Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for to: Helsport Fjellheimen Superlight 2 eller 3?


tone*

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal investere i et telt som jeg og min mann skal bruke på korte turer i den norske fjellheimen (turer på maks en uke). Etter en del research har jeg bestemt meg for å kjøpe Helsport sitt Fjellheimen Superlight-telt, men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal kjøpe 2- eller 3-mannsutgaven. Jeg skulle gjerne hørt litt om andres erfaringer med disse teltene. Det er bare mannen min og jeg som kommer til å bruke teltet så det gjør ikke noe om man ligger tett, men vi ønsker jo ikke at det skal bli ukomfortabelt ved at man f.eks. ligger helt inntil teltduken osv. Pr. i dag skiller det 1000 kr mellom teltene hos XXL, og jeg bruker gjerne 1000 kr ekstra hvis det gjør at vi får et telt vi vil være mer fornøyde med enn om vi sparte den tusenlappen. Jeg har lest en del tester og omtaler, og selv om jeg har inntrykk av at det kun er størrelsen som fysisk skiller de to teltene er det alltid 3-mannsutgaven som blir trukket frem som testvinner. Dette forundrer meg litt. Er det noe jeg overser? I tillegg registrerer jeg at på XXLs nettsider blir 2-mannsutgaven omtalt som 3-sesongstelt mens 3-mannsutgaven blir omtalt som helårstelt.

Noen som har erfaring med disse teltene og kan hjelpe meg å velge riktig?

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Fjellheimen Superlight 3. Fruen og meg er fornøyd. Ville dog vurdert kuppel, da superlight ser jeg på som finværstelt. Er det meldt 10m/s og mye regn hele uka tar jeg et annet telt. Og i finvær er ikke stort fortelt så viktig. Men for all del, gå for 3 persons. 

edit: Liker tunell i uvær da jeg kan komme meg helt tørrskodd inn og ut av teltet. 

Endret av TheSleepwalker
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (39 minutter siden):

Jeg gidder ikke en gang å lese hele innlegget. Kjøp heller Reinsfjell 2 SL eller 3. Kuppeltelt er suverent langt bedre enn tunneltelt! Min mening.

Kan du forklare hvorfor? Jeg regner med at det ikke handler om plass, all den tid Fjellheimen SL 3 har både mer takhøyde og bredde i "sovesalen" enn Reinsfjell SL 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du går for Fjellheimen vil du ha 3-mannsversjonen til 2 voksne. Da har du både plass til brede underlag og litt armslag.

(Har Tilbrakt mange netter i både Fjellheimen Pro og X-trem)

Endret av Boggabogg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bjarne H.S. skrev (1 time siden):

Jeg gidder ikke en gang å lese hele innlegget. Kjøp heller Reinsfjell 2 SL eller 3. Kuppeltelt er suverent langt bedre enn tunneltelt! Min mening.

Denne beskriver litt fordeler og ulemper med begge typer telt:

 

Endret av Terka
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de to ville jeg definitvt gått for 3p versjonen, med mindre dere begge er ganske små eller ikke trenger noe særlig albuerom. Jeg har Fjellheimen 3 SL fra noen år tilbake, og den oppleves litt for liten med 2 voksne og hund på 22 kg. Da var modellene litt mindre (lavere og uten kvadratisk innertelt), så det gjelder kanskje ikke like mye de oppdaterte variantene. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det skiller så lite i både pakkevolum og vekt, ville jeg helt klart gått for den største. Det er fint å ha litt armslag i innerteltet når været er dårlig, og å ha plass til pakkposer etc langs teltveggene. Fint å slippe å ligge klint inntil teltduken også med tanke på gjennomslag. At 3-mannsversjonen blir karakterisert som 4-sesongers av XXL er feil. Hvis du tenker å bruke teltet også på vinteren eller over tregrensa i dårlig vær, ville jeg gått for Pro-varianten. Det er snaut med barduner på Superlight-teltene og pluggfestene er trange med tanke på snøplugger.

Ellers vil jeg absolutt anbefale Reinsfjell SL 3 som et alternativ. Et utmerket telt for to. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for mange nyttige innspill! 👍 Supert å kunne dra nytte av erfarne fjellfolks erfaringer. Takk for at dere tar dere tid til å dele. Jeg begynner faktisk å lure på om Reinsfjell SL 3 er et bedre valg. At jeg bør gå for 3-mannsutgaven er det i alle fall ikke tvil om lenger...! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist kommer jo dette med kuppel vs tunnel ned til personlige preferanser. Jeg har Reinsfjell SL (2-mannsutgaven), synes det er et flott telt, og foretrekker generelt kuppel over tunneltelt pga takhøyde og to innganger på Reinsfjell (det siste er også bra for ekteskapet, vi kan ha hvert vårt nivå av rot på hver vår side... og enkelt å gå ut og inn uten å forstyrre den andre). 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsfjell er vel mer en slags hybrid mellom kuppel og tunneltelt med de fordeler/ulemper det har. Egentlig er det som @varmtvann sier mer en smakssak. Reinsfjell er tyngre per størrelse og har mindre, men flere fortelt. Min personlige preferanse er at de gigantiske forteltene er uunnværlige når vi er 2 stk på tur, så vi gikk for Fjellheimen Superlight 3. Når jeg er alene i telt foretrekker jeg to utganger og mindre fortelt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser du på tur hvis det er meldt bare fint vær eller uansett? Har flere telt men mest bruker alle mest ett billig selvgående telt (bd firstlight) betale 1500 kr får,hva med et slik som det her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122392989

https://pakklett.no/collections/3-manns-telt/products/himmel-3p-1-9kg

Veldig kjekt med slike telt syns jeg,men dårlig vær er jo tunnel telt bedre

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (På 23.3.2020 den 16.32):

For å gjøre forvirringen komplett kan jeg jo spørre hvorvidt det er viktig å også ha et telt som kan egne seg til soloturer? 😇 I så fall kan jo 2-personers ha sine fordeler 

Soloturer blir neppe aktuelt, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svingen skrev (På 23.3.2020 den 20.04):

Reiser du på tur hvis det er meldt bare fint vær eller uansett? Har flere telt men mest bruker alle mest ett billig selvgående telt (bd firstlight) betale 1500 kr får,hva med et slik som det her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122392989

https://pakklett.no/collections/3-manns-telt/products/himmel-3p-1-9kg

Veldig kjekt med slike telt syns jeg,men dårlig vær er jo tunnel telt bedre

Det vil nok stort sett bli turer i OK vær. Om det kommer en byge eller to gjør ikke det noe (eller en-to dager med regn i en ellers OK uke), men vi kommer ikke til å legge ut på tur dersom vi vet med sikkerhet at det i hovedsak vil bli dårlig vær, nei. Så friskus er vi dessverre ikke ;-)

Endret av tone*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for 3P, det funker gull til soloturer også. 
Jeg er strålende fornøyd med mitt, tåler dårlig vær og vind(som de fleste telt gjør).


Hvis du vurderer kuppeltelt ville jeg sett på Exped Orion III UL (3). 
Tror dette blir mitt neste telt, god takhøyde og ser ut som er bra telt. 
Men i det siste har prisen steget veldig på dette, vet ikke om det er pga. kronekursen disse dager. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (På 22.3.2020 den 20.29):

Har Fjellheimen Superlight 3. Fruen og meg er fornøyd. Ville dog vurdert kuppel, da superlight ser jeg på som finværstelt. Er det meldt 10m/s og mye regn hele uka tar jeg et annet telt.

Fordi det ikke tåler vind, eller fordi det lite bardunering? Eller fordi det er lett og blafrer? Ellerffordi man ikke kan begrense lufting? Har kjøpt meg et sånt telt og må si at jeg blir skuffet om det ikke er noe særlig i 10 m/s!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.