Gå til innhold
  • Bli medlem

Skistøvler 75 mm


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem! Kjøpte et par Lundhags guide expedition. De var litt romslige, men jeg tenkte det var bra med plass til et par halvtykke og et par tykke sokker, uten at det ble for stramt. Jeg fryser nemlig ekstremt lett på føttene. Jeg vet ikke om det er størrelsen som er problemet, men det blir så mye knekk i forfoten, at bøyen presser ned på kun et lite område. Nå er stortåa skikkelig øm og litt rød. Virker som problemet er størst når jeg går oppover eller i dyp og/eller kram snø. I går var det et par cm snø oppå preparert løype og det gikk relativt greit dersom jeg husket å presse tærne ned mot såla. Men det er jo ikke i preparerte løyper jeg skal gå. Leste noe et sted her om å løfte hælen dersom man fikk gnagsår. Her er ikke problemet gnagsår, men jeg begynte å fundere på om en annen vinkel på foten kunne hjelpe. Nå er jeg riktig nok redd for å teste veldig mye mer, for det blir vondere og vondere for hver tur.

Mamma sin enkle løsning var "selg dem!". Så enkelt er det ikke. Jeg får ikke testet str 37 for de er utsolgt overalt. Jeg er heller ikke overbevist om at det vil hjelpe. Så er det egentlig ingen andre støvler som er aktuelle. Disse gir god støtte (jeg er vant med BC binding og Crispi Stetind), men jeg vet ikke om det hovedsaklig er støvelen eller bindingen. Nedoverbakker og mellom busker og trær, ble ihvertfall veldig mye lettere. Har sett på Crispi Svalbard. Er det noen som vet om de kun har gore tex i gamasjen, eller om de også har det innenfor læret? Om det kun er i gamasjen, blir det kanskje ikke så klamt. Jeg blir veldig lett klam og da blir jeg også veldig kald. I Lundhags-støvlene har jeg holdt meg behagelig tørr på føttene. De er egentlig på alle måter perfekte, bortsett fra denne knekken. Jeg så at de kan lage støvler på mål. Kanskje en 75 mm såle på et par Skare hadde fungert. Men jeg er redd det kan bli veldig dyrt. Jeg har sent mail til Lundhags for å høre om det er noe jeg kan gjøre så knekken ikke blir så voldsom, men har ikke fått svar enda. Jeg har bare dette ene paret som passer til 75 mm, så om jeg ikke finner på noe veldig snart, kommer jeg til å gå av meg tærne 🙈

Det er visst ikke så lett å finne en butikk som har litt utvalg. Det er nesten så jeg vurderte å kjøre 2 timer til Brukås sport. De hadde noen jeg kunne testet. Men det er jo fryktelig langt. I nærheten har jeg sport1, en liten intersport, xxl og g-sport. Ingen av dem har noe utvalg innen 75 mm. Det kan hende jeg tar en tur til Oslo og prøver Crispi Svalbard, men det er et stykke til Oslo også. Jeg fatter ikke hvorfor alt på død og liv må ha membran. Læret blir jo minst like vanntett dersom man gnir det inn med fett. Og man slipper bli så sinnsykt klam. Frister ikke så veldig å bruke masse penger på noe som ikke er akkurat slik jeg vil ha det, men det kan se ut til at jeg ikke har noe valg.

Er det noen som har forslag til støvler? Jeg trenger mye støtte i skoa. Jeg har også ganske korte og brede føtter så smale modeller funker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Er det begge støvler eller bare den ene? Jeg hadde et par skisko som også knekket innover over tæerne, men bare på den ene. Så det var ikke størrelsen som var feil. Noen ganger kommer man bort i sådanne "mandagsstøvler", som jeg oppfatter som en feilproduksjon. Så det er en klage mulighet til fabrikanten Lundhaug, som muligens kan rette feilen med noe blokking. 

Men det hjelper ikke her og nå. Jeg brukte diss støvler med et stykke neopren/liggeunderlag klippet i halvmåne fasong over tæerne som trykkavlasting. Det fungerte sådan passelig. Tilsynelatende er skoene romslige nok til dette for deg.

Elgen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (29 minutter siden):

Hei

Er det begge støvler eller bare den ene? Jeg hadde et par skisko som også knekket innover over tæerne, men bare på den ene. Så det var ikke størrelsen som var feil. Noen ganger kommer man bort i sådanne "mandagsstøvler", som jeg oppfatter som en feilproduksjon. Så det er en klage mulighet til fabrikanten Lundhaug, som muligens kan rette feilen med noe blokking. 

Men det hjelper ikke her og nå. Jeg brukte diss støvler med et stykke neopren/liggeunderlag klippet i halvmåne fasong over tæerne som trykkavlasting. Det fungerte sådan passelig. Tilsynelatende er skoene romslige nok til dette for deg.

Elgen  

Det er forsåvidt begge, men det er bare på den ene at det blir skikkelig ømt. Men det er nok fordi den foten er hakket mindre enn den andre og da treffer knekken på et punkt som tåler mindre. Liggeunderlag skal jeg prøve. Takk for tips 😊 Det er god plass, så tror det går. Har prøvd å stappe noen lag med ull, men det ga overhode ingen trykkavlastning. Tenkte også på om jeg tovet noen kartanger skikkelig hardt, at det kanskje vill funke. Men har egentlig mistet troa på det. Liggeunderlag virker smartere. Har du også problemer med knekken? Støvelen er lenger enn vinterstøvlene jeg har, men det er vel fordi de har tykkere innersokk. Innleggsålene er like. Det kan virke som at det ikke er tatt høyde for at tærne ikke kommer like langt fram når skoen er stor.

Det som hjalp her og nå var at på vei til Oslo, stakk jeg innom xxl for å bytte noen staver. Jeg spurte, bare for å ha gjort det, om de hadde noen skisko til 75 mm. Jeg hadde jo sjekket på nett at de ikke hadde. "Nei, eller jo, vi har to par her borte". Fisher et eller annet. Skikkelig syntetiske, jeg kommer til å bli klam og ekkel. Men de skulle ut og de kostet 100 kr, så jeg tenkte, ja, 100 kr for å slippe å stress-kjøpe ordentlige skisko, det er det verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (42 minutter siden):

Bruker du binding med wire? I så fall kan det kanskje funke å justere denne. 

Nei, uten wire. Funderte på om det kunne hjelpe å bruke binding med wire, men tror ikke jeg gidder bytte binding for jeg ser ikke helt at en wire skulle hjelpe på knekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth-81 skrev (3 timer siden):

Nei, uten wire. Funderte på om det kunne hjelpe å bruke binding med wire, men tror ikke jeg gidder bytte binding for jeg ser ikke helt at en wire skulle hjelpe på knekken.

Lundhags er vel ganske tydelig på at wire skal brukes, og min erfaring er at det bør kun være wire, da de begynte å løsne fra sålen foran med Voile 3 pin med kabel. ("Vi advarer mot bruk av 3-pin bindinger, fordi disse kan slite ut støvelens tåkonstruksjon. I stedet anbefaler vi bindinger som «Voilé Switchback» og «Rottefella Riva», «412», «Chili», og «Cobra R4»." (At flere av disse er noe vanskelig å få tak i er en annen sak))

Men jeg tenkte mest at du ikke får hælen like langt opp og dermed redusert bøyen. Verken fruen eller jeg har hatt det problemet med de skoene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (4 timer siden):

Har du vurdert å blokke skoene? Tror skomakere har en del triks for slikt - i hvertfall en mulighet. Jeg hadde en gang samme problemet, men det endte med at jeg måtte bytte av andre grunner siden skoene begynte å lekke,

 

Da blir de vel større? Eller? Nå må jeg nesten google litt 😅 Sitter og lurer på om jeg skulle hatt to størrelser mindre for å ikke få knekken over tærne. Kanskje jeg burde ta en prat med en skomaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (3 timer siden):

Lundhags er vel ganske tydelig på at wire skal brukes, og min erfaring er at det bør kun være wire, da de begynte å løsne fra sålen foran med Voile 3 pin med kabel. ("Vi advarer mot bruk av 3-pin bindinger, fordi disse kan slite ut støvelens tåkonstruksjon. I stedet anbefaler vi bindinger som «Voilé Switchback» og «Rottefella Riva», «412», «Chili», og «Cobra R4»." (At flere av disse er noe vanskelig å få tak i er en annen sak))

Men jeg tenkte mest at du ikke får hælen like langt opp og dermed redusert bøyen. Verken fruen eller jeg har hatt det problemet med de skoene. 

Ja, det er de, men akkurat den informasjonen fant jeg ikke før det var for sent. Gadd ikke bytte binding før jeg hadde testet skoa. De hadde en av Rottefella-bindingene i Hønefoss. Det er ikke så langt fra meg. Men jeg tror fortsatt skoa er for store, selv om jeg syns det er litt merkelig. Jeg har 38 i Skare mid og de passer, har et par gamle Mira i str 37 og de er det kun plass til en tynn sokk i. Mens i disse lurer jeg på om jeg kunne hatt 36. De er jo både lange og vide. Ikke så gira på å bytte binding uten å vite at det vil fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mine støvler var altså ikke Lundhaug, men "knekk innover" istedet for "utover" eller "jevnt fordelt" kan være et problem på enkelte støvler. Det har en gang vært diskutert i en tråd her på FF, hvor jeg også den gang anbefalte liggeunderlag som (midlertidig) løsning. Noen ganger går det sig til andre ganger ikke. Mine Alpina støvler ble lite brukt og ble til slutt kassert.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (7 timer siden):

Hei

Mine støvler var altså ikke Lundhaug, men "knekk innover" istedet for "utover" eller "jevnt fordelt" kan være et problem på enkelte støvler. Det har en gang vært diskutert i en tråd her på FF, hvor jeg også den gang anbefalte liggeunderlag som (midlertidig) løsning. Noen ganger går det sig til andre ganger ikke. Mine Alpina støvler ble lite brukt og ble til slutt kassert.

Elgen

Ah, skjønner. Disse har jo gummi nederst, så jeg har liten tro på at det vil gå seg til. Prøvde med liggeunderlag, eller sitteunderlag var det, uten at jeg syns det hjalp. Lurte på om jeg skulle ofre en bit av "bamse", men det vil jeg ikke. Men nå kom jeg på at jeg har et allerede oppklipt i garasjen, tror jeg. Det er jo tykt, så kanskje det hjelper bedre.

Tror jeg kommer til å prøve å selge disse. Noen støvler passer jo bare ikke til foten, samme hvor mye man vil. Men jeg vet ikke hva jeg skal erstatte de med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.