Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisert pakkrammesekk til allykano


Anbefalte innlegg

Tjallabais!

Har en tanke om å få modifisert pakkrammesekk til allykanobæresekk, altså at du støtter kanoen ferdig oppslått på rammen så all belastning kommer på skuldre. Husker Bergans hadde en egen variant av dette, men ser ikke ut til å være i salg lenger. Ser for meg samme variant som her, https://bergheimwild.blogspot.com/2020/02/prvepakking.html (forresten en veldig spennende blogg om en stor tur i Canada som jeg anbefaler alle å følge med på). 

spacer.png

Bilde er kopiert fra https://bergheimwild.blogspot.com/ (håper det er greit)

Ser at speidersport har en variant som kan være et bra utgangspunkt https://www.speidersport.no/produkt/tentipi-barmes-pakkramme/, men litt stiv pris. Kanskje mulig å finne noe gammelt/brukt som kan modifiseres.

Vet egentlig ikke helt hva det var jeg skulle spørre om, men er det kanskje noen som har erfaring/innspill med å bruke en sånn pakkrammesekk til å bære kano? Kan jo også brukes til å bære store pakksekker (eks matsekk) under bæring mellom portages. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende, Anders. Skal det bæres langt, en oppmontert kano, ja så er det en idé dette her, ingen tvil, men da snakker vi vel mer en 2-3 km bærestrekning? Å ta med denne kun for korte strekninger, eller svært få, er kanskje litt mye? Det er selvsagt en virkelig stor fordel å kunne bære kanoen på skuldrene og ikke på hodet, og dette er jo en løsning, men pakkrammesekken som brukes bør jo kunne ha en multifunksjon mtp. at den er både stor og sikkert noen kilo egenvekt.

Min turkompis Frank har utviklet et system for å bære kanoen på skuldrene på litt lengre strekk. Med hjelp av noen reimer og de to kanoårene som alltid er med så kan han bære kanoen på skuldrene. Har et blogginnlegg i planlegging om akkurat hvordan han gjør det. Kommer  nok etterhvert på bloggen, men her er han på tur mellom Vassviktjønna og Skogtjønna i Femundsmarka i 2018 med kanoen på skuldrene:

spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (6 minutter siden):

Spennende, Anders. Skal det bæres langt, en oppmontert kano, ja så er det en idé dette her, ingen tvil, men da snakker vi vel mer en 2-3 km bærestrekning? Å ta med denne kun for korte strekninger, eller svært få, er kanskje litt mye? Det er selvsagt en virkelig stor fordel å kunne bære kanoen på skuldrene og ikke på hodet, og dette er jo en løsning, men pakkrammesekken som brukes bør jo kunne ha en multifunksjon mtp. at den er både stor og sikkert noen kilo egenvekt.

Min turkompis Frank har utviklet et system for å bære kanoen på skuldrene på litt lengre strekk. Med hjelp av noen reimer og de to kanoårene som alltid er med så kan han bære kanoen på skuldrene. Har et blogginnlegg i planlegging om akkurat hvordan han gjør det. Kommer  nok etterhvert på bloggen, men her er han på tur mellom Vassviktjønna og Skogtjønna i Femundsmarka i 2018 med kanoen på skuldrene:

spacer.png

Har lest om den turen Bjarne og la merke til denne varianten, har sett lignende tilfelle tidligere også. Ser jo lovende ut den, så ser frem til et blogginnlegg med mer detaljert informasjon om fremgangsmåte.  Kan jo bli litt bekymret for om kanoårene tåler belastningen, litt småkjipt om de brekker. Men de tåler nok en del, så kanskje ikke ei aktuell problemstilling.

Jeg tenker at en fordel med pakkrammesekk er at du da får med en del utstyr i tillegg til kanoen på samme etappe. Og du vil kanskje klare deg med to bæreinger, en med tursekken, og en med kano og litt anna utstyr. Men klart, det vil kanskje være en smule overkill på kortere turer. Nå er dette et system som blir mest aktuelt når jeg på ett eller anna tidspunkt får gjennomført den store canadadrømmen, og der kan det fort bli en del lengre bæringer. Men har veldig lyst til å teste dette ut i mer hjemlige trakter først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har tatt korte bæringer med Allyen opp ned så har jeg alltid en ryggsekk med. Legg ei åre på tvers mellom sekken og nakken (evt festes til ramma) og legg kanoen oppå. Det funker greit for korte bæringer, men jeg må innrømme at hvis det er sånt terreng som på Bjarnes bilde så sleper jeg den heller (tom for last).

Dette med en pakkramme som man kan stroppe ting til er jo en god ide. Særlig på kanotur.

Her i Oslo er det alltid noen gamle pakkrammesekker på loppemarkeder. Det kan jo være en ide å finne en gammel, billig sekk for å lage et prøveopplegg?

Denne ligger forøvrig på Finn.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter med å finne en passende rammesekk til en billig penge, så kan du vurdere å ta med bæremeis for unger i søket ditt. Bæresystemet på min Bergans bæremeis er ikke så ulikt utformet kontra den på bildet ditt, hvis du tar bort bøylene som ryggen er festa i (dog er stengene på akkurat min noe lavere over skuldrene). En del småbarnsforeldre er noe jålete mtp hva ungene sitter i, så en gammel bæremeis som ikke ser så fresh ut kommer du alltids over. Blir spennende å følge denne tråden og se hva du lander på, husk å poste bilder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (23 timer siden):

De få gangene jeg har tatt korte bæringer med Allyen opp ned så har jeg alltid en ryggsekk med. Legg ei åre på tvers mellom sekken og nakken (evt festes til ramma) og legg kanoen oppå. Det funker greit for korte bæringer, men jeg må innrømme at hvis det er sånt terreng som på Bjarnes bilde så sleper jeg den heller (tom for last).

Dette med en pakkramme som man kan stroppe ting til er jo en god ide. Særlig på kanotur.

Her i Oslo er det alltid noen gamle pakkrammesekker på loppemarkeder. Det kan jo være en ide å finne en gammel, billig sekk for å lage et prøveopplegg?

Denne ligger forøvrig på Finn.no

 

Lofoten-Møring skrev (20 timer siden):

Om du sliter med å finne en passende rammesekk til en billig penge, så kan du vurdere å ta med bæremeis for unger i søket ditt. Bæresystemet på min Bergans bæremeis er ikke så ulikt utformet kontra den på bildet ditt, hvis du tar bort bøylene som ryggen er festa i (dog er stengene på akkurat min noe lavere over skuldrene). En del småbarnsforeldre er noe jålete mtp hva ungene sitter i, så en gammel bæremeis som ikke ser så fresh ut kommer du alltids over. Blir spennende å følge denne tråden og se hva du lander på, husk å poste bilder 

Ser det ligger flere varianter til salgs for en billig penge på finn. En del av disse er ganske gamle, så spørsmålet blir om jeg kanskje må bytte magebelte og skulderreimer. Sikkert mulig det, men kan ikke huse å ha sett dette ligge til salgs uten at det fastmontert på en sekk:) Går jo kanskje an å sende en mail til Norrøna eller Bergans å høre om de kan skifte ut dette for meg. 

Har blant annet sett på denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=161531860

spacer.png

Ser lovende ut. Men kanskje ikke det mest behagelige magebeltet eller skulderrerimer?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser jeg inspirasjonskilden min har lagt ut et nytt innlegg med mer forklaring av kano-meisen. Må få laget meg en sånn. https://bergheimwild.blogspot.com/2020/03/canada-meis.html
 

Det jeg funderer på nå er hva jeg kan bruke som «åregafler» i meisen.. Tar gjerne i mot forslag om det er noen kreative sjeler der ute? Må være sterkt nok til at jeg ikke risikerer brudd. Må også finne noe solid å bruke som stang mellom åregaflene, som kanoen skal støtte seg på.. For en som ikke er praktisk anlagt litt engang, kan det bli en stor utfordring😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Biltema har jo faktisk ordentlige åregafler i plast, som nok kan tilpasses med litt spikking/siping. Men jeg antar, at de blir i største laget. Et par gaffelgrener spikket til i størrelse kan jo være passe villmannsaktig - og gratis!

Ellers kan man kjøpe nylan/delrin i blokke. fx. en tykkelse som passer omtrent til innvendig diamet i rammerøret. Delring er mykt å sage i og kan spikkes og slipes. Enkelt å bearbejde. Jeg har en gang fremstillet et par "gafler" i Delrin, dog i større størrelse til lager til båthenger til gummibåt. Tilmed skåret gjenger i det til å feste med. Enkle greier!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mest i enten trekking: 
 

....eller åre mellom sekk og rygg hvor kanoen hviler. Jeg skal bære ganske langt før jeg vurderer en løsning der jeg må stroppe fast i sekk/kano. Det gjør det hele mindre fleksibelt, ikke minst når du tryner...

 

 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg båret lange strekk, ei heller ofte, og har brukt åra på samme vis som @Espen Ørud viser på bildet over.

Men siden du har bestemt deg for å teste ut rammen du har kjøpt ville jeg sjekket ut caravanforhandlere. I tilbehørskatalogen har de diverse utgaver av fester beregnet på stangprofilene til fortelt. Det finnes slike fester i ymse dimensjoner som tres inn i rør og fester som tres utenpå med U-fasong til røret som du vil ha opp mot kanoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg et emne fra en gammel einerbusk (eller brakje som vi sier her....). Litt leting og du kan finne de utroligste former, helt naturlig og seigt/sterkt som bare det. Spikkes rund så du kan tre den oppi røret. Gratis og miljøvennlig er det også 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (På 6.3.2020 den 15.18):

Tjallabais!

Har en tanke om å få modifisert pakkrammesekk til allykanobæresekk, altså at du støtter kanoen ferdig oppslått på rammen så all belastning kommer på skuldre.

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er dette du ønsker. I all bæring av sekk forsøker jeg etter beste evne sørge for at belasningen havner på hoftebeltet. Faktisk i så stpr grad at jeg normalt har luft mellom oversiden av skulderen og skulderreimene på sekken...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 16.3.2020 den 9.22):

Her går det mest i enten trekking: 
 

....eller åre mellom sekk og rygg hvor kanoen hviler. Jeg skal bære ganske langt før jeg vurderer en løsning der jeg må stroppe fast i sekk/kano. Det gjør det hele mindre fleksibelt, ikke minst når du tryner...

 

 

 

Tåler årene denne beslastningen greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 16.3.2020 den 1.14):

hei

Biltema har jo faktisk ordentlige åregafler i plast, som nok kan tilpasses med litt spikking/siping. Men jeg antar, at de blir i største laget. Et par gaffelgrener spikket til i størrelse kan jo være passe villmannsaktig - og gratis!

Ellers kan man kjøpe nylan/delrin i blokke. fx. en tykkelse som passer omtrent til innvendig diamet i rammerøret. Delring er mykt å sage i og kan spikkes og slipes. Enkelt å bearbejde. Jeg har en gang fremstillet et par "gafler" i Delrin, dog i større størrelse til lager til båthenger til gummibåt. Tilmed skåret gjenger i det til å feste med. Enkle greier!

Elgen

Takk for innspill. Skal se nærmere på de åregaflene på biltema. Den typen her kan passe bra tror jeg https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/arer-og-gafler/aregaffel/aregafler-2-stk-2000042052 Ser ut til at de skal passe bra innvendig i rammerøret.

Kostet ikke rare greiene heller, så dette må prøves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jan_o2 skrev (13 timer siden):

Finn deg et emne fra en gammel einerbusk (eller brakje som vi sier her....). Litt leting og du kan finne de utroligste former, helt naturlig og seigt/sterkt som bare det. Spikkes rund så du kan tre den oppi røret. Gratis og miljøvennlig er det også 😊 

God ide! Skal absolutt vurderes, må bare finne noen einerbusker først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (4 timer siden):

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er dette du ønsker. I all bæring av sekk forsøker jeg etter beste evne sørge for at belasningen havner på hoftebeltet. Faktisk i så stpr grad at jeg normalt har luft mellom oversiden av skulderen og skulderreimene på sekken...

Det var nok mer en dårlig formulering av meg, ja ønsker mest vekt på magebeltet/hoftene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (På 16.3.2020 den 9.44):

Nå har ikke jeg båret lange strekk, ei heller ofte, og har brukt åra på samme vis som @Espen Ørud viser på bildet over.

Men siden du har bestemt deg for å teste ut rammen du har kjøpt ville jeg sjekket ut caravanforhandlere. I tilbehørskatalogen har de diverse utgaver av fester beregnet på stangprofilene til fortelt. Det finnes slike fester i ymse dimensjoner som tres inn i rør og fester som tres utenpå med U-fasong til røret som du vil ha opp mot kanoen.

Ikke dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 minutter siden):

Jeg har til gode å knekke årer under bæring...

Faktisk har jeg aldri knukket en padleåre i hele mitt liv. Men jeg har bøyd kompis sin lette alu-åre. Personlig bruker jeg kun året av tre...

Greit å vite. Er jo veldig greit om man bare kan bruke padleåra til dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.