Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Anaris vs 3FUL Lanshan 2?


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

Hilleberg Anaris og 3FUL Lanshan 2 er nesten identiske, Anaris er litt lengre, og litt bredere, mens Lanshan 2 er litt høyere, utenom det er det ikke noen nevneverdige forskjeller i hverken størrelse eller konsept. 
Men hva med materialene?
Anaris vil jo koste omtrent 3,5-4 ganger mer enn Lanshan 2. Er det verdt det? Dette er trossalt godværs "telt".

https://hilleberg.com/eng/tent/yellow-label-tents/anaris/

https://pakklett.no/collections/2-manns-telt/products/3ful-lanshan-2-1-2kg?variant=27713176174670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3FUL har blitt sammenlignet med Zpacks Solplex i denne videoen, så kanskje noe du kan se på: https://www.youtube.com/watch?v=tn9QhrmMMxI
Har selv tenkt på Anaris, men hadde ikke tålmodighet til å vente, samt at prisen kom til å ende opp på noen lapper mer enn hva som var interessant.
Hvis du vil ha et enda lettere telt, så har norske Bonfus 2P-telt i ca. samme prisklasse som Anaris, men mye lettere (595 gram) pga. stoffvalg (Dyneema/DCF).

Venter selv på hentelapp på Dan Durston sitt kliss nye X-Mid 2-personstelt – du kan jo sjekke ut det òg.
Gikk til slutt for det pga.:

  • Separat inner- og yttertelt, men kan pitches samtidig eller separat
  • God størrelse på innerteltet, kan sitte oppreist
  • Enkel pitch
  • All-right pris ift. mange av alternativene (Hilleberg Anaris, Zpacks Duplex, Bonfus 2P, en del av Tarptent, og Hyperlite MG)
  • Grei størrelse på vestibylene
  • 1P-versjonen av teltet har vært på markedet et års tid og har fått god feedback
  • Fyren som lager det (Dan Durston) er aktiv i mange forum, og svarer utfyllende på alt av spørsmål.
Endret av Andreas B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i andre telt, jeg er interessert i de to teltene,der, og mer spesifikt, hvorfor man skal gidde å betale omtrent 4 ganger er for Anaris enn for Lanshan 2?

Begge "teltene" er utpregede godværs "telt" og man kan ikke regne med at de holder ute en storm, derfor er ikke det noe utvelgelses kriterium, dette er noe som skal benyttes når det er meldt forholdsvis godt vær, det må selvsagt tåle en regnbyge eller to, og moderate vindhastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er en fyr som tror du kan være fornøyd med et telt til 1900,- så kjøper du Lanshan. Blir du misfornøyd selger du det som festivaltelt på Finn når den aktiviteten igjen blir tillatt eller lar det bli utlånstelt eller leketelt for unger. Hvis du vet at du er en fyr som gjenkjenner kvalitet og følelsen det gir så kjøper du Hillebergteltet.  Det er nok sånn at et nytt kvalitets-telt ikke kan koste 1900,- i år 2020, så prisen taler for seg selv.  

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (17 minutter siden):

Hvis du er en fyr som tror du kan være fornøyd med et telt til 1900,- så kjøper du Lanshan. Blir du misfornøyd selger du det som festivaltelt på Finn når den aktiviteten igjen blir tillatt eller lar det bli utlånstelt eller leketelt for unger. Hvis du vet at du er en fyr som gjenkjenner kvalitet og følelsen det gir så kjøper du Hillebergteltet.  Det er nok sånn at et nytt kvalitets-telt ikke kan koste 1900,- i år 2020, så prisen taler for seg selv.  

 

 

Jeg har 2 stk. Hilleberg Keron og ett Unna, så jeg vet godt at Hilleberg leverer kvalitet, spørsmålet er om man trenger den kvaliteten på ett sånt "telt".
Jeg mener, dette er jo ikke engang noe ordentlig telt, det er kun ly som gir beskyttelse mot regn og mygg, samt en viss beskyttelse mot vind av moderat styrke.

Endret av Arcticpeak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Arcticpeak said:

Jeg mener, dette er jo ikke engang noe ordentlig telt, det er kun ly som gir beskyttelse mot regn og mygg, samt en viss beskyttelse mot vind av moderat styrke.

Merriam-Webster. Tent: a collapsible shelter of fabric (such as nylon or canvas) stretched and sustained by poles and used for camping outdoors or as a temporary building.

Alle har vel sin egen definisjon, I guess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 3/19/2020 at 2:59 PM, SnorreL said:

Hvis du er en fyr som tror du kan være fornøyd med et telt til 1900,- så kjøper du Lanshan. Blir du misfornøyd selger du det som festivaltelt på Finn når den aktiviteten igjen blir tillatt eller lar det bli utlånstelt eller leketelt for unger. Hvis du vet at du er en fyr som gjenkjenner kvalitet og følelsen det gir så kjøper du Hillebergteltet.  Det er nok sånn at et nytt kvalitets-telt ikke kan koste 1900,- i år 2020, så prisen taler for seg selv.  

 

 

Jeg er en person som tror jeg kan være fornøyd med Lanshan-teltet.  Har sovet i fjelltelt tidligere og har et eldre familiestørrelse Helsport-telt som dessverre veier over 4 kg, noe som er utelukket når jeg er på tur alene.

Telt er heldigvis ikke laget av pengesedler, og selv om det kan være en sammenheng mellom pris og kvalitet, så er det mange eksempler i alle varekategorier på varer som gir mer eller mindre kvalitet og funksjon enn det prisen skulle tilsi, altså varierende value for money (for å bruke et utenlandsk uttrykk).  Ut fra hva jeg leser om Lanshan, så er det god sjanse for at det har ganske høy value for money.  

Jeg er uansett enig i at man kan kjøpe Lanshan for å teste det og gi bort/selge billig om man skulle være litt misfornøyd. Risikoen er ikke høyere enn prisen man har betalt.

Jeg venter på at Lanshan 2 med mesh innertelt skal bli tilgjengelig i Norge igjen. For min ambisjon om sporadisk helgeovernatting i den snøfrie delen av året tror jeg det er riktig valg. Siden det er todelt kan man også variere med å bruke bare mesh-innerteltet sammen med tarp også for en mer luftig opplevelse i sommerhalvåret. Man kan også bruke ytterteltet som ly mot været om man trenger å sette opp noe raskt (litt som en kan bruke tarp i enkelte tilfeller). Skulle jeg ta feil, så er jeg uansett en relativt rimelig erfaring rikere.

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.