Gå til innhold
  • Bli medlem

Nesten alle telt har for kort lengde!


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Våger den påstanden. Ja, det finnes en rekke telt som også har brukbar lengde for de over 185 (er 189 selv). MEN da er utvalget markant mindre. For meg er det en selvfølgelighet at man må kunne strekke beina helt ut uten at man er borti duken med føtter eller hode. Har gjort rimelig mange bomkjøp før jeg har skjønt at det nytter ikke med 2 meter lengde og tro at en har 10 cm å gå på. Selv teltlengder på 215-220 sier folk blir for kort på min høyde registrerer jeg. Hvorfor er det slik? Merkelig lite fokus på innerteltets lengde spør du meg. Det utelukker nemlig langt over 50% av teltene som selges for meg.

Men hvor langt må man da ha teltet for at det skal bli komfortabelt langt nok til personer på ca 190 cm? Innertelt lengde på 230 cm? 250 ? De fleste telt skrår jo i endene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke noen vinner Svalbard heller på dette området. Er 190 cm og det går greit hvis jeg ligger litt på skrå eller i midten på mitt Svalbard 3. Innerteltet i Helsports flaggskip er jo et helvete og få stramt og ordentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden!! 190 cm og så er 250 cm i teltlengde knapt!! Hjelpes.. Da kan jeg love deg jeg blir usikker på hva en skal se etter. Har tenkt mye på Helsport Ringstind, men bekymrer meg veldig for innertelt som ikke blir stramt. Også hørt om at hele teltet som sådan er vanskelig å få strammet opp.

Nå ser jeg etter litt fler kriterier enn KUN lengde da i tillegg. Svalbard er alt for tungt og svært, jeg ser etter 1 og 2 manns telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet er nok 250 cm midt på. På siden derimot er dette helt umulig. Husk også at Svalbard har en lav profil pga vindstabiliteten. Da blir også taket nede ved beina ganske skråe også.

Jeg klarer ikke helt å se at jeg skal kunne ligge i det teltet med en kar til på samme lengde uten at noen ligger borti duken hele natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit med teltene, men liggeunderlagene skjønner jeg ikke helt.

Hva er problemet å ha liggeunderlag på rull som man kjøper som metervare, eller å lage lenger liggeunderlag. Det er vel bare å kappe de på 210 cm istedenfor 180........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er greit med at nesten alle telt er for korte? Jeg synes det er nesten en skandale. Leste om en på 180 cm som ikke kunne kjøpe Hilleberg Nallo med en lengde på 220. Det blir helt håpløst å beregne hva slags telt man egentlig kan ha. Men man hører ofte folk sier sånt som at "jo, det går jo egentlig greit.." osv, tror det er mange som ikke vil definere sitt eget telt dithen at det har klare svakheter.

Når det gjelder liggeunderlag er også det et problem ja, men langt mer oversiktlig og forutsigbart enn telt!! Jeg har funnet et ypperlig et med lengde 198, veier ikke mer enn 670 gram. Selges på sportshuset, Insul Mate. Blir vanskelig å kappe oppblåsbare liggeunderlag, og det er jo det som er i skuddet i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig FranzJosef............

Syns også de fleste telt er tja........ 20cm for korte (er 186cm). Spesielt vinterstid, når snø blåser mot teltduken og presser ytterveggen inn.

Også enig i at innerteltet på Helsport sine telt er litt ugreie å stramme iblant (eller kanskje mest latskap).......... men gjør det egentlig så mye da???

De funker ihvertfall greit vinters tid ifht endel andre telt!!!!!!

Når det gjelder underlagsmattene, kan man jo pakke klær i soveposetrekket og benytte som hodepute forran underlaget............. og vips så er "underlaget 30cm lengre"......... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også enig i at innerteltet på Helsport sine telt er litt ugreie å stramme iblant (eller kanskje mest latskap).......... men gjør det egentlig så mye da???

Jeg synes lengde på telt, og da mener jeg faktisk brukbar lengde, er minst like viktg å få frem som alt det andre, vekt, høyde, bredde, kokemuligheter osv. Ser på mange nettsider er ikke lengde oppgitt i det hele tatt, det står kun totalt areal! Altså tar man det for gitt at alle personer passer alle telt. Og slik er det jo så lenge man tar den sløve holdningen at "det er ikke så farlig". Jeg synes det blir for dumt å betale 4-5 tusen kroner for telt som ikke passer. Du ville jo aldri betalt 4-5 hundre kr for ei bukse som ikke passer?

De fleste telt er svært vanskelig å få strammet skikkelig innerteltet på. Så i tillegg til at veggene skrår i begge ender har man slakke innerteltduker, og ofte skrår teltene fra siden også i fotenden. Dette har ikke med latskap å gjøre, men hva som er praktisk mulig å få til. Produsentene kan hevde så mye de vil at det er feil med underlaget som ikke rett nok, og hvis man heller bruker 15 plugger i stedet for 10 osv. Men telt brukes i naturen, der er ikke noen underlag helt plant osv.

hilleberg keron gt er teltet for oss som rager litt opp i høyden! god plass både i høyden, bredden og lengden!

Dersom man velger et telt med to vertikale vegger til hodet og føttene så får man ikke dette lureriet der veggene skrår i diverse vinkler, som Keron. Og det er også positivt å komme med forslag til telt for lange folk, vi burde nesten lage en liste.. Men synes det blir for mye fokus på Hilleberg og Helsport. Keron-teltet er kun 220 i lengden!! Vil ikke si det er uvanlig romslig akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant tema for de av oss som er teltjunkies. :wink:

Mountain Hardware EV 2 er lang nok hvis man vil ha en énduks to-personers 4-sesongstelt. Denne veier 2,2 kg og har såkalt innebygd fortelt. Det er et bra alternativ til sammenlignbare telt fra Integral Designs og Biblerteltene som gjerne blir litt korte, men disse har derimot et tilnærmet ordentlig fortelt som man hekter på. (Digresjon: et norsk(?) alternativ til disse er Bergans Cho Oyu på kun 215 cm. Denne veier uansett mer enn sammenlignbare I.D. og Biblertelt men blir sannsynligvis billigere i innkjøp).

Jeg mener The North Face VE-25 er lang nok (jeg har ikke målene på den men de overnatting jeg har var med 3 personer på hhv. 187, 190 og 170 cm og dette gikk helt fint.) VE-25 er riktignok overkill for 3-sesongsbruk her hjemme. Er det noen som har link til en side der man viser målene på innerteltene til TNF?

Når det gjelder Hillebergtelt: Akto har rette vegger i endene og er derfor lang nok hvis man vil ha en énpersons 3-sesongstelt. Hilleberg Jannu bør også være aktuelt, da som topersoners 4-sesongstelt. Lengden er 235 og har innerteltet har delveis rette vegger.

Det er klart at ingen av disse teltene er utpregede billigtelt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man velger et telt med to vertikale vegger til hodet og føttene så får man ikke dette lureriet der veggene skrår i diverse vinkler, som Keron. Og det er også positivt å komme med forslag til telt for lange folk, vi burde nesten lage en liste.. Men synes det blir for mye fokus på Hilleberg og Helsport. Keron-teltet er kun 220 i lengden!! Vil ikke si det er uvanlig romslig akkurat.

keron gt3 er vel etter min smak et av utrooolig få telt som virkelig har plass til tre personer både i lengden og i bredden! og hvor mange er det som ligger og stanger både beina og hode i veggene på et telt som er 220 langt???

men som du sier det er ikke så dumt kansje med en liste over litt romsligere telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe FranzJosef............

Må nesten kommentere litt her

Mener slettes ikke at lengden på telt "ikke er så farlig"........ tvertimot var jeg enig i din påstand der!

Når det gjelder litt slakke i innerteltet derimot, mener jeg dette ikke er veldig avgjørende, det har ingenting med "sløv holdning" å gjøre.

Selvfølgelig får man stramt ytter- og innertelt såfremt man setter teltet på et stuegolv...........

Jeg for min del setter det heller opp i lyngen, hvor det kanskje er litt ujevnt, men mykt........så får det heller være litt slakke i innerteltet.

Når det gjelder faktorer ifm teltkjøp, blir disse subjektive uansett:

- vekt

- størrelse, både ytter- og innertelt

- lengde

- stabilitet i uvær

- lufting spes vinterstid

- osv osv.....

Pris blir for min del mindre betydningsfull, da "avskrivningen" blir over mange år, såfremt det tørkes da.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, Håvard, skjønner at du egentlig er enig, for all del. Bare brukte kommentaren din til å illustrere det jeg mener er en mer generell oppfatning. Litt for vanlig med litt sånn pytt pytt-holdninger, og det synes jeg ikke man skal på ting en skal bruke i mange år og tross alt betaler 4-5 tusen eller mer for! (til og med enig at om teltet koster 1000 eller 10 000 spiller egentlig ingen rolle så lenge det er akkurat passende for en selv og vil være i mange år)

Ja, du har rett i at i butikken får de noenlunde stramme telt (ofte ikke der engang!), mens i naturen er det annerledes. Der setter man det i lyngen eller så heller det litt hit og dit her og der. Det er slik naturen er! Og dermed er det kun der man kan snakke om hvor teltet er stramt og slakt! Fordi det er der man bruker det! Men det er selvfølgelig fullt mulig å lage telt som har gode muligheter for å holdes stramt også der, det er opp til produsenten.

Men hovedpoenget mitt er altså at det fokuseres altfor lite på dette med kroppslengde, det forsvinner som problem når det testes telt og når produsentene skal oppgi tall. Man kan sammenligne det med kvadrametere på et hus som skal selges. Da kan man ikke ta med det som er under en viss høyde. Slik burde det også vært med telt så hadde det vært en trillion ganger enklere å kjøpt telt, da kunne man nesten kjøpt telt uprøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kort telt?

Kjøp Helsport Svalbard 5!

Det er mer enn langt nok. Produsenten mente vel at man skulle ligge side ved side ( og da blir det godt og trangt), men vi prøvde en annen variant: Vi lå fire i bredden, mens sistemann (som var den korteste) lå på tvers i fotenden. Den lengste av oss var ca 190 cm, og det gikk fint! Selv om "fotlista" måtte krøke seg litt sammen...

Greit at teltet veier litt,(5 kg) men man tar det jo ikke med alene på tur, så vekta blir jo fordelt.

Hvis du først skal kjøpe Svalbard, så kjøp "High" versjonen, den er 10 cm høyere i taket. Dvs at man kan sitte oppreist i sin "Therm-a-rest Easy Chair" (som kan brukes med de fleste oppblåsbare), selvfølgelig et must for de med litt fartstid. Tiden da man prøvde å sitte behagelig med soveposeBallen mot ryggen er over.

Dyrt telt, sier du? Ja 6000 er mye, men du drar da som regel sammen med andre? Det går fint an å gå sammen med noen turkompiser og spleise. Vi spytta inn 1500 hver, ikke store utlegget.

Finnes sikkert mange andre bra telt på markedet, men ikke så mange som er designet for norske forhold. Selv et 5-sesongers telt som North Face VE-25 har ikke stormmatter hele veien rundt, samt at forteltet er noget lite.

Man kan ikke få i pose og sekk: skal det være topp kvalitet og funksjonalitet blir vekt og pris deretter. Det er bare å se det i øynene: vi har ikke valgt en billig hobby..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, er dette teltet for lite??

http://www.holmeslet.no/malogvekt/malogvekt.htm :lol:

Taiga burde være langt nok..

Fra spøk til alvor, disse teltene blir som hytte på tur...

Lange, og høyt undertaket..

Har vært stolt eier av et Taiga i flere år nå, kjempe telt for sitt bruk.

Vil tro at det vil kunne vare i mange år..

Utviklet, produsert i Norge av et mini firma.

Det er godt noen tør og prøve....

Det eneste som mangler er et lett telt.. For kun en/ to personer.

Man kan ikke få alt...

Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. diskusjonen om korte liggeunderlag.

Ja, jeg pakker også klærne i plastpose e.l. for å få 30cm lengre underlag. Problemet er bare at jeg ligger ikke helt rolig på natta, jeg snur meg sikkert 30 ganger, og da ligger ikke nødvendigvis 'puta' i riktig leie lengre. Da blir soveposen våt når en sover på bar bakke uten telt osv.. Dette er litt av grunnen til at jeg skulle ønske at bamseunderlaget var lengre.

Oppblåsbart liggeunderlag er helt uaktuellt for oss, det vil garantert brennes hull i det eller ødelegges på annen måte. Du skulle bare sett bamseunderlaget mitt hvordan det ser ut :) Men jaggu tåler det en støyt gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser til min store skuffelse at Hilleberg ikke produserer Keron i Kingsize versjon mer.

Jeg har nemlig en Keron 3 Kingsize og skulle gjerne anbefalt det her. Er selv 190 cm og har masse plass. Tror innerteltet er 30 (eller var det 20) cm lengre enn standardversjonen. Og så har det jo rette endevegger, noe som gir større utnyttbar lengde og mindre kondens som avsettes på soveposen. Ikke mange teltmodeller på markedet lengre som har rette endevegger i innerteltet, nei.

Hilleberg-teltene har innerteltet opphengt i strikker, så det vil vanligvis stramme seg ganske bra. Jeg har heldigvis ikke kommet dithen at strikkene har begynt å bli slakke enda, spørs om ikke teltet må sendes til Sverige for å bytte ut strikkene da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Vela II Extreme er jeg veldig fornøyd med. Nå har jeg ikke noe ekstrem erfaring med det. Innerteltet måler lgd: 2,45m, br: 1,30m h:(midt på) 1,0m og 0,5m i endene. Er 1,87m og har da plass til ting og tang i begge ender..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser til min store skuffelse at Hilleberg ikke produserer Keron i Kingsize versjon mer.

Jeg har nemlig en Keron 3 Kingsize og skulle gjerne anbefalt det her. Er selv 190 cm og har masse plass. Tror innerteltet er 30 (eller var det 20) cm lengre enn standardversjonen. Og så har det jo rette endevegger, noe som gir større utnyttbar lengde og mindre kondens som avsettes på soveposen. Ikke mange teltmodeller på markedet lengre som har rette endevegger i innerteltet, nei.

Hilleberg-teltene har innerteltet opphengt i strikker, så det vil vanligvis stramme seg ganske bra. Jeg har heldigvis ikke kommet dithen at strikkene har begynt å bli slakke enda, spørs om ikke teltet må sendes til Sverige for å bytte ut strikkene da....

er det dette som er gt utgaven eller er kingsize en helt annen modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå brukt mye tid på å finne et 2-mannstelt med brukbar lengde. Har prøvemålt litt i et for kort kuppeltelt. Har målt henholdsvis god plass til hodet og føttene ved å skyve underlag litt frem og tilbake og måle differansene. Jeg er 189 cm høy, kommet frem til at jeg bør ha en teltlengde på ca 245 cm for å ha trygg avstand til duken. Dette gjelder i et kuppeltelt med ganske bratte vegger og ikke minst stramme.

Disse er alternativene jeg har funnet.

De to mest aktuelle:

Mountain Hardwear Haven 2

http://www.rei.com/online/store/ProductDisplay?storeId=8000&catalogId=40000008000&productId=47852233&parent_category_rn=4500457

Vekt 2.5 kg ca, Lengde 236 cm, 2 dører

Vurdering: Kan vise seg å være akkurat litt for kort. Ikke fjærlett. Ellers virker det ideelt.

Sierra Designs "Hyperlight 3 AST"

http://www.backcountry.com/store/SDS0091/c3/s28/Sierra-Designs-Hyperlight-AST-Tent-2-Person-3-Season.html

Vekt: 2.27 kg ca, Lengde: 293 cm (varierer mye på nettet, ser ut til å være flere versjoner ute å går), kun 1 dør

Vurdering: Meget spesiell form, svært mange skeptiske brukere pga det. Ser glimrende ut til en person, et av få telt som har spesielt god lengde til en. Til to sies det at man får problemer med to lange underlag, men kan gå hvis 2. person er kort. Det er min, men er usikker på om det går så bra likevel da. Men hvis man gir opp å få et solotelt med god lengde er jo dette fint da, selv om man da får mye vekt.

Kunne vært perfekt:

Eureka! Northern Lite 2 silicon

http://www.eurekaeurope.com/en/tents.php?group=1&product=4

Vekt : 1.9 kg (?), Lengde: 305 cm (!!!!!!!), 2 dører

Vurdering: NESTEN drømmeteltet! Hele 305 i lengden (uten hjørner eller noe), under 2 kg (står ikke noe om min/max vekt dog), og attpåtil 2 dører. Men eneste er at det kan se ut som de har klart å forkludre fullstending slutten på ytterduken, meget rar design og form. Ser ut som den inviterer til å bli blåst avgårde ved litt kraftig vind. Men dette er så nærme nirvana at jeg har nesten vurdert å sy på ekstra så teltduken kan slutte langs bakken, men det er vanskelig? Finnes det noen som kan gjøre det, hvem?

Andre lovende modeller som ikke er mye å si på annet enn litt tunge:

Mountain Hardwear Alcove 2GT (ca 3 kg)

Mountain Hardwear Hammerhead 2 (ca 3 kg)

REI Taj 3 (3.2 kg)

Sierra Designs Meteorlight (3 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.