Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips for løsning til å vise sporlogg i blogg


Anbefalte innlegg

Hei dere

I forbindelse med min nært forestående Svalbard-tur, ønsker jeg å ha et kart som viser sporlogg i bloggen på www.langsomt.no. Har noen av dere tips til gode løsninger for dette?

Har Garmin tilbud om det? Fant ikke umiddelbart noe på garmin.no om det, men mulig jeg ikke brukte riktig søkeord. Vi har med Garmin GPS, men uten Inreach. Har med sattelittelefon og PC for å sende mail osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal su ha live sporlogg så er vel Inreach og garmin forholdsvis grei, men er usikker på om du kan implementere kartet i bloggen eller om du må linke kartet. 


Funksjoner osv på nettsiden ser ca slik ut: image.png.97a59b249afb0cabbb8dbe3c11fefcb7.png

De viste punktene er ikke sporinger forresten. Jeg har ikke benyttet sporingsfunksjonen på tur da det er lite ekspedisjonsbruk, men mer sikkerhet og kunne gi meldinger når jeg er utenfor dekning samt en del uttesting. 


Data fra Garmin-siden kan enkelt eksporteres og så importeres igjen til f.eks Google Earth om man ønsker lage litt fancy visning. Ser typisk litt slik ut etter at jeg brukte 2 minutter på å hente Inreach-datene over til Google Earth via en KML-fil (usikker på om man må være innlogget for å få den opp):

https://earth.google.com/web/data=Mh4KHAoaCgASFgoUMEVDOTQ1NzVFNTExRjhGMDBBQjA

Ellers skal alle GPS-data kunne eksporteres fra GPS` er og konverteres til KML-filer (gratis onlineløsninger for dette) og deretter importeres i Google Earth...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Leaflet implementering av Maps Marker pro på min wordpress blogg, syntes det fungerer utmerket men det er ikke gratis. Siden dere har med satellitttelefon og PC vil det være enkelt og laste over gpx filer fra gps også legge dem ut på nettsiden selv.

Endret av Anders_G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wordpress har en del plugins som synes å kunne gjøre noe i retning av det du ønsker. Jeg har ikke prøvet noen av dem, så jeg kan ikke anbefale noen spesiell. Dette er jo egentlig noe jeg kunne ønske meg selv, gjerne med muligheter til å legge inn bilder tilknyttet steder også.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (6 minutter siden):

Wordpress har en del plugins som synes å kunne gjøre noe i retning av det du ønsker. Jeg har ikke prøvet noen av dem, så jeg kan ikke anbefale noen spesiell. Dette er jo egentlig noe jeg kunne ønske meg selv, gjerne med muligheter til å legge inn bilder tilknyttet steder også.

;-)

Som nevnt: https://www.mapsmarker.com/

Fungerer supert selv på veldig lange gpx spor: http://www.utentur.com/2018/10/22/kart-med-ruta-vi-har-gatt/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt dere. Da skal jeg undersøke litt med wordpress som neste skritt. Ellers var ikke Google Earth løsningen dum den heller. 

Vi har ikke batteri nok til å kjøre sporing underveis, men tanken min er å legge inn leriplasser og evt andre utvalgte punkter, og så få strek mellom dem vist på kartet. Ser for meg oppdatering via gpx filer eller lignende. Er spent på overføringskapasiteten over Iridium, har forstått at det ikke er all verden av hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.