Gå til innhold
  • Bli medlem

Polaris hundeslede/Nordisk stil


Dutton

Anbefalte innlegg

Hei! :) 

Noen her inne som har erfaring med en av sledene til Polaris fra Sverige? 
Jeg vurderer disse opp mot pulk og lurer på hvordan disse funker i løs snø i skogsterreng? På fjellet ser jeg for meg at de vil funke veldig bra. 
 

Har to Alaska husky tisper som skal trekke sleden/pulken. 
 

Ser også på Fjellpulken med brems og har hørt at Monsen skal komme med fjellpulk med brems. 
 

Noen med erfaring ved bruk av slede eller pulk til høyfjell og skogsterreng? 
 

 

 

680ED140-7F44-4298-992A-B6B039AF984B.jpeg

67D8AC84-2C00-42BF-AD77-D4A75C7D6BD5.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følgjer denne då eg lurer på Polarisen sjølv, 

Eg skal ikkje skyrte på meg omfattande erfaring, men har kjørt nordisk før med både slede og pulk. Fordelar og ulempar med båe oppsett.

No har eg ikkje bikkjer på heiltid lenger, men vonar eg har det om eit par år når livet byd på ei opning for det. Då tenkjer eg at det kan vere aktuelt med båe deler for min del. Med fleire enn to bikjer vil eg nok foretrekke ein nordisk slede for meir stabilitet og kontroll, spesielt i rufsete terreng, 

På samme tid vil ein pulk som flyt vere betre eigna i områder utan spor og med mykje snø. Altså på lange turar over flerie veker, der du kanskje går mykje uspora i snø som ikkje er sett eller vindherja, vil ein pulk eller ein toboggan truleg oppføre seg betre enn slede med meiar/evt halvtoboggan. MEN, dette er stort sett synsing basert på eit mindre volum timar nordisk stil, men med ein del fleire timar framfor pulk på snøre eller for eiga maskin. Det er nok mange som er betre eigna til å svare på dette. Kanskje spørje i hundkjørerfora også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (35 minutter siden):

Følgjer denne då eg lurer på Polarisen sjølv, 

Eg skal ikkje skyrte på meg omfattande erfaring, men har kjørt nordisk før med både slede og pulk. Fordelar og ulempar med båe oppsett.

No har eg ikkje bikkjer på heiltid lenger, men vonar eg har det om eit par år når livet byd på ei opning for det. Då tenkjer eg at det kan vere aktuelt med båe deler for min del. Med fleire enn to bikjer vil eg nok foretrekke ein nordisk slede for meir stabilitet og kontroll, spesielt i rufsete terreng, 

På samme tid vil ein pulk som flyt vere betre eigna i områder utan spor og med mykje snø. Altså på lange turar over flerie veker, der du kanskje går mykje uspora i snø som ikkje er sett eller vindherja, vil ein pulk eller ein toboggan truleg oppføre seg betre enn slede med meiar/evt halvtoboggan. MEN, dette er stort sett synsing basert på eit mindre volum timar nordisk stil, men med ein del fleire timar framfor pulk på snøre eller for eiga maskin. Det er nok mange som er betre eigna til å svare på dette. Kanskje spørje i hundkjørerfora også?

Vet du om et bra hundekjøring forum? 
 

Kanskje @Gisle Uren har et godt svar til det vi lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg på Facebook men OMTK har denne: https://www.facebook.com/OslomarkaTrekkhundklubb/?ref=nf&hc_ref=ARQfeW-u3mYqSQm1KoP_K-H8oPnMnjP4LNO0M1otqklxdJmmPPnGZ6qePFwNgugVffw

Aner ikke om du kan få noe ut av å kikke innom der. 

De har også denne nettsiden: https://www.omtk.no 

De holder til syd for Oslo vist det er innen rimelig avstand fra der du holder til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (56 minutter siden):

Nå er ikke jeg på Facebook men OMTK har denne: https://www.facebook.com/OslomarkaTrekkhundklubb/?ref=nf&hc_ref=ARQfeW-u3mYqSQm1KoP_K-H8oPnMnjP4LNO0M1otqklxdJmmPPnGZ6qePFwNgugVffw

Aner ikke om du kan få noe ut av å kikke innom der. 

De har også denne nettsiden: https://www.omtk.no 

De holder til syd for Oslo vist det er innen rimelig avstand fra der du holder til. 

 

Fant ikke så mye om det jeg lurte på. Holder til i Kristiansand, så litt langt unna. Men takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt tid til Fjellforum innimellom planlegging og pakking.😃

En hundeslede beregnet på nordisk-kjøring, med hundekjøreren på ski, er en merkbart bedre doning til hundekjøring enn en pulk. Det er flere faktorer som virker inn, men de viktigste er:
- Bredden på skiene som gjør den mer stabil enn en pulk.
- Kjøreegenskapene til sleden som gjør at den følger hunden og terrenget bedre/mykere enn en pulk.
- Det er plass til en ski under sleden, sånn at du kan stå med en ski under og en ved siden av i lange utforkjøringer. Dette er langt mindre belastende enn å stå med skiene på hver sin side av en pulk.

Pulkens eneste fordel er egentlig at den har noe bedre flyteegenskaper i løssnø, men dette er i stor grad en teoretisk fordel. Realiteten er jo at om snøen bærer hunden, så bærer den også sleden. Og om du må tråkke spor for hunden, så har du samtidig også tråkket spor for sleden. 

Polarisen har brems som standard, og enten man tror det eller ikke så er en brems veldig nyttig, selv med kun én hund. Polarisen er også kanskje lettere enn en pulk av tilsvarende størrelse  med påmontert brems. Og om man sammenligner så er vel en Polaris en del billigere enn en ny pulk med brems.

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gisle Uren skrev (10 minutter siden):

Pulkens eneste fordel er egentlig at den har noe bedre flyteegenskaper i løssnø, men dette er i stor grad en teoretisk fordel. Realiteten er jo at om snøen bærer hunden, så bærer den også sleden. Og om du må tråkke spor for hunden, så har du samtidig også tråkket spor for sleden. 

Godt poeng som eg ikkje har tenkt over/erfart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er enig i alt det @gisle skriver, men jeg frykter det kan bli litt kleint med bare 2 alaska huskyer i løs snø i skogsterreng med en turlastet slede? Gisle kjører med grønlandshunder, som har betydelig større trekkraft.  Jeg kjører selv med 2 alaska huskyer, som kanskje er raskere, men har sine begrensninger i trekkraften. dvs. at jeg selv må jobbe mye oppover.

Jens kvermo strevet en del på sledeturen fra Finnmark til Trøndelag. Jeg husker så ikke hvilken type slede han brukte. Men han var da på ski en god del av tueren og byttet så til pulk med bremse. 

Du kan evt. se litt på facebook: hundekjøring:  https://www.facebook.com/groups/106518522804180/

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 timer siden):

Hei

Jeg er enig i alt det @gisle skriver, men jeg frykter det kan bli litt kleint med bare 2 alaska huskyer i løs snø i skogsterreng med en turlastet slede? Gisle kjører med grønlandshunder, som har betydelig større trekkraft.  Jeg kjører selv med 2 alaska huskyer, som kanskje er raskere, men har sine begrensninger i trekkraften. dvs. at jeg selv må jobbe mye oppover.

Jens kvermo strevet en del på sledeturen fra Finnmark til Trøndelag. Jeg husker så ikke hvilken type slede han brukte. Men han var da på ski en god del av tueren og byttet så til pulk med bremse. 

Du kan evt. se litt på facebook: hundekjøring:  https://www.facebook.com/groups/106518522804180/

Elgen

Polaris sleden for 1-2 hunder er lettere enn Fjellpulken 168 med påmontert brems mener jeg. Den er MYE mindre enn den Jens brukte og Jens hadde også mye mer med seg enn jeg noen gang vil trenge når det bare er meg og 2 hunder på kortere turer. Prisen er under halvparten når brems skal kjøpes med Fjellpulken. Heller litt mot å prøve Polaris sleden. Vet om en butikk i Norge som har denne inne til en veldig hyggelig pris da det er en demovare, men har noen erfaring med å bestille den direkte fra produsent? Eventuelt om det er flere norske butikker som kan skaffe den ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dutton skrev (13 timer siden):

Polaris sleden for 1-2 hunder er lettere enn Fjellpulken 168 med påmontert brems mener jeg. Den er MYE mindre enn den Jens brukte og Jens hadde også mye mer med seg enn jeg noen gang vil trenge når det bare er meg og 2 hunder på kortere turer. Prisen er under halvparten når brems skal kjøpes med Fjellpulken. Heller litt mot å prøve Polaris sleden. Vet om en butikk i Norge som har denne inne til en veldig hyggelig pris da det er en demovare, men har noen erfaring med å bestille den direkte fra produsent? Eventuelt om det er flere norske butikker som kan skaffe den ? 

Hei

Jeg mente ikke å fraråde kjøp av Polaris nordisk slede, - kanskje tvert i mot, men vil bare påpeke, at dyp, løs snø i skogsterreng er TUNGT for bare 2 huskyer. Selvsagt skal du ikke ha proviant til lang reise, kamera utstyr, batterier og ladere med som Jens Kvernmo. Men hans streben underveis illustrerte ganske bra. 

Jeg kjører selv en ca. 10 kg sprintslede med 67 mm brede meier og den er ikke bra i dyp snø. Nome slede ville jeg nok overveie toboggan til dyp snø.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig god erfaring med komboen Fjellpulk m/hundebrems og en overivrig strihåret vorsteh. Kjempesolid utstyr som virkelig har fått prøvd seg, da bikkja er overbevist om at enhver start dreier seg om en slags sprintøvelse. Bremsen er bombesikker og har reddet oss ned mang en isete trasé. Cluet er å ha hundeski uten stålkanter, gjerne litt kortere enn man normalt bruker, slik at man får håndtert ploging, bremsing, pulk og strihår’n i utforkjøringene uten å kjøre skia inn i pulken. Har skaffet meg Åsnes Finnmark og savner ikke stålkantene.  Vi satser på lettpakking, men med bare en hund kan det være nødvendig med litt ekstra drahjelp. Har derfor et statisk tau ca 15 m med karabin og langslynge fastmontert framme i pulken. Har også etterhvert skaffet meg sekk med pulkfeste, så da slipper jeg å dra på ekstra pulksele. I motbakkene og dypsnøen hender det at strihår’n kaster et blikk bakover, og da hjelper jeg til. Tauet og karabinen har også vært benyttet til å «vinsje» pulken opp islagte skråninger, f.eks. moreneryggene i Rondane.  mvh Blåløypa

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Pga lett tilgjengelighet, gode priser og et bredere bruksområde om hundene ikke blir med, ble det en Fjellpulken Xplorer 154 med brems og nome forspenning. 

Har kjempe lyst på en Polaris, men forstod det slik at han ikke sender og bor et godt stykke unna 😅

Regner med at jeg blir kjempe fornøyd med pulken! 

Jeg skal ikke vite om pulken, det blir min 30 års gave i desember 🤣 (bestilte selv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.