen i en gruppe går i skred. Om du går alene på tur så har den begrenset nytteverdi om ikke andre kommer raskt inn i området og setter i gang søk. (Da sett bort fra at skredsøkeren etter en tid fortsatt kan være til hjelp ifbm å finne og få hentet ut den/de som har gått med i et skred.)

20200324_181428.thumb.jpg.7d777f8ae5d4f02f788027714ca19751.jpg

(Bildet over kun ment som illustrasjon på tidsaspektet ved snøskred.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klart meg lenge uten skredsøker, jeg har en PLB på skulderstroppen.

Du får definitivt mest skredsøker for pengene på finn.no, men ikke kjøp utdaterte modeller.

Kjøpte nettopp en pieps micro på tilbud på vpg.no. Valgte denne utelukkende pga. lav vekt, liten størrelse og fordi den egner seg godt i bukselommen (ikke påkrevd med selen). Jeg har mobil og GPS i brysthøyde og mister ikke buksen i ett skred, derfor synes jeg bukselommen er ett greit sted å ha den på dagsturer.

Jeg har blitt fortalt det samme som RAS sier til deg, så da stemmer nok det tenker jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit element eg synes var greit å ta med når eg kjøpte, var at eg skulle ha ein for "vanlig dødelige". Dvs at eg ikkje treng alle slags fancy funksjoner som til dømes ein profesjonell guide vil ha. 

Dess meir trykkerier dess større sjangse for at eg går meg vill i funksjonar i ein situasjon der eg ynskjer å vere effektiv. 

Spurte då kjenning som arbeidar med fjellføring og kursing, og han tilrådde BCA Tracker. Nettopp pga at den er så enkel, og slik brukarvennleg. 

I kombinasjon med trening på å bruke den og ikkje minst graveteknikk, så har ein kanskje, om ein er heldig, gitt kompisen litt betre odds.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeps, det er bra å ha en skredsøker og best er det å ha en som du kan bruke. Hadde en liten øvelse sammen med noen turkompiser tidligere i vinter og det var stor forskjell på hvor intuitive de enkelte modellene var i bruk - dette var vel og merke folk som ikke hadde øvd spesielt mye på forhånd. Mammut Barryvox, Pieps/DPS Sport, Black Diamond Recon (er vel identisk med Pieps ) viste seg enkle og lett å skjønne av de vi hadde. BCA Tracker2 var ikke så lett... men øvelse gjør mester

Sjekk gjerne https://beaconreviews.com/transceiver_reviews.php

Ellers er jo det veldig kjekt å ha søker dersom man skulle komme over et skred der man går tur. Andre kan jo komme ut i ulykken selv om VI er flinke og forsiktige...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sender/mottaker reviews (beaconreviews kan fort bli for teknisk for noen lesere):

https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-avalanche-beacon

https://beaconreviews.com/transceiver_reviews.php

Noen kommentarer vedr sender/mottaker:

  • Recco og sender/mottaker er ikke-kompatible løsninger, som andre og då har bekreftet her.
  • Fra og med 1997 ble det standardisert at skredsøkere skal sende på et bånd innenfor ±100 Hz rundt 457 kHz. Dette kravet ble i 2001 "strammet inn til ±80 Hz) (Eldre søker enn dette kan sende på helt andre frekvenser (men de er nok ikke aktuelle for aktiv bruk i dag))
  • Eldre søkere kan har driftet litt utenfor  båndet rundt 457kHz-frekvensen de skal sende på (gammel elektronikk..) og dermed ikke lar seg finne av andre søkere. Sjekk alltid dette ved bruk av eldre søkere. (Produsentene anbefaler også service på enhetene ut fra alder og brukstid)
  • Andre elektroniske enheter kan sperre for signalet for en sender/mottaker, hold derfor alltid ting som f.eks. mobiltelefonen unna plasseringen av sender/mottaker enheten mens du er på tur. (Ha sender/mottaker på fremsiden av kroppen, og mobiltelefonen i sekken på ryggen).
  • En sender/mottaker som er enkel og intuitiv i bruk er ofte bedre i bruk en en med mange muligheter/programmer, sistnevnte gir hovedsak økt verdi for avanserte brukere (ikke "mannen i gata").

En liten avsporing:  Jeg har en Mammut Barryvox S som hovedsøker nå, og to originale Barryvox (Opto 3000 - digital&analog - 2 antenner, fra rundt årtusenskiftet), og en eldre Ortovox M1 (analog- 1 antenne). Alle 4 var i bruk i vinterferien, hvor M1 søkeren ble gravd ned, og de 3 andre søkerne i bruk til søk (lek og øving).  De eldste er beholdt for øving og utlån om turdeltakere mangler sender/søker. (Markant enkere og mer nøyaktig å søke med nyere søkere, men en eldre som virker er bedre enn ingen sender/søker).

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Har klart meg lenge uten skredsøker, jeg har en PLB på skulderstroppen.

Du får definitivt mest skredsøker for pengene på finn.no, men ikke kjøp utdaterte modeller.

Kjøpte nettopp en pieps micro på tilbud på vpg.no. Valgte denne utelukkende pga. lav vekt, liten størrelse og fordi den egner seg godt i bukselommen (ikke påkrevd med selen). Jeg har mobil og GPS i brysthøyde og mister ikke buksen i ett skred, derfor synes jeg bukselommen er ett greit sted å ha den på dagsturer.

Jeg har blitt fortalt det samme som RAS sier til deg, så da stemmer nok det tenker jeg.

 

 

UTEmagasinet hadde akuratt en test der de anbefaler å ikke ha sender/mottaker i bukselomma. Argumentet var at beinet er et mindre mål å treffe med søkestanga, i tillegg er det da en risiko for at man graver frem beina først og at man risikerer å pakke snøen rundt hodet.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (15 minutter siden):

UTEmagasinet hadde akuratt en test der de anbefaler å ikke ha sender/mottaker i bukselomma. Argumentet var at beinet er et mindre mål å treffe med søkestanga, i tillegg er det da en risiko for at man graver frem beina først og at man risikerer å pakke snøen rundt hodet.

https://www.backcountryaccess.com/where-to-wear-your-avalanche-transceiver/

https://snowbrains.com/avalanche-beacon-where/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TR skrev (1 time siden):

BCA Tracker2 var ikke så lett... men øvelse gjør mester

Me er kanskje litt ulike i kva me synes er enkelt? Eg finn Tracker 2 enklare enn Mammuten (lengde sidan eg prøvde Mammut dog). 

Men uansett, det me alle er samde om; den ein kan å bruke er enklast å bruke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annet argument for både nyere søker og å ha senderen nær brystet er at en del nye søkere nå dektekterer "vitale data" (Små kroppsbevegelser, som for eksempel et pumpende hjerte eller pustende lunger.) Denne infoen sendes vider på W-link frekvens til kompatibel mottaker ( 869.8 MHz benttes i deler av Europa, 916-926 MHz USA og Canada, mens funksjonaliteten ikke er lovlig i Russland, deler av øst-europa og store deler av Asia.) 

Som angitt så er det ikke standardisert frekvens for dette world-wide, og det er litt kritikk ifbm denne løsningen på at nærliggende skredtatte med sendere uten W-Link (ift den med søker) kan nedprioriteres ift andre skredtatte med sender m/W-Link som sender ut "positive" vitale data.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skredsøkeren er både for din egen og andres sikkerhet👌🏼😊

Eg ville nok kjøpt ny og ikke brukt. Både fordi utviklingen har gått veldig fort, de nyeste modellene har stort sett alltid 3 antenner, og for å kjenne «livshistorien» dens godt nok til å stole på den.
Om dere er flere på tur kan det være greit med flaggfunksjon som setter markør på funn underveis. Flere søkere som sender innenfor et lite område kan være forvirrende og stjele dyrebar tid.
En indikator som viser gjenstående batteritid kan også være greit å ha.

Har selv et par skredsøkere, Arva og BCA, som begge ble levert med en enkel sele/skulderrem som plasserer dem like under brystet, der kroppen er på sitt bredeste og enklest å treffe med søkestang. Tettest mulig inntil kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den er relativt ny så kan du velge nesten hvilken som helst. Det viktigste er at du vet hvordan du bruker den, og hvordan signalet brer seg. Det er dessverre ikke så intuitivt som man skal ha det til. Jeg har øvet selv, og sett andre øve. Dersom gruppen er god på å bruke søkeren, og har god søketeknikk finner man og graver opp markøren på under 10min. Forutsatt at den ikke ligger for dypt. Er man utrent, stresset eller redd så kan det fort gå over det dobbelte av tid. 

Dette bør øves på hver sesong! 

Og ferdsel i skredterreng bør aldri gjøres alene. Snøskredfaren er bare 0 når det ikke er snø. 

Endret av Prebb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 timer siden):

del nye søkere nå dektekterer "vitale data"

Meg bekjent er der bare en produsent som levere dette.

 

jan_o2 skrev (2 timer siden):

Om dere er flere på tur kan det være greit med flaggfunksjon som setter markør på funn underveis. Flere søkere som sender innenfor et lite område kan være forvirrende og stjele dyrebar tid.

Flagge funksjon er en fin ting, men i praksis for «vanlige» folk, er det urealistisk at tro man skal flagge. Man finner den første og graver personen opp. Derefter finner man den anden - som da dessverre også har dårlige odds for overlevelse.

Organiserte redningsmannskaper kan ha mer brug for den funksjon, da har man resurser nok til at grave mer en plass samtidig.

Derfor er det viktig med gode ferdselsrutiner og bare eksponerer en og en ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (12 timer siden):

UTEmagasinet hadde akuratt en test der de anbefaler å ikke ha sender/mottaker i bukselomma. Argumentet var at beinet er et mindre mål å treffe med søkestanga, i tillegg er det da en risiko for at man graver frem beina først og at man risikerer å pakke snøen rundt hodet.

Har lest om dette, og det finnes både fordeler og ulemper med begge løsninger. Begge metoder har sine tilhengere. Sikkerheten er den samme totalt sett.

At låret er ett mindre område å treffe er ett tynt argument, spesielt om du bruker lommen oppe på hoften og ikke en lav lårlomme. (Noen bukser har egen skredsøkerlomme). Resten av kroppen henger forhåpentligvis fast, og da treffer man trolig der om man bommer på lommen på hoften/øverst på låret. Tror det er sjeldent søkestangen står direkte i skredsøkeren.

Har gravd ut ting på kurs før, vanskelig å vite hva som kommer ut først. Dessuten er ikke skredsøkeren festet til ansiktet 🥴

Har du den i brystselen er den nærmere elektronlikken som GPS, mobiltelefon, kamera etc. hvis dette er festet på brystselen og i brystlommene. Det er viktig at avstanden er tilstekkelig, og på mange av mine turer er GPS ett sikkerhetsutstyr som er i aktiv bruk, spesielt når det blir dårlig sikt.

Begge måter å bære søkeren på er innafor, men flytt mobil og GPS vekk fra brystet om man har den i brystselen. Det viktigste er at man har den på seg, ikke i en løs jakke/sekk, og at signalet kommer fram (god nok avstand til elektronikk uansett hvor man har den).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (9 timer siden):

Meg bekjent er der bare en produsent som levere dette.

 

Flagge funksjon er en fin ting, men i praksis for «vanlige» folk, er det urealistisk at tro man skal flagge. Man finner den første og graver personen opp. Derefter finner man den anden - som da dessverre også har dårlige odds for overlevelse.

Organiserte redningsmannskaper kan ha mer brug for den funksjon, da har man resurser nok til at grave mer en plass samtidig.

Derfor er det viktig med gode ferdselsrutiner og bare eksponerer en og en ;)

De fleste nye søkere har mulighet for å flagge. Uansett om man selv ikke har behov for det alltid er det veldig nyttig når man er i en større gruppe, eller kommer til grupper for å bistå. Når man har funn så er det kanskje mer nyttig at 2-3 begynner å grave, og ev andre begynner å søke etter flere om søkeren markerer at den har flere treff. 

Når det gjelder redning fra skred er dette definitivt noe alle bør lære seg om de ferdes i fjellet på vinteren uavhengig om de selv går i skredterreng. Jeg vil faktisk påstå at det er like viktig som å kunne førstehjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (10 timer siden):

Meg bekjent er der bare en produsent som levere dette. ;)

Jepp, jeg kunne spesifisert "noen få" modeller. Pt er det vel to produsenter som bruker denne teknologien til overføring av informasjon mellom sender og mottaker eller deling av informasjon mellom mottakere (i "avansert modus"),  men kun en av dem som har valgt å overføre "vitale data" på en del modeller. (Det er ikke konsensus om at dette er informasjon som bør overføres).

Dog er det et interessant tema (Ikke i tråden her) ift utviklingen av sender/mottaker og hva som forventes å komme.

Litt i samme perspektiv;  jeg har blitt med på tur i grupper hvor det har vært konsensus at du ikke får bli med om du ikke har digital sender/mottaker med 3 anntenner eller spesifikke funksjoner. Dvs "eldre" blir da ekskludert ut fra at de er et "svakere" ledd om den "eldre" søkeren er den som må stå for søk mens andre/nyere er de som må søkes opp.

Tilbake til tråden.. KISS prinsippet er nok nyttig å følge om man ikke er en avansert bruker eller har interesse for å bli det. F.eks. BCA Tracker 1/2/3 har vært kjent for å være enkle å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Litt i samme perspektiv;  jeg har blitt med på tur i grupper hvor det har vært konsensus at du ikke får bli med om du ikke har digital sender/mottaker med 3 anntenner eller spesifikke funksjoner. Dvs "eldre" blir da ekskludert ut fra at de er et "svakere" ledd om den "eldre" søkeren er den som må stå for søk mens andre/nyere er de som må søkes opp.

Skjønar tankegangen, og ville definitivt sagt noko om til dømes plastspade i ein slik samanheng, då ein meir enn gjerne vil ha nok spader i ein utgravingssituasjon. 

Men, ift sender/mottager; dersom ein er ei gruppe føresett eg at ein er fleire enn 2. Om der då til dømes er ein i følget med gammel søker, og resten nye, så vil der, føresett ferdsel i kompismønster, vonleg vere fleire med " ny" søkar? No vart det mange føresetnader her altså, og eg skjønar poenget dykkar, eg berre tenkjer at like viktig som utstyr er no då nettopp ferdselsmønster.

I ei gruppe vil jo bruk av kompismønster kunne bidra til at dersom ein vert teken, så er der fleire ressursar disponibelt for søk og redning. 

No rotar eg meg også ut på viddene og avsporar, så skal avslutte . Ikkje er det "my area of expertise" heller, men er no alltid greit å teste tankane sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

Skjønar tankegangen, og ville definitivt sagt noko om til dømes plastspade i ein slik samanheng, då ein meir enn gjerne vil ha nok spader i ein utgravingssituasjon. 

Men, ift sender/mottager; dersom ein er ei gruppe føresett eg at ein er fleire enn 2. Om der då til dømes er ein i følget med gammel søker, og resten nye, så vil der, føresett ferdsel i kompismønster, vonleg vere fleire med " ny" søkar? No vart det mange føresetnader her altså, og eg skjønar poenget dykkar, eg berre tenkjer at vel så viktig som utstyr er no då nettopp ferdselsmønster.

I ei gruppe vil jo bruk av kompismønster kunne bidra til at dersom ein vert teken, så er der fleire ressursar disponibelt for søk og redning. 

No rotar eg meg også ut på viddene og avsporar, så skal avslutte . Ikkje er det "my area of expertise" heller, men er no alltid greit å teste tankane sine. 

Mitt ståsted ift eldre/nyere sender/mottaker nevnte jeg tidligere i tråden; "De eldste er beholdt for øving og utlån om turdeltakere mangler sender/søker." Men jeg må sjølvsagt forholde meg til resten av gruppa jeg evt. drar på tur med.

 

Vurdering av skredterreng, ferdselsmønster, osv for å unngå å bli tatt av skred eller færrest mulig blir tatt av skred er første "tiltak". Deretter er komptanse/trening på hvordan gå gå frem som gruppe (og individ dersom man er 2 på tur) ved utløst skred. (OG herunder kjem da at ein har utstyr som fungerer i situasjonen)

Tastaturdiksjoner på internettforum blir desverre gjerne litt silo-basert/isolert ift enkelttemaer som tas opp og ivaretar ikkje heilheten rundt ein aktivitet. Relatert til behovet for skredsøker så er det sjølvsagt anbefalt at alle bygger kompetanse rundt aktivitet og tilhørende risikohåntering og tiltak når risiko inntreffer.  Har sjølv behov for å oppdatere og vedlikeholde min kunskap her, noko som bør gjerast jevnlig.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (9 minutter siden):

Mitt ståsted ift eldre/nyere sender/mottaker nevnte jeg tidligere i tråden; "De eldste er beholdt for øving og utlån om turdeltakere mangler sender/søker." Men jeg må sjølvsagt forholde meg til resten av gruppa jeg evt. drar på tur med.

Ser den. Og mitt spm gjekk ikkje på diskusjon ny vs. gammel, var meir meint som eit spm kring kor relevant det eigentleg var med ein slik regel i gruppa, gitt slik og sann. At ein må forhalde seg til den gruppa ein er på tur med er klart :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

3 antenners, bra brukergrensesnitt og lang nok rekkevidde, er noe du bør se etter. Her er en sammenligning og link til reviews: 

Utenfor listene over så er Ortovox Diract og Ortovox Diract Voice spennende ny skredsøker ift brukervenlighet:

 

(Jeg har Barryvox S selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pieps Micro. Liten og lett, passer fint i lårlommen/bukselommen (trenger ikke sele) og bruker lite batteri. Bruker man skredsøker i sele, må man passe på å ha mobiltelefon, bilnøkler, og GPS langt vekke fra brystet, så da er det greit med en som kan være i bukselommen. Men den har ingen andre fordeler, de fleste andre er enklere i bruk, og har ofte bedre rekkevidde.

Kjøper en annen om den slutter å virke en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.