Gå til innhold
  • Bli medlem

Fortapt i en jungel av teltutvalg.. hjelp!


Reggie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er godt vant med tur, men har sjeldent overnattet. Jeg har gjort det nok ganger til at jeg vet at jeg liker det, men ikke nok til at jeg føler jeg kan det. Og ikke minst: jeg har ikke telt. Så det vil jeg gjøre noe med nå. Problemet er bare at når jeg ser på telt på f.eks. XXL er det jo haugevis med tilsynelatende like telt. Hvordan velge riktig?! Håper noen med mer erfaring enn meg kan bistå her :) I første omgang tenker jeg tre-sesongstelt. Hadde vært fint å kunne overnatte om vinteren også, men jeg er ikke noe god på ski og tenker det ikke er verdt å god opp i pris eller vekt for dette enda. I tillegg til bruk i norsk natur (bor i Bergen vell og merke, så regn er jo en viktig faktor) planlegger jeg å gå Pacific Crest Trail i USA neste år. For de som ikke er kjent med den er det en ca. fem måneders tur. Da blir vekt ekstra viktig. Til slutt: jeg er student med begrenset budsjett. Om man må opp i 5-6000 kan det være mulig, men helst hadde det vært fint å holde prisen rundt 2-4000. Av samme grunn tenker teltet bør være noenlunde allsidig, ettersom jeg ikke har råd til å prøve forskjellige typer og ha forskjellige telt til ulike type turer. Det er mulig dette er universelle ting, men et par ting jeg tenker er viktig:

  • Seperat yttertelt og myggnetting på innertelt så man kan se på himmelen om natten
  • Lommer og krok i taket innvendig hadde vært supernyttig
  • Vekt: vet ikke hva som blir "mye" i lengden og hva man kan forvente, men jo mindre jo bedre (men det betyr ikke at det letteste nødvendigvis er det beste hvis det er dårligere). Ser en del av de som går PCT prøver å få vekten ned mot 1,5kg kilo, men det er sikkert for enmannstelt
  • Det bør være plass til to personer. Helst ikke altfor trangt
  • Fortelt med plass til lagring av sekk, matlaging, tørking. Kan gjerne være trangt så lenge det får plass
  • God ventilasjon, men det er vell noe alle alltid vil ha
  • Pris: helst ikke mer enn 4000, absolutt ikke mer enn 6000

Noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette? :)  Har som sagt lest om mange telt, men det blir vanskelig å skille mellom de da alle produsentene reklamerer med de samme fine ordene. Si gjerne ifra om jeg er helt på bærtur med "kravene" mine her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Student, og lettevektstelt.

Naturehike har noen modeller som kan settes opp både med og uten yttertelt: https://pakklett.no/products/cloudup-2-ny-design?variant=30127932342350&currency=NOK&gclid=EAIaIQobChMIxcGKsuCh6AIVyaiaCh3NtAejEAQYASABEgL4zfD_BwE

Jeg liker best at småtelt har sideinngang, men dette tror jeg kan fungere bra på den type tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (54 minutter siden):

En liten detalj som kan påvirke; hvor høy er du? 

  Jeg er 177 og har nok helt gjennomsnitlig bredde :)

Tessatroll skrev (20 minutter siden):

Hei :)

Tenker du vil få mange gode tips her, og mitt råd vil då vere, at det er betre å kjøpe brukt og bra enn nytt og dårleg. For 4000 - 6000 kr kan du få VELDIG bra (lite) brukt telt, som vil fylgje deg i mange år. 

 

Helt enig i at brukt er bra!! 

Ellers takk for tips. Skal sjekke ut det som har blitt nevnt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PCT er lang og da er vekt og volum viktig. Vurderer du å bruke staver under vandringen kan du muligens se etter løsninger som involverer stavene i oppsettet. Kan være noe vekt å spare der.

Ellers er vel "Amerikansk" oppsett, altså at innertelt settes opp før ytterduken eventuelt trekkes over gi deg stjernehimmelen du nevner. Mange av denne typen telt leveres med større, eller mindre partier av mesh i innerteltet. Mitt personlige tips ville da være et telt fra Big Agnes. Ikke så lett å finne i butikk her dessverre, men kanskje det letteste og sterkeste i sin klasse uten å gå over til edlere duker.

Når det er sagt er det kanskje ikke drømmen (amerikansk oppsett) i heftig vestlandsregn og hylende vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i mitt kuppeltelt av merke North face. Har en haug telt men dette er teltet jeg bruker desidert mest. Innertelt av fluenetting og yttertelt som kan barduneres godt. To like innganger som gjør at to personer kan ha hver sin inngang. Tror mitt heter backpacker 2.  Men jeg telter stort sett i fint vær. Kryssende stenger i kuppelen gir styrke og jeg tror teltet tåler en del. Er teltet til høyre på bildet. Teltet til venstre er et kompisen sitt Helsport ringstind. 

Tore

IMG_20200317_215908.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er om dette teltet skal matche kravene til å fungere for  3 sesong med litt regn (Vestlandet..) og kunne fungere på vinteren, og samtidig spisses mot PCT.

Jeg ville kjøpt noe nå som fungerer bra i barmarkssesongen på Vestlandet (som i prinsippet kan vare året rundt), og deretter evt solgt det igjen og kjøpt noe som var spisset mot PCT når det nærmer seg den turen. 

Eksempel på telt som anbefales for PCT: https://www.greenbelly.co/pages/best-ultralight-backpacking-tents

Som 3-sesongs telt het hjemme ville jeg hatt et med muligheten til å dekke til myggnettingen når det er kaldt og blåser.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PCT og ønske om lav-lav vekt er ikke helt forenelig med tresesongsbruk i Norge. Mengden mesh en liker i teltene varierer ganske mye, avhengig av hvilken side av Atlanterhavet en ferdes i. 
 

Rådet om brukt tiltredes. Nallo 2, om du får et, ville vært ideelt. Da har du til enkle korte vinterturer også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Ang. PCT og mesh telt: Jeg ser nå at en del telt består av KUN mesh med ytterduk over. Dette skjønner jeg er upraktisk i Norge. Dette med å kunne se opp er ikke særlig viktig - PCT er tross alt bare en tur og jeg skal sannsynligvis bo i Norge ganske lenge :) Jeg så for meg at norske telt hadde et lite stykke mesh i toppen - kanskje bare på kuppeltelt? Uansett ikke viktig. Og norsk bruk prioriteres. Men dette illustrerer nettopp hvorfor det er viktig å diskture dette med nordmenn, så jeg er virkelig takknemlig for all tilbakemelding! 

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Men på PCT, er det ikke en ekstrem fordel å ha mesh innertelt som kan settes opp separat?

Kan bli varmt der, og insektsbeskyttelse er vitktig.

Spesifikt til dette: bare for å unngå misforståelser, er ikke hele poenget med yttertelt at de settes opp seperat, som man også bruker i norge? Eller? 

rayun skrev (4 timer siden):

Vurderer du å bruke staver under vandringen kan du muligens se etter løsninger som involverer stavene i oppsettet. Kan være noe vekt å spare der.

Jeg skal nok prøve ut staver, men ser ikke i utgangspunktet for meg at jeg kommer til å bruke det. Hører at jeg har undervurdert forskjellene mellom Vestlandet og PCT.

Endret av Reggie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Spesifikt til dette: bare for å unngå misforståelser, er ikke hele poenget med yttertelt at de settes opp seperat, som man også bruker i norge? Eller?

Nei det er det ikke. På Helsport og Hilleberg som er de to dominerende teltprodusentene i Norden henger stort sett inner og yttertelt sammen. Fordelen med dette er at de settes opp samtidig og dermed slipper du å få nedbør inn i teltet og du sparer tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg sel ekstra stangkopper som gjer at du kan sette opp innertelt åleine i varme. 

Ytterteltet kan du sette opp åleine i utgangspunktet. 

Skulle eg hatt eit telt som sku funke til det meste hadde eg prøvd meg på eit hilleberg nallo 2 med ekstra stangkopper til innertelt. Då har du til både vestland og pct. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reggie skrev (18 timer siden):

planlegger jeg å gå Pacific Crest Trail i USA neste år

Jeg vet ikke hvor mye du har undersøkt, men dette er ganske ulike turer fra hva vi er vant til her inne. Her handler det om å gå flere mil til dagen i månedsvis og hvert gram teller.

1,5kg er veldig tungt på PCT. For veldig mange er 5 kg maksvekt på alt utstyret på disse turene og teltene veier nesten aldri mer enn kiloen. Du sier du er student med begrenset budsjett, men turer som dette koster jo ganske store summer uansett. Jeg ville ikke satset på å spare inn så mye penger på de tre store her. Det finnes en årlig undersøkelse gjort blant de som går AT og det viser at vekt er viktig faktor for hvem som fullfører og ikke. https://thetrek.co/appalachian-trail/2018-appalachian-trail-thru-hiker-survey/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ender nok opp med flere telt som alle oss andre her inne. Finnes ikke et eneste telt som dekker alle behov. Testing av telt er morro. Og man blir overrasket over hvor mye selv små detaljer har å si for Comfort og andre ting. Man venner seg til det meste og de fleste telt fra respekterte leverandører holder mål. Test kuppel og du vil bli overrasket over plassfølelse og lufting på varme dager. Test tunnel når været er dårlig etc. Deretter bytter du om og tester tunnellteltet en varm sommernatt og kuppelteltet en dårlig høstnatt. Da vil du også forstå hvorfor denne diskusjonen er uendelig.

Tore

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reggie skrev (9 timer siden):

Spesifikt til dette: bare for å unngå misforståelser, er ikke hele poenget med yttertelt at de settes opp seperat, som man også bruker i norge? Eller? 

På telt med skandinavisk oppsett er det i ytterduken man setter inn stengene. Dette gjør at man kan ha innertelt/innerduken permanent festet, og når man setter opp teltet slipper man at man får litt regn på innerteltet under oppsett.

Man kan kjøpe ekstrautstyr for å sette opp innerteltet separat. Innerteltet er normalt sett laget av tett duk uten så mye netting (mesh), men man kan ofte kjøpe ekstra innertelt laget i netting.

 

På telt med amerikansk oppsett er det på innerteltet man fester duken, og innerteltet har normalt mye mer netting, mesh og lufting. Veldig enkelt å sette opp bare innerteltet. Ytterteltet legger man over og klipser fast i hjørnene ved behov. Setter man opp ett slikt telt i sterk vind og mye regn kan man oppleve mer regndråper på innerteltet før alt er ferdig oppsatt. Opplever du at det skifter fra dårlig vær til varmt vær går du bare rett ut og klipser av ytterduken, så har du total utlufting.

 

På en PCT tur, ville jeg valgt Amerikansk oppsett. Det er klart best i varmt vær, og mest fleksibelt. Jeg har aldri tatt en slik tur, eller vert på tur i slikt klima, så det er bare synsing fra min side.

 

Naturehike, big agnes, msr, marmot, har denne type oppsett på mange modeller.

Naturehike Cloud tror jeg kommer i en grå litt lettere variant, det må du sjekket ut selv om det er noe for deg.

Se denne tråden:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører at jeg har misforstått hvordan skandinaviske telt settes opp! PCT får vente - det er riktig at jeg må spare opp en del til den tid, og jeg får vell regne med å kjøpe et nytt telt spesifikt til den turen. I mellomtiden vil jeg sove mer ute i Norge

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha tatt en titt på Northface Tadpole. Dette er et telt fra en kvalitetsprodusent som settes opp på amerikansk vis (innertelt først), som tåler en norsk høststorm og som har bra med netting i innertelt. OK vekt, og prisen er innnafor:

https://www.outnorth.no/the-north-face/tadpole-2-dl-8229

Som en kuriositet så var dette et av 2 telt som klarte seg utmerket gjennom en full storm på campingplassen i Fort William (west highland way) for mange år siden, av ca 100st totalt. Det andre teltet som klarte seg var mitt Phoenix telt :-)

Endret av esw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.