Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnidawg omnifuel trøbbel


Anbefalte innlegg

Har brukt omnidawg/omnifuel oppsett en stund(tre år), helt til brennern kun brenner fint på veldig lav åpning av fuel ventil,

Brennern har utviddet drastisk, burner cupen ligger nesten plant med selve klokka,  så med en full turn på ventilen er det 25cm gull stikk flamme, og samme resultat med orginal flamme spreder. 

Brennern har blitt ubrukelig, noen andre som har opplevd det samme?

 

Ps. Venter ny brenner i posten🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ubernoob skrev (På 10.3.2020 den 13.36):

Jeg har samme oppsett, men ikke opplevd det samme. Skjønte jeg deg rett, så har omnidawg utvidet den delen den ligger oppå så mye at omnidawg har falt nedover? Det har ikke skjedd med min.

D stemmer, diametern har blitt større dær omnidawgen tetter imot brennern, og har trukket lenger ned i "trakta" noe som har endret egenskapen til brennern drastisk, 

Brenner ikke bra med orginal flammespreder heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tydeligvis tyngdekraften blitt "smed"..

Jeg husker ikke hvor lenge jeg har hatt min silencer, men 6-7 sesonger kanskje, USD var i alle fall under 6kr.. Den er brukt til all koking for 4 personer i camp ca 10døgn i året siden jeg fikk den. Ser ut som det har tatt den halvveis til disaster..20200316_134724.thumb.jpg.6aebe9f40544158cad2535f41d61ec93.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori.

Når brenneren er i drift, utvider brennerklokken seg. Silenceren synker derfor ned. Når brennerklokken kjøles ned og krymper vil silenceren stå i og utvide klokken litt. Dette skjer litt og litt for hver gang silenceren står i når brenneren kjøles ned.

👍👍👍

  • Takk 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Jeg har en teori.

Når brenneren er i drift, utvider brennerklokken seg. Silenceren synker derfor ned. Når brennerklokken kjøles ned og krymper vil silenceren stå i og utvide klokken litt. Dette skjer litt og litt for hver gang silenceren står i når brenneren kjøles ned.

👍👍👍

Stemmer nok trolig det. Til å begynne med satte klokken seg fast hver gang etter bruk, det gjør den ikke lenger på samme måte, den vrir seg litt og ligger litt skjevt etter noen fyringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 minutter siden):

Jeg har en teori.

Når brenneren er i drift, utvider brennerklokken seg. Silenceren synker derfor ned. Når brennerklokken kjøles ned og krymper vil silenceren stå i og utvide klokken litt. Dette skjer litt og litt for hver gang silenceren står i når brenneren kjøles ned.

👍👍👍

Jepp, men nå ser man resultatet av omnidawg over tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak skrev (På 12.3.2020 den 20.52):

Ja, det er rensewire inne i drivstoffslangen.

Jeg vet ikke om det er likt som på MSR, siden jeg aldri har hatt MSR.

Finner du noe bilde av rensewire du skriver om, jeg finner ikke på minn🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som har samme problem? 

Jeg har en MSR Dragonfly med dragon tamer fra BernieDawg som jeg har brukt problemfritt i ca 3 år. Etter at jeg så innlegget har jeg sjekket dragon tameren, og den ser helt i orden ut. Brenner supert. Jeg for varmer med rødsprit og lar flammen brenne ut før jeg starter primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er nok fort som Marius Engelsen skriver. Jeg har selv alltid plukket ut stillebrenneren når jeg har stengt av brenneren (vipper den ut med multitool e.l.). Brennerklokken har beholdt original form og diameter. Kan anbefales til neste brenner😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenBO skrev (59 minutter siden):

Er nok fort som Marius Engelsen skriver. Jeg har selv alltid plukket ut stillebrenneren når jeg har stengt av brenneren (vipper den ut med multitool e.l.). Brennerklokken har beholdt original form og diameter. Kan anbefales til neste brenner😉

Ja, kan være en så enkel løsning på problemet ;) 

Bare vær forsiktig slik at den ikke lander på teltbunnen eller dunjakken, og smelte hull 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 9.4.2020 den 21.04):

Ja, kan være en så enkel løsning på problemet ;) 

Bare vær forsiktig slik at den ikke lander på teltbunnen eller dunjakken, og smelte hull 😑

Jepp d blir demontering av demper hver gang framover, kjøpte forresten quietsove demper til omnifulen samtidig som d kom nytt brennhode til omnien, og en quietstove cap til msr xkg'en min, begge funka bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Marius Engelsen skrev (På 9.4.2020 den 21.04):

Bare vær forsiktig slik at den ikke lander på teltbunnen eller dunjakken, og smelte hull 😑

Det var jo selvfølgelig det den gjorde! :( Landet på bunnen av duken jeg hadde sydd til forteltet og lagde et perfekt rundt hull! Heldigvis ingen brann eller stor skade og lett å fikse.

Metallringen på OmniLite Ti Silencer er sikkert satt der for å forhindre dette problemet med omnidawg, men fra en vurdering på fjellsport:

"Jeg brukte OmTi i utekjøkken morgen og kveld nær hele sommern for ikke å tilføre varme inne.
Denne vedvarende bruk resulterte i at flammesprederen sank sammen i høyden og este ut på midten.
Som en 70 åring på vei mot solnedgangen :)
"

737937_silencer.jpg.bc712bc0fd5f6c23edd8cdcfa3277c7f.jpg

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fant denne gamle tråden nå. Jeg er ikke norsktalende. Jeg brukte Google Oversetter. Jeg beklager. Jeg er BernieDawg, skaperen og selgeren av OmniDawg-hetten til Omnifuel-ovnen. For ordens skyld...hetten og brenneren i denne tråden har helt sikkert vært utsatt for lange perioder med å kjøre hetten i underbrenning. Underbrenning er når flammen beveger seg inne i hetten. Flamme inne i hetten (underbrenning) vil føre til at hetten blir veldig varm og gløder. I noen tilfeller kan lokket smelte. I andre buler og går metallet i oppløsning som denne brukeren viser. Hetten har blitt så varm mens brukeren kjørte den i underbrenning at klokken ble varm nok til å deformeres. Underbrenning er noe som skjer med dårlige teknikker og har vært et problem å se etter siden de aller første svenske lydløse ovnene laget av Primus og andre rundt 1898 og pågår. Underbrenning er ledsaget av en brølende lyd omtrent som lyden av en komfyr som bruker en flammeplate. Underburn er lett for en oppmerksom bruker å notere og stoppe ved å slå av ovnen. Det kan være forårsaket av flammen som blåser inn i lokkets indre hvis ovnen ikke er ute av vinden eller riktig skjermet med en frontrute. Det kan også være forårsaket av smuss og sot som er igjen inne i lokket som fungerer som tenningspunkter for drivstoffluftdampen inne i lokket. Jeg advarer om underbrenning i hetteinstruksjonene som er koblet til nettsidene for BD-produktinnkjøp. Noen mennesker leser ikke disse instruksjonene, og de kontakter meg heller ikke på e-post for å be om hjelp eller assistanse. Selv om jeg beklager å se at denne brukeren har ødelagt hetten og skadet brenneren, er årsaken helt på grunn av brukerfeil. Vær så snill, vær så snill! Hvis du bestemmer deg for å kjøpe et av produktene mine (og jeg oppfordrer på ingen måte deg til å gjøre det, og jeg fremmer heller ikke bruken av produktene mine her i dette innlegget), les og følg instruksjonene. Takk for din tid og tålmodighet mens jeg lager dette innlegget her. BD

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.