Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottefella Riva eller super telemark - samme hull?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg nye fjellski på tilbud uten binding. Jeg har lyst på 75 mm bindinger med wire. Jeg har fra før noen ski som jeg ikke bruker med Rottefella Riva binding. Lurer på å bruke denne bindingen på de nye skiene. Spørsmålet er om det er samme hull på Super 75 Telemark hvis jeg senere vil kjøpe helt nye bindinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel samme hull på så og si alle 75 mm, inkludert Riva, Super Telemark og Voiles 3 pin cable (som sannsynligvis er et bedre valg enn en Super Telemark, etter at Rottefella kuttet ut muligheten for å bruke wire på den.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre hullene er standard etter "75mm normen", så Rottefella og Voile passer i samme hull.

Super Telemark har kommet i en versjon med "Wire" nå i år, eller rettere sagt, det er stive stag på den tilsvarende 3pin Hardwire. web10100075-rottefella-telemark-75mm-med-cable-fjellskibinding_1.jpg.a364217d47be0611ca7f74baaf6c8286.jpg

Ser ut som tilbudet muligens er utgått, men jeg sikret meg et eksemplar for 749,- hos Tromsø Ski og Sykkel for en uke siden.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå fint, pass på å lime godt og bruk de samne skruene, drei de litt motsatt vei før du strammer for at de smetter ned i samme gjengene og ikke river opp nye.

Om skiene ikke er av de smaleste typene tåler de kanskje oppbygningsplater. Rottefella "carve" f.eks på 20mm, disse skrus fast med 4 skruer i skiene, så er det en metallinnsats i plata som skrues med maskinskruer. På de er bytte enklere siden de ikke krever at du rører skruene i skia. 

Skiene bør kanskje være over 70mm på midten for å bruke 20mm, jeg har det på Åsnes Tind 76, på Ingstad (62mm) har jeg 10mm. Jeg merker jeg ikke noe negativt med plater på noen av de skiparene,  bruker både lær og plaststøvler. Jeg "lærte" meg å montere inserts i ski på et par Madshus Glittertind (55mm), på de prøvde jeg også 20mm platene. Det fungerte ikke allverden, ble litt vinglete på samme måte som å gå med klabber under skia, men du for et kantgrep ved traversering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R8 er i utgangspunktet en kjørebinding, fjærene strammer progressivt og hindrer gåutslaget når hæken løftes. Blir litt som å gå med "musesteg". Har gått topptur med R8 en gang, det ble med den ene gangen..

Hvor høye er platene til Riva bindingene? E109 tåler fint 10mm plater i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia.

Jeg røk nettopp mine Rottefella Chili, og har skaffet meg rimelige CobraR8 på finn.no. Så det er absolutt noe å få tak i brukt om du vil ha andre bindinger.  . Det ser ut til at hullmønstrene er like på disse iallefall. 

Som Omnilite skriver litt opp her  drei skruen forsiktig mot skrueretning for å finne hvor gjengene begynner er veldig lurt. 

Wire kan du være heldig og få fatt i på sportsbutikker(med fjell-fokus), de har kanskje noen overliggere, eller en restekasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LaberBris, jeg har har strøkne R8 bindinger jeg kan bruke men slik jeg skjønner egner ikke R8 seg så godt til å gå langt på flaten? Jeg har lyst å kunne dra på tur med pulk, så da må bindingen både være god å gå med og på samme tid gi støtte til krevende nedkjøringer på toppturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.