Gå til innhold
  • Bli medlem

ALFA Impact fjellsko - erfaringer etter 3-4 måneders bruk


REJOHN

Anbefalte innlegg

Jeg bruker hovedsaklig å gå "korte" turer med lett (8-10 kilo) sekk. I mange år har jeg brukt ALFA Walk King, og har mye erfaring med disse. Walk King holder ikke spesielt lenge før de lekker, og de lekker før sålen er utslitt. Impact er jo ikke høye, men for meg har det gått greit selv med full opp-pakning. Det vi si 20 kilo.

Impact skoen har samme lest som Walk King, og passer meg bra. (det er først og fremt grunnen til at jeg brukte Walk King og nå bruker Impact.). De "virker" noe "bløtere" i læret (overdelen). Det tror jeg henger sammen med at læret har høyere kvalitet. (det har noe med prisen å gjøre.) Skoen virker med "solid" enn Walk King. På grunn av kvaliteten på læret, var det ikke nødvendig å "gå" skoene inn. De ble brukt på vanlig måte fra første gang jeg tok de i bruk.

Det som har overrasket positivt, er sålen (ikke slitestyrken, det gjenstår å se.), men hvor bra den henger på vått fjell. Sålen er etter min mening vesentlig bedre enn den på Walk King når det gjelder dette.

En liten detalj, som ofte er ganske irriterende på andre sko, er at snorene går opp. For omtrent første gang, har jeg ikke problemer med dette på Impact skoene.

Jeg skulle mene at skoene er solide nok til å tåle temmelig hardt bruk med lange dager og tung sekk. Mange mener at høye støvler er bedre, fordi de gir støtte til anklene.  Disse gir god nok støtte der, men kan være for korte til å vade dype elver tørrskodd. (Jeg bruker Gore-Tex bukser,med snøring nederst, og klare som regel å komme over uten å bli våt, selv om vannet egentlig går over støvleskaftet....)

 

P3027948.JPG

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Jeg har også merket merket meg at Alfa walk king lekker ganske kjapt, etter 1 til 2 sesonger så er de ikke brukene lengre. Hvordan er f.eks Glittertind, Juvass eller Impact i forhold til holdbarhet?

Er det flere som har erfaringer med de nevnte skoene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Alfa Berg. Så og si samme som Walk King. Første paret jeg kjøpte lakk og fikk nye tilsendt kjapt. De har vært gode. De er fra august 2015. Ikke noe lekkasje på de enda. Men jeg går nok ikke like langt med de hvert år som en del andre. Bruker Alfa Kvist til lettere turer og et par Scarpa med stivere såle når jeg skal gå i brattere terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Sitter med et nyinnkjøpt Impact-par i str 45. Har kun prøvd dem litt hjemme på stuegulvet og synes de kjennes tranger i "forfoten" enn Walk King i samme størrelse. Har du (REJOHN) merket noe tilsvarende eller har du noen "brukererfaring" mht dette? Vurderer å bytte opp en str.

 

Mvh Elevatoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elevatoo skrev (5 timer siden):

Sitter med et nyinnkjøpt Impact-par i str 45. Har kun prøvd dem litt hjemme på stuegulvet og synes de kjennes tranger i "forfoten" enn Walk King i samme størrelse. Har du (REJOHN) merket noe tilsvarende eller har du noen "brukererfaring" mht dette? Vurderer å bytte opp en str.

 

Mvh Elevatoo

Det har alltid vært slik at jeg har måttet starte med et par strømper(Ulvang Spesial) i mine Walk King, for å ta på ragger (devold) etter en tid. Slik var det også med Impact støvlene, men jeg syntes de ble fortere "store" enn Walk King. Det har muligens noe med at overlæret er mer "smidig" (bedre kvalitet?)

Jeg kan ikke si at jeg har kjent noen forskjell på størrelsen i forfoten enn Walk King.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.