Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til teltkjøp på budsjett


Mammut94

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og kjæresten skal kjøpe oss et telt etter å ha brukt Jervenduk og teltet til faren min frem til nå. Vi kan betale opp til +/- 3000kr, og ønsker oss et 3-manns tunneltelt, 3-sesongers, gjerne sittehøyde i innerteltet. Helsport Lofoten er kanskje drømmeteltet per nå, men er en del for dyrt for oss på et studentbudsjett dessverre. Så noen som har noen tips eller anbefalinger til telt for oss?

Takk folkens!

PS: Noen som har prøvd eller kan si hva de tror om Marmot Haldor 3p? Det har visst åpning foran slik som Lofoten, men er usikker på kvaliteten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Mammut94 said:

Hei!

Jeg og kjæresten skal kjøpe oss et telt etter å ha brukt Jervenduk og teltet til faren min frem til nå. Vi kan betale opp til +/- 3000kr, og ønsker oss et 3-manns tunneltelt, 3-sesongers, gjerne sittehøyde i innerteltet. Helsport Lofoten er kanskje drømmeteltet per nå, men er en del for dyrt for oss på et studentbudsjett dessverre. Så noen som har noen tips eller anbefalinger til telt for oss?

Takk folkens!

PS: Noen som har prøvd eller kan si hva de tror om Marmot Haldor 3p? Det har visst åpning foran slik som Lofoten, men er usikker på kvaliteten.

 

Hvis du kan leve med å sette opp innerteltet først (amerikansk oppsett) kan jeg absolutt gå god for MSR Elixir 3. Meget romslig innvendig, flere store oppbevaringslommer, to innganger og fortelt, og god ventilering. Mitt har jeg veid til 2,8 kg. På de varmeste sommerdagene kan du velge å kun slå opp innerteltet. 
Sålenge du holder deg unna de værste vindkastene er dette et telt som duger godt for 3-sesongs bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen ble det ikke litt mimring nå på kvelden og jeg begynte å tenke tilbake fem år da jeg begynte med friluftslivet igjen etter mange, mange års fravær. Teltet på bilde er Helsport Nordmarka 2. Jeg kjøpte det på grunn av prisen og fordi jeg var usikker på om jeg ville få til dette. Dårlig vær ble det på natta også. Teltet klarte seg veldig bra, det tålte nok mer enn meg. Nordmarka serien er telt av god kvalitet, men de veier litt mer enn pro serien til Helsport. Lykke til med friluftslivet. Bildet viser første campen min med Ally kanoen og teltet.

2021302269_HVkano2.thumb.jpg.917756341ded3b641206f597d6aa8f5d.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å ta en titt på Bergans Romsdalen 3 kanskje, de selger det for 2800,- hos XXL nå (4999,- hos Bergans) Litt usikker på hvor bratt det skrår i innerteltet, er litt mangel på tegninger der. Kjenner ikke til Haldor teltet, men Marmot er nå et ganske anerkjent merke, har ikke fått med meg at det skal være noe å utsette på kvaliteten der sånn generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (På 22.3.2020 den 18.08):

Hvis du kan leve med å sette opp innerteltet først (amerikansk oppsett) kan jeg absolutt gå god for MSR Elixir 3. Meget romslig innvendig, flere store oppbevaringslommer, to innganger og fortelt, og god ventilering. Mitt har jeg veid til 2,8 kg. På de varmeste sommerdagene kan du velge å kun slå opp innerteltet. 
Sålenge du holder deg unna de værste vindkastene er dette et telt som duger godt for 3-sesongs bruk. 

Takk for svar! Ser Fjellsport har tilbud på MSR Elixir 3 til 3249,- nå. Kan du si litt mer om det? Hvor lang tid bruker du på å sette det opp kontra et normalt tunneltelt? Og hvordan er lagringsplassen for sekk og annet i fortelt?

Ser Fjellsport også har billig Robens Voyager 3EX nå, som jeg har sett litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR lager normalt gode telt! Her får du god plass og god lufting noe som er svært behagelig om sommeren. Hvor mye dårlig vær det tåler skal ikke jeg si så mye om men en varm sommerdag finnes det ikke bedre enn slike kuppeltelt.

mvh

Tore

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Mammut94 said:

Takk for svar! Ser Fjellsport har tilbud på MSR Elixir 3 til 3249,- nå. Kan du si litt mer om det? Hvor lang tid bruker du på å sette det opp kontra et normalt tunneltelt? Og hvordan er lagringsplassen for sekk og annet i fortelt?

Ser Fjellsport også har billig Robens Voyager 3EX nå, som jeg har sett litt på.

Oppsettet er veldig enkelt. Innerteltet klipses i stengene, også monterer du ytterteltet utenpå. Med litt terping har du det montert ila 5 minutter. Selve innerteltet er frittstående. Forteltet plugges ut med to plugger pr side. Er man to på tur (et fortelt hver) er det plenty med lagringsplass for sekk, sko etc. Forteltet kan også åpnes 2/3 for god utsikt/gjennomtrekk. I innerteltet har du to store (!) Og to mindre oppbevaringslommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esphojo skrev (6 minutter siden):

Dette må være et bra alternativ, gitt at det er pro-versjonen (og at lett brukt er ok). Fjellheimen 3 til 2500. Tikker på de fleste boksene deres;

https://www.finn.no/173668633

Trek 3 Camp, dvs ikke Pro iflg bilde i annonsen. Dvs dette: https://www.helsport.no/fjellheimen-trek

EDIT: @KS10 svarte rett før.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk HelSport Lofoten telt. Kjøpt på online-outleten til Helsport for to år siden. Sikkert stått oppslått på ei messe men det gjør da ingenting. Det er et firepersons telt fra pro-serien. Så skal vel fungere som et helårstelt. Bra duk, tåler ei middels bikkje, åpningen i front er nydelig om utsikten er fin. Grei nok høyde inne og. Sjekk outlet ofte, ikke lenge siden det lå et Superlight ute. Ellers kan dere sjekke finn. 

Vi er to voksne og en mellompuddel som har brukt teltet. God plass. Veier 3,9kg tror jeg. 

Edit: Jeg ga 4400, - for dette som jeg tror var ca halv pris da. 

20190513133801_IMG_0208.JPG

Endret av AASEDAASE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alternativ taktikk kan være å gå for et standard, 3-sesongs tunneltelt fra en halvbra produsent nå i første omgang, og så evt bytte til det optimale om noen år. Gsport hadde i vinter McKinley Escape 3 til en tusenlapp, Fjellsport hadde nettopp Urberg 3-persons til en tusenlapp, tidligere en tilsvarende variant fra Sydvang, etc. Så til en tusenlapp får dere et helt standard, greit 3-sesongs 3-manns tunneltelt med aluminiumsstenger på ca 3,5kg. Da er det bare å følge med på noen nettbutikker og slå til når det dukker opp (ikke lenge mellom hver gang). Dette er kanskje ikke Helsport - kvalitet men vil holde greit til normal bruk. En kompis har brukt aktivt sitt McKinley billige tunneltelt i 5-6 år.

Dette er kanskje mest aktuelt som en mellomløsning dersom du egentlig har lyst på et dyrere telt enn du har råd til nå, men hvem vet, kanskje finner du ut som kompisen min at det holder i massevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ingen ekspert og heller mer i din gate vil jeg tro. Teltet jeg har hatt de siste 4 årene og vært kjempe fornøyd med er et billig 3-mannstelt til 2000kr fra Heldre, kjøpt på Sport Norge Sletten. Brukt det mest om sommeren, men også fått kjørt seg på høst og vår. Tåler overraskende bra med vær! Super lett å slå opp, jeg bruker ca. 4-5 min vil jeg anslå. Veier 2kg og har ett helt ok fortelt. Får plass til sko og sekk der. 

https://sportnorge.no/product/64244

Heldre er en del av LMNTS Productions som er eid av de samme som eier og driver Sport Norge og Sport Outlet. Jeg er ofte veldig skeptisk til egenproduserte ting og ukjente eller mindre kjente merker, men dette er faktisk veldig bra. 

Endret av Seeeb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.