Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode solbriller elvefiske


JanneK

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har brukt Biltema sine: https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskeklar/fiskebriller-2000042600 

De fungerer utmerket, og fjerner reflekser i vannet effektivt. Bueformen og glasset på sidene hindrer forstyrrende strølys.  Fargen øker kontrasten.
For de som bruker briller har Biltema også lignende polariserende solbriller som passer utenpå vanlige briller.
Jeg bruker dem bl.a. når jeg kjører bil under visse lysforhold: https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskeklar/solbriller-2000042601

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (29 minutter siden):

Jeg har og brukt Biltema sine, men forrige modell. Har brukt de som solbriller på det meste av turer siste årene, men de fikk seg en knekk i fatningen, så det ene glasset falt ut. Og da er jo fordelen at de koster så lite som de gjør, ikke farlig om de går i stykker eller om man mister de. Vil helst ikke miste eller ødelegge mine vanlige solbriller til 800,- på tur, så må nok få kjøpt et par nye Biltemabriller :) 
At solbrillene er polariserte er et must for min del, enten det er fisking eller bilkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Kristian J. Vabø said:

Jeg har og brukt Biltema sine, men forrige modell. Har brukt de som solbriller på det meste av turer siste årene, men de fikk seg en knekk i fatningen, så det ene glasset falt ut. Og da er jo fordelen at de koster så lite som de gjør, ikke farlig om de går i stykker eller om man mister de. Vil helst ikke miste eller ødelegge mine vanlige solbriller til 800,- på tur, så må nok få kjøpt et par nye Biltemabriller :) 
At solbrillene er polariserte er et must for min del, enten det er fisking eller bilkjøring.

Ja, jeg er av dem som har hørt den knasende lyden av solbriller under skosålen , og vi er glade for at de ikke var så kostbare  :-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (10 timer siden):

Ja, jeg er av dem som har hørt den knasende lyden av solbriller under skosålen , og vi er glade for at de ikke var så kostbare  :-)

Eller ett enkelt knekk idèt du setter deg inn i bilen med lett ubehag i setemusklene😂 selv om du tenkte å være superbevisst på de lå der og må flytte før du setter deg, da du i farta slengte de inn😅

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (19 timer siden):

Jeg har og brukt Biltema sine, men forrige modell. Har brukt de som solbriller på det meste av turer siste årene, men de fikk seg en knekk i fatningen, så det ene glasset falt ut. Og da er jo fordelen at de koster så lite som de gjør, ikke farlig om de går i stykker eller om man mister de. Vil helst ikke miste eller ødelegge mine vanlige solbriller til 800,- på tur, så må nok få kjøpt et par nye Biltemabriller :) 
At solbrillene er polariserte er et must for min del, enten det er fisking eller bilkjøring.

Brugte også forrige modell og de fungerte fint mht polariseringe MEN de knekket lett i fatningen. Prøvde med 2 par, fordi det kunne jp være en enkeltfeil.

Mon den ny modell holder bedre??

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da totalt uenig i de forrige talerne her om at biltema briller er ok da. Du spør etter bra briller og da er det ett tre fire knepp opp dit fra biltema. Sjøl bruker jeg Smith action optics sine briller(gjerne photocromatiske). Har lys brune linser for sol, og ett par i gule og grå i litt dårligere kvalitet til andre lysforhold.

Desverre koster det skjorta 😒 Men for meg er fiske hovedgrunnen for at jeg driver ute i skog og mark og gode briller ett must. Både fordi man ser bedre, gode behagelige briller har man også alltid på seg så det gir bedre beskyttelse når man fisker med flue . Og jeg blir mye mindre sliten i hue når jeg har skikkelige glass. Hatt noen billige plastbriller jeg har blitt lett kvalm av i de rette forholdene.

Pass på når det er salg og ikke minst prøv brillene i butikk så du finner noe som sitter perfekt. Kjøper du perfekte dyre briller så passer du på dem(ellers har du råd til nye) . Mine eldste Smith er vel 15 år gamle. Paret før det satt en kompis seg på og det fungerer som sykkelbrille enda...

Gode merker er Smith, Maui Jim, Costa og Wiley X  feks . Kjøp i anerkjente butikker, finnes endel kopivarer på utenlanske nettbutikker.

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det effektiviteten av polariseringen det kommer an på. Det følger ikke alltid pris. De beste jeg har er et par fra Rapala. 
 

Man tester ved å holde en brille mot en skarp lyskilde. Ta en brille til og legg det ene brilleglasset over, slik at man ser gjennom to glass. Når man roterer den ene brillen så skal det bli helt svart. Ved dårlig polarisering blir det bare litt mørkere. 
 

En annen viktig ting for meg er at brillene ikke er for mørke. Det er vanskeligere å oppdage fisk med en veldig mørk brille, og den blir vanskeligere å bruke ved fiske i skumringen. 

Endret av Lompa
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (På 18.3.2020 den 20.14):

Jeg er da totalt uenig i de forrige talerne her om at biltema briller er ok da. Du spør etter bra briller og da er det ett tre fire knepp opp dit fra biltema. Sjøl bruker jeg Smith action optics sine briller(gjerne photocromatiske). Har lys brune linser for sol, og ett par i gule og grå i litt dårligere kvalitet til andre lysforhold.

Støttes 100%. Bruker også Smith optics med brune fotokromatiske linser, går ikke tilbake til billige briller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 19.3.2020 den 12.02):

For meg er det effektiviteten av polariseringen det kommer an på. Det følger ikke alltid pris. De beste jeg har er et par fra Rapala. 
 

Man tester ved å holde en brille mot en skarp lyskilde. Ta en brille til og legg det ene brilleglasset over, slik at man ser gjennom to glass. Når man roterer den ene brillen så skal det bli helt svart. Ved dårlig polarisering blir det bare litt mørkere. 
 

En annen viktig ting for meg er at brillene ikke er for mørke. Det er vanskeligere å oppdage fisk med en veldig mørk brille, og den blir vanskeligere å bruke ved fiske i skumringen. 

Enig med deg der, men ofte så har de billige brillene feil vinkel i polariseringen kontra de dyre. Hjelper liksom ikke om de blokker alt hvis du må ha hodet 10 grader bakover og 5 grader mot venstre en hel dag.

Enig igjen , men derfor også jeg har flere typer glass. Er ikke mulig å få noe som fungerer til alt hvis man er litt sær på det. Morgenlys så bruker feks grå glass. Sola oppe så lys brune , gjerne kromatiske så de blir mørkere i forhold til sola blir sterkere. Overskyet eller når sola går ned så er gule glass gull . Fisker du salte flats kan blågrønne linser gi bedre kontrast osv , men da snakker vi nyanser .

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg håper da sannelig at solbriller i 1.000 kr. klassen er mye bedre enn noen til 100 kr. Jeg var tilfreds med Biltema brillene til bilkjøring og husker ikke noe optiske feil eller feil med polariseringsvinkel. MEN stellet var elendig og knekket ganske av sig selv uten påvirkning på 2 par. 

Tilfeldigvis har jeg de 2 glass liggende her i skuffen, så jeg gik på terrassen og holdt det ene opp mot solen og det annet glass dreide jeg vinkelrett på. Det ble som @lompa beskriver helt mørkt - som å se solformørkelse igjennom eksponert film - hvis noen husker sådan. Dvs. at selve polariseringen var OK, men med et lite blåskjær som jeg godt huske fra våte/isete veier. 

Solbriller har det med å bli ødelagt, glemt mm. så jeg ofrer normalt ikke mer enn nødvendig på sådan. Til gjengjeld har jeg funnet et par bra solbriller tapt i asken på en bålplads. Etter vask og puss er de meget bra - men noen har altså mistet dem. 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg bruker briller til vanlig og en kort tur til optiker ga meg solbriller med styrke. Kunne velge mellom en haug ulike farger med og uten polarisering. Helt ny verden å ha solbriller med styrke og polarisert glass.

Tore

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill allemann👏🏼👏🏼 Ble Oakley i polarisert deep water, etter å ha lest meg opp endel ut fra tipsene her😎 Så får bursdagsguten bytte i Smith f.eks om han vil, (hadde funnet ett alternativt par men de e utsolgt nå)) satser uansett på at jeg får ha mine beste briller i fred fra nåav iallefall😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.