Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lader du dingser på tur? Solcelle, vind-, vannkraft ?


T.Rise

Anbefalte innlegg

Jon Steinar skrev (På 21.5.2022 den 9.39):

Hei, skal vandre i en mnd i et mobildekningsløst område (aug.-sept.). Har aldri gjort noe sånt tidligere. Må ha sikker strøm til Garmin in Reach og til en mobiltelefon (musikk). Pluss til en hodelykt (men vurderer også om oppladbar hodelykt heller bør / kan erstattes med en ordinær batterilykt).

Har også en ambisjon om å ta bilder av høy teknisk kvalitet, og helst med et kamera som kan filme. Vet noen om en pakkeløsning med strøm og type kamera her som kan funke til alt? Jeg liker solcelleideen, men det kan jo regne i en måned.... 

Har vurdert Urberg og Ankers solceller. Urberg er akkurat nå billig. Noen som vet om den / disse kan lande Garmin og iphone?

 

Takker

 

Høres herlig ut med en måned uten dekning! 🙌🏻 Jeg tenker det kan være lurt at du ikke undervurderer hvor mye strøm ting bruker, så det er positivt at du har begynt å sondere rundt dette allerede nå, for du trenger en god plan for å få det til gå opp.

Det tenker at det også kan være lurt at du tenker på dette som et budsjett fra to kanter; hvor mye strøm du kan bære med deg og produsere underveis, og hvor mye strøm du bruker. Jo mer fokus du har på å minimere strømbruken jo enklere er det å få regnestykket til å gå opp, for som du sier så kan det ende opp med å være tett skydekke i en måneds tid i august/september.

Tips for å minimere strømbruk:
- Test og bli kjent med lavstrømsmoduser på inReachen (må du bruke den til navigering og sporing, eller kan du navigere med papirkart og kun bruke den til nødsbruk?)
- Hvis det er lite/ingen dekning bør telefonen enten være avslått eller i flymodus når den brukes til musikk (bruker mye strøm på å søke etter basestasjoner)
- En liten iPod eller lignende bruker betydelig mindre strøm enn en mobiltelefon hvis behovet kun er musikk
- Ved siden av mobiltelefon så er kameraet det som vil bruke mest strøm, spesielt hvis du filmer. Gjerne skru ned lysstyrken på skjermen og minimer tiden du bruker på å se på bildene/klippene mens du bruker kameraet og i teltet på kvelden.

Et annet tips i forhold til batterier og strøm:
Litiumbatterier holder på strømmen lengst når de er avslått og kalde, men fungerer best når de varme (både til lading og utlading). Når du først kjenner til dette så kan du ta noen grep jevnt over som sørger for at enhetene har strøm lengre. F.eks. hvis inReachen skal være avslått så kan den fint ligge et kaldt sted i sekken. Det samme med telefonen hvis du skal ha den avslått en stund. Men skal du for eksempel bruke telefonen til musikk så kan det være lurt å varme den opp før du slår den på og holde den varm mens du bruker den, f.eks. ved å ha den på innerlommen. Når det gjelder kameraet så kan du oppbevare batteriet eller batteriene du snart skal bruke tett på kroppen. Som fotograf gjør jeg dette hele tiden. Og når du skal lade batteriet så skal det lade raskere hvis det er varmere. Hvis det er kaldt i teltet kan du lade i soveposen, men helst mens du er våken.

Med tanke på kamera så er det viktigste at du finner et kamera som kan lades opp via USB. Du kan alternativt finne tredjeparts dockingstasjoner som kan lade enkelte batterier med USB, men det beste og enkleste er når kameraet kan lades direkte med USB. Da kan du i prinsippet klare deg med ett eller to batterier. Jeg bruker Canon R5 til jobb, men har også sansen for Fujifilm sine kameraer, som f.eks. X-T3 og X-T4. Fujifilm-kameraet lades opp av de fleste powerbanker, men Canon R5 for eksempel trenger batteribank med Power Delivery (PD). Så sjekk at alt fungerer før du drar ut.

Hvor mye effekt du får av solcellepanelet avhenger av været, hvor du er i Norge og hvordan du bruker det. Hvis du er på den typen tur hvor du vandrer stort sett hele dagen og kun slår leir når det blir mørkt så blir det vanskeligere å lade underveis. Hvis du derimot har camp et sted over noen dager så øker sjansen drastisk for at du faktisk får noe nytte ut av solcellepanelet, gitt av du har været med deg.

Hvis jeg var deg så ville jeg:
- gjort alt jeg kunne for å minimere strømbruken jevnt over
- latt alle enhetene være oppladbare med USB
- hatt et solcellepanel
- hatt to batteribanker, hvor den éne (gjerne mindre) kun er til bruk i nødsituasjon
- hatt en plan for hva jeg gjør dersom jeg ikke får ladet nok underveis

Jeg antar også at målet med turen er å unngå sivilisasjonen. Men dersom turen på visse tidspunkt går innom sivilisasjonen så er batteribank det enkleste og sikreste alternativet.

Du har også en siste mulighet til å gjøre justeringer før du drar ved å sjekke langtidsvarselet. Er det meldt pøsregn og lavtrykk på lavtrykk de neste 10-14 dagene så ville jeg vurdert å bært med meg mer batteribanker som backup eller vurdert å bytte ut solcellepanelet med flere batteribanker og heller kuttet enda mer ned på strømforbruket for å være på den sikre siden.

Lykke til! Vi misunner deg. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Joachim V skrev (19 minutter siden):

Dette er jo klart en mulighet og jeg har ikke oversikt over de forskjeliige løsningene til Garmin. Jeg tok bare det som kunne være aktuelt for meg som eksempel. 

Uansett vil det for meg være å gå baklengs inn i fremtiden med AA(A) i backup når alt mitt likevel er oppladbart. Jeg har tre oppladbare hodelykter og en teltlykt. Det blir jo ikke færre dingser og det er jo det jeg vil frem til. 

Med flere dingser er det ikke til å komme unna at det enklere å lade fra en powerbank enn et arsenal med batterier. Med et solcellepanel som lader powerbank er du selvforsynt noe jeg elsker tanken  på selvom det ikke alltid er nødvendig. 

 

Solceller har jeg bare gitt opp. Det er utenkelig å ligge stille en godværsdag med masse sol bare fordi jeg må lade batterier. Jeg har testet hjemme i hagen, og jeg er egentlig slått det fra meg. Hadde det bare vært en mobil som skulle lades, så kanskje.

Jeg også bruker powerbank, først og fremst til mobilen. Men jeg vil ikke si at det er en ulempe (baklengs inn i framtiden) å kunne dytte inn AA-batterier i GPSen i stedet for de proprietære oppladbare Garmin-batteriene. Det er jo bare en tilleggsmulighet som øker sannsynligheten for å ikke bli helt tom for strøm i navigasjonsinstrumentet. Av dingser jeg har med meg er det den viktigste for meg siden jeg bruker den for å finne fram. Og den kan fremdeles lades fra en powerbank, og jeg kan bytte til et nytt ladbart batteri, og jeg kan bytte til standard AA-batterier. Å kutte ut AA-muligheten pluss å lime fast batteriet og batteriluka synes jeg er å gå baklengs inn i framtiden da, selv om jeg kanskje har en mer moderne enhet.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solcellepaneler lader når de er i bevegelse og de. En får selvfølgelig ikke optimal vinkel mot sola, hele tida, når en er på marsj, men det er bedre med et panel oppe hele dagen, enn ikke. Bare å spenne det utapå sekken, så siger det nok på litt strøm underveis, under de fleste forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (45 minutter siden):

Solcellepaneler lader når de er i bevegelse og de. En får selvfølgelig ikke optimal vinkel mot sola, hele tida, når en er på marsj, men det er bedre med et panel oppe hele dagen, enn ikke. Bare å spenne det utapå sekken, så siger det nok på litt strøm underveis, under de fleste forhold.

Det funker kanskje på Hardangervidda, men ikke i skogen. Og du er avhengig av å gå i motsatt retning i forhold til sola. Er du på vei sørover får du lite lys på panelet, selv på fjellet.

Mulig du kan få litt lading, men i forhold til vekta kan du bære med deg mye energi i form av batterier/powerbank. Og jeg har som sagt hatt store problemer med å lade GPS-en i hagen. Er det sol hele tiden går det vel bra etter noen timer, men med delvis skyet går det mindre bra, for ikke å snakke om overskyet og regn.

Det avhenger også av laderen. Noen slår seg helt av hvis de først får for lav spenning på inngangen (jeg har en sånn). Jeg må koble fra det jeg lader, sette på spenningen og koble til det jeg lader for at den skal starte igjen, Jeg har også ladere som tapper det jeg lader når spenningen på inngangen blir for lav.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Island-turen min i sommer (hele juli) blir solcellepanel vesentlig for å lade opp powerbanken. Det er uaktuelt å bære powerbanker som skal dekke 30 dagers bruk når jeg kan komme unna med et relativt lettvektig panel sammen men én grei powerbank.
Jeg går også mye sørover, men kommer nok ikke til å belage meg på å lade mens jeg går, men heller la panelet ta den solen den kan få i camp på ettermiddag/kveld og morgen.

Det er ikke spesielt mye strøm jeg trenger heller, så om det blir dårlig vær i en periode går det også helt fint.

For alle andre turer som ikke er lenger enn én uke ville powerbanken alene vært det eneste jeg tar med.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (2 timer siden):

Høres herlig ut med en måned uten dekning! 🙌🏻 Jeg tenker det kan være lurt at du ikke undervurderer hvor mye strøm ting bruker, så det er positivt at du har begynt å sondere rundt dette allerede nå, for du trenger en god plan for å få det til gå opp.

Det tenker at det også kan være lurt at du tenker på dette som et budsjett fra to kanter; hvor mye strøm du kan bære med deg og produsere underveis, og hvor mye strøm du bruker. Jo mer fokus du har på å minimere strømbruken jo enklere er det å få regnestykket til å gå opp, for som du sier så kan det ende opp med å være tett skydekke i en måneds tid i august/september.

Tips for å minimere strømbruk:
- Test og bli kjent med lavstrømsmoduser på inReachen (må du bruke den til navigering og sporing, eller kan du navigere med papirkart og kun bruke den til nødsbruk?)
- Hvis det er lite/ingen dekning bør telefonen enten være avslått eller i flymodus når den brukes til musikk (bruker mye strøm på å søke etter basestasjoner)
- En liten iPod eller lignende bruker betydelig mindre strøm enn en mobiltelefon hvis behovet kun er musikk
- Ved siden av mobiltelefon så er kameraet det som vil bruke mest strøm, spesielt hvis du filmer. Gjerne skru ned lysstyrken på skjermen og minimer tiden du bruker på å se på bildene/klippene mens du bruker kameraet og i teltet på kvelden.

Et annet tips i forhold til batterier og strøm:
Litiumbatterier holder på strømmen lengst når de er avslått og kalde, men fungerer best når de varme (både til lading og utlading). Når du først kjenner til dette så kan du ta noen grep jevnt over som sørger for at enhetene har strøm lengre. F.eks. hvis inReachen skal være avslått så kan den fint ligge et kaldt sted i sekken. Det samme med telefonen hvis du skal ha den avslått en stund. Men skal du for eksempel bruke telefonen til musikk så kan det være lurt å varme den opp før du slår den på og holde den varm mens du bruker den, f.eks. ved å ha den på innerlommen. Når det gjelder kameraet så kan du oppbevare batteriet eller batteriene du snart skal bruke tett på kroppen. Som fotograf gjør jeg dette hele tiden. Og når du skal lade batteriet så skal det lade raskere hvis det er varmere. Hvis det er kaldt i teltet kan du lade i soveposen, men helst mens du er våken.

Med tanke på kamera så er det viktigste at du finner et kamera som kan lades opp via USB. Du kan alternativt finne tredjeparts dockingstasjoner som kan lade enkelte batterier med USB, men det beste og enkleste er når kameraet kan lades direkte med USB. Da kan du i prinsippet klare deg med ett eller to batterier. Jeg bruker Canon R5 til jobb, men har også sansen for Fujifilm sine kameraer, som f.eks. X-T3 og X-T4. Fujifilm-kameraet lades opp av de fleste powerbanker, men Canon R5 for eksempel trenger batteribank med Power Delivery (PD). Så sjekk at alt fungerer før du drar ut.

Hvor mye effekt du får av solcellepanelet avhenger av været, hvor du er i Norge og hvordan du bruker det. Hvis du er på den typen tur hvor du vandrer stort sett hele dagen og kun slår leir når det blir mørkt så blir det vanskeligere å lade underveis. Hvis du derimot har camp et sted over noen dager så øker sjansen drastisk for at du faktisk får noe nytte ut av solcellepanelet, gitt av du har været med deg.

Hvis jeg var deg så ville jeg:
- gjort alt jeg kunne for å minimere strømbruken jevnt over
- latt alle enhetene være oppladbare med USB
- hatt et solcellepanel
- hatt to batteribanker, hvor den éne (gjerne mindre) kun er til bruk i nødsituasjon
- hatt en plan for hva jeg gjør dersom jeg ikke får ladet nok underveis

Jeg antar også at målet med turen er å unngå sivilisasjonen. Men dersom turen på visse tidspunkt går innom sivilisasjonen så er batteribank det enkleste og sikreste alternativet.

Du har også en siste mulighet til å gjøre justeringer før du drar ved å sjekke langtidsvarselet. Er det meldt pøsregn og lavtrykk på lavtrykk de neste 10-14 dagene så ville jeg vurdert å bært med meg mer batteribanker som backup eller vurdert å bytte ut solcellepanelet med flere batteribanker og heller kuttet enda mer ned på strømforbruket for å være på den sikre siden.

Lykke til! Vi misunner deg. 😄

Tusen takk for grundig svar og mange gode råd, dette skal jeg lese over flere ganger!

 

Ha en fin dag videre

Jon Steinar

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte turer er det batteribank som gjelder. På lengre tur har jeg gjerne en liten batteribank + solcelle. Iallfall hvis langtidsvarselet ikke bare er driit. Da blir det større batteribank. 
 

Planlegger man å lade via solcelle er min erfaring at man ikke bør ta med seg noe mindre enn 10W. Ellers er det lite skyer som skal til for at det tar alt for lang tid å lade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen skrev (24 minutter siden):

Planlegger man å lade via solcelle er min erfaring at man ikke bør ta med seg noe mindre enn 10W. Ellers er det lite skyer som skal til for at det tar alt for lang tid å lade. 

Ikke sant, den jeg returnerte var 12W så jeg ser nå etter 21W, 28W blir bare for stort areal å kunne ha på sekken. 

Det lille du skriver om skyer og lang tid å lade er veldig beskrivende for begrensningen i solcelleteknologien.  

Effektiviteten ved optimale forhold er gitt med mindre du kjøper søppel så det er ikke det man bør se på. Den store forskjellen er hvordan de oppfører seg med litt skyer eller i skogen og da er det en blanding av kvalitet og størrelse (effekt) som er avgjørende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts skulle ladda enheter där det ej går att byta mot AA då gäller märkes Powerbank jag rek.Mophie.

Köper man många Alkaline på bl Biltema ca 2.30-2.50 st men endast om man kan slänga på turen eller elda upp.

Har man tur med vädret och det ej är under + 10 gr solceller + liten powerbank(fungerar sämre i kyla) eller ladda enhet direkt men man måste  utnyttja varje stund och ha utr. frame även på raster,passar bäst om man har vilodagar eller basläger turer men måste ju riktas om efter att solen flyttar sig för att fungera.

Uppl  köp på IKEA (nästan helt säkert ommärkta märkesbatterier enl web rykte).

Men framför allt prova hemma vad som fungerar och ta ej med avlagda telefoner eller andra enheter(batterier blir sämre då de ej anv.)sätt hellre på ett mjukt skal på nya tel och skärmskydd.

Bild från en ´vilodag´tvätt av kläder, foto,ladda tel osv.

1794491062_Torkavtrvllochladdningavbatterierwer1web2.thumb.jpg.2db2416ba7d3a47ed05bf37fdbd2b72c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har testet er disse to på bildet nederst. Oppe til høyre ligger GPSen min med ett garmin-batteri og et standard AA-batteri oppå skjermen for målestokk. Jeg kjøpte først det minste som jeg tror er dette på 12W: https://www.impactbattery.com/global-solar-sunlinq-4-12-watt-portable-folding-solar-panel.html

Det fant jeg ut ikke dugde på noen måte til mitt bruk (lade en powerbank som hørte til panelet pluss lade GPSen). Så kjøpte jeg det store som ligner på dette, men som jeg mener å huske er på 28W (men minst 25W da): https://www.impactbattery.com/global-solar-sunlinq-5-25-watt-foldable-solar-panel.html  Heller ikke dette duger til mitt bruk.

Grunnen til at jeg sier tror er at det er en stund siden jeg kjøpte disse. De har ligget ubrukt begge to da de som sagt ikke duger.

Jeg klarer nok å lade GPSen med disse, men ikke på en måte som ville fungert på en fottur i skog og varierende terreng der panelet vil være mer i skygge enn i sol om man skulle henge det på sekken. Jeg måtte ha vært stasjonær i mange timer, selv på en veldig fin og solrik dag. I overskyet vær tror jeg det er bare å glemme helt. De testene jeg kjørte i hagen viste at selv den lyseste og minste sky strupet ladingen til nær null. Det svære panelet ville heller antakelig ikke tåle særlig lenge å henge bakpå sekken da de ikke tåler særlig mye bank før de gir seg. Solceller er nokså skjøre greier.

Dette er nå min erfaring da. Andre kan ha andre behov og derfor andre erfaringer. For meg vil disse bli stasjonert på hytta som ekstra lademuligheter (hadde helt glemt at jeg hadde dem faktisk).

Er strømforbruket lite og man er stasjonær er solcellelading absolutt en fin mulighet. Jeg lader for eksempel et viltkamera med et veldig lite solcellepanel med innebygget lader og batterikasse for 6 NiMH AA-batterier (https://browningtrailcameras.com/products/solar-camera-power-pack), noe som fungerer veldig bra. Men et viltkamera (uten GSM) bruker normalt veldig lite strøm pr døgn og tiden med sol på panelet er ved gunstig plassering veldig mange timer pr døgn.

Som en kuriositet kan jeg nevne at det store panelet i vekt tilsvarer 17,5 Garmin-batterier til GPSen. Jeg pleier å bytte batteri hver dag i GPSen på lengere turer, så på turer opp til 17,5 dager blir det meningsløst å drasse med seg dette panelet pluss lader + en powerbank som den skal lade, uansett hvordan jeg ser på det. I tillegg pleier det i snitt å være igjen ca. 1/3 av batterikapasiteten i hvert GPS-batteri etter en dag, så vi kan legge på 5-6 dager og er da oppe i over 3 uker.

Som en kuriositet nr. 2: Går jeg over til papirkart og kompass kan jeg legge igjen alt av batterier og powerbanker, bortsett fra til hodelykta, men der holder ett 18650 LiIon-batteri veldig lenge, og jeg kan ha med ett i tillegg siden jeg kan skifte ut batteriet i lykta (i tillegg til å lade i lykta med USB om jeg heller vil det)

Jadda jadda. Dettane e Vadsø batteriradio. Sendinga vare så længe batterian vare.

;-)

IMG_20220525_111410_edit_163562350471914(1).thumb.jpg.70ca5390ad683be448b4c15e6684ad9c.jpg

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Joachim V said:

Ikke sant, den jeg returnerte var 12W så jeg ser nå etter 21W, 28W blir bare for stort areal å kunne ha på sekken. 

Det lille du skriver om skyer og lang tid å lade er veldig beskrivende for begrensningen i solcelleteknologien.  

Effektiviteten ved optimale forhold er gitt med mindre du kjøper søppel så det er ikke det man bør se på. Den store forskjellen er hvordan de oppfører seg med litt skyer eller i skogen og da er det en blanding av kvalitet og størrelse (effekt) som er avgjørende.

 

Det er vel opptil meg å mene om 10W holder eller ikke? Jeg har større panel også, men da skal man på virkelig langtur for at det ikke lønner seg med en litt større powerbank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen skrev (3 minutter siden):

Det er vel opptil meg å mene om 10W holder eller ikke? Jeg har større panel også, men da skal man på virkelig langtur for at det ikke lønner seg med en litt større powerbank. 

Trur kanskje vi misforsto noe på veien her for jeg er jo helt enig. Har aldri ment noe annet men 12W ble for lite for meg og det er ikke fordi 12W er for lite under de rette forholdene Det er fordi det blir for avhengig av optimale forhold og det gidder ikke jeg å forholde meg til. Jeg ønsker noe som gir tilstrekkelig med lading også når det er overskyet men likevel godt med lys. Og dette er akkurat det jeg leser om som er gjennomgående for f.eks Anker 21W at de lader under mindre optimale forhold. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette fra Urberg som nå koster 999,-. Det har 28W og to utganger i tillegg til et amperemeter så man kan justere vinkelen på panelet for å få mest mulig umph! Jeg bytta fra et mindre Goal zero panel og er knallfornøyd. Jeg bruker det sammen med en Andersson 20.000mah.

https://www.fjellsport.no/urberg-solar-panel-28w-black.html?q=solcelle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor jeg har predikert lading og USB-C:

 

 

"EU har tirsdag vedtatt en felles standard for alle mobilladere, melder AFP.

Innen høsten 2024 vil USB-C-porter bli standard på alle nye mobiltelefoner, nettbrett, digitalkameraer, høretelefoner og bærbare høyttalere.

Dette er samme typen lader som i dag brukes til Android-telefoner, og Apple har vært motstandere av en felles standard for ladere."

 

https://www.nrk.no/nyheter/vedtok-felles-losning-for-mobilladere-1.15993223

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urberg 12W-panelet viste seg å fungere veldig greit på første prøvetur. I ganske gode solforhold på kvelden ladet den mye mer enn jeg har behov for på en enkelt dag. Da har jeg "råd" til en del dager med dårlig vær - Med Powerbank som varer meg ca. en uke med moderat telefonbruk.

IMG_9006.JPG.210ca1880319e2a9aea658c80b41bc31.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.