Gå til innhold
  • Bli medlem

Vølkl VTA-98 VS Black Crows Camox Freebird VS Vølkl Mantra V-Werks VS ?


Terka

Anbefalte innlegg

Drømmer litt videre her. (Ingen vits å kjøpe ski jeg ikke får brukt i disse dager, og antagelig lurt å holde litt stramt rundt lommeboka også av samme grunn men litt dagdrømmer er lov 😄)

Jeg har G3 Findr 84 i 172 cm og Völkl Nunataq i 186 cm lengde, og er omtrentlig 175 cm høy selv.

Findr er merkbart lettere å baute med/håndtere i terreng oppover, mens Nunataq er i en egen klasse mtp stabilitet nedover. Lengden påvirker selvsagt dette.

20200319_101754.thumb.jpg.bdce0e642d2efea53c57fcb9fc7a33ee.jpg

I utgangspunktet så jeg for meg Mantra V-Werks (eller en av de andre) i 178 cm lengde for å havne midt i mellom de to jeg har nå.

For Mantra V-Werks virker det som om flere av dem som har  god pris begynner å gå tom for 178 cm, nå og då er det 170 cm eller 186 cm igjen. Bør man gå opp i lenge eller ned i lenge på en slik ski dersom man kommer over knalltilbud? (Topptur, litt fokus på vekt men kjørefokusert ski)🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 170 cm så vil ihvertfall stabilitet (spesielt ved fart og på mer krevende underlag) og flyt (i løssnø) endres negativt, men så klart enklere i motbakker og mer livlig, men det var vel ikke det du var ute etter? Med erfaring og kjørefokus bør skia være lengre enn kroppslengde mener jeg, men 186 cm begynner jo å bli veldig langt om du ikke skal kjøre rett ned da. Så av disse to ville jeg valgt de lengste. Men hva med å se på noe annet i 170-181 lengde, da holdes tråden igang :-).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (1 time siden):

Men hva med å se på noe annet i 170-181 lengde, da holdes tråden igang :-).

Skal klare å holde en drodletråd igang rundt kjøreorientert toppturski ja. 😄

PS. Selv Völkl Nunataq i 186 cm lengde med svingradius på 30 meter svinger ganske så villig når brukeren aktivt kjører skia.  ;) 

Endret av Terka
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er lite tur om dagen så er det rom for litt meir drodling 😄

Gjorde ei teoretisk sammenligning av Nunataq 186 cm og Mantra V-Werks 186 cm:

image.png.0395700b4a3c115b1cc8733727b41965.png

  • Mantra V-Werks har Boot center litt lenger fram på skia
  • Begge har relativt lang (men lav) rocker forran og bak, i tillegg har Mantra litt oppsvingt tupp bak.
  • Mantra har tydelig taper forran og bak mens dette er nær fraværende på Nunataq
  • Mantra har svingradius på 23 meter mens Nunataq har svingradius på 30 meter.

Vurderer fortsatt at 178 cm hadde vært ei perfekt lengde til meg, 186 cm kan gå an, og 170 cm er positivt mpt opptur og håndtering når det er ekstra bratt men mister litt flyt og stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder oppsvingt tupp bak, på randoski hvor man tar av og på langfeller, kan jeg ikke fordra kraftig oppsving bak. Som eks. på falketind skiene.

Det er når fellene skal av og på i vinden og man ønsker å sette skiene i snøen, eller når man skal bardunere vindsekk eller telt, jeg savner flat baktupp.

Driver du med klatring, og skal sette opp anker med skiene bør de visstnok også ha flat baktupp (jeg er ingen klatrer).

Litt oppsving går sikkert fint, men ikke for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (51 minutter siden):

Driver du med klatring, og skal sette opp anker med skiene bør de visstnok også ha flat baktupp (jeg er ingen klatrer.)

Om du tenker på anker med skiene vertikalt, så ja. 

20200322_123348.jpg.c4b203cad751796b7ab48369645f3f7f.jpg

Jeg ville forøvrig laget er T-anker med skiene horisontalt på tvers av av rapell nede i snøen (og då har ikkje oppsving på baktupp ein negativ effekt)

20200322_124930.thumb.jpg.71e4786573a678d0bfef48998ce94664.jpg

Screenshot_20200322-124012_Chrome.thumb.jpg.802ec1843f10127dcfa9ffb32749d464.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke bra med for mye tid hjemme forran pc'en... 🙈

image.png.ecf452ea01a458b2016b007575425e65.png

Da er det bare å håpe på at skiene kommer tidsnok til at jeg rekker å montere bindinger før langhelg med toppturer med mot slutten av neste uke.🤔

Takk til alle dere som har kommet med innspill i denne tråden! 👍

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitan @Terka! :)  Sesongen er enda ikke slutt!👍

hvor går turen?


En nabo av meg fikk nettopp ett par Black Crows Camox freebird. De er MYKE sammenlignet med mine K2 Coomback. Jeg måtte sjekke om skiene var knekt, men det var de ikke. Spent på å få prøvelånt de, om forskjellen ned fjellet er like stor som forkjellen i garasjen.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (12 timer siden):

hvor går turen?

Sognefjellet kommende torsdag, om vær er ok, og skiene blir med om jeg mottar dem tidsnok til å få montert på bindinger 😜 (Ser ikke ut til at butikken har sendt dem enda selv om dem lover sending samme dag på order før 12:00 på sine nettsider.)

Marius Engelsen skrev (12 timer siden):

En nabo av meg fikk nettopp ett par Black Crows Camox freebird. De er MYKE sammenlignet med mine K2 Coomback. Jeg måtte sjekke om skiene var knekt, men det var de ikke. Spent på å få prøvelånt de, om forskjellen ned fjellet er like stor som forkjellen i garasjen.

Fekser de lett/mye i over gang til rocket forran og bak eller bøyes hele skia lett? Skiens innsving + flex gir svingkurven når man kjøer på fast/semifast underlag (og ikke skrenser skia).

image.png.aa56f9f81ccf53b273a5f79339ddce7d.png

Om du har lyst til å nerde litt på dette så finnes det en god del info der ute, her er noe:

https://www.researchgate.net/figure/Side-cut-ski-waist-on-edge-angle-and-ski-flexion-of-carving-skis_fig1_9039002

Ett oppfølgingsprosjekt av Endre Hals sin SFI (Ski Flex Inex, angitt på skiene i post lenger oppe): http://org.ntnu.no/skimodeling/flex-curves/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sognefjellet har nok med snø, og vel så det, har jeg hørt 👍

skien flexer mer i både rockeren og hele skien enn mine. Svingradiusen er også en del mindre, og da bør gjerne skien være litt mykere om man ikke skal trenge å kjøre like hardt for å utnytte svingradiusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
PTG skrev (På 19.3.2020 den 13.54):

Men hva med å se på noe annet i 170-181 lengde, da holdes tråden igang :-).

 

Får prøve å vekke tråden til liv igjen 😅

Er såpass (strålende) fornøyd med komboen Mantra V-Werks i 178 cm & Technica Zero G Tour Pro sko at jeg vurderer samme skia til de lettere skoa som har mye bedre gåutslag. 

Tanken er da Mantra V-Werks i 170 cm med Fischer Travers Carbon skoa. (Vurderer 178 cm også, men kan ikke bruke de jeg har nå pga forskjell i sålelenge på skoparrene (oppsett av bindinger), 170 cm lengde er 100 g lettere pr ski og mer håndterlig i krevende terreng (men mindre stabile i fart osv.)  Med comboen Travers Carbon sko/G3 Findr 86 (172 cm) ski har jeg ca 10-12 km/t lavere toppfart en med Zero G Tour/ Mantra V-Werks (178 cm) på hardt føre. (Ut fra log over trimturer)

Kan Paul Bonhomme kjøre de skia med tidligere modell av Scarpa F1 så bør Travers Carbon skoa funke også (i litt mindre krevende terreng)? 🤔🤪

Har kikket på Rise Beyond 98/96 skia og en del andre, men vil ha ski som også håndterer hard underlag bra siden en dag i fjellet normalt inneholder en del av det også. Av egne preferanser så vil jeg ikke ha for myke / for lette ski. Men hva finnes av alternativer i samme kategori som Mantra V-Werks ut over tidligere nevnte ski (hvor VTA-98 (Rise Beyond) og Cammox Freebird ikke er like gode på hardt føre/er for myke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vølkl BTM (90). Min opplevelse er at de håndterer alt av føre veldig bra, også gjennomslagsføre er helt uproblematisk. Til og med på steinfrossen tidligere oppkjørt slush kjørte jeg uproblematisk forbi alle. Har kjørt med de i helt fersk tørr pudder, råtten slush, på frossen gjennomslagsskare, kartongføre («vindpapp») og steinhard is.

90 bredde bærer for meg mer enn godt nok, og gir mye bedre grep på hardt føre enn 100mm.

Det over er subjektiv oppfatning, jeg har jo ikke prøvd alle ski.

Veier mer enn Rise Beyond, men allikevel ganske lett. De koster også det dobbelte, men er mer kjøresterk i følge tester og vølkls egne påstander.

De ligger vel rett i mellom de nevnte v-werks og rise beyond hva angår vekt og kjørestyrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja.. tror BMT 90 havner ganske nært Findr 86 skia (som jeg har) både i mål og en del av egenskapene. BMT 94 kunne vært noe men denne produseres ikke lenger og er ikke så lett å få tak i nå. (Vil ha noe som gir enda litt mer flyt når forholdene tilsier det.)

image.png.acc063590a63b94b73e6f4da43082f53.png

Takk uansett for forslag @Marius Engelsen, det er det jeg er ute etter. 👍:)

 

Edit: G3 Findr 94 kunne vært noe, men den er det ingen som har inne i riktig lengde foruten til pris som 60 % mer enn Mantra V-Werks.. Og ser ut til at andre først får inn til høsten igjen.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bindinger har du?

Er bakbindingen justerbar i lengderetningen innenfor det du trenger kan de stå som de er.

Forusatt at de ikke kommer for tett, monter 2 sett med inserts til frambindingen. Da kan du bytte posisjon på frembindingen ut fra hvilke støvler du har tenkt å bruke. 

Jeg har montert Rando, Telemark, 3pin skiene mine med inserts, sitter som bare det. Skruene til å skru bindingene ned i inserten kjøper du i løsvekt hos Swedool.

Eneste gleden du mister er å kjøpe et par ski til.

VTA98 er finfine i pudder, men "hooky" i tuppene på hardt føre, så de må kjøres fra baksetet, og jeg har fått brudd i en stålkant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger @Omnilite 👍  Aner ikke hvorfor jeg ikke kom på inserts denne gangen.  🙉 Har vurdert de på andre ski tidligere.  

Det er Marker Alpinist 12 på disse skiene, disse bindingene har fungert feilfritt så langt. Bindingene har +/- 7,5 mm justering og er omtrent sentert mtp montering for sko med BSL på 303 mm, mens de andre skoene har BSL på 286 mm, dvs 16 mm forskjell.

Marker Alpinist har monteringsmønster 38 mm B x 47 mm L for frambinding, og 36 mm B x 40 mm L for bakbinding. 

 Hva er minium avstand inserts bør ha mellom seg i lengderetning ved montering i skiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt inn inserts på ett par telemark og et par fjellski ved bytte av bindinger, da de gir bedre styrke når feste områder ikke er forsterket. Da plugga jeg de gamle høla og det var bare 1-2 mm mellom nye og gamle hull. Dette har holdt fint. Med litt mer bredde på skia og forsterket område for bindinger tror jeg du kan sette de så nært som mulig uten at det burde gi problemer. På veldig lette ski hvor materiale også i bindingsområdet er redusert ville jeg sjekket konstruksjon først så du ikke borer i "luft".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guurgler du litt finner du at det skrives 1cm, men også at noen har montert de tett inntil hverandre. Men aldri likt på tvers av skien.

Husk de limes med epoxy og ikke med "trelim" slik som skruer normalt blir. Holdestyrken blir oppgitt til 40% mer enn bindingsskruer av Quiver K.

Gjengetappen er 5/16", dvs 7.9 ish mm, dvs med 1cm senteravstand blir det 2mm materiale, med kantavstand selvsagt 10mm..

På en ski som VTA98 gjør de et poeng av å markere bindingsområdet som 4 langsgående striper. Det er også Bøk som er oppgitt som treslag, men det er frest kanaler der også..

Vet ikke om det gleder eller smerter, men du har 1mm mer å "gå på" enn du tror. Forskjellen i sålelengde er 17mm og ikke 16🙃

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (25 minutter siden):

På en ski som VTA98 gjør de et poeng av å markere bindingsområdet som 4 langsgående striper. Det er også Bøk som er oppgitt som treslag, men det er frest kanaler der også..

Samme mtp montering på Mantra W-Verks skiene også Både de og VTA skiene har vel samme "monteringsplate" som beskrevet her: https://www.voelkl.com/storage/user_upload/voelkl/Downloads/V-WerksKatana-BMT-Mounting-Instructions.pdf

Omnilite skrev (48 minutter siden):

Vet ikke om det gleder eller smerter, men du har 1mm mer å "gå på" enn du tror. Forskjellen i sålelengde er 17mm og ikke 16🙃

Nok en gang så arresterer du meg på tall i denne tråden. 🙈😄 Men greit å ta tallene riktig. :)👍

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

- 2 + 1 par ski løste problemstillingen greit. 😊 

20210504_153251.thumb.jpg.0ac7eebf30e36e9696fddb4e89976c37.jpg

Bindingen til venstre har 30 mm justeringsrom mens den til høyre har 15 mm. Og skiene kan da brukes både av 13åringen som er omtrent like høy som meg og med ulike sko av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.