Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedsnødd steinbu


Ignifer

Anbefalte innlegg

Planlegger nesten overnattingstur, og lurer på å legge turen innom ei nedsnødd ulåst steinbu. 
Antar det ligger 2-3 meter fokksnø over taket i disse dager, så det må måkes en del for å finne døra. 
Jeg kom til å tenke på oksygennivå der inne. Det er kun ei lita dør, med tilhørende tunell 2 meter opp til friskluft. 
Jeg kommer til å bruke både primus og eventuelt telys der inne. 
Er det noen som har noen konkret erfaringer eller tanker rundt dette? 
Vil såklart prøve å sirkulere lufta så godt som mulig, men det begrenser seg jo litt. 
Synsing rundt temaet klarer jeg selv, men er glad på konkrete synspungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, dersom bua er dekket med snø kan du anse den som en snøhule med fare for isdannelse, spesielt ved fyring. Da risikerer du CO forgiftning - som kan gi fatalt resultat. Du må sikre god lufting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

THU skrev (10 timer siden):

Hei, dersom bua er dekket med snø kan du anse den som en snøhule med fare for isdannelse, spesielt ved fyring. Da risikerer du CO forgiftning - som kan gi fatalt resultat. Du må sikre god lufting.

Ja, jeg skjønner det.

Har ligget i snøhule, men det er generelt enklere å lufte ut ei snøhule kontra ei hytte to meter under snøen. 
Luftvolumet i hytta er større en ei vanlig snøhule, men lufta har stått stille der noen måneder nå. Tviler på att det har vert folk der siden senest September/Oktober. 
Jeg kan ikke være den eneste som har tenkt på dette? Står da åpne hytter og buer over hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignifer skrev (5 timer siden):

Ja, jeg skjønner det.

Har ligget i snøhule, men det er generelt enklere å lufte ut ei snøhule kontra ei hytte to meter under snøen. 
Luftvolumet i hytta er større en ei vanlig snøhule, men lufta har stått stille der noen måneder nå. Tviler på att det har vert folk der siden senest September/Oktober. 
Jeg kan ikke være den eneste som har tenkt på dette? Står da åpne hytter og buer over hele landet.

Har tidligere ligget i gammer som har vært helt nedsnød, der var det luftekanal opp igjennom taket og dør, fyrte både i ovn og primus, dette fungerte utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sturela skrev (7 timer siden):

Går døra i bua utover, kan du bli stengt inne om det raser eller legger seg snø framfor  døra. Greit og tenke på ettersom bua kanskje er bygd i tanke på at den skal brukes på sommeren.

Kommer til å måke rikelig med plass forran døra ja. 

 

Tom B skrev (2 timer siden):

Har tidligere ligget i gammer som har vært helt nedsnød, der var det luftekanal opp igjennom taket og dør, fyrte både i ovn og primus, dette fungerte utmerket.

Har ikke vert inne i denne før, men vil tro det er kun døra som kan åpnes. 
 

 

Jeg kommer til å lufte ut skikkelig når jeg kommer, så tar jeg det som det kommer. 
Tar en runde og prøver å skifte ut litt luft før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.