Gå til innhold
  • Bli medlem

Turistforeningen frykter konkurs (utskilt)


Kristian V.

Anbefalte innlegg

Og der ble det kjapt en brå overgang fra "Hvordan påvirker Coronaviruset ditt friluftsliv?" til hvordan det nå kan påvirke VÅRT friluftsliv.
Men positiv og glad som jeg er, så har jeg troa på at dette går bra :)  


"Turistforeningen frykter konkurs"
"Hytter er stengt og turer avlyst. DNT frykter at 150 års arbeid for fjell og friluftsliv lider som følge av koronaviruset."

https://www.nrk.no/osloogviken/turistforeningen-frykter-konkurs-1.14952144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristian J. Vabø skrev (5 minutter siden):

"Turistforeningen frykter konkurs"
"Hytter er stengt og turer avlyst. DNT frykter at 150 års arbeid for fjell og friluftsliv lider som følge av koronaviruset."

Nesten som jeg aner konturene av en større og lengre debatt her, så kanskje vi burde skille akkurat dette ut som et eget emne?

Er det virkelig slik at DNT har så svak økonomi at de ikke klarer en sesong uten besøk. Det virker i grunnen litt rart, men kanskje de da ser prisen av å bli overkommersielle?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (3 minutter siden):

Nesten som jeg aner konturene av en større og lengre debatt her, så kanskje vi burde skille akkurat dette ut som et eget emne?

Du er nok kanskje inne på noe der ja, så det går helt greit for min del :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel neppe en problemstilling som er aktuell for DNT som hovedorganisasjon, selv om det selvsagt er utfordrende også for dem. Alle de betjente hyttene derimot hvor vertskapet driver sin egen bedrift, der er det nok adskillig verre. 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen ute og "gråter for sin syke mor".

DNT eier ikke hytter og annet "utstyr". Hyttene er eid av den lokale foreningen. Jeg kan ikke tenke meg at lokale banker (som jeg tror er de som låner penger til turistforeningene) slår "sin" turistforening konkurs. Det er helt utenkelig...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (4 minutter siden):

Her er noen ute og "gråter for sin syke mor".

DNT eier ikke hytter og annet "utstyr". Hyttene er eid av den lokale foreningen. Jeg kan ikke tenke meg at lokale banker (som jeg tror er de som låner penger til turistforeningene) slår "sin" turistforening konkurs. Det er helt utenkelig...

Ja, men når man leser artikkelen så får man inntrykk av at de mener det.

Det er kanskje beho for å slanke hovedorganisasjonen i Oslo eller i det minste se på hvor alle de pengene går. 

Jeg har for såvidt forståelse for at de som driver hyttene kan få problemer, men det er vel en helt annen sak. Disse er vel private næringsdrivende som alle andre som blir rammet. Det kan hende artikkelen er veldig upresis også. Kan ikke finne noen presseskriv e.l. fra DNT om det ellers, så det kan være et soloutspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjell Iver said:

Det er kanskje beho for å slanke hovedorganisasjonen i Oslo eller i det minste se på hvor alle de pengene går.

Ja, godt poeng. DNT har est ut som en gjærdeig de siste årene og påtatt seg mange oppgaver, og bruker begrepet "samfunnsaktør" om seg selv.

Jeg tror også at det er et taktisk utspill, gråter for sin syke mor som rejohn sier.

Men nå er jo generalsekretæren i DNT gift eller samboer med en statsråd (Bent Høie), så det ordner seg nok :-)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det pleier jo å være store lån og nedbetaling av disse som tar kneiken på bedrifter, så de går konkurs når inntekter svikter og likviditeten mangler. (fx. Norwegian)

Jeg kan ikke forestille meg at DNT hat lån? De lokale foreninger vel heller ikke? Ny hytter blir som regel bygget med fonds tilskud fx fra Thon. Ikke med banklån som vanlige mennesker eller bedrifter. 

Jeg kjenner ikke betingelser for å bli vertskap på betjent hytte, men de er tilsynelatende selvstændig næringsdrivende, som selvfølge så kan gå konkurs på driften. De betaler vel leie, men vet ikke om engangsbeløp for konsesjon, som kanskje skulle lånes til?? Hvis det er leie kan DNT jo gjøre den omsetnings bestemt.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT leier jo veldig mange lokaler rundt om i landet til både kontorer og butikker. De har blant annet en hel bygård i Oslo. Alt dette skal betales, og de har jo helt sikker lån for å få til en hel del dyre prosjekter rundt om i landet. At de har store utgifter både med lån og drift en denne store bygningsmassen er det liten tvil om. 

Jeg synes det er litt synd at det har blitt slik. Jeg tror ikke det var dette Thomas Heftye visjon for foreningen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tronn skrev (1 time siden):

DNT leier jo veldig mange lokaler rundt om i landet til både kontorer og butikker.

Når det gjelder lokaler som brukes her lokalt, så er det selvsagt den lokale foreningen som leier (og ikke DNT.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (2 timer siden):

Når det gjelder lokaler som brukes her lokalt, så er det selvsagt den lokale foreningen som leier (og ikke DNT.)

Det stemmer nok. Jeg kjenner ikke organisasjonen så godt. Men disse lokalene skal uansett betales, så om de lokale foreningene ikke får inntekter her, så blir det vanskelig. Det er riktig nok ikke utenkelig at mange vil få hjelp av gårdeier dersom de leier av større aktører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med esw. Jeg beklager situasjon de står oppe i, men prøver å komme med et lyspunkt, nemlig at flere av våre hardt pressete villreinstammer nå får være i fred inn mot kalvingsperioden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke at DNT var en slik stor bedrift.

Med omsetning over 300millioner.

70 mill i lønnsutgifter, deriblant en leder med en mill i lønn.

Dette er bare de to Oslo foretakene. Er svært på landsbasis.

https://www.proff.no/regnskap/den-norske-turistforening-dnt-oslo-og-omegn/oslo/medlemsorganisasjoner/IFK2FH810PU/

https://www.proff.no/selskap/den-norske-turistforening/oslo/medlemsorganisasjoner/IG75FAX10PU-2/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at ideelle organisasjoner generelt tenker mye mer bedriftsøkonomisk nå enn de gjorde tidligere. Det er flere og flere blåruss i styrerommene, og slike tåler ikke å se uvirksom kapital.  Det gjør at marginene stadig blir mindre, og at det tenkes mindre på å ha en buffer for magre år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.