Gå til innhold
  • Bli medlem

Jens Kvernmo VS Tonje Blomseth


Bjarne H.S.

Anbefalte innlegg

Hvem formidler villmarkslivet "over there" virkelig slik vi så for oss? Vi er mange som visste at disse to villmarkingene skulle ta turen over og gjøre sine drømmer til virkelighet. Vi har allerede fått svar på noen av deres drømmer via mediene (NRK og TV2). Hva sitter vi igjen med, og hva synes vi? Hvem har vi mest sympati med i deres streben etter villmarksdrømmen? Hvem kjenner vi oss mest igjen i, der vi mange har samme drømmer om dette? Hvem av disse to villmarkingene kjenner vi oss sjøl igjen i, der ute? Til syvende og sist kanskje, og like viktig å finne svar på; hvem liker du best i TV-ruta av disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg ser det er Jens en dyktig og seriøs representant for friluftsfolket. Tonje ikke så mye. I alle fall slik hun har fremstått til nå. Det kan jo endre seg dersom hun tar kritikken alvorlig.

Endret av Hege P.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Jens går Tonje en høy gang på alle mulige måter, både i valg av tur, gjennomføring, filming, refleksjoner og produksjon. Tonje-produksjonen har et TV2 Bliss-preg over seg synes jeg. Men dette er så klart mye smak og behag. Det er klart at bakteppet med lovbrudd i Tonje-serien ikke hjelper. Det er også noe med det å få flydd inn vin til leiren din og samtidig kalle det en ekspedisjon... Tviler ikke på at Tonje er en like ekte "villmarking" som Jens, men den serien der funker ikke for meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg held ein meeeeget goooood knapp på @Jens Kvernmo eg!!👍😀🙏

Eg vart superglad for at oppholdet i Canada vart dokumentert og til tvserie. Etter å ha sett Vinterdrømmen, så skjønte eg fort at denne karen; han kjem til å gjere det stort! Han framstår som eit sunt forbilde som har djup respekt for dyr og natur😊 

Han framstår som ein veldig sindig kar og han virker til å ha veldig god kontakt med hundane, ein god leder rett og slett! 😊 

For meg virker det og for att han lever ut livet mest mulig slik det faktisk var før i tida. Leve på det som landet gir av mat, både til seg sjølv og hundane. 

Han har alltid nåken gode kommentarer på lur og han viser sann glede i dei gode øyeblikka som oppstår på tur; når fisken er eit gjeddebeist f.eks. 😆 eller go'følelsen du får når du får opp tarpen rett før regnet høljer ned! Ein kjenner seg igjen i slike situasjoner og drar fort på smilebåndet da🤗

Og det at han tør å vise følelsa, når ting ikkje er berre fryd og gammen, sjølv om han er mann. Eg grein med han da han snakka om bestefaren og såg på bildene heimafra eg...

Det skal du ha; @Jens Kvernmo Du e berre dødsrå du 😁

I tillegg er dokumenteringa helt konge, dronefilminga gjere meg kortpusta kvar gang! Fantastisk!! 😍 Stå på!! 💪

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulativ tråd @Bjarne H.S. 😅

Jens er i en helt annen liga og mye nærmere der jeg selv ønsker og tror at jeg er.
Jeg syntes allikevel at Tonje og serien hennes er veldig bra. Husk at jenta bare er i begynnelsen av tjueåra. Ingen unnskyldninger for lovbrudd, men tror du Ingstad og andre «helter» for 100 år siden hadde alt på stell i henhold til lovverk? Har ikke sett annet enn heltedyrkelse av disse. 
Hadde jeg skulle prøvd meg på samme overvintring ville jeg absolutt skaffet meg godkjenning før jeg bygde hytte, men jeg syntes faktisk, helt ærlig at lovbruddet er av forholdsvis ubetydelig art alt tatt i betraktning. Var det bedre å sette opp et skur av plast?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola S. M. skrev (3 minutter siden):

Tonje-produksjonen har et TV2 Bliss-preg over seg synes jeg. Men dette er så klart mye smak og behag.

Skal ikke se bort fra at de har noe ulike målgrupper heller :)

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge to har en veldig stå på - vilje og utholdenhet, det skal de ha. Og begge både tør og evner å vise følelser. Synes det kom frem en del positivt hos Tonje Blomseth i NRK - serien Eventyrjenter, selv om det kunne bli litt mye drama innimellom for min personlige smak. Og lovbruddene / mangelen på selvkritikk farger definitivt min oppfatning av henne nå. 

Jens Kvernmo blir i en helt annen klasse, har voldsomme ferdigheter og tar de fleste utfordringer på straks arm. Får en følelse av at han ikke forsøker å være rå, han bare ER slik ;-) Liker spesielt at han trekker fram nødvendigheten av å kose seg på tur og ikke la seg stresse opp for mye. 

Enten jeg må velge eller ikke blir det definitivt Jens i TV - ruta for min del. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje appellerer til de aller yngste og det er bra. Dumt å sette disse to seriene opp mot hverandre. Det blir litt Championship mot Norway cup. Jeg følger begge med stor glede. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (46 minutter siden):

Er en sånn tråd virkelig nødvendig egentlig? Hva er formålet med den?

I de fleste forum så er det vel gjentagene/"unyttige" tråder (kommer an på øyet som ser) ?
I denne tråden så spør trådstarter om hvem av de 2 proffesjonelle aktørene som leverer det beste produktet.

(Det er endel tråder her på forumet som jeg mener er unyttige men de klikker jeg meg ikke inn på :)
For det valget har man faktisk :) )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (1 time siden):

Er en sånn tråd virkelig nødvendig egentlig? Hva er formålet med den?

Først får han høre når han nevner Kvernmo i tråden om Blomseth. Så lager han en egen som man kan da akkurat den delen videre istedenfor, og da er ikke det heller noe særlig. Er hun hellig, hun der Blomseth, eller?

At hun appellerer mer til yngre publikum synes jeg i grunnen gjør det enda verre at hun er et begredelig forbilde på flere vis. Hvor gammel er hun forresten egentlig? Synes det virker som folk skal ha det til at hun er yngre enn hun er?

Jeg kjenner meg helt klart mest igjen i Blomseth, jeg hadde ikke klart meg lenge sånn som Kvernmo gjør i denne serien. Men jeg er ikke i tvil om hvem jeg helst VILLE kjenne meg igjen i, og hvem som formidler det jeg helst ville kunne gjort og fått til.

Men at det er feige lag, som et lite bedriftslag i periferien møter et profflag, det er jeg vel ikke rasende uenig i. Men hun ER jo faktisk proff. Synes ikke det er urimelig å sette det opp mot hverandre når Blomseth lever av dette.

  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Miamaria said:

Først får han høre når han nevner Kvernmo i tråden om Blomseth. Så lager han en egen som man kan da akkurat den delen videre istedenfor, og da er ikke det heller noe særlig. Er hun hellig, hun der Blomseth, eller?

Er ikke noe problem at han har nevnt Kvernmo eller Blomseth i en annen tråd, poenget er at det har allerede blitt nevnt, derfor synes jeg en slik tråd som dette er meningsløs. I den aktuelle tråden er det ganske tung debatt om hvorvidt serien er bra eller ei, og hvorvidt det hun gjør er bra eller ei. Hellig? Nei. Hun fremstår på ingen måte hellig eller urørt i den andre tråden her inne, der er det slakt fra både deg og meg også. 

At det finnes tråder her inne som folk synes er meningsløse, selvsagt, det er som @tubbs sier vanlig i mange forum, og ikke minst kommer an på øyet som ser, jeg er ett hundre prosent enig. Når det er sagt, kom igjen a, han lurer ikke på hvilken aktør som leverer det beste produktet. Han har bestemt seg for lenge siden sammen med mange andre her, inkl meg selv, at Kvernmo har levert det beste produktet, uavhengig av padleteknikk eller ei.
Det er èn titt i Vill i hjertet-tråden og èn titt Jens i villmarka-tråden, så finner du ganske kjapt ut at denne tråden har null mening. 

For å ta dette "Men hun ER jo faktisk proff. Synes ikke det er urimelig å sette det opp mot hverandre når Blomseth lever av dette." Det at to personer er proffe og lever av noe, betyr ikke dermed at det bare er å sette de opp mot hverandre. Se på en idrett f.eks, mange som er proffe og lever av idretten sin, men du setter ikke opp Christiano Ronaldo mot John Arne Riise av den grunn. Mens jeg skrev dette, kan det faaaaktisk med littegrann vilje, i hvert fall være i nærheten av en ekvivalent til det vi prater om. Ja, jeg kverulerer med vilje her. 

Endret av Roaas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg best igjen i Kvernmo, og hans ekspedisjoner appeller mest for meg selv om jeg bare må følge med på Blomseth også. Litt mye «banning og skriking» fra hu siste, jaggu godt samboeren er mer taus 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig utvikling i tråden... Jeg gidder ikke bruke tid på kritikk av meg og mine intensjoner med denne tråden... Jeg er gammal ungdomsskolelærer og tåler en støyt ;)

Vi er mange her på FF som tidlig visste at disse to hadde planer og drømmer om tur i Canada. Jeg hadde en forventning til reelt villmarksliv fra begge før de dro over. Så langt er det vel bare, i mine øyne, at Kvernmo har innfridd. Dette selvsagt sett kun gjennom TV-ruta.

Tonje har i flere år vist at hun kan klare seg ute en vinternatt og flere, det er jeg ikke i tvil om. Derfor trodde jeg også hun ville fremvise mer friluftsliv og villmarksliv enn hva hun har klart via TV2. Jeg hadde større forventninger faktisk enn hva hun har vist via TV. Jeg har dog kun sett 2 episoder og da fikk jeg nok bl.a. etter scenene der "proviantflyet" ankom. Jeg er kanskje blåøyd, men proviantfly? Jeg hadde jo trodd de skulle klare seg ute et års tid uten nettopp dette? Eller? Jeg vet jo ikke hva som var planlagt i detalj og må ta det som et slags forbehold.

Jens Kvernmo har slik jeg ser det mer innfridd mine forventninger gjennom sine 4 episoder. Jeg er spent på de kommende, men leverer han som til nå, ja så gleder jeg meg virkelig.

:)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To helt forskjellig verdener etter min mening.  Jeg observerte både innflydd aggregat og all mulig mat og vin i Tonjes serie. Samt pauser i hotellopphold etc.  Og det ble typisk nok også masse drama med skriking og drama. Og når man heller ikke har jaktløyve i orden, og setter opp hytte uten å sjekke om det er ok så blir det for dumt.

Jens er helt formann, rolig, villmarking, ekte og troverdig.  Herlig type, herlig filming og herlig tilnærming til naturen. Eneste jeg stussa på er at han ikke er noe stor padler! :-)  

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at det nevnes, Kvernmos padleegenskaper. La merke til dem jeg også, uten å kunne påberope meg veldig mye bedre, men akkurat der kunne jeg klart meg som Kvernmo, eller kanskje også litt bedre... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er artig å se at han både koser seg og klarer seg nettopp tross manglende ferdigheter på noen områder. Og er det ikke nettopp slik de fleste av oss lever villmarkslivet? Jeg er ganske god på turpadling og pakking men dårlig i strøm, god på å gå langt og trengt på ski men suger i kjøreteknikk, god på leirliv men dårlig på fiske. Og slik er det nok for 99 % av dere andre også ;-) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så liker jeg Jens Kvermo sine serier best. Jeg har møtt han og skrevet litt frem og tilbake med han i forbindelse med videoproduksjon og dokumentering av villmarksturer. 

Tonje gjennomførte vel sin tur, slik hun hadde planlagt, med proviantfly, overnatting på Hotel osv. (bortsett fra denne hytte saken da) Så kan jo noen mene at det ikke er nok villmarkstur da, men om dette var målet hennes så tenker jeg at hun har fått til det hun ville, og laget en dokumentar av turen.

Når jeg skal se type serier som dette, så er jeg veldig opptatt av fortellingen, eventyret og den røde tråden som tar meg gjennom en start, midt del og avslutning. Det syntes jeg Jens gjør veldig bra, så har han et godt innhold. det er ikke for mye, samtidig som det er nok til å inspirere i massevis! 

 

Håper uansett serier som dette kan inspirere andre til å dokumentere sine turer, helger eller ukedager, med eller uten barn og hund. Det er ikke bare bare å dokumentere med video VS foto og blogg. så oppfordring til deg @Bjarne H.S. Du dokumenterer turene dine veldig bra med blogg og bilder, og jeg fortsetter å pushe litt på at du skal filme mer! det trur jeg hadde blitt veldig bra :) du er sikkert en flink pedagog, og kan fortelle mye og lage en god historie med noen video filmer :)

 

uansett alle sammen! lykke til med tur året 2020, med eller uten bilder og video - Turen er det viktigste :)

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Tonje viste en svært dårlig holdning med det som skjedde i Vill i Hjertet. Mangel med respekt for regler, natur og dyrelivet. Før dette likte jeg hun veldig godt.

Jens Kvernmo likte jeg også godt, inntil han la ut for mange bilder på instagram-storyen som viser er en overflod av store mengder byttedyr som blir drept pga. pelsen sin. Kanskje så mye som 60-70 døde dyr på bare ett bilde ble for drøyt. Jeg ble dårlig, og jaktgreiene hans har gått for langt for min smak.

Jeg kommer nok til å se på begge igjen, om de kommer ut med ett bra TV program. Men etterhvert har dette også begynt å bli litt småkjedelig til tider ;) 

Monsen virker som en greiere type enn begge disse to, synes jeg. Ekte, ærlig, og en bedre respekt til dyrelivet - i mine øyne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 minutter siden):

Jens Kvernmo likte jeg også godt, inntil han la ut for mange bilder på instagram-storyen som viser er en overflod av store mengder byttedyr som blir drept pga. pelsen sin. 

Og du er sikker på at bildet ikke var fra en skadedyrfelling?

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (3 minutter siden):

Og du er sikker på at bildet ikke var fra en skadedyrfelling?

Det kan jeg ikke vite sikkert.
Men mange andre bilder var pga. pels, har ikke noe antall der på døde dyr.

Jeg har ikke så mye greie på jakt, men det falt ikke lengre i min smak, han ser så smilende fornøyd ut med mange døde flotte dyr rundt seg, jeg liker ikke sånt.

Kun basert på følelsene jeg får av bilder han legger ut av seg selv og byttene altså.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 timer siden):

Jens Kvernmo likte jeg også godt, inntil han la ut for mange bilder på instagram-storyen som viser er en overflod av store mengder byttedyr som blir drept pga. pelsen sin. Kanskje så mye som 60-70 døde dyr på bare ett bilde ble for drøyt. Jeg ble dårlig, og jaktgreiene hans har gått for langt for min smak.

Uten å vite konteksten bryr jeg meg ofte lite om sånn. Det kan se ille ut, men i rette sammenhengen så er det kanskje ikke så galt likevel. 

I noen områder er det rett og slett alt for mye rev og det gjøres derfor bra dugnad mange plasser med målrettet uttak. Noen steder samler de disse dyrene sammen for å kunne ta vare på mest mulig av dem og utnytte disse når de først taes ut. Mistolker man bilde fra en sånn setting så skjønner jeg man kan tolke det i negativ retning. Tolker man slik bilde i motsatt retning så kan man se det posistive i at noen tar på seg oppgaven med å tynne bestander som både blir syke og skaper andre problemer når de blir for store. 

Vi som bor litt tett på naturen og har rev i både søppelkasser og på terrassen når bestanden begynner bli i største laget setter kanskje litt mer pris på slik dugnad.

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (På 6.3.2020 den 20.17):

 hvem liker du best i TV-ruta av disse to?

Ærlig talt, så har jeg ikke særlig sans for noen av de, begge virker så usikre på det de driver med, og de formidler derfor lite turglede. De er ikke helt "Lars Monsen" for å si det sånn. Eller slik som deg selv Bjarne , som også formidler mye turglede på bloggen din.
Tonje og Jens er svært forskjellige, men jeg sitter konstant igjen med en følelse at disse har tatt seg vann over hodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.