Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskisko, Alpina Alaska?


Brennern

Anbefalte innlegg

Noen av trekkene i tråden over gjenspeiler noen av mine utfordringer. 

Prøvde meg på Alfa Skarvet, flott og forseggjort sko, men endte opp med vonde hæler, trykksmerter og betente sener. De passet ikke meg. Har god erfaring med Alpina som vanlig langrennssko så tok sjansen på Alpina Traverse. En rimeligere og "enklere" sko, men det viktigste var faktisk å kunne komme seg ut på fjellski. Nettopp kommet gjennomført 5 dager på Hardangervidda uten smerter i føttene, supert. Aberet er at skoa er slitt ut etter en tur så må ha noe mer solid, men likte passformen og jeg fikk ikke smerter. 

Ser derfor på Alpina Alaska, dette er vel en betydelig mer solid sko, men noen som har noe erfaring rundt denne? Kan den sammenlignes med passformen til Traverse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, 

Kjøpte Alpina Alaska i fjor. Flotte sko med god komfort men jeg sliter med å knyte stramt. Noe merkelig lisse system jeg ikke finner ut av. Om noen har skjønt systemet så legg gjerne ut film eller bilder. Mulig systemet er genialt men jeg finner altså ikke ut av dette. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (8 timer siden):

Hei, 

Kjøpte Alpina Alaska i fjor. Flotte sko med god komfort men jeg sliter med å knyte stramt. Noe merkelig lisse system jeg ikke finner ut av. Om noen har skjønt systemet så legg gjerne ut film eller bilder. Mulig systemet er genialt men jeg finner altså ikke ut av dette. 

Tore

Hei! 

Så nettopp dette med lisser kommentert i en test av de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (58 minutter siden):

Jeg vurderer denne skoen selv. Hvordan er størrelsen? Jeg ser at noen skriver i test at de måtte gå opp en størrelse for at den skulle passe. 

Jeg er 42 - 42,5 i vanlige sko. Alltid brukt 43 i Alpina vanlige langrennssko. Kjøpte og 43 i Alpina Traverse og de passet og perfekt med en tykkere sokk og litt romslighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (12 timer siden):

Jeg vurderer denne skoen selv. Hvordan er størrelsen? Jeg ser at noen skriver i test at de måtte gå opp en størrelse for at den skulle passe. 

Jeg har prøvd Alaska BC og jeg som normalt bruker 44 i vanlige tursko må ha Alaska i 45, det var det aldri tvil om og jeg prøvde også 44. Virker som en veldig bra støvel, høy og stødig. Lar ser bedre kneppe igjen/stramme sammenlignet med Alfa Quest som jeg bruker nå. Men jeg forstår ikke den patenten med kneppingen som Alaskaskoen er utstyrt med.  Det skal forresten sies at Alfa Quest støvelen som jeg opplevde som vond i fjor virker bedre i år. har gått meg litt våt noen ganger og nå skoene så etterstrammes utover dagen så tilpasses den foten, kan godt være det som har skjedd. Har prata med flere jeg treffer som har Alfa Quest Advance sko og alle som en har litt med gnagsårplager. Men Alfa selv hadde aldri hørt om dette da jeg ringte dem i fjor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mine Alpina Alaska i går og har gått med de i huset en times tid i dag. Jeg føler de er litt trang med lilletåen. Ellers passer skoene. Jeg er usikker på om jeg skal gi de en sjanse eller om jeg skal returnere de. Jeg er redd for at en størrelse til opp blir for mye slik at skoen ikke sitter skikkelig stramt. Jeg bruker vanligvis 45 men nå bestilte jeg 46. Skoene føles perfekt ellers utenom med lilletærne. Er det risky å putte en pose med vann oppi og putte de i frysen for å blokke ut litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mine Alaska for etpar dager siden, trasker inne med de og. Synes utgangspunktet virker bra, noe her og der, men kjennes ut som om dette er ting som formes ved bruk når det blir fuktig osv. Skjønner ikke helt hva folk mener med vanskelig å stramme, synes det funker greit, men nå har jeg bare gått inne med de som sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har slitt ut to par med Alfa Skarvet, og slitt med gnagsår på hælene hele tiden. måtte bruke sportstape på selv korte turer. Nå har jeg en og en halv sesong med Alpina Alaska, og har ikke brukt sportstape en gang. Gikk opp en størrelse. Skjønner problemet med stramming over vrista, men det er ikke viktig for meg. Kjører ikke hardt med fjellski uansett.

Alpina skoene er også varmere enn Alfa skoene, synes jeg.

Ikke brukt impregnering, ettersom de har Alpitex membran. Bare egen svette som gjør meg våt, men der bruker jeg fuktsperresokk som kontrollerer dette på de kaldeste overnattingsturene.

Kort sagt: Alpina Alaska anbefales varmt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Dere som har Alpina Alaska - en grunn til at dere har valgt en så høy sko? Jeg har to par her hjemme nå til prøving, og sliter med å velge. Det står mellom Crispi Stetind og Alpina Alaska. 

Alpina Alaska virker veldig stødig og god, og sitter ganske støpt på foten. Eneste som bekymrer meg med denne er om den blir litt for tett, og at jeg dermed blir kald på beina. Lurer også på om den blir slitsom å gå med hvis man plutselig blir gående mye "innover" fjellet, og ikke bare oppover og nedover?

Crispi er veldig romslig og behagelig foran, og jeg er derfor ikke redd for å fryse. Ulempen er jo at den er mindre stødig, men igjen - hvor stødig sko er egentlig nødvendig? Har litt mindre venstrefot, så kjenner også på Crispi'en at den får en "knekk" over storetåa når jeg bøyer foten, som potensielt kan bli plagsom om det ikke går seg til. Dette er dog kun på venstrefoten det kjennes - knekken er begge steder, men treffer annerledes på føttene da den ene som sagt er mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stødigheten ligger også i sålen og koblingen mellom såle og overdel. 

Husk også at når du er på ski så beveger du deg på en annen måte enn når du ikke er det. 

Har du begge, prøv en av hver og bytt rundt.

Og sett støvlen fast i skien, ta tak i hælen og vri, da kan du merke forskjell på vridningsstabiliteten. Det er på denne mesteparten av stabiliteten ligger.

Dersom en støvel er lite vridningsstiv (hjelper ikke om den har en høyde som er helt opp i knehøyde) vil du merke følgende:

1: Når du ploger er tuppene urolige, de "hekter" i hver minste lille ugjevnhet og dette forplanter seg rett inn i støvlen som vrir seg. Er støvlene veldig myke kjennes det ut som de ikke er koblet til skien.

2: Du mister kraft fra foten og ned i skien når du skal svinge og det blir vanskeligere.

3: Hvis du traverserer (går på tvers) i en bakke på hardt underlag (trenger ikke være bratt), vil ikke støvlen greie å holde den nederste skien på kant. Den blir liggende flatt mot underlaget. Dette er ikke særlig behagelig, og det gir høyt stress på ankelen.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Forstår. Tusen takk for svar, det gir veldig mening. Jeg har begge, men må sende et av de inn igjen - tar meg ikke råd til begge. Så får derfor kun testet de hjemme i stua, og sliter veldig med å velge. Har "gått" på skia i en halv evighet på teppet hjemme i stuen for å kjenne etter mer realistisk hva som føles best. 

Med tanke på vridningsstivhet syntes jeg de var veldig like (dvs jeg klarer ikke å vri noen av de noe som helst) - så de er nok gode og stabile begge to. Har til info Breidablikk som ski, og skal nok gå i veldig variert terreng - både oppover, nedover og bortover/flatt. Har aldri hatt fjellski før, kun gått langrenn, så har lite erfaring.

Må vel antagelig bare velge den ene og prøve meg frem. 

Men dersom noen har noen formening om hvilken av de som er mest allsidig, eller hva den ene eller andre passer bedre/dårligere til så tar jeg gjerne i mot tips.

Gjelder da som sagt Alpina Alaska og Crispi Stetind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breidablikk krev ein vridningsstiv sko i variert fjellterreng, eg ville difor prøvd å finne noko data/særiøs test på desse to, dersom begge elles kjennes grei ut. 

Det er som det er sagt over her, det hjelp ikkje om støvelen når til lysken, om kraftoverføringa blir minimal pga vridning i sko. Dårleg kraftoverføring og vridning, gir mellom dårlegare kantingseigenskapar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
snooze skrev (På 4.5.2020 den 20.48):

Jeg har slitt ut to par med Alfa Skarvet, og slitt med gnagsår på hælene hele tiden. måtte bruke sportstape på selv korte turer. Nå har jeg en og en halv sesong med Alpina Alaska, og har ikke brukt sportstape en gang. Gikk opp en størrelse. Skjønner problemet med stramming over vrista, men det er ikke viktig for meg. Kjører ikke hardt med fjellski uansett.

Alpina skoene er også varmere enn Alfa skoene, synes jeg.

Ikke brukt impregnering, ettersom de har Alpitex membran. Bare egen svette som gjør meg våt, men der bruker jeg fuktsperresokk som kontrollerer dette på de kaldeste overnattingsturene.

Kort sagt: Alpina Alaska anbefales varmt.

Hvordan sliter du skarvet? Mine er 30 år snart og jeg får ikke slitt de ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.