Gå til innhold
  • Bli medlem

FATMAP - gratis karttjeneste med 3D-kart - Anbefales!


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg kom over applikasjonen FATMAP for noen måneder siden som er en gratis digital karttjeneste (app og nettside) utviklet for naturopplevelser som jeg har hatt utrolig stor nytte av mens jeg har vært på tur både på sommer og vinterstid som jeg tror mange andre vil ha nytte av!

Tjenesten har primært tre bruksområder:

  1. Detaljert 3D-kart av terreng - Inneholder funksjoner som helning, snødybde, og offline kart på mobilen, 
  2. Finne turer - Tjenesten har tusenvis av turforslag skrevet av medlemmer, og også utvalgte turer skrevet av profesjonelle. Et turforslag inneholder: Beskrivelse av turen, oppmerking på 3D-kartet (gpx-fil, nedlastbar) og bilder fra turen
  3. Planlegge turer - Tegne opp planlagt rute og få informasjon av helning underveis og distanse

For tiden gjennomfører jeg og fem andre studenter ved NTNU en spørreundersøkelse om karttjenesten som jeg hadde vært utrolig takknemlig hvis dere har anledning til å svare på. Undersøkelsen tar ca 5 minutter og hvis man svarer på undersøkelsen er man med i trekningen på flere universal gavekort til verdi av 500kr som kan brukes i over 5500 butikker. 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfPIMRj0PMlmjRoFm3pWjDFdZJGkKHWZR9egCUc8rf0cktAGg/viewform?fbclid=IwAR0IEMkfeZ4gfiWPA5_u5nB0sARNfBFC1Z_C0oYbBw6wBGjmeOH9lsywyKE

Endret av Lundefugl
Punkter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Anders_G ser ut som TOPO ligger bak betalingsmur, ellers er det bare Google maps som underlag. Ikke kjempedyrt, 350 kr/året,  men kart fra Statens kartverk er ikke nevnt i opplistingen over tilgjengelig grunnlag (enda det ligger åpent ute).  

Søker jeg i mitt område (oslo) er det kun alpine nedfarter som kommer opp som forslag, og de er tydeligvis generert fra openstreetmap, da noen har 0 meter lengde. 

I Google play har appen kun en skriftlig tilbakemelding (som jeg får opp), + 100 k nedlastinger og 818 som har gitt fem stjerner. Det at ingen har hatt noe kritikk er i mine øyne kritisk i seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (5 minutter siden):

@Anders_G ser ut som TOPO ligger bak betalingsmur, ellers er det bare Google maps som underlag. Ikke kjempedyrt, 350 kr/året,  men kart fra Statens kartverk er ikke nevnt i opplistingen over tilgjengelig grunnlag (enda det ligger åpent ute).  

Søker jeg i mitt område (oslo) er det kun alpine nedfarter som kommer opp som forslag, og de er tydeligvis generert fra openstreetmap, da noen har 0 meter lengde. 

I Google play har appen kun en skriftlig tilbakemelding (som jeg får opp), + 100 k nedlastinger og 818 som har gitt fem stjerner. Det at ingen har hatt noe kritikk er i mine øyne kritisk i seg selv...

Jeg testa den gratis prøveperioden for å sjekke om topo lå der, men det var bare et fåtalls tilbydere og ingen av dem norske. Uten topo ser jeg ikke noe poeng i å betale for appen så jeg avslutta abonnementet tvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på nettleserversjonen, og den genererte fine høyder i 3D, hvor nøyaktige de blir veet jeg dog ikke.
Enkelt å tegne inn spor også, men jeg fikk den ikke til å følge sti automatisk.

Dette kan jo være et fint verktøy å planlegge med, før tur. Men med GPS og Topokart på telefonen, så er jeg godt dekket på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meliis skrev (1 time siden):

Bare tull å spam dette, det er IKKE ntnu studenter.. De bruker ikke google docs men eget ntnu system ved slike undersøkelser. Hele greia er bare reklame for fatmap.. SPAM!!

Hmm.. Enig i det der.

Eneste innhold vedkommende har er spamming med innlegg (fjernet) om denne ubrukelige nettsiden. (Jeg sier ubrukelig siden jeg ikke får noe annet en en hvit side på PC'en min (bak solid brannmur), og appen fikk jeg ikke til å starte på min telefon, uten at det kvalifiserer til egen diskusjon - omstendighetene tatt i betraktning).

Jeg lar innlegget stå om jeg har misforstått noe. Det finnes uendelig mange andre flotte karttjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opp både en undersøkelse og en youtubevideo som presenterer FATMAP i lenken. Når det gjelder å poste samme innlegg flere ganger så var alle postet i relevante tråder så jeg villig til å tilskrive dette at TS ikke kjenner systemet her om at det bare er nødvendig å poste på ett sted ;)

Når det gjelder selve appen så ser den fin ut i presentasjonen, men jeg vet ikke helt om jeg ser nytteverdien og uten skikkelige kart er det i alle fall ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til linken og trådststarter, men om det er FatMap som utgir seg for å være noen andre en det de er så blir det bare dårlig reklame.

Jeg har selv brukt FatMap på PC i 2016 til å få inntrykk av formasjoner og terreng på den italienske siden av Mt. Blanc før tur, men ikke som en navigasjonsapp. Til navigasjon finnes bedre apper og produkter.

Man kan koble et gpx-track fra tur man har gått med 3D-modeller og får en fin visuell presentasjon av turen i ettertid.

Funker på mobil også her ihvertfall. Screenshot av Besseggen:

20200309_102241.thumb.jpg.99e7583e982d9445fd22867a758f85f8.jpg

"Fatmap started off as a tool for freeriders to discover the backcountry terrain at their resort of choice but has since expanded to provide info for summer visitors too (hiking, mountain biking etc.)" => info, ikke navigasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har blitt en del diskusjon rundt validiteten til denne tar jeg meg friheten å oppklare litt.

Jeg, og fem andre studenter (inkludert trådstarter) tar faget TIØ4165 - Markedsføring for teknologistudenter på NTNU (https://www.ntnu.no/studier/emner/TI%C3%984165#tab=omEmnet). Dette er et obligatorisk fag i utdanningen vår som krever at man gjennomfører en undersøkelse for en bedrift. Hvilken bedrift man ender opp med å jobbe med er relativt tilfeldig (valgte FATMAP siden vi er turinteresserte), og det er et krav om over 300 respondenter. Disse respondentene skal også gjerne være i en gruppe som faktisk har tilbøyelighet for å bruke produktet. Vi har slitt med å få nok folk til å svare, selv om NTNU gir bort gavekort som ekstra drahjelp for å sanke inn nok svar. Derfor prøver vi å nå ut på de rette kanalene slik at turinteresserte mennesker svarer på undersøkelsen.

Litt selvkritikk - tråden er noe uheldig formulert og kan minne veldig om reklame. Det er på ingen måte et ønske fra noen av oss. Vi skal bare skrive en oppgave og trenger empirisk data.

Angående mail: Det er helt frivillig å legge igjen mailen sin. Dette er ikke et påkrevd punkt og vi har absolutt null behov for å ha den. Undersøkelsen er ment å være totalt anonym, men om vi skal lodde ut et gavekort og om respondenter ønsker å delta i konkurransen er vi nødt til å kontakte de på et vis. Vi kommer ikke til å sende ut noen andre e-poster enn ved gevinst, og har ingen interesse eller ønske om å ha disse mailene.

Angående kommentar om at NTNU ikke bruker Google Docs:

Dette er feil og er ikke noe krav for dette faget. 

Endret av haakonms
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.