Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor får man fikset og slipt hakkete øks?


Kenngu

Anbefalte innlegg

Heisann!

Var ute en helg å kløyva litt med øksa. Har fått stygge hakk på den etter det. Mistenker på grunn av at jeg kløyva gjennom isen på bakken, og der under var det trolig grus. Det var mørkt, så jeg så ikke og har bare en teori. Øksa la jeg også igjen hos kompisen, mulig han også har brukt den.

Uansett, er det noen her som vet hvor jeg kan få den fiksa?

Jeg holder til Hamar, men har bil og kan/villig til å kjøre maks 2 timer :P

IMG_6456.jpeg

IMG_6457.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det ikke finnes noen steder du kan levere inn øks for sliping lenger. Det er ganske enkelt å gjøre sjøl, mange metoder, avhengig av hvor omfattende du vil gjøre det.

Billigste og letteste - benytt grovfil og fil ned  der hvor det er hakk enten ved å beholde opprinnelig vinkel (mer arbeid) eller avrunde litt (lite arbeid). Avslutt med litt bryne (grovt og fint). Da er den helt grei til kløyving. Eggen får litt ujevn vinkel, men det betyr lite. 10 minutters jobb. Ved kløyving gjør det lite om eggen er litt avrundet, det biter ikke så lett, men gir bedre "sprengkraft" og eggen holder bedre.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba som vaktmester for mange år siden og da hadde vi slipemaskin for øks og kniv på verkstedet. Tar du kontakt med vaktmester i kommunen eller borettslag er det meget godt mulig de kan hjelpe deg med grovslipen på maskin, så kan du ta resten med bryn selv om ønskelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å finne knivmaker først, lite gira på å tukle med denna øksa da jeg ikke har erfaring med sliping hehe. 
Om jeg ikke finner det, så får'n se om fatten har noen filer, eventuelt prøve litt forsiktig selv. Om ikke, prøve å finne en vaktmester. Takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt hjelpe deg med dette. Jeg er på ingen måte noen knivmaker eller smed, men jeg har vinkelsliper, bryne og litt andre ting som kan få den skarp igjen. Jeg har selv slipt opp mine økser ved flere anledninger, og det blir såpass at du kan kutte papir med det.

Jeg holder til på Nannestad.

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jag har en liten slipmaskin med 300-400 mm slipsten med vattenbad heter Kiruna slipen

http://www.geoprodukter.se/Kiruna-Slipen.htm

Köp beg för många år sedan anv mest till att slipa köks och moraknivar med,man får ej trycka för hårt då kan slipstenen bli oval.

På gamla bondgårdar finns säkert en handvevad slipsten att köpa eller låna, dock lite stor att ha i lägenhet eller småhus garage.

Men när man ej har maskinen framme eller i närheten kan man ju anv handfil och bryne till yxa,jag tycker dock att en skarp yxa gör klyvningen lättare av någon vedklamp men tyngden på yxan och tekniken viktigare samt att materialet på yxan avgör hur bra den håller sig vass.

Om man klarar att hålla ´ordning´på sina verktyg är en bra yxa från en tilv som har lång erfarenhet ett bra köp på sikt fast dyr i inköp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.