Gå til innhold
  • Bli medlem

Gasskjøkken/kokeapparat fra Biltema


Frydenlund

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt lei av mitt Trangia stormkjøkken som jeg kjører på rødsprit. Både når det kommer til vekt, men ikke minst hurtighet på å få varmet vann.

Ser at Dagbladet ga 5/6 på terningen til Biltemas "jet boil" , så tenkte kanskje at deres andre varianter også er relativt greie? Vurderer også denne modellen, men er litt skeptisk da jeg ikke tror man kan steke på denne (eller?) og er heller ikke veldig fan av at alt står oppå gassboksen. 

Jeg er relativt ny, så mulig jeg trenger å få det litt ekstra inn med teskje, og jeg trenger neppe det dyreste :)

Biltema har av hva jeg kan se 4 forskjellige varianter, og med min kunnskap ser jeg egentlig ikke så stor forskjell på dem. Noen som har erfaringer med dem eller kan se noe ut fra nettsiden om dette er noe som man kanskje kan prøve seg på? 

Mitt forbruk kommer til å være å koke opp vann og steke pølser, men det kan også hende at det blir brukt til å varme opp enkel lapskaus på boks eller noe tilsvarende. 

Legger ved lenker til alle:

Art.nr. 37-648

Art.nr. 37-525

Art.nr. 37-526

Art.nr. 37-651

 

Setter veldig pris på alle tips, enten om det kommer til de nevnte variantene eller om andre har gode tips på andre rimelige løsninger. 

- Frydenlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vurdert Biltema https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/gasskjokken-3-kw-2000042963

Fordi det har forvarmingsrør, og dermed kan du bruke gassboksen opp-ned når det er kjølig i lufta, det gir betydelig bedre effekt. Det er en såkalt slangebrenner, altså at brenneren ikke står oppå gassboksen. Det gir bedre stabilitet (og sikkerhet), og du kan da som nevnt snu boksen.
Men som andre nevner, en gassbrenner til ditt Trangia-kjøkken er en god løsning, Trangia-skjermen gir god vindbeskyttelse, og det er en bedre løsning til stekepanne enn å sette panna rett på gassbrenneren.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha med hele settet da? Er vel bare å ta ut endel av innholdet, ta med seg det man absolutt trenger, og putte noe annet oppi for å utnytte plassen? 
Ellers funker biltema sine brennere helt ok de, har brukt en selv uten noe å klage på, men må jo fortsatt ha med kjeler, stekepanne etc. så om totalvekta blir så mye lavere ... da må man vel se på kjeler i andre materialer og slikt .. drar for opp prisen. Ellers er jeg enig med Bjørn, ville hatt en som lar deg snu gassboksen på hode.   

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangebrenner er som allerede nevnt et godt valg. Det bygger ikke så mye i høyden (stødigere) og med forvarmingsrør kan boksen snus. med de fordelene det har når det nærmer et par minus.

Jeg har litt forskjellig av brennere, men når vekt og volum vurderes på sommerturer, blir det et sett fra Biltema. Skal jeg på vidda og regner med at noe skal stekes, eller at jeg trenger  noe som er viere enn kjelen i settet har jeg da med ei lett stekepanne i tillegg. Jeg har laget denne snutten av Biltemasettet:

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodern har en slik slangebrenner fra Biltema og den fungerer fint. Samme modell finnes og i andre brands, er vel laget av Fire Maple. Har  en toppmontert derfra selv, begynner bli noen år og selv piezotenneren funker enda. Dog ikke brukt den mye siste årene da jeg foretrekker slangebrenner eler en 111/8R.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale denne:  https://www.magasinet.no/gassbrenner-til-trangia-stormkjokken

Hvis du i tillegg kjøper Trangia Triangle så har du mulighet til å pakke veldig lett hvis du ikke vil bære hele trangiasettet. Du kan også ha mulighet for "to kokeplater"

hvis du tar med alt på tur, da kan du ha rødspritkoppen i den ene og gass i den andre. :-) 

Trangia Triangle:  https://www.widforss.no/trangia-triangle-3-delat-stall-brannare-ingar-ej

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er trofast overfor min gamle Trangia for den står stødig, den har perfekt vindskjerming (vind fjerner utrolig mye varme!) og bra varme utnyttelse, da varmen også går opp langs gryten (Nansen kjele prinsippet.) Så har du 2 gryter og en panne, så finere matlaging enn vann-i-pose opplegg. Ved snøsmelting er det også fint med 2 gryter å veksle i mellom. Kaffekjelen har jeg ikke for jeg kan godt finne ut å brygge kaffe i en gryte, men steke fisk i en kjele blir litt for dumt. Vanskelig å få ut av tuten og kaffen smaker fisk😜

Spritbrenneren er selvfølgelig sløv, så en gassbrenner eller primus er mye og omtrent like raske. Gass er lettest å betjene, men dårligere i kald vinter. Jeg foretrekker primus med parafin, for der kan en åpne fuelflasken og se hvor mye er til rest. - Litt vanskelig med gassbokser.

Jeg kan ha primusbrenner, tang, fyrstikker, en klut, skrubbesvamp, vinter ståplate mm opp i Trangiasettet, så dette ikke fyller andre plasser og det veier 1,25 kg i alt og så har du alle potter og panner.

Elgen

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gassbrenneren til Triangia er min erfaring at den ikke virker optimalt hvis man ønsker å bruke gassboksen med ventilen ned. Den "hoster" og blaffrer fælt. Jeg har ikke testet den særlig mye, og det var ikke særlig kaldt (noen få varmegrader), så det kan tenkes at ting endrer seg hvis det er veldig kaldt. I den testen jeg kjørte sto den lenge og brant, så det var i hvert fall ikke at den ikke var varm nok.

Jeg har nylig kjøpt den som lenkes til i et tidligere innlegg av @Fjellfant her (den som selges på Magasinet, og som egentlig er en Go System GS2000). Jeg har bare testet den i romtemperatur på kjøkkenbenken med gassboksen opp-ned, og den fungerte da betydelig bedre enn Trangia sin (kanskje ikke terningkast syv 😁, men en femmer?). Jeg har imidlertid ikke testet denne i kulde. En forskjell på disse er at forvarmingsrøret synes å være i messing på Go System-brenneren, mens den ser ut som stål på Trangia sin. Stål er vel egentlig ikke noen spesielt god varmeleder, dårligere enn messing i hvert fall? (men jeg er ikke 100% sikker på at det er messing og stål da)

En ting man skal være obs på er at følsomheten på tilførselskrana øker betydelig når gassboksen er vendt med ventilen ned. Man regulerer jo da på væsketilførselen, ikke gass-tilførselen, og siden energitettheten er mye større i væske enn i gass vil små justeringer på rattet gi mye større endringer i effekten når man regulerer væska (boksen med ventilen ned) enn når man regulerer gassen (boksen med ventilen opp). Man vil også oppleve at effekten øker betydelig i det man snur boksen opp ned, så ha liten effekt til å begynne med.

Jeg vil som @Fjellfantogså anbefale Trangia triangle. Begge disse gassbrennerne går oppi denne (jeg har tatt av plata under brennerhodet, har ikke prøvet med plata på, men det burde gå bra det også), og man kan også bruke rødspritbrenneren i denne. En veldig lett løsning som gir rimelig god vindbeskyttelse og et stativ å sette kjelen på.

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med trangia sin gassbrenner og gassboks opp ned er at forvarmings røret ikke har noen begrensning. Det kan man fikse selv, sett inn en ståltråd eller fjær i røret slik at flyten av gass begrenses. Eller man kan kjøpe den Kina varianten som fungerer greit med boks på hodet. Da fungerer det bra med til -20. Anbefaler å kjøpe den til magasinet.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Takk for mange supre forslag! Jeg endte opp med en Eagle brenner som passet inn i Trangiaen og en gassboks. Har brukt det gjennom helgen og er fornøyd med den løsningen enn så lenge. Ikke blir det spesielt tungt heller når jeg tar ut de to kjelene og rødspritbrenneren, så denne løsningen lever jeg godt med enn så lenge. Får se om det blir noen litt andre løsninger med tiden.

Igjen må jeg takke for mange gode råd og kule løsninger. Men må nesten prøve en variant fra Biltema senere om de funker godt. Er jo ikke mange kronene det er snakk om.

-F

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Der var det enda en til som passer til Trangiaen, og attpåtil enda rimeligere enn de andre to 😄. Har du testet den med gassboksen opp-ned, og hvordan virket den i så fall?

;-)

Nei, har ikke prøvd det enda. Nå er jeg såpass fersk i friluftsliv at jeg vet ikke helt hvordan det funker, men kan prøve å få det testet ut ila uka om jeg kommer meg ut på en liten tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frydenlund skrev (12 minutter siden):

at jeg vet ikke helt hvordan det funker

Gjør dette ute i fri luft. Ikke ha hodet/ansiktet (eller noen annen kroppsdel for den saks del) over selve brenneren fordi det kan tenkes at den vil blafre opp/"hoste". Det er ikke farlig, bare vær forberedt på at det kan skje så du ikke svir av deg øyenbrynene 😄. Med Trangiabrenneren min skjer det hele tiden. Ingen ting kan eksplodere eller noe sånt. Gassboksen inneholder ikke oksygen, så gassen inni boksen kan ikke ta fyr på noen måte. Det er kun hvis boksen blir veldig varm slik at trykket øker så mye at boksen revner at sånt kan skje. Da er den så varm at du ikke klarer å holde den i henda.

Ha boksen riktig vei først. Tenn så på og la den brenne varm, for eksempel i ett minutt. Du trenger ikke å ha den på maks, men helst en del over minimum, for eksempel omtrent halv styrke. Ikke la den stå midt i vinden. Poenget er at brenneren skal oppnå normal arbeidstemperatur.

Før du så snur boksen opp-ned kan du gjerne skru ned litt på brenneren fordi den kommer antakelig til å øke en del i styrke i det du snur den. Det er også nå det kan komme ett eller flere "host". Om du snur den langsomt eller raskt spiller ingen rolle, men ta det gjerne langsomt første gangen. Når nå gassboksen står opp-ned skal den brenne jevnt og fint med blå flamme. Da er brenneren brukbar til å bruke med gassboksen opp-ned. Hvis den fortsetter å blafre og hoste er den ikke bedre enn den som Trangia lager.

På normale sommerdager er det ingen poeng i seg seg selv å bruke gassboksen opp-ned (men helt greit å teste for å se om det virker). Det er kun når temperaturen kryper ned mot og under 0 grader at det er nyttig, altså mest til vinterbruk.

;-)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frydenlund skrev (8 timer siden):

prøvde å filme

Det virker som at du bare fikk lastet opp lyden, ikke filmen, men lyden høres jo bra ut. 😄

Jeg mangler en codec for MOV-filmer på denne PC-en. Jeg får se filmen senere. 👍

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett på videoen din @Frydenlund, og det der virker definitivt mye bedre enn da jeg testet Trangiaen i hvert fall. Du ser jo at den "hoster" litt etter at du har snudd boksen, men er det ikke mer enn det der ville i alle fall ikke jeg hatt problemer med å bruke den sånn. Jeg brukte jo Trangiaen i en halv time til å bake brød på med boksen opp ned. Det ble noe sot, og mye bliz-und-donnerwetter, men jeg fikk da stekt brødet :grin: Forsøk også å gi på litt mer guffe og se om den ikke oppfører seg enda bedre da. Den rødaktige flammen (som var der enten boksen sto sånn eller sånn) kan bety at den ikke brenner helt optimalt med så liten flamme.

;-)

Endret av Skogens Stønn
presisering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aldri hatt problemer med trangias gassbrenner og gassboksen på opp ned, men jeg venter alltid et minutt før jeg snur boksen, og da er forvarmingen effektiv.
Hvis denne er billigere så ser jeg ingen åpenbar kvalitetsforskjell så jeg har ingen argumenter for å velge trangia. Bare ligg unna gassbrennere uten forvarmingsbøyle.  

Jeg har forresten testet trangiaen med bensin (primus pumpe) det krevde stor forvarming , men virket.  :-)  Den gamle optimus nova med adapter er nok det beste om du skal lage mat. Soto Muka stove i Trangia  gir enorm effekt, men den kan jo ikke dempes skikkelig . 

dsk

Endret av dsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.