Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport lavvo


TorgeirF

Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som vil dele sine erfaringer med lavvo. Har kjøpt en Varanger 8 -10 camp. Ikke tenkt å bære den langt, men synes det virker noe tungt. Men skjønner at man må bære litt for å kunne unne seg denne luksusen med plass og mulighet for fyring.Tenker da alternativt at jeg kan klare meg med den vanlige varianten uten camp å spare 2 kg. Er det klare fordeler med å camp. Skjønner det er veldig praktisk med et vindfang til sko og sekker og at det ikke regner rett inn.

Hva er egentlig forskjellen på Varanger og nordmarka lavvoene. Er det kun at Varanger kan ha innertelt?

Skal i hovedsak benyttes med en familie på 4 og med mulighet til å invitere med flere. Veit det finnes andre alternativer, men da blir det nok veldig kostbart.

Fikk Varanger camp til en fornuftig pris, 3990,- hos XXL

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sov en del i noen store Helsport lavvoer, ikke camp, under gruppeturer på 40-50 personer i studietida. Syntes selv det var knall. Litt sprut og drypp kan nå forekomme, men er bare å flytte seg unna. Blir muligens lavvo når ungen(e) blir eldre. Nordmarka har vel myggnett i døra? Har varanger det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lavvo mye om sommeren. Ser minimalt med nytte med camp til oppbevaring. 

Vi har mer enn nok plass innvendig til alt rotet, folk og hunder likevel. Har en Finnmark 4-6. Vi har vel vært 4 pers + 2 hunder på det meste med ovn og har likevel plass til rotet vårt. 

Eneste fordelen med camp er at det ikke renner vann rett inn når døra er åpen og det regner tungt. Har ikke noe problemer med dette egentlig. JEg har dør på 2 sider og bruker dør på laveste punkt når det regner mye. Evt vann som kommer inn legger seg da bare langs kanten. 

Min utgave har komplett innertelt. Dvs innertelt som har fast bunn (hvor man evt kan åpne en luke med borreløs når man skal fyre på bakken evt. Vi bruker mest ovn. Min ovn (Helsport sin) har så stor avstand til gulvet + at den ikke blir spesielt varm under når man bruker risten inni at jeg kan fyre selv med duk under. (Vi bruker gjerne å samle ved under der likevel for å tørke ved + beskyttelse mot evt strålevarme rett ned. 

I og med at det er komplett innertelt så tar jeg med dette på kortere turer og/eller det er mange som kan dele bør. Skal den langt av gårde blir det en del vekt å spare uten innertelt. Med lettvekstovn i titan kan man likevel få luksusen av innendørs vedfyring og tørking osv osv. 

Og litt illustrasjon:
 


 


 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi har Varanger camp 8-10 og er fornøyd med den.

mn man for ikke noe ekstra gulvplass eller lagerplass, noe bedre romfølelse og mulighet til å gå inn å ut av teltet uten at alt som ligger ved inngangen blir våt eller nedsnødd er jo en fordel i ruskevær. 

Og man slipper å krype helt inn for å kle av seg pga takhøyden ved inngangen, er vell det jeg ser som størst fordel med camp. spesielt med små barn med seg på tur.

så om man velger camp eller ikke er vell smakssak, tenker at lavvoen er så stor og tung allikavel så da utgjør d lille ekstra ikke mye. Man går ikke langt med denne uansett, selv om vi har brukt den på men lengere turer over fjellet der vi var flere å bære😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet fra Varanger 8-10 til Varanger 8-10 Camp for en tid tilbake. Jeg mener den lille ekstravekten er innafor for det en får igjen. Ikke noe mer gulvplass, men veldig mye bedre inngangparti. En kan stige rett inn, enklere av av- og påskoing (!). Vi har ofte benyttet den med åpent innertelt i døråpningen og da blir romfølelsen veldig bra. I tillegg har en også mulighet for å ha åpen dør også ved litt nedbør (for de som liker det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.