Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du i repkitet ditt for vinterturer?


Dortase

Anbefalte innlegg

Hei

Holder på å sette sammen et repkit for å ha med på vinterturer med pulk og telt. Tenkte da å høre med erfarne fjellfolk hva de har i sett repkit.

Til nå har jeg med: Leatherman, Gaffateip, strips og repkit for brenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hørt podcasten tur og tøys, der går Ousland igjennom repsettet sitt. Kort oppsummert fra min dårlige husk så er det: sportsteip, elteip, superlim, multitool og sysaker man trenger til den korte turen. Ousland hadde naturligvis med seg mye mer  når han gikk over nordpolen.

Mye inspirasjon på den podcasten, hør den, og post hva du kommer frem til her :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte Børges tips fra podkasten nevnt over, og måtte rett og slett notere mens jeg hørte på. Her er mine notater:

Børges tips til kortere tur:

  • Sysaker(Masse nåler til forskjellig bruk, skomaker-tråd, ull-nøste)
  • 1 par ekstra skolisser
  • 1 rull sportsteip
  • Leatherman.
  • Repsett for liggeunderlag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kubbebitsholder, altså kort bitsholder + bits som passar skruvane på skibindingane. (PZ3 dersom eg hugsar riktig)

Relevante deler og verktøy til kokeapparatet.

Ekstra stangledd (med hylse) til teltstengene.

Smeltelim (slik til å bruke i limpistol), kokeapparatet er varmekilda dersom dette skal brukast.

Nål og tråd.

Tollekniv, sportstape oa er med uansett men kan sjølvsagt brukast til reparasjonar ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lomma: Leatherman.

I repkittet (er med hele året): Nål og tråd, noen strips, litt gaffateip, litt kraftig snor (startsnor for motorsag, bruker den ofte til å henge klær til tørk), en liten superlimtube, noen sikkerhetsnåler, ekstra knapper, ekstra skolisser

I tillegg følger mer spesifikt reputstyr som ligger andre plasser: Reservekniv til isbor + 8 mm fastnøkkel, repkittet som fulgte med teltet, ekstra gamasjestrikk m/krok (er bare med på lengre turer hvor jeg bruker gamasjer), repkit til primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktsperreteip (knallsterk), strips, ståltråd, reservetrinse, 2mm bardunsor (tynn lett og sterk), noen skruer, ett multiverktøy som faktisk virker til bindingsskruer og har tang, rephylse til teltstang, repkit til oppblåsbart liggeunderlag, en nesten tom rull sportsteip, sikkerhetsnåler, nål tråd (nålen stukket i en ørepropp, sytråden surret rundt øreproppen).

Har med en reservepumpe til MSR i stedet for repkit på vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (33 minutter siden):

Leatherman er liksom ofte det som er tilgjengelig av multiverktøy. De fleste varianter av Leatherman har spisstang. Den mest brukte type tang blant håndverkere er kombinasjonstang...

Jeg er ikke helt enig med deg... Kan vi møtes på halv-veien:

Leatherman har en spiss kombinasjonstang. 

Jeg har flere ganger vært glad for at kjeftene på tanga er såpass spisse at de kommer godt til. Dessuten er det jo avbiter innerst, slik som kombinasjonstanga har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.