Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøbbel med Optimus Polaris


Brennern

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Optimus Polaris i høst. Etter ca ti timer i bruk er den slarkete som vist på filmen. Var på telttur nettopp, funka bra første 3 nettene, men før fjerde natt i - 20 brant den ustabilt og slukket innimellom. Fikk liksom ikke trykk i flammen heller, men det viste seg at det lakk bensin fra slangen der hvor fyrstikken peker, ikke så kult dette inni teltet. Noen som vet hvor man strammer opp denne slarken og trodde slangene var ganske tette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yes, det er en "mutter" under som kan strammes.  Bruk det medfølgende verktøyet og stram godt.  Sørg for at den armen som du regulerer med er ned i hakket/sporet.

Det er helt naturlig at denne løsner etter bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hillestaden skrev (På 10.3.2020 den 23.08):

Bensinlekkasje er skumle greier i telt 😳

Ja, det er derfor jeg altid fyrer med parafin dvs. tennveske!! 

Jeg har den gamle Optimus Nova som ligner utrolig på din Polaris. Jeg skulle tro, at regulator delen med hendel og selve brenneren er stort sett det samme. Jeg kan bruke min et par år før den trenger "full service", men primus skal pleies som kvinner: med omhu og kjærlighet. Du må selvfølgelig finne lekkasjen evt ved forskrung på slangen. Hvis ved pressingen er det det ny slange. Men det kan sige langs stålkappen, så du blir lurt.

Min Nova er svensk fremstillet. Elgkalven fikk en Nova noe senere, så vi evt. kunne bytte reservedeler og servicere sammen. Men den var så Kina fabrikeret. der var adskillige problemer med den, så den måtte byttes 2 ganger før vi fik en funksjonell. Ikke altid enkelt å legge produksjon til billig land! 

Økonomer mener, at spesialisering og globalisering dreier sig om at fremstille ting i de land som er bedst til det. Det er ikke sådan. Det blir de land som er BILLIGST pgr. av billig arbeidskraft, dårlig arbeidsforhold, barnearbeide mm. som får jobben. Kvalitet faller i mange tilfelle - i hvert fall over en lenger periode. Fx Fischer ski fra Ukraine med løse stålkanter - aldri sett på de Østrigske.

Elgen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.