Gå til innhold
  • Bli medlem

Nesten alle telt har for kort lengde!


FranzJosef

Anbefalte innlegg

er det dette som er gt utgaven eller er kingsize en helt annen modell?

Ups, beklager sent svar på dette, Kai. GT er betegnelsen for alle Hillebergs modeller med stort fortelt såvidt jeg forstår (altså en ekstra stangbue med kun yttertelt). Kingsize-modellen øker lengden på innerteltet (og dermed også avstanden mellom de tilhørende stangbuene). Men er visst ikke i handelen lengre. Du kan jo prøve å kontakte Hilleberg og høre om det kan bestilles sydd slik likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Denne tråden har vært død en god tid, så jeg sparker liv i den igjen.

Har det skjedd noe nytt på teltfronten de siste årene med tanke på telt for høye personer?

Jeg er 197cm høy, og sliter litt med å finne riktig telt. Ønsker selvsagt god plass og fin vekt ( <2 kg?).

Pris er mindre viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant tema for de av oss som er teltjunkies. :)

Mountain Hardware EV 2 er lang nok hvis man vil ha en énduks to-personers 4-sesongstelt. Denne veier 2,2 kg og har såkalt innebygd fortelt. Det er et bra alternativ til sammenlignbare telt fra Integral Designs og Biblerteltene som gjerne blir litt korte, men disse har derimot et tilnærmet ordentlig fortelt som man hekter på. (Digresjon: et norsk(?) alternativ til disse er Bergans Cho Oyu på kun 215 cm. Denne veier uansett mer enn sammenlignbare I.D. og Biblertelt men blir sannsynligvis billigere i innkjøp).

Jeg mener The North Face VE-25 er lang nok (jeg har ikke målene på den men de overnatting jeg har var med 3 personer på hhv. 187, 190 og 170 cm og dette gikk helt fint.) VE-25 er riktignok overkill for 3-sesongsbruk her hjemme. Er det noen som har link til en side der man viser målene på innerteltene til TNF?

Når det gjelder Hillebergtelt: Akto har rette vegger i endene og er derfor lang nok hvis man vil ha en énpersons 3-sesongstelt. Hilleberg Jannu bør også være aktuelt, da som topersoners 4-sesongstelt. Lengden er 235 og har innerteltet har delveis rette vegger.

Det er klart at ingen av disse teltene er utpregede billigtelt :D

He he. Det er to år siden jeg skrev dette og jeg har i mellomtiden kjøpt en Hilleberg Jannu. Jeg kan bekrefte at det er mer enn nok plass til to karer på 188-190 i den. Det er også plass til en del utstyr i tillegg. Forteltet derimot suger.

Jeg har også en Hilleberg Akto men jeg mener ganske bestemt at denne i ettertid har kommet i ny og kortere versjon. Hvis dette stemmer skal man ikke høre på råd fra de av oss som har den gamle. Men en kompis av meg som er nærmere 190 cm kjøpte en ny en tidligere i år og jeg har foreløpig ikke hørt noe murring fra han om lite plass i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd noe nytt på teltfronten de siste årene med tanke på telt for høye personer?

Jeg er 197cm høy, og sliter litt med å finne riktig telt. Ønsker selvsagt god plass og fin vekt ( <2 kg?).

Jeg er 193 cm og handlet et Helsport Ringstind 2. Glimrende innvendig høyde og ditto lengde.

Jeg har for øvrig skrevet mer utfyllende om mine erfaringer med Ringstind 2

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Jannu selv, men har lånt kameratens sitt. Både han og jeg bruker Exped Downmat 9, som bygger 9cm oppover. Jeg er 189cm lang. For meg er dette teltet for kort, og jeg stanger i toppen. For kameraten, som er noe kortere, går det fint. Teltet er i utgangspunktet 235cm langt. Jeg synes det ikke virker så langt. Det skråner ganske slakt oppover ved fotenden.

Jeg vil tror at med dine 197cm er teltet for lite. Teltet er forøvrig meget bra. Forteltet kan for noen typer bruk være litt lite.

Beste alternativet tror jeg er Hilleberg Allak eller Bibler Ahwahnee/Eldorado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 190 og måtte selge mitt nye Hilleberg Soulo for det var for kort ved bruk av Exped Downmat 9. Etter mye leting endte jeg opp med Exped Polaris som har rette vegger i ligge retningen. Har kjøpt dette som solo telt og hadde 10 dager på Svalbard nå i høst og det lover bra. Så får vi se til vinteren... http://www.moontrail.com/exped-polaris.php

Angående stormmatter. Dette er et særnorsk fenomen, jeg anser det som litt arrogant å påstå at kun norske telt med stormmatter duger i Norge. Det virker som noen tror at det er kun i Norge det er fjell, snø og vind. Jeg mener at det går greit med telt uten disse mattene også til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt vanskelig å skaffe telt med levelig lengde. I følge min erfaring må teltets lengde være på MINIMUM 240 i innerteltet hvis man er noenlunde høy og teltet skrår i endene, helst 250 eller mer. Jeg er 189 cm.

Helsport Ringstind 2 har jeg ikke gunstige erfaringer med og solgte det. Synes det var vanskelig å stramme opp. Og selv dette ble litt kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden!! 190 cm og så er 250 cm i teltlengde knapt!! Hjelpes.. Da kan jeg love deg jeg blir usikker på hva en skal se etter. Har tenkt mye på Helsport Ringstind, men bekymrer meg veldig for innertelt som ikke blir stramt. Også hørt om at hele teltet som sådan er vanskelig å få strammet opp.

Nå ser jeg etter litt fler kriterier enn KUN lengde da i tillegg. Svalbard er alt for tungt og svært, jeg ser etter 1 og 2 manns telt.

jeg har ringstind 2 jeg tror nok det er langtnok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

jeg tenkte lenge å shoppe Nallo gt fra hilleberg, men ettersom mange lange folk klagde over snø som la seg på duken og presset denne ned på soveposen slo jeg det fra meg. Det som virker genialt er Kaitum 3 fra Hilleberg. Dette har rette vergger, to utg, to ventiler, dugelig med plass til 2 og overkommelig ttil 3. Bare synd det koster en formue og at dollaren >7.

Ellers snuser jeg nå på denne:

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-sirius-ii-extreme-2-manns-telt-15964.aspx

Som dere ser har den litt løft i fotenden av teltet, noe som kanskje redder dagen. Men det kan jo hende denne funker som snøfanger, hvem vet. Skulle gjerne hørt noe om dette teltet.

Evt denne,

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-venus-ii-extreme-2-manns-telt-6631.aspx

her får man også rimelig bratte vegger som kanskje kan fungere. Igjen, erfaringer hadde vært snacks.

Sveinung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 190 og måtte selge mitt nye Hilleberg Soulo for det var for kort ved bruk av Exped Downmat 9.

Jeg er 187 og bruker to mindre liggeunderlag vinterstid (Ridgerest og en kort Thermarest). Til gjengjeld hender det jeg bruker en -40 dunpose som fyller opp nesten ethvert telt. :D Har du noen formening om Soulo er for kort for mitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg drar liv i denne tråden også, selv om problemet er omtalt i tråden om skråtak i Nallo. Dette er et stadig tilbakevendende tema, som det egentlig er enkelt å sette tall på.

Det første vi må slå fast er at leverandørene ikke oppgir "liggelengde" men et mål på en plansje som egentlig er gulvlengde. I hvert fall Helsport snakker kun om liggelengde i Double modellene (220 cm) som fremheves som "ekstra liggelengde" i forhold til vanlig Fjellheimen som måler 230 cm!

FranzJosef har skrevet i denne tråden at Hilleberg Keron med 220 cm liggelengde ikke høres romslig ut, og motsier sin egen påstand om at telt med vertikale vegger ikke får dette lureriet med vinkler. Jeg er 194, bruker tjukt underlag og feit dunpose, og har god plass i Hilleberg Kaitum 2 (samme mål som Keron). Garantert, FranzJosef - 220 cm er rikelig bare du får brukt dem. La oss se litt nærmere på dette.

Det er vanskelig å gjøre trigonometriske beregninger (dere vet: cosinus og sinus og sånn) etter som leverandørens plansjer ikke oppgir alle mål. Jeg har heller ikke noe skråtaktelt tilgjengelig for direkte måling. Men hvis vi tar utgangspunkt i at du trenger ca 40 cm høyde for fotenden av soveposen (fot pluss ragger pluss soveposevegg), og at vi for enkelthets skyld legger på 5 cm for underlag (mitt Exped er 9 cm). Videre forutsetter vi at gulvlengden er oppgitt til 230 cm, at vinkelen går fra den minste buen som er ca 80 cm høy og ca 150 cm fra hodeenden. Vinkelen går til null i fotenden. Dette er tatt litt fra hukommelsen, og det man kan måle seg fram til på plansjene.

Med disse målene er reell liggelengde ca 183 cm, som er det punktet der tåa på soveposen tar i skråtaket. Teltet som er oppgitt til 230 cm har altså 37 cm kortere liggelengde enn teltet med vertikale gavler som er oppgitt til 220. Nallo 2, med 220 cm gulvlengde, spiss vinkel og lav fotbøyle kommer selvsagt enda verre ut.

Dere kan være uenig i noen av målene her, men at vinkelen stjeler mer lengde enn produsenten har lyst til å oppgi er helt sikkert. Det er ingen som oppgir liggelengde i skråtaktelt. Her er to forslag til enkel sjekk: Finn ut hvor mye høyde du trenger i fotenden, og lag deg en mal (pinne eller lignende) og ta med neste gang du skal prøveligge telt. Der pinnen tar i skråtaket slutter liggelengden. Dersom du må handle fra katalog kan du prøve å finne målestokk fra tegningene, og sette av høydemålet ditt i fotenden. Så skal du kunne måle omtrentlig liggelengde.

Noen produsenter er enda frekkere. Jeg kjøpte et Basecamp Skarven 3 på anbefaling fra Villmarksbutikken på Jessheim. Gulvlengden var oppgitt til 230, men målte 219. Vekta var også mer feil enn vanlig. Ekspeditøren prøvde seg med at dette med telt og vinkler og sånn er vanskelig å måle, og at det var vanlig å oppgi bare vekta på duken! Han mistet resten av kredden sin. Jeg hevet det kjøpet og har sluttet å ta råd der.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svalbard 3 selv, noen år gammelt.

Er 187cm selv og synes det har vært grei lengde på innertelt der, vel og merke med 2 stk. Er aldri mer enn 2 i det, dels pga stort underlag som exped down dlx9.

Det jeg bruker mest riktignok er Helsport Lavvulight. Der er gulvlengde 280cm. Veggene er og ganske rette. For de som liker lav vekt så veier det 2,3 kilo eller så med bunn. Et Svalbrd veier vel ca 4,5 kilo.

Ulempen med lavvolight er at det ikke er noe stormtelt selv om det har matter. Ikke noe innertelt heller så noe kondens på duk blir det under visse forhold. Men klart det "telt" jeg har hatt som ha klart mest plass kontra vekt. Med 2 meter høyde er det og mulig å stå omtrent oppreist inntil midtstanga for å skifte klær. Foretrekker det kontra og vrikke klær av og på liggende.

Når det gjelder lengde på underlag så er vel det exped downmat dlx 193 eller 196 i lengde.

Den nye serien til Ajungilak er vel og litt lenger enn Bamse var. Mener de er 190cm lange og 60cm brede.

Ellers synes vel og jeg at det er en del turutstyr som er i minste laget når man er 187, prøvde litt forskjellig før jeg endte opp med de telt og det exped underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Terra Nova Laser ?

Det er 230 x 90 cm stort, og er 95 cm høyt på midten og 50 cm i hver ende.

Det er listet som 2 manns, men jeg vil si 1+, og vil tro det er ganske romslig for en enkelt mann, selv om man er over gjennomsnittet høy / lang.

http://www.terra-nova.co.uk/Downloads/Factsheet/2009%20laser.pdf

Vekten er også hyggelig: 1320 g alt inkludert, har inngang på begge langsidene, og ett fortelt på den ene langsiden så man får plass til litt bagasje, koking etc.

PS! Laser Competition og Laster Photon som er de to ultralette modellene er mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ble å vekke denne til live igjen. Søkte egentlig forumposter om stormmatter, men kom over denne posten, og tenkte jeg skulle poste min løsning.

Jeg er 195 lang, og var også håpløst lei av gjennomslag på soveposen. Brukte fjorsommeren på å finne et dugelig telt, og endte opp med Hillebergs Kaitum 3. Rette vegger i begge ender av innerteltet er en åpenbaring!

Lett nok til å bære om man er på tur alene, stort nok til 3 på høst/vår/sommer, og 2 på vintertur.

Ser at det har kommet i GT, dette blir i mine øyne et for langt telt til å finne egnede teltplasser når det er barmark/skog. Med to fortelt har du et til matlaging, og et til bagasje/bikkje. GTens fordel med god høyde i fortelt til matlaging får du ved å klipse vekk forteltet en lengde eller bruke kuldegrop om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd! Håper telt-produktutviklere snapper opp signalene.

Har Helsport Ringstind 1. Det har bra liggelengde, 250 cm, er fornøyd med det.

Da det krever en del bardunering har jeg gått over til Hilleberg Unna (230 cm).

Her er tips for å utnytte plassen best mulig, skrevet i et tidligere innlegg:

...Er 190 cm høy, så jeg ligger på diagonalen, med sekken i det ene hjørnet med benene, og div. klær i det andre hjørnet med hodet.

Det er romslig innvendig. 230x110 cm.

Det veier 2 kg. og veldig kjapt å sette opp - to stenger skyves inn, og vips så står det! Ytterst skjelden jeg bruker plugger (i skogen..).

Har og brukt det som mobil flyttbar gaphauk, og flyttet det nærmere bålet når glo-haugen er fin og jevn, og de verste gnistene har gitt seg..

Ps.1 Legg merke til at høyre teltstang står på en opphøyd stein, slik at jeg ligger litt mer nedi ei "søkke". Det løfter teltet og gir økt avstand mellom hode og indre teltduk.

Ps.2 Det er og mulig å stramme strikken mellom innerduken og ytterduken for og trekke bort innerduken bort fra hodet.

post-2211-13347463737_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.