Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski tips til nybegynner


Anbefalte innlegg

Har kjøpt fjellski, uten stålkant, fordi jeg skal på tur med hund :)

Det er smørreski - og jeg lurer på om jeg MÅ smøre de - da jeg også har kortfeller. Hunden er nesten 40 kg, og trekker ganske heftig, så vil ikke ha for mye glid de første turene. 

Tenker å gå mest bortover, og på ganske kald snø. 

Alle tips mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg tenkjer at du kjapt vil kjenne at kontrollen med smøring er vel så god som me kortfell.

Kortfell har ein tendens til å lugge i unnarennet, litt alt etter kva skimodell og smørjelomme du har. Eg har snørekjørt med to og tre trekkhundar, og føretrekk klart smøring for bedre kontroll. 

Kantane funkar sjølv om dei ikkje er av stål :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! 🙂

Testa såvidt i dag, på flat mark - uten smøring eller fell. Må helt klart ha bedre grep, men er redd for å miste glid med vanlig nylonfelle. 

Bør kanskje investere i mohair, eller glide de litt..?

Går forresten på Åsnes Breidablikk, og hovedsaklig på Svalbard der snøen for det meste er tørr og kald. 

Endret av Nybegynner30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynner30 skrev (7 timer siden):

Takk for tips! 🙂

Testa såvidt i dag, på flat mark - uten smøring eller fell. Må helt klart ha bedre grep, men er redd for å miste glid med vanlig nylonfelle. 

Bør kanskje investere i mohair, eller glide de litt..?

Går forresten på Åsnes Breidablikk, og hovedsaklig på Svalbard der snøen for det meste er tørr og kald. D

Å glide fell hjelp betrakteleg. 

Elles ville eg kjøpt nokre av dei kalde voksane, blå ekstra, blå, grønn og polar. 

Ikkje noko hokuspokus å legge på, og ikkje eit problem å veksle mellom kalde voksar og fellar utan å måtte rense skisolen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å smøre breidablikkskiene mine, og opplever at det gir bedre glid, og ikke minst mindre lugging i nedoverbakker, og når bikkja trekker. Har stort sett med meg fellene i sekken, tilfelle jeg har bomsmørt helt, og/eller skal opp noen lange leie bakker.

Endret av Håvard R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.