Gå til innhold
  • Bli medlem

Hofteleddsdysplasi


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei. Etter å ha vert plaga lenge med hofte og kne, vart det tatt røntgen som viste HD. Det var eit skikkeleg slag i trynet og eg har gått lenge med smertene. Det er så gale at eg ikkje klare å gå ein vanlig kort spasertur uten å få smerter i hofte og kne. Dette er så frustrerende. Gale nok å vere vekke fra jobben, men det gjer ekstra vondt å tenke på konsekvensane det har for friluftslivet mitt😞 Det er tross alt det som gir meg så mykje glede og livskvalitet!!

Så eg lurer på om det er nokon her som har samme problem? I såfall; Korleis fungere dokke i kvardag og jobb? Ikkje minst; korleis driver dokke friluftslivet når du ikkje kan bære tung sekk osv som før?  

Har du måttet kutte ut visse ting fra friluftslivet? 

Har du gode råd? 

Helsing ei som trenger ein god peptalk og oppmuntring... 😞

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig å høre @TonePåTur og jeg kjenner igjen følelsen av konsekvensene du nevner.

Nå har jeg ikke nevneverdig trøbbel med hofta, men knær, rygg og skuldre har gitt meg noen utfordringer. Jeg har redusert sekkevolumet fra 130 til 65 liter og skulle gjerne gått lenger ned. Jeg hadde forøvrig god nytte av lettpakkertråden vi hadde her for noen år siden og passet på å bytte til lettere utstyr når nytt måtte kjøpes. Med fullt fokus på vekt greier jeg meg med 65 literen til ca ukestur. I tillegg er tempo og lengde på turene kraftig redusert.

Jeg prøver å tilpasse dagsetapper og pauser, men "glemmer" meg ofte og får kjenne på det senere på dagen.

Jeg har skjøvet nye knær foran meg i 10 år nå og vil prøve å utsette det så lenge jeg kan. Følger et daglig treningsopplegg for å styrke kjerne/støttemusklatur og tror det har vært avgjørende for min del. (Tar også tilsvarende øvelser for rygg og skuldre)

Dessverre kommer jeg ikke utenom medikamenter i perioder, ei heller å tilbringe natta i en stol, eller fram og tilbake på gulvet fremfor i senga. I sånne perioder er det bare å ta fram kartet og legge nye "hårete" planer. 

De fleste i min omgangskrets sier at jeg bare må dra på andre slags (enklere) turer, men det er ikke så lett når det eneste du ønsker er å fortsette som før. 

Dette var vel ikke så mye til peptalk egentlig, men jeg vil si at du på ingen måte må gi opp. Tenk positivt, legg planer og kanskje et treningsopplegg. Du må kanskje innom doktor´n for en prat også.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (10 minutter siden):

Kjedelig å høre @TonePåTur og jeg kjenner igjen følelsen av konsekvensene du nevner.

Nå har jeg ikke nevneverdig trøbbel med hofta, men knær, rygg og skuldre har gitt meg noen utfordringer. Jeg har redusert sekkevolumet fra 130 til 65 liter og skulle gjerne gått lenger ned. Jeg hadde forøvrig god nytte av lettpakkertråden vi hadde her for noen år siden og passet på å bytte til lettere utstyr når nytt måtte kjøpes. Med fullt fokus på vekt greier jeg meg med 65 literen til ca ukestur. I tillegg er tempo og lengde på turene kraftig redusert.

Jeg prøver å tilpasse dagsetapper og pauser, men "glemmer" meg ofte og får kjenne på det senere på dagen.

Jeg har skjøvet nye knær foran meg i 10 år nå og vil prøve å utsette det så lenge jeg kan. Følger et daglig treningsopplegg for å styrke kjerne/støttemusklatur og tror det har vært avgjørende for min del. (Tar også tilsvarende øvelser for rygg og skuldre)

Dessverre kommer jeg ikke utenom medikamenter i perioder, ei heller å tilbringe natta i en stol, eller fram og tilbake på gulvet fremfor i senga. I sånne perioder er det bare å ta fram kartet og legge nye "hårete" planer. 

De fleste i min omgangskrets sier at jeg bare må dra på andre slags (enklere) turer, men det er ikke så lett når det eneste du ønsker er å fortsette som før. 

Dette var vel ikke så mye til peptalk egentlig, men jeg vil si at du på ingen måte må gi opp. Tenk positivt, legg planer og kanskje et treningsopplegg. Du må kanskje innom doktor´n for en prat også.

 

Huff...ikkje nåke særlig å plagast med rygg, skuldre og knær heller.... Ein føle seg jo helt handicappa...

Eg trener styrke x 2 i veka, gjort det siden november i fjor. Samt fysioøvelser x 3 etter eg oppsøkte fysioterapeut for behandling og ultralyd av hofte og kne. Så treningsbiten er på plass og den skal eg tviholde på, ver du sikker!! 

Har legetime i morra...gått sjukemldt i 4 uker nå...og blir nok lengre. Klarer jo ikkje å gå ein vanlig spasertur uten at eg får smerter og halter😞😞😞 

Eg blir jo henvist til ortoped og då får eg vel vite åssen landet ligger..om det blir operasjon eller eg ikkje er "nok plaga" til å få det... Men det er som du seier; ein vil jo helst holde på slik som før. Eg ser jo at eg må gå skikkelig djupt i meg sjølv og vere seriøst kritisk til kva eg putter i sekken heretter. Men off..  det er ikkje enkelt. Kan jo ikkje bytte ut alt utstyret mitt heller. Skal sjølvsagt vurdere det når dagen kjem og det MÅ byttast ut. Får snart ein packraft, den vil gjerne hjelpe meg litt på turane...så lenge det er vatn å padle i da... Men som du seier, lyte jo prøve å holde motet oppe, sjølv om det nett no ikkje er så mykje lys i tunnelen syns eg... 

Takk for innlegget og at du delte din historie 😊💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.