Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke merker og hva slags utstyr bør være med i en god nettbutikk?


_akasin_

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal til å starte nettbutikk nå, vi skal selge sportsutstyr med alt som hører til av klær osv...

Hadde satt veldig pris på noen tilbakemeldinger om hva folket ønsker og finne i en GOD NETTBUTIKK!

Er det noen spesielle merker? Vi satser mye på Bergans og Norrøna...

Er det noen spesielle varegrupper som dere mener bør være med!

Tar i mot alle innspill med STOR TAKK!=)

MVH

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at det mest avgjørende for min del er prisen, konkurransen er såpass stor at utvalg og service i stor grad sammenfaller. Det jeg imidlertid savner er bredde i merker, blant annet er det mye bra fra Øst-Europa (eks. Tilak) som burde få innpass på det norske markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig,bruker sjøl Crux og Ogre fra Tilak og er veldig fornøyd,handlet da på nett ifra VPG.

Dalegudbrand ser på pris,jeg går for spesielle prod.som ivaretar mine behov, og kansje står for en spesiell tilnærming(erfart av selger etc) og pris underordnet.

Nettbutikk ja,skulle tro at hvis du tilbyr det mer gjengse sortimentet,så har du mye konkurranse,må ligge lavt i pris da!

Hva med å introdusere nye merker av kvalitet da,synes det mye Bergans,Norrøna;lowe;Berghaus osv ,det er litt eureka å bli kjent med andre design og løsninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at pris er det kanskje viktigste konkurransefortrinnet en nettbutikk kan ha. Å ta inn kjente merker uten å kunne konkurrere med andre nettbutikker eller "analoge" butikker på pris har liten hensikt.

Jeg synes dere bør satse på et par store merker (Bergans og Norrøna går i den kategorien) og noen mindre kjente men som har bra kvalitet og bra tekniske løsninger. På kort sikt er det nok de kjente merkene som vil dra omsetningen, men hvis dere har satset på riktig hest med små-merkene kan de få stor betydning på sikt (husk at for 5 år siden var det for eksempel knapt noen som hadde hørt om Arcteryx...).

Personlig synes jeg også det er lettere å kjøpe andre ting enn klær på nett (for eksempel primus, liggeunderlag, hodelykter osv), ettersom man da ikke trenger ta henyn til at størrelsen er korrekt. Men det avhenger selvfølgelig også av at dere klarer å konkurrere på pris her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske og bra svar!

Ingenting er bedre enn info rett fra forbruker :arrow:

Vi skal ha det meste i Bergans og Norrøna nå til meget konkuransedyktige priser, men har veldig lysst til å satse på arcteryx, problemet er bare at den norske importøren (fjellsport) er overuserisøs... Har bestilt varer der et parr ganger (for sportsbutikken jeg jobber i) og det tar jo år og dag før varen kommer og begge gangene har det vært feil produkt som kom til slutt:(

Coleman er et merke jeg kjenner svært lite til, men skal selvfølgelig sjekke opp dette!

Tar i mot flere innspill med takk!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi oss noen andre fjellstøvler enn det alle andre har dvs. "norske" og italienske. Hva med Han-Wag, Meindl osv. ?

Hvis ikke dere har rike onkler eller andre store investorer som pøse på med målrettet markedsførende hjernevasking er nok pris den hovedfaktoren dere må satse på for å komme opp og frem. Men pris er ikke nok, en solid og seriøs fremtreden, godt utvalg og bra leveringsrutiner og service generelt. I tillegg trenger dere sikkert tålmodighet. Dersom alt dette stemmer og dere har det som skal til, kan det jo bra. Jeg gleder meg til å se resultatet. Bare husk at reklame eller "reklame" ikke er tillatt i innlegg på Fjellforum.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med avtale med produsent,el. har fjellsport enerett!!

Håpløst det du beskriver,respektløst.

Og mellomledd fordyrer.

ArcTeryx er uansett latterlig dyrt i Norge, Kjøpte meg ei ArcTeryx bukse i helga, mitt føste møte med merke. Skal bli spennende å se hvordan den er, men tror nok at verden klarer seg godt uten ArcTeryx. Droppet for øvrig ArcTeryx jakke til fordel for ei McKinley jakke til 700 kr. Skal bli spennende å se hvordan den står seg. Er ingen ekstremjakke, men for mitt bruk holder den trolig. Og da til 1/6 av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg at ikke flere sportsbutikker profilerer seg sterkere overfor de mange som "bare" driver med fiske og mer generelt friluftsliv. Fokuset er altfor ofte ekstremsport, ekspedisjoner og Goretex, Goretex og atter Goretex. Og merkelig nok er utstyr til elgjakt veldig profilert i de fleste butikker, jakt har tydeligvis høyere status enn sportsfiske, bortsett fra laksefiske da. Oppfatningen til de som selger utstyr er tydligvis at sportsfiskere er noen særinger som reker rundt på viddene i gammelt heimevernsutstyr, og disse typene er det nytteløst å tilby noe mer moderne. Mitt inntrykk er at dette er feil, sportsfiskere vil gjerne kjøpe nytt, men ikke nødvendigvis dyrt. Og vi vil ikke engang bli sett død i en sjokkrosa jakke og mintgrønne bukser, vi vil smelte inn i landskapet.

Spør man om råd i en sportsbutikk om turjakke og -bukse blir man altfor ofte anbefalt dyre "ekstremvarianter", selv om man forteller at man skal på fisketur på Hardangervidda.

Jeg kjøpte helt nytt turutstyr i vår for sommerens fisketurer til Finnmarksvidda og Hardangervidda. Jeg oppdaget fort at det tok tid å finne bra turklær når jeg ikke ville punge ut for Goretexklær. Kravet til jakke og bukse er at de skal være vind- og vanntette, løsningen for meg ble regndress fra Magasinet (i Oslo) 500,- og jakke og bukse i mikrofiber fra G-Sport (Norheim) 1200,-. Norheim-dressen ble impregnert slik at den tålte en regnskur, for vegg-til-vegg regn ble regndressen brukt med netting-superundertøy under (ikke så rafinert som det kan høres :D ). Dette fungerte veldig bra, men aberet med en slik løsning er selvsagt vekt og volum. Og det er faktisk eneste grunnen jeg kan komme på for å vurdere Goretex. Ullundertøy kjøpte jeg fra Sparkjøp, billig og bra. Det eneste utstyret som jeg stilte nådeløse kvalitetskrav til var fjellstøvler, sovepose/liggeunderlag og ryggsekk. Dette ble innkjøpt under salget hos Oslo Sportslager til halv pris :D . Telt ble innkjøpt hos XXL (Nordmarka 2 til 999,-) og dette er det som ligger nærmest å bli byttet ut da takhøyden blir litt klaustrofobisk, bare 90 cm.

Utstyr til matlaging og oppbevaring av matvarer på tur er heller ikke alltid like lett å finne. I mange butikker ser det ut som om det er restesalg i denne "avdelingen". Dessuten er disse tingene ofte forferdelig dyre. Pris er, som mange her allerede har vært inne på, veldig viktig og gjør det selvfølgelig vanskelig å få lønnsomhet i en nettbutikksatsing, siden de store kjedene har de største musklene når det kommer til innkjøp. Løsningen sånn som jeg ser det må være å finne frem til alternative produkter som kan konkurere på funksjon og ligger under i pris. Stormberg vil vel mange si oppfyller disse kriteriene og gjør det selvfølgelig ikke lettere å ta opp konkuransen. Jeg har sett en del av deres siste sprell i turklær og er ganske imponert. Ytterplaggene virker å være veldig praktiske og kvaliteten virker å være på høyden med konkurentene, men sammenlignet med Goretexklær taper de på vekt og volum, faktorer som er viktige når en skal på langtur over de sju blåner.

Til slutt: Mitt råd til den som vil starte nettbutikk i denne bransjen er å ha et mest mulig komplett utvalg. Jeg er ihvertfall skrudd sammen slik at finner jeg alt jeg skal ha på samme sted, så handler jeg såfremt prisen ikke er for ublu. Det tar nemlig tid å surfe på allverdens nettsider for å spare penger - og som kjent; tid er (også) penger!

Vel, dette var litt oppgulp fra meg når det gjelder turutstyr i vid forstand. Lykke til med nettbutikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips å slenge med i farta, er å ha GODE forklaringer av produktet. Og flere bilder. Gjerne bilder en har tatt selv (dog, prøv å få dette til å bli profft..) av utstyret. Men først og fremst, få frem detaler og alt slikt i en innholdsrik og nyttig tekst. Hater når det kun er bilde og pris av en ting jeg planlegger å kjøpe. Da ender det som regel opp med at jeg drar til butikken for å kjøpe det i stede.

Bare et tips av de mange andre;)

Og lykke til.

PS: send meg gjerne adressa til siden når den kommer opp. Jeg tar det ikke som reklame ettersom jeg ber om det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Morten,har liksom gått den andre veien jeg,opp gjennom årene har jeg prøvd å kjøpe billig,men med klyving,åling,ake seg langs egger osv.,har det ofte blitt slitt for fort el. rett og slett gått i sund.hvilket gjør meg fly forbannet.

Innenfor vanlig fjellbruk holder det meste kansje,men til mer utagerende aktiviteter foretrekker jeg pr. idag bekledning foe værst mulig bruk,og god design.

God design ja,bukse som ikke sydd for vertikal bruk kan være noe herk å klyve/klatre,hetter som ikke følger hode bevegelse likeså osv.har de siste 2 årene fornyet hele turutstyret mitt,vært ser og brukt tid,og er veldig veldig godt fornøyd med de valg jeg har gjort(Fått råd på forumet og) .

Det meste ser jo kult ut i butikken da.

Med hensyn til temaet er jeg enig at gode bilder og forklaringer er direkte salgsfremmende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksanvisninger/brukertips ville vært nasende kjekt.

Og.... hvis noen Norske importører kunne hatt Sigg Tourist kokesett på lager, hadde det vært topp.

Coleman har vært nevnt her tidligere, og jeg er litt forbauset over at dette ikke er den vanligste primussen i dette landet.

Billig, lettbrukt og nærmest i..... sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.klattermusen.se

Ikke primus nei, virker som du har kontroll på det, så der blander jeg meg ikke inn. Tenkte mere på klær og sekker etc...

Kan få kjøpt det noen få steder i Norge, men ikke på nett som jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra entreprenørånd, stå på og lykke til!

Da Sportsnett dukket opp for en liten mannsalder siden, syntes jeg det var veldig bra fordi produktomtalene var spekket med egne erfaringer, tips til bruk og bruksområder, og til og med litt kritikk av og til. Dette har som forventet tapt seg etter hvert som sjappa har blitt større, men så lenge det varte var det et klart kvalitetsstempel. Det er nærmest latterlig hvor lite kunnskap og informasjon man kan få ut av vanlige sportsbutikker, både på nettet og i gata. Det blir stort sett til at ekspeditøren leser hva som står på lappen eller i katalogen...

Så da spørs det, har dere masse egenerfaring å bygge på?

Hva med å etablere et slags forum der kundene deres kan evaluere produktene i ettertid? Naturligvis en fare for kraftig skjevhet i utvalget.

Når det gjelder produkter; Hilleberg har større potensiale i Norge vil jeg tro. Mammut og Lowe er kvalitet på toppnivå til en lavere pris (eller?). Fint om dere har noen litt tyngre, men mer solide ytterjakker/bukser (dog gjerne Gore-tex). Det er et sånt jag etter lettvekt nå at jeg sleit med å finne ei ny jakke som var enkel og lett men likevel tilstrekkelig lang over hoftene, kraftig og solid, med klaffer på glidelåsene osv. (Endte opp med en North Face Fountainhead, kjøpt i England, som jeg klippet av snøskjørtet på). Liker ikke tanken på å gå i snøstorm med spinkle "vanntette" glidelåser, ingen backup hvis glidelåsen streiker, og det på ei jakke som såvidt rekker ned til navlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg runegutt:

Ser at du pusher Coleman for alt det er verdt (og det er det vel?), men jeg har et ekkelt spørsmål B) :

Hvordan går det hvis du pakker en Coleman liggende eller oppned i sekken? Jeg mener, den har jo ikke separat tank som man kan sette en ordentlig kork på. Jeg innbiller meg at den lettere kan lekke enn en brenner med separat tank, ved at den kan lekke bensin ut gjennom brenneren. Eller har den en ordentlig stengemekanisme mellom tank og brenner?

Enlighten me, please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hittil ikke opplevd at en Coleman har åpna seg under tur.

Pusher og pusher, fru blom.

Jeg anbefaler da noe jeg ikke selger også, f.eks Svea123.

Jeg har hatt parafin i sekken min en gang (fy f... for noe søl)

Da var det en 111 som var lekk.

Etter den opplevelsen, gikk jeg over til å ha primus og mat godt sepparert (Pakker mat i plast)

Miljøbensin i klær går ganske bra, etter litt tørking er dem relativt luktfri. (Bensin blei jo brukt til rensing av tøy)

Tilbake til Coleman:

Mekanismen tåler å ha trykk (Jeg slipper ikke ut trykket når jeg er på tur)

Og, normalt skal du stå på for å åpne regulatorn med et uhell.

I Min Sigg Tourist, pakker jeg faktisk Coleman opp/ned.

Fungerer flott.

Har man bare med Coleman, går den fint i sidelomma, selv på veldig små sekker.

Har reservebrennstofflaska i den andre sidelomma.

Så ekkelt spørsmål? Neida. Bare spør.

Gledeer meg forresten til å teste Borde. Håper den er så bra som jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første utfordringen du møter når du skal starte nettbutikk er å få de leverandørene du ønsker. Du får ikke 'prestisjemerker' som nystartet nettbutikk uten tilknytning til en eksisterende butikk, og begynner du å legge prisene noen særlig lavere enn de eksisterende nettbutikkene kan du være sikker på at Bergans og Norrøna får høre det av de store kjedene, og dermed er det over og ut for deg som kunde. Her kan man innvende at lavere priser kommer forbrukerne til gode, men her er det hensynet til merket som gjelder. De dyre merkene er fra produsentens side ment å skulle være dyre og således litt eksklusive. For Bergans og Norrøna som er små produsenter i et lite land er det svært viktig å holde på dette imaget, ellers må de selv sette ned prisene og heller satse på større volum slik som f.eks. Stormberg, Missing Link og Ski Bum. Tipset er altså å avklare med de respektive salgssjefer før du gjør noe med prisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke få takket nok for konstruktive og fine tilbakemeldinger.

Det som er fordelen for oss er at vi har utgangspunkt i to ordinære sportsbutikker(i en ledende kjede)

Her har vi som sagt god tilgang til de fleste kjente merkevarer, blandt annet har vi allerede MYE Bergans og Norrøna.

Er det noen som vet hvordan det er og importere kjente merkevarer selv da?

Det er vel en slags enerett for importøren eller?

Som dere nevner så er jo markedsføring dyrt, men det er jo en innvestering.

Problemet er bare og finne de rette kanalene, er det bannere på aktuelle nettsider, er det avisannonser som slår mest, eller skal man gå så langt som å bruke TV? (noe som er meget kostbart)

Gero mener at stort produktspekter er viktigst, det er noe vi legger vekt på...

Dette krever jo enormt mye tid og energi og legge ut alle varene selv om vi er flere om jobben seff.

Vi har allerde volumselgeren klare;)

Tar fortsatt i mot alle innspill med takk!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg kan ikke få takket nok for konstruktive og fine tilbakemeldinger.

Også kan du ta med ullundertøy fra Varde og Smartwool!!

Uten Varde boksertrusa og Smartwools T skjorte i ull hadde jeg ikke overlevd i fjellet !!

Om vi skal dvele ved disse to produkter så har begge disse i sine sortimenter, men Smartwools boksertruse i ull er en stor dvaskete lerve som IKKE fungerer,

mens Varde sin T skjorte gnager så jeg blir tussete :roll::P

Sokker, jeg bruker Ullvangs, det hadde jo vært kjekt med noen gode nettpriser på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.