Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til månedstur mai


Mats Holberg

Anbefalte innlegg

Hei! Skal ut på tur i 1 måned i mai og skal gå fra etne til Kristiansand over fjellet. Tenker da å skaffe meg en ny sovepose, og lurte på om dere har noen anbefaling? Tenker selv på å en 3-sesongers pose med komforttemp åå - 1, og bruke lakenpose inni på de kaldere nettene.Er bare usikker om det vil holde? , har en skikkelig vintersovepose fra før av men er så svær og tar stor plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lakenpose inni hjelper ikke så mye som noen skal ha det til. -1 hadde jeg ikke brukt så tidlig på året. Hvis jeg først skulle kjøpt ny pose hadde jeg funnet noe for minst -5, gjerne -10. Velger du dun finner du poser til rundt kiloet og ned som er varm til -10, og dun pleier heller ikke bli for varmt selv om det er mye varmere enn laveste temperaturrating.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg til gjennomsnittstemperatur i den perioden der du skal gå. Har du muligheten til å ta inn på hytter / koier dersom det blir kaldere enn ønskelig, eller skal du bo i telt mesteparten av tiden? Hvis det blir mest teltliv så ville jeg hatt litt å gå på temperaturmessig. Komforten med ei varm natt oppveier i stor grad ubehaget ved 250 gram ekstra i sekken, om du ikke har spesielle skader / plager som krever ekstra lett sekk. 

God tur forresten! Høres knall ut, har aldri vært på tur så lenge. #misunnelig 

Endret av Lofoten-Møring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en uvanlig prosjekt. Kult!😁 Fra Etne går du mot Sand også opp mot Blåsjø området før det bærer videre mot Kristiansand i fjellet?

Edit: Jeg har brukt cumulus sovepose siden 2013. Veldig god erfaring med deres dunposer (jeg og samboer har 4 stk). Eneste som kan være negativt er at langs glidelåsen så er det litt mykt stoff som kan komme i mellom glidelåsen om man ikke følger med. Men de er lette og varme. Det er også en custom funksjon der du kan gjøre endringer på posen du vurderer å kjøpe. Som blant annet ekstra dunfyll eller endre fordeling av dun mellom fremme og bak osv. God tur!
 

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags

Endret av T.Rise
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle flotte svar! :D , da har jeg falt på rago down winter som ligger på -10 i komforttemp og bare 1.5kg i vekt :) Og ja har tenkt til å gjerne ta inn på hytter, noe jeg ser underveis men mesteparten av turen blir i telt er planen. og takk for det! @Lofoten-Møring

@T.Rise Takk for bra tips angående sovepose men pga pris ble det rago. Jeg var ikke helt nøyaktig i lokasjon aha, men jeg tenker å gå fra øyna med Frette, opp til blomstølen og videre derfra. Har gått der før så føler meg trygg på starten der. Ellers har jeg i tankene litt som du pratet om men å da heller starte fra ølen og gå til olalihytta og så videre i retningen sand før det går opp igjen mot frette og blomstølen osv. 

 

@Terka Ja kommer til å ha med en dunjakke, gjerne ulljakke, og ullundertøy da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats Holberg skrev (13 timer siden):

Hei! Skal ut på tur i 1 måned i mai og skal gå fra etne til Kristiansand over fjellet.

Mai og tur i fjellet er ofte en dårlig kombinasjon. Nå vet ikke jeg hvor mye erfaring du har med fjellet i snøsmelting og storm, men det er gode grunner til nesten ingen er på tur i mai.

Det vil, tidlig i mai, neppe være problemer helt oppe i høgheia. Der vil - antakelig - føret være greit. Litt lavere kan bekker og elver - og vann, utgjøre uoverkommelige hindringer. Alt avhengig av været selvsagt. Alene på tur nettopp på den tida......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, REJOHN said:

Mai og tur i fjellet er ofte en dårlig kombinasjon. Nå vet ikke jeg hvor mye erfaring du har med fjellet i snøsmelting og storm, men det er gode grunner til nesten ingen er på tur i mai.

Det vil, tidlig i mai, neppe være problemer helt oppe i høgheia. Der vil - antakelig - føret være greit. Litt lavere kan bekker og elver - og vann, utgjøre uoverkommelige hindringer. Alt avhengig av været selvsagt. Alene på tur nettopp på den tida......

 

@REJOHN Kan ikke si jeg har veldig mye erfaring fra snøsmelting og storm nei.. har også tenkt tanken i forhold til skredfare osv. Planen min er og ha med truger som jeg kan bruke og henge på sekken når det ikke er snø. I tillegg har jeg en garmin inreach med meg der jeg vil få de hjemmefra til å sende over varsel om skred i området. Skredsøker skal også være med.  I tillegg har jeg et hilleberg soulo som er svært stødig i vinden, sovet ute i teltet i ganske bra med vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, foroll said:

Truger høres ut som god plan og teltet ditt passer godt til forholdene. Ønsker deg god tur. Regn med å få litt vintervær. Helt fantastisk å oppleve overgangen mellom sesongene.

Takk for det! Blir spennende, min første langtur også :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats Holberg skrev (6 timer siden):

.... har også tenkt tanken i forhold til skredfare osv. Planen min er og ha med truger som jeg kan bruke og henge på sekken når det ikke er snø. I tillegg har jeg en garmin inreach med meg der jeg vil få de hjemmefra til å sende over varsel om skred i området. Skredsøker skal også være med.  

Skredsøker er primært et verktøy for kameratredning, om du skal gå alene ville jeg vurdert om det holder med inReach på denne tiden av året. (Også ut fra terreng du skal bevege deg i med truger, samt at er du alene så er det enda viktigere å unngå risikoområder). Er dere flere som går, og i områder med skredrisiko, må alle ha med søker, spade og søkestang om det skal være noe vits, og ha kompetanse på bruk og bevegelse igjennom skredfarlig terreng (ikke gå samlet, etc.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får skikkelig påskeføre, og flotte forhold. Da vi gikk fra ljosland til Haukeliseter mai 2018 var det råtten snø store elver og generelt slitsomt å være på tur. Har likevel gode minner, så lykke til 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anders_G said:

Håper du får skikkelig påskeføre, og flotte forhold. Da vi gikk fra ljosland til Haukeliseter mai 2018 var det råtten snø store elver og generelt slitsomt å være på tur. Har likevel gode minner, så lykke til 😀

Får satse på d, og takk for det 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.