Gå til innhold
  • Bli medlem

Vølkl VTA-98 VS Black Crows Camox Freebird VS Vølkl Mantra V-Werks VS ?


Terka

Anbefalte innlegg

Siden det er er inn med "hvem liker du best" tråder på forumet nå om dagen, så tenkte jeg å lage en rundt middels brede toppturski. 😁

Hvilken vil være best av nevnte Vølkl VTA-98 og Mantra V-Werks, samt sesongens versjon av Black Crows Camox Freebird om man er ute etter en kjøresterk men samtidig "lett" toppturski?

Andre anfalinger er velkomne, også fargerike beskrivelser. :P 

image.png.7460b0b8e806a2637176ef07394ebb7b.png

Ski Lengde Radius Mål Vekt
VTA-98 177 cm 20,1 m 133-98-116 mm

1370 gram

Camox Freebird 178,2 cm 17 m 133-96-114 mm 1500 gram
Mantra V-Verks 178 cm 20,8 m 135-99-117 1630 gram

 

 

 

 

Alle skiene har fått "best i test" og anbefalinger rundt om kring på av ulike nettsteder/forum.

image.png.24a8326014730a1f6f19c3f9e971eb2e.png

 

Tenkt situasjon:

  • Skiene settes opp med Marker Alpinist 12 randoneebinding på 245 gram, som også har fått "best i test" anbefalinger, for å få et lett turorientert oppsett.
  • Skiene kjøres enten med en lett sko på under kiloet og med 100 flex eller en mellomlett sko på 1320 gram og 130 flex, avhengig av hva som passer skia best.
  • Målet er en god allround / all mountain ski, som det kan gåes langt og høyt med, men med fokus gode på kjøreegenskaper.

Meg bekjent så har ingen av modellene eller produsentene brutt noen lover i andre land, og det bør dermed ikke være en eliminerende faktor ift hvorfor man ikke bør like "den" skia. Nymotens fargevalg eller tradisjonell look er bare en atributt som ikke er tellende, men gjerne er en pluss i dersom skia ellers vurderes like gode.

Lettere oppsett for Rando-race eller ren ski alpinisme, samt rene freeride modeller anbefales å holde utenfor da disse stort sett vektlegger egenskaper i den ene eller andre ytterkanten og derfor ikke passer inn i allroundkategorien her.

==> Hvilke ville du valgt og hvorfor? 😄

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke fornøyd med G3 skiene dine? 😢 Var det ikke til dette formålet du nylig kjøpte G3 (ettellerannet?).
Jeg kan alt for lite om dette til å gi noe bra svar, men jeg vil være med på samtalen allikevel 😆😆

Jeg har vert heldig i det siste, og hatt del toppturer i det siste. Tilfeldigvis har jeg truffet andre å gå med også, som har mye forskjellige ski. Vi har kjørt i både pudder, gjennomslagsføre, og på oppkjørt (klumpeføre).

Mine K2 Coomback (2011 mod), har oppført seg perfekt på alle typene føre! Sekken er lettere og formen er bedre, så vekten plager meg ikke lengre. K2 Wayback 106 er den nye «bedre og lettere utgaven av Coomback». Du har ikke vurdert den da? Vekten er lik de du ser på allerede, så da er den innenfor?

Når det gjelder vekt har jeg en følelse at litt masse hjelper skien å «vinne» over skaren under nedkjøring på gjennomslagsføre? Aner ikke om det er noe i det? 🤔 Men skal du gå langt, så er det klart lett vekt som er viktig da ;) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VTA står i gangen min.. fordi de var i bruk i helga..

Synes de fungerer godt i løssnø, cruiser bra og gir fin "sprett" ut av snøen ved kortere svinger. Merker tendensene til "hooky tips" på hardt underlag, dette samsvarer med en av testene det refereres til. Har et par Skitrab Altavia (82 bredde) med identisk bindingsoppsett som velges ut fra føret. Vektforskjellen er bare 120g pr ski, så den er ikke så avgjørende for hva som velges når.

Ellers så kunne kanskje Kastle TX98 vært lagt til drodlelista.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

Ellers så kunne kanskje Kastle TX98 vært lagt til drodlelista.

TX98 skal være en bra ski ja 👍

Prebb skrev (4 timer siden):

Jeg hadde sett litt på flex og spenn. 

Flex ihht en et magasin sine skitester: (Disse stemmer ikke dog ikke helt med andre tester utført av andre..)

20200310_105313.jpg.883b5365a22cf65e843850c3a35334f4.jpg

20200310_105248.jpg.432d02e2c12ac00b704e5cf8f94ba473.jpg

20200310_105342.jpg.8bb2239603f4f33afd06ff7c99cb8d56.jpg

20200310_135848.jpg.e22c94900a26f22e9ed26fb3478fd346.jpg

( This sequence of numbers indicates stiffness. Each number corresponds to a part of the ski, from tail to tip. 5 equals the average
for this part and length of the ski. Lower values indicate softer skis, higher values stiffer.)

Spennprofil er dog litt ulikt på dem, virker som om alle har litt camber (i ulik lengde), men vølklskiene har litt lavere front-rocker. Camox Freebird har også mer tapper (som da gir mindre "hoocky tips" på hard og rufsete underlag). 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Ikke fornøyd med G3 skiene dine? 😢 

G3 Findr 86 virker å være knall dem til tiltenkt bruk. 👍 😊 (Men de er ikke en ski for løssnø og allround bruk, som også @Omnilite er inne på ift sine Skitrab Altavia).

Tanken er å eventuelt supplere eller erstatte Vølkl Nunataq fra 2014-ish, dvs en mer kjørerettet ski og med mer flyt i løssnø en nevnte G3 Findr 86. Dog med mål om å få en litt lettere sk, i og gå ned litt på bredde (ift traversering på hardt føre som det gjerne et opp mot toppene).

Nunaq'en har fått kjørt seg hardt og har liten salgsverdi, mye av kantene ser slik ut nå:

20200310_114813.thumb.jpg.88cdad94f11c45b44123c620a45f7029.jpg

..og det også lite interesse for bindingene når jeg la dem ut (Dynafit Beast 16) separat

Tenker derfor at Nunataq antagelig blir beholdt til turer med dårlig base og løssnø etc.

OG ved å være tidlig ute med å sile ut skimodeller så kan man følge med på tilbud fremover mot sommeren 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moonlight Equipment har tilbud ser jeg. Norsk produsent (?), ski som passer dine beskrivelser, og enkelte modeller har vert testvinner 3 år på rad i følge dem selv.

Link til «gammel» modell med 40% rabatt: https://www.moonlight.no/products/eagle
 

ser ut som de kjører rabatt ut 2020, eller så lenge lageret rekker.

Sylt kult besign/dekor, om ikke annet! 

 

 

ABBBFE79-3A99-48D7-ABC3-176D5758C37A.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skintrack.com/gear-tech/moonlight-mountain-gear-skis/

https://www.skirandomag.com/moonlight-eagle-carbon-race/

Dog er det "normen" at masse (vekt) på skia bidrar til stabilitet nedover. Skulle også likt å se litt langtidstester (holdbarhet over flere år) på skia ift "hybrid skum" i kanten og bambus i sidekantene. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

her er det bare løp og kjøp, om påstandene er sanne, og lommeboken tykk nok 😜 Var stive priser...

Tja... vil ikke si at den Eagle Carbon skia stikker seg så veldig ut. Alle nevnte ski har fått best i test/anbefalinger og specs på Eagle Carbon stikker skiller seg heller særlig ut:

 

image.png.93699b245b2d15c9e6ba5a754a0292a2.png

(Oppdatert tabell)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et par Moonlight Eagle carbon (fjorårets modell) i høst, og har fått noen turer på dem nå. De oppfører seg veldig fint i løs snø, men den lave vekten gjør selvsagt at de blir litt nervøse i fart på hardt underlag. Jeg synes at 20 meters radius (133-98-123 i 186 lengde) passer fint for en sånn type ski. De må "pumpes" ganske godt for å carve skikkelig på hardt underlag. Veldig fornøyd så langt. De virker å tåle mye også, til tross for den lave vekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsdx skrev (45 minutter siden):

Jeg ser at de rød black crowsene er veldig populære i skiheisen i Hemsedal. Det ville trukket ned for meg. 

Nå har jeg brukt Hemsedal skisenter ca 4 dager siste 12  årene så ville nok gått bra uansett. 😅

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (36 minutter siden):

Nå har jeg brukt Hemsedal skisenter ca 4 dager siste 12  årene så ville nok gått bra uansett. 😅

Men når du er på topptur i Hurrungane tenker alle de søte jentene du møter pp toppen at han der er skikkelig trendh#$&re

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei


Har Black Crows Freebird frå 2016 og Mantra V-Werks 2020 (alpinist 12 binding). Gode ski begge to, men finner at mantra har noke eget ved seg. God flyt og veldig lettkjørt. Funker bra i bakke og. Med alpinist 12 får du eit relativt lett oppsett. Hadde kjøpt samme ski ein gang til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen @Sunnfjordfjell 👍😊

Har fått med meg prisen på finn.no nå ja. Men avventer litt ut fra situasjonen vi alle befinner oss i nå, som også gir begrenset tilgang til toppturområder disse dager. 🙈

VTA96 er nok ikkje en "jenteski" men er spissa mer mot "gåing".

20200315_100540.thumb.jpg.d68e9a39200dc13370a96c0f28515bf5.jpg

Av de to skoparene jeg har aktivt i bruk nå så fikk jeg anbefalt  Fischer Travers Carbon til VTA-98 og Tecnica zero g tour pro til Mantra V-Werks.

Mantra er vel den som ligget nærmest Völkl Nunataq som jeg har vært ganske så fornøyd med (Bortsett  fra vekt på opprettet og traversering på is/hard skare på opptur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå har vært på 100eight ski i 3 år, høres ikke så mye, men de har ligget på kant det meste av tiden ifm kiting,  og de har blitt kjørt på masse slags føreforhold. I tillegg har de vært med på mange lokale "topp"-tur (500-800 hm) økter i løssnø. Og ytelser og holdbarhet er på topp. Så 3DGlass konstruksjon som Völkl også bruker på sine V-werks virker meget bra og kan anbefales. Beskrivelsene völkl angir på sine sider er fornuftige, og med endra bedre material specs på v-werks tror jeg du får ei topp ski. VTA-98 er sikkert også bra, men da nærmer du deg veldig "lett" segmentet. Men for lange dager i fjellet om man er normaltrent er jo ikke lav vekt helt borte når man bare skal opp en bre/topp til for å strekke dagene lengst mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For "lette turer"/ ski alpinisme hvor man har jeg G3 Fidr 86 med Marker Alpinist 12, og lette rando sko som også fungerer bra til klatring. 

Tanken er at disse skiene skal supplere /erstatte 5 år gamle Völkl Nunataq som veier tett oppunder 3 kg pr ski med Dynafit Beast 16 bindinger. Dvs en del fokus på nedoverturen (men "lett nok" oppover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da ville jeg valgt v-werks, du sparer mye vekt der samtidig som du har litt vekt 👍. Kan ikke skjønne annet enn at VTA98 vil oppføre seg mer som ei lett ski og falle mer igjennom under røffere forhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.