Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan påvirker Coronaviruset ditt friluftsliv?


Kjell Iver

Hvordan påvirker Coronaviruset ditt friluftsliv?  

50 stemmer

  1. 1. Hvordan påvirker Coronaviruset ditt friluftsliv?

    • Ingen endringer i planene, men jeg bruker allikevel mest telt og holder meg unna store folkemengder.
      31
    • Ingen endringer i planene - bruker hytter, hoteller og kollektivtransport etc som vanlig
      2
    • Jeg håper alle skolene og arbeidsplassen min blir stengt så jeg kan dra på tur
      11
    • Jeg holder meg hjemme fremover.
      13

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Lompa skrev (36 minutter siden):

Dette er blitt en sånn søringgreie, og det er helt misforstått å tro at man kan fikse dette med å sette opp en meksikansk mur. I Tromsø innrapporteres det nå flere smittede med ukjent smittekilde. Det skal altså være greit å reise Tromsø-Bardu, men ikke Oslo-Bardu? Det lages falsk trygghet gjennom å si at "vi stænger bare for søringa så skal vi nok gå klar her oppe"..

Det spiller jo egentlig ikke så stor rolle dette her, for det er fint lite reising mellom landsdelene uansett nå.

I praksis er det ikke helt sånn, da det ikke er så mange "søringer" som reiser nordover nå uansett. Det er mest nordlendinger som kommer hjem som blir satt i karantene. Det er sant at det er en del smittede i Tromsø også, og det er neppe noen stor trafikk mellom Tromsø og Bardu heller. Det vi snakker om her er å begrense smitte, og det har lokale (helse)myndigheter ment at vi gjør best med de karantenereglene som er innført. Om det er et lite hull i båten så er det ikke mange som resignerer og sprenger et større hull....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lindap skrev (22 minutter siden):

Vi har fått en større kommune siden nyttår (Asker) og vi skal snart se om vi kan komme ut på en telttur i kommunen.

Er i samme situasjon (kommunesammenslåing). Om situasjonen vedvarer utover sommeren skal jeg bli veldig godt kjent i nye nærområder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 24.3.2020 den 16.03):

 

Hva annet turrelatert enn å dra på nærtur gjør dere i disse dager som dere kanskje ikke hadde gjort om det var fritt frem med de turene dere vanligvis tar? 😊 (Mine turer tidligere har stort sett vært ut av kommunen jeg bor i og i brattere terreng, ispedd noen dagsturer/nærturer i området her.)

Jeg sykler sti, det ville jeg gjort uansett. Sykler pumptrack og lette stier med kidden, mer enn før. 

Vurderer å kjøpe en stand up paddle siden padleklubben er stengt. 

Det er lettere å si hva jeg ikke gjør: Alt av ski er plassert i kjeller, et par jeg har blitt for lett for er lagt på Finn og jeg har tatt skistativet av taket på bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev (9 timer siden):

Jeg observerer at det er enkelte som ikke har fått med seg at "0 registrerte smittede" i en kommune ikke betyr at det ikke er smittede i kommunen.

Hehe, regner med at du sikter til meg? Jeg skjønner meget godt hva registrerte smittede betyr! Dessverre er det slik at svært få blir testet. I min kommune, Målselv, hadde vi èn registrert smittet. Det var en soldat i Skjold Garnison, og det medførte over 1000 mennesker i karantene. Når vi i ettertid ikke har fått flere registrerte smittede i kommunen er jeg så naiv at jeg tror det betyr at strenge tiltak virker. Selvfølgelig kan det vandre mange smittede rundt her, men jeg tror ikke det vil være til hjelp for å begrense smittespredning om vi i tillegg skal tillate "fri flyt" av mennesker fra områder med betydelig flere påvist smittede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2020 at 4:19 PM, Omnilite said:

Det er mest snakk om å se helheten: Det finnes helt sikkert noen som har det kjedeligere enn deg. Hvis din adferd gjør at du minimerer risikoen for å bli smittet, minimerer du også risikoen for å smitte andre. Hvis din adferd minimerer risikoen for at du skader deg og trenger å bli reddet, eller trenger helsehjelp til behandling av skader, bruker du ikke unødig kapasitet i helsevesnet.

Det handler altså ikke om deg, men om alle, så det er bedre å skru på en kollektiv tankegang fremfor å finlese reglene for å finne smutthull. Dagens restriksjoner er de strengeste siden krigen, den varte i 5år, dette har til nå bare vart i litt over en uke..

Dette. Dette så sinnsykt. 

Mange mennesker er mer opptatt av å finne smutthull i de lovverk/retningslinjer som er blitt laget/satt, enn å forholde seg til det de har fått beskjed om. Det er utenfor fatteevne hvor ekstremt vanskelig dette faktisk kan være. 

Vi har holdt i overkant av en uke, ÈN uke! Og allerde er Peder Kjøs på banen og skal fortelle deg hva du kan gjøre for å ikke bli sinnssyk. Helt utrolig hvor svakt det levert det er. Du får ikke Peder Kjøs kastet etter deg om du ligger to uker flatt med ryggsmerter, men når du ikke får gå og gjøre som du vil på en uke, da er han påskrudd for å gi deg de heteste tipsene. Nei fader folkens, må være mulig å få det her til å være så enkelt som det faktisk kan være. Hjelpes. Orker ikke. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke slik at "alle" her leter etter smutthull for å gå klar lover/retninglinjer for å få fortsette med sin favorittaktivitet, men at man innimellom lurer på hva som er "innafor" og med både et nytt sett lover/retningslinjer og et nytt sett anbefalinger å forholde seg til? (Normen elsker dog å diskurere og kverulere en del også.. ;) )

Selv har jeg vært hjemme og jobbet hjemmefra i 2 uker nå, og stortrives med det. Det er en god stund siden sist jeg har hatt det så travelt/hektisk på jobb, mye av arbeidsdagen går med til avklaringsmøter (digitalt) og oppfølging av andre, og da må "egenproduksjon" komme i tillegg. Fritid med litt økt fokus på vårlig stell og vedlikehold av heimen ift tildigere på denne tiden av året, og litt småturer/aktivitet i nærområdet. En "positiv" sideeffekt er at jeg nå sparer 2 - 3 timer med pendling hver dag. 

For min del utgår toppturer og langturer i fjellet, tilsvarende lengre eller værutsatte kajakkturer, og klatring ute eller på klatresenter.  Dette får komme igjen senere en gang. Under "skråblikk" posten tildigere i tråden spurte jeg hva ff-medlemmene gjorde for å opprettholde formen mtp å senere ta opp sine aktivteter/turer igjen. Selv har jeg nok vært litt mer passiv frem til nå, men regner med trening/aktivitet tar seg opp (lokalt) når absistensene blir for store.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (2 minutter siden):

NRK, det ser ikke helt ut til at alle disse spådde hjemmeulykkene har slått til så langt…

278420502_Skjermbilde2020-03-26kl_09_30_12.png.b1103b804f090011e15d8f0ba34d7eb0.png

For å nyansere den der, det kan være at folk har en høyere terskel for å be om hjelp fra helsevesenet til andre ting nå:

https://www.nettavisen.no/nyheter/sykehus-frykter-at-akutt-syke-venter-for-lenge-med-a-ta-kontakt/3423943892.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 minutt siden):

For å nyansere den der, det kan være at folk har en høyere terskel for å be om hjelp fra helsevesenet til andre ting nå:

https://www.nettavisen.no/nyheter/sykehus-frykter-at-akutt-syke-venter-for-lenge-med-a-ta-kontakt/3423943892.html

Det er det saken handler om. Men det står likevel det det står - noe av nedgangen skyldes at det er færre skader nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at folk tar det veldig rolig. Folk kjører som prester på veiene og de som driver med "action-sport" tror jeg stort sett tilpasser seg og unngår å pushe grenser nå. 

Jeg skjønner ikke helt at man ikke kan ta seg en tur i det lokale klatrefeltet, så lenge man går en rute man mestrer godt @Terka. Ser vel også at Klatring skriver det samme. Men dette er  ikke tida for å pushe fra 7 til 8. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsdx skrev (35 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt at man ikke kan ta seg en tur i det lokale klatrefeltet, så lenge man går en rute man mestrer godt @Terka. Ser vel også at Klatring skriver det samme. Men dette er  ikke tida for å pushe fra 7 til 8. 

Anbefalingen fra de ulike organisasjoner og forbund kommer ut fra potensiell smittespredning.

  • På et klatrefelt (sportsklatring) er de fleste ruter gitt av en sekvens bevegelser hvor alle som klatrer ruten mer eller mindre tar på de samme klatretakene.
  • Når man klatrer er det normalt en som klatrer og en som sikrer, deretter bytter man på. Disse vil ta på mye av samme utstyret og med stor sannsynlighet samme sted (tau, slynger, osv.)
  • Dersom mange oppholder seg på samme klatrefelt, vil det med stor sannsynlighet være flere som oppholder seg eller passerer hverandre nærmere en anbefalt avstand grunnet topologien på klatrefeltet. (Spesielt på Østlandet/nær Oslo, mtp. befolkningstetthet ( antall klatrere) her.
  • I tillegg så har man skadepotensiale, som da kan gi en unødvendig ekstraoppgave for helsevesenet.

Når det er skrevet, jeg kjenner flere som er ute og klatrer enten i taulag, soloerer, bulder, og bolter nye ruter eller vedlikeholder ruter nå. Det er deres valg, men skulle alle som klatrer velge å gjøre det samme så blir punktene over veldig reelle..  Selv har jeg en liten klatrevegg på utsiden av huset og buldrevegg inne, så jeg får klatretrening om jeg ønsker det.  :)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (35 minutter siden):

Anbefalingen fra de ulike organisasjoner og forbund kommer ut fra potensiell smittespredning.

  • På et klatrefelt (sportsklatring) er de fleste ruter gitt av en sekvens bevegelser hvor alle som klatrer ruten mer eller mindre tar på de samme klatretakene.
  • Når man klatrer er det normalt en som klatrer og en som sikrer, deretter bytter man på. Disse vil ta på mye av samme utstyret og med stor sannsynlighet samme sted (tau, slynger, osv.)
  • Dersom mange oppholder seg på samme klatrefelt, vil det med stor sannsynlighet være flere som oppholder seg eller passerer hverandre nærmere en anbefalt avstand grunnet topologien på klatrefeltet. (Spesielt på Østlandet/nær Oslo, mtp. befolkningstetthet ( antall klatrere) her.
  • I tillegg så har man skadepotensiale, som da kan gi en unødvendig ekstraoppgave for helsevesenet.

Når det er skrevet, jeg kjenner flere som er ute og klatrer enten i taulag, soloerer, bulder, og bolter nye ruter eller vedlikeholder ruter nå. Det er deres valg, men skulle alle som klatrer velge å gjøre det samme så blir punktene over veldig reelle..  Selv har jeg en liten klatrevegg på utsiden av huset og buldrevegg inne, så jeg får klatretrening om jeg ønsker det.  :)

Ser jeg hadde gjort for dårlig research, trodde jeg hadde lest noe annet. Man bør selvsagt følge de retningslinjer lokale klubber og miljøer anbefaler, enten man driver organisert eller ikke :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner disse hytteeierne å dra det vel langt...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awEJ1d/ville-vaere-paa-hytta-om-dagen-og-bo-paa-hotell-om-natta

Kan ikke fatte hvorfor de bare MÅ på hytta.. Men det lyser jo lang vei her at det er tydeligvis de pengesterke hytteierne som gir faen. Og jeg blir ikke overasket at det nettopp er de..

Jæ*** id***er.. -_- 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Nå begynner disse hytteeierne å dra det vel langt...

Flere dager siden jeg orket å klikke på en sak som har "hytte" i overskriften. Jeg har bodd flere år i krigsherjede områder og noen av de i-lands-problemene vi lager oss her på berget er rimelig provoserende...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterte litt tidligere rundt dette med at kommuner stengte ute andre deler av landet. Selv om det er litt OT så syns jeg det er viktig å ha med seg litt historie.

Grunnen til at det er slik er historisk. Under Kolerautbruddene på 1800 tallet ble det pålagt fra myndighetene å ta imot fartøy, selv om de kom fra områder som hadde Kolera. Dette medførte store epidemier i flere havnebyer. Etter den tid kom Sunnhetsloven av 1860, som er forløperen til dagens Smittevernlov. Det er en god grunn til at det er slik i dag.

Vi og en gjeng til driver fjelltrimmen lokalt, og vi har fått en del spørsmål angående skriving i disse gjestebøkene på toppene. Ser at 2 lokale fjelltrimmer (Steinkjer og Mosjøen) har henstilt til folk om å ikke skrive i bøkene, og jeg er noe usikker på om dette er en problemstilling. Jeg benytter kun elektronisk registrering, og unngår å ta i noe unødvendig.. Svette papirark med underskrifter er altså UT. Noen som tenker likt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (10 timer siden):

Vi diskuterte litt tidligere rundt dette med at kommuner stengte ute andre deler av landet. Selv om det er litt OT så syns jeg det er viktig å ha med seg litt historie.

Grunnen til at det er slik er historisk. Under Kolerautbruddene på 1800 tallet ble det pålagt fra myndighetene å ta imot fartøy, selv om de kom fra områder som hadde Kolera. Dette medførte store epidemier i flere havnebyer. Etter den tid kom Sunnhetsloven av 1860, som er forløperen til dagens Smittevernlov. Det er en god grunn til at det er slik i dag.

Vi og en gjeng til driver fjelltrimmen lokalt, og vi har fått en del spørsmål angående skriving i disse gjestebøkene på toppene. Ser at 2 lokale fjelltrimmer (Steinkjer og Mosjøen) har henstilt til folk om å ikke skrive i bøkene, og jeg er noe usikker på om dette er en problemstilling. Jeg benytter kun elektronisk registrering, og unngår å ta i noe unødvendig.. Svette papirark med underskrifter er altså UT. Noen som tenker likt?

Friluftsrådene over hele landet gjør det, de har gått over til helelektronisk opplegg for TellTur i år:

Sitat

Som et bidrag i kampen mot koronaviruset har vi valgt å gjøre TellTur funksjonen i appen Norgeskart friluftsliv fritt tilgjengelig ut 2020 uten abonnement. I forberedelse til sesongen 2020 er det allerede satt ut noen postkasser med bøker og koder, disse må IKKE benyttes. Ta også hensyn til at Friluftsrådene stenger hytter og ber alle unngå samlingsplasser som gapahuker, rasteplasser og lignende.

 

Endret av Miamaria
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker barndomshjemmet mitt, et par timer fra folkeregistrert adresse, som hytte. Og jeg har mange relasjoner i form av slekt og venner nært hytta.
Hytta ble forlatt da Erna kunngjorde ønske om det. Må innrømme at det var litt motvillig da jeg var i starten av et renoveringsprosjekt. I tillegg hadde jeg tanker som at hadde jeg kjent problemer som kunne indikere sykdom ville jeg fort kommet meg hjem uten å belaste «hyttekommunen» (som for øvrig ikke har påvist tilfelle av corona ennå).

Før det kommer reaksjoner som «uansvarlige, sjølgode, narsissistiske, egoistiske og idiotiske» hyttefolk; Jeg er enig i at vi må ha lover og regler til beste for hele samfunnet. Nettopp fordi noen av oss er uansvarlige, egoistiske… Jeg forstår imidlertid ikke helt unntaket som sier at familien til en som er smittet skal kunne bo på hytta; Er ikke sannsynligheten for at nettopp denne familien tar med seg sykdommen til hytta skyhøyt over andre?

Det bør snart være mulig å ha slik oversikt, kontroll og kunnskap at differensiering av tiltak er mulig. F.eks. å heve overnattingsforbudet i enkelte kommuner, åpne noen skoler, endre reisebegrensninger…

Leser imidlertid at «Tirsdag gikk regjeringen vekk fra å bremse coronaepidemien i Norge, og bestemte seg istedenfor å prøve å stanse den. Den nye strategien vil lette byrden for helsevesenet, men kan få negative ringvirkninger for resten av samfunnet.» Hva blir konsekvensen av denne nye strategien? Hardere tiltak? Og deretter overvåking og rask lokal handling der epidemien dukker opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (22 minutter siden):

«Tirsdag gikk regjeringen vekk fra å bremse coronaepidemien i Norge, og bestemte seg istedenfor å prøve å stanse den. Den nye strategien vil lette byrden for helsevesenet, men kan få negative ringvirkninger for resten av samfunnet.»

uten at jeg har fagkunnskaper i bunn, tenker jeg at det er best å la pandemien spre seg sakte i befolkningen innenfor helsevesenets kapsitet, slik at mest mulig blir immune. I denne perioden må de i risikogruppen beskyttes i den grad man kan, og samtidig sørge for god nok kapasitet i helsevesenet. De fleste i risikogruppen med alvorlig sykdomsforløp blir friske hvis de får helsehjelp.

skal man stoppe pandemien, kommer den trolig til å blusse opp igjen og smitte i det skjulte. Det er nok med en smittet person.

Men jeg vet ikke.. 🤷‍♂️🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange som har misforstått hvorfor denne loven kom. Det er ikke at en eller ti familier som oppholder seg på hytta og i værste fall blir syk som er problemet. De kommer seg trolig hjem også før de blir så syk at de trenger hjelp. 

Det er værre når et bittelite samfunn skal klare å drifte en 4 dobling av beboere, som i tillegg etter gjentatte oppfordringer ikke tar til seg beskjeder. Er det noe større sannsynlighet for at de følger rådet om å dra hjem fra hytta om de blir syk når de ikke tok til seg beskjeder tidligere? Enn om de som brøyter disse hyttefeltene som har ofte opp i mot 20 000 flere beboere enn kommunen som helhet blir syk? Har de lokale kjøpmennene bestil varer for å få påske utfarten 3 uker tidligere og 3 uker lengere? Trolig ikke. Og de som nekter å ta til seg beskjed om å dra blir da også til slutt å overbelaste det lokale helsevesenet når de blir syke. 

Problemet er primært hos de kommunene med lite innbyggere og de mega store hyttefelt og hytte leilighet kompleksene. Men for enkel håndheving av loven, trengs en enkel lov. Derfor skjærer de alle over en kniv. 

Det er jo tydelig at det svært godt bemidlete folk i godt voksen alder som har forårsaket dette. Spesielt når de begynner å ta inn på hotellet i kommunen for å kunne reise dagstur på hytta!! 🤔🙄 Helt kokko! 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

uten at jeg har fagkunnskaper i bunn, tenker jeg at det er best å la pandemien spre seg sakte i befolkningen innenfor helsevesenets kapsitet, slik at mest mulig blir immune. I denne perioden må de i risikogruppen beskyttes i den grad man kan, og samtidig sørge for god nok kapasitet i helsevesenet. De fleste i risikogruppen med alvorlig sykdomsforløp blir friske hvis de får helsehjelp.

skal man stoppe pandemien, kommer den trolig til å blusse opp igjen og smitte i det skjulte. Det er nok med en smittet person.

Men jeg vet ikke.. 🤷‍♂️🤔

Dette blir jo veldig spennende å se i ettertid. Sverige har valgt den modellen du beskriver, og våre to land er ellers så like at det er veldig sammenlignbart.

Norge har valgt en strategi, så nå er det viktig å holde seg til den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (58 minutter siden):

Norge har valgt en strategi, så nå er det viktig å holde seg til den. :)

Ja, dette er det aller viktigste! Når man først skal bruke så astronomiske summer på ett tiltak, må de følges strengt for å bli så effektivt som mulig. Og ikke gi opp for tidlig heller, da kan alt ha vert forgjeves.


Jeg tenker menneskeheten har flaks. Tenk om dette var en pandemi som gikk like hardt utover barn som eldre i risikogruppen. Da ville alt blitt fullstendig kaos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Marius Engelsen said:

uten at jeg har fagkunnskaper i bunn, tenker jeg at det er best å la pandemien spre seg sakte i befolkningen innenfor helsevesenets kapsitet, slik at mest mulig blir immune. I denne perioden må de i risikogruppen beskyttes i den grad man kan, og samtidig sørge for god nok kapasitet i helsevesenet. De fleste i risikogruppen med alvorlig sykdomsforløp blir friske hvis de får helsehjelp.

skal man stoppe pandemien, kommer den trolig til å blusse opp igjen og smitte i det skjulte. Det er nok med en smittet person.

Men jeg vet ikke.. 🤷‍♂️🤔

Med all mulig respekt, når du ikke har fagkunnskap i bunn, så er det kanskje greiest å bare la teoriene ligge. Å la pandemien spre seg sakte innenfor helsevesenets kapasitet? Hvilken verden lever du i? Det er allerede sprengt kapasitet på sykehusene FØR pandemien. Det å la pandemien spre seg sakte i befolkningen ser fint ut i teorien når man ikke har vaksiner, men hittil kan ikke Sverige skilte med flotte tall. Det er potensielt high risk/low reward. 

Jeg har jobbet med covid-19 pasienter en periode nå, og basert på at folk med eks antall år innen diverse medisin, anestesiologer, professorer etc ikke vet hvor dette bærer, så er det merkelig at de uten fagkunnskap mener at "det er jo bare å.." eller "jeg tenker at". Å uttale at de fleste i risikogruppen med alvorlig forløp klarer seg så lenge de får hjelp, er foreløpig en tynn påstand og i beste fall synsing. Har du sett ett alvorlig forløp eller vet hva det innebærer? Jeg ser gjerne på kilder her. 

Det er ikke mengden hjelp tilgjengelig som avgjør om dette går bra, det er mange andre faktorer. Eksempelvis vet man enda ikke langtids skadeffekter på lungevev hos de med dette viruset, med langvarig respirator behandling og ARDS. ARDS alene har høy mortalitet. Det er komplekst, og unge mennesker uten komorbiditet sliter med dette viruset og blir alvorlig syke. Jeg forstår ikke denne uttalelsen du kommer med og det strider imot det FHI har skrevet og hva jeg har sett. Dette vil jeg veldig gjerne se noen uttalelser eller relevant informasjon fra fagpersoner på. 

Endret av Roaas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.