Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til famile på fire


markusd

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er en familie på fire som er på jakt etter nytt telt (to normalt lange voksne og barn på 7 og 3 år). Jeg har brukt en del tid på å prøve å finne ut hva vi faktisk trenger, samt hva som da vil være gode alternativer for oss. Håpet mitt er at det er noen her inne som kan komme med erfaringer, eventuelt tips til hva vi burde se etter. Kanskje klarer jeg å samle noe informasjon som kan være nyttig for andre i ettertid :)

Vi kjøpte et Sydvang Bleike 4 (https://www.outnorth.no/sydvang/bleike-tent-4-p) for to år siden som et prøveprosjekt og har kost oss masse i dette! Vi har nå konkludert med at vi både trenger og har gjort oss fortjent til et bedre telt. Bruken så langt har vært vår, sommer, høst i vestlandsnatur, samt Hardangervidda. Det er denne typen bruk vi ser for oss også i fremtiden; i år er planen noen helgeturer i fjellene i nærområdet, samt en god uke på Hardangervidda.

Som mye annet i livet fremstår det å kjøpe telt som en balansegang mellom flere kompromisser. Jeg har derfor gjort et forsøk på å sortere det jeg tenker er viktigst for oss:

Viktig

- Teltet må ha tilstrekkelig med boltreplass for en familie på 4, også når ungene blir litt større. Vi trives i utgangspunktet best utenfor teltet, men innimellom blir jo været såpass ruskete at det er hensiktsmessig å holde seg inne i teltet. Da burde det være mulig for oss alle 4 å oppholde oss, spise, tilberede mat i ytterteltet, samt sove i teltet. I tillegg er det veldig fint om det er mulig å kle på ungene sittende på knærne, noe som fordrer en takhøyde på minimum 110 cm (etter egne beregninger).

- Teltet må være trygt å bruke over tresonen (f. eks Hardangervidda), også i ruskevær. Om været blir skikkelig dårlig ville vi nok siktet oss inn på en DNT-hytte om mulig, men som vi vet kan jo været snu fort i fjellet. I tillegg er det viktig at teltet oppleves trygt i ruskevær.

- Teltet må være mulig å bære i sekk. Det positive er at dette er siste sesongen vår med bæremeis og dermed kan konemor bære vesentlig mer av bagasjen fra neste sesong. Det teltet vi har nå veier 4 kg og jeg tenker personlig at smertegrensen går ved 7 kg, men at under 6 kg hadde vært fint. Når vekten går under dette tenker jeg at plass er viktigere enn vekt.

- Teltet bør ha gode ventilasjon slik at vi klarer å ha et levelig inneklima på varme dager.

- Mulig å slå opp for en voksen alene (muligens med litt hjelp fra en 7-åring).

Mindre viktig

- Jeg og eldstemann har snakket litt om å prøve å sove ute neste vinter i nærområdet. Om teltet lar oss gjøre dette er det en bonus :)

 

Teltene jeg har sett på

Jeg prøvd å utforske det som finnes på markedet av telt og mine favoritter så langt er Hilleberg Keron 4 GT og Fjellreven keb endurance 4. Førstnevnte fremstår som det sikre valget da det er masse positivt omtale av teltet både her på forumet og andre plasser. Fjellreven virker som har vært i større endring de siste årene, men det som trekker positivt her er 5 cm høyere innertelt (210 x 225 x 115, mot 210 x 220 x 110 i Keron), samt den midtstilte døren i det andre ytterfeltet for utsikt på morgenen. Ellers fremstår begge som gode valg for meg; sterk konstruksjon, minimum 2 innganger, mulighet for myggnetting inn mot yttertelt i ventiler og dører osv. Det største spørsmålstegnet er egentlig om dette er komfortable telt størrelsesmessig å bo i over tid for 4 personer? Jeg er veldig interessert i å høre tanker rundt valg mellom disse to teltene.

https://www.fjellsport.no/fjallraven-keb-endurance-4-un-blue.html?q=fjellreven keb endurance

https://www.fjellsport.no/hilleberg-keron-4-gt-rodt.html?q=hilleberg keron 4 gt rødt

Ellers har jeg sett på Hilleberg Saitaris, men mitt inntrykk er at Keron gir større romfølelse, samt at det er lettere og billigere. Jeg også sett på Hilleberg Kaitum, men også her virker Keron som et romsligere telt, dog tyngre. Fjellreven abisko endurance 4 er samme størrelse som keb versjonen, men mangler blant annet myggnetting til yttertelt. Jeg er også litt usikker på hvor sterkt dette teltet faktisk er i høyfjellet? Fordelen er jo at det veier 4.5 kg.

Jeg har også sett på en del telt fra Helsport. Blant annet Pro Lofoten 4 og Pro Fjellheimen 4. Inntrykket mitt er dog at både Keron og Endurance har bedre plass innvendig da det har rette endevegger i innerteltet pga 2 innganger. Jeg så også på Svalbard 6 en periode da jeg tror størrelsen hadde vært veldig fin, men jeg er dog bekymret for at vi bærer med oss unødvendig mye telt, samt at stormmattene vil forhindre lufting. Da jeg snakket med Helsport foreslo de å se på Fjellheimen 6, men jeg må si at det jeg tenker at det største innerteltet er litt lite og at det det virker både hyggeligere og mer praktisk med et stort innertelt, enn to mindre.

Til slutt har jeg også vurdert MSR Habitude (https://www.msrgear.com/ie/tents/backpacking-tents/habitude-4-family-and-group-camping-tent/13447.html), men jeg er litt usikker på hvor robuste disse faktisk er. Plassen virker jo dog veldig digg :) Jeg har også sett på Bergans LT Wiglo 4, men jeg blir ikke helt klok på om dette egner seg til høyfjellet eller hvordan det er i forhold til lufting og slikt.

 

Håper noen har noen gode tips enten i forhold til hva vi burde se etter i et telt, hvilke telt vi burde vurdere eller tanker rundt teltene over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to barn på 4 og 8 år. Vi har stort sett brukt en 4-6 lavvo fra bergans som vi er strålende fornøyd med. God plass for alle. Den har to rader med barduner og står fjellstøtt. 

Vi har også et Keron 4GT som vi har brukt mye. Det blir absolutt trangere enn lavvoen, men har sine fordeler. To fortelt som gjør organisering mulig. Slipper at ungen hærjer rundt i alt vi har med. Det er lunere og varmere. Veldig solid med tanke på ruskevær. Men, det er like tungt som lavvoen. 

Jeg bruker også Keron teltet på vinterstid om vi er to i samme telt, ellers så bruker jeg et helsport svea3 extreme når jeg er alene eller med en av ungene. 

Min 8 åring har begynt å sove i eget telt når vi er på tur på sommeren (et lite lett to manns telt). Så da har Keron blitt foretrukket framfor lavvo på samtlige turer i 2019 hvor hele bøttebaletten har vært med. God plass til minstemann, mor og far. Og dattera romsterer rundt i sitt eget telt. 

Kan på det varmeste anbefale Keron. Vi må ligge på tvers om vi skal få ok plass til alle liggeunderlag når vi er 4 i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert nallo 4gt? Har det selv men brukes ikke mye pga stort og vanskelig og få plass til det (vanskelig og finne plass til det) tar eller med oss 2 små telt (bd first light og Ringstind Superlight 1-2) lettere og finne plass til og ofte er vi bare jeg og 1 barn på tur) så har vi Spitsbergen 3 mans til vinter turer.

Har barn som er 7 og 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert å bruke 2 telt? for eksempel et 2-manns og et 3-manns? Om det ene brukes kun til å sove og det andre til å oppholde seg i + sove utpå kvelden, kan du få et fleksibelt oppsett som funker hele året. Et 3-mann kuppeltelt er greit å oppholde seg i for 4 mens det et 4-persons fort vil være trangt til å både oppholde seg + sove for 4 stk.

Men vil tro denne løsningen er mer kostbar enn ett større telt så lenge man velger kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel litt i samme situasjon at vi skal ha et telt til det jeg kaller bærebruk for 2 voksne og 1 barn foreløpig. Vi har Saitaris allerede, men jeg ser det som et rent vintertelt, og der er det suverent, har også brukt Keron GT i speidersammenheng og observasjonen om at det er rommeligere kan bekreftes som korrekt. Dog, vi har vært ti voksne personer inne i Saitaris til lunsj, men med 4 voksne personer sovende er det trangt. Jeg tror at om valget sto mellom disse nå - hadde jeg kjøpt Keron, ikke minst for å kunne ha det halvpakket på pulken. Så når Saitaris teltet er utslitt (om en 30 - 40 år), skal jeg vurdere det.   

 

Jeg tror at ut fra den bruken du beskriver ville jeg vurdert Kaitum 4 gt rett og slett fordi vinterbruken du skisserer ser ut til å være minimal - og da er det kanskje litt unødig å bære på den ekstra vekten hele året (og Kaitum er jo tross alt også et 4 sesongstelt) , og du får fordelene med å kunne åpne opp forteltet for lufting  og redusert vekt. Innerteltet i Kaitum er da 10 cm bredere enn i Keron og 0,4 kvm større innertelt, så da må det være senkingen i takhøyde som gjør det mindre. 

 

Når det gjelder wiglo: Vi hadde en tid de største wigloene til Bergans som patruljetelt til speidere, hvis den mindre versjonen er ikke er bedre ville jeg holdt meg unna, uansett - dårlig løsning på glidelåsen som skaper press, bardunfester som er konstruert slik at de lager renner i duken (jada, det kan fikses, men telt bør være optimalisert fra produsent), dårlige plugger, mm. Mulig den mindre versjonen er bedre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville gått for eit romleg 3-mannstelt som er robust nok for vinterbruk + eit lite og lett 2-mannstelt. Det gjev mykje meir fleksibilitet. 3-mannsteltet er stort nok for heile familien i dag. Så kjøper du 2-mannsteltet når ungane veks til og treng meir plass. 3-mannsteltet er ideelt for 2 om vinteren, og 2-mannsteltet kan brukast på åleineturar eller ein forelder og eit barn, dersom det er aktuelt.

Ein kan finne mange gode 2-mannstelt for prisforskjellen mellom Keron3-GT og Keron4-GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (1 time siden):

Når det gjelder wiglo: Vi hadde en tid de største wigloene til Bergans som patruljetelt til speidere, hvis den mindre versjonen er ikke er bedre ville jeg holdt meg unna, uansett - dårlig løsning på glidelåsen som skaper press, bardunfester som er konstruert slik at de lager renner i duken (jada, det kan fikses, men telt bør være optimalisert fra produsent), dårlige plugger, mm. Mulig den mindre versjonen er bedre.  

Jeg har en Wiglo 6-10 og kjenner meg ikke helt igjen i den beskrivelsen. Teltet har først og fremst fantastisk stor plass. Vi er en familie på 6, og det er overhodet ikke trangt. 7 personer er også null stress. Kombinasjonen av midtstolpe og stenger gir meget god takhøyde og utnyttelse av gulvflaten (på 19 kvm!). De originale pluggene veier et "tonn", så jeg bruker stort sett noen andre. Teltet er ikke det raskeste å få opp, og man må jobbe litt med barduneringen, men som utebolig for en større familie er det topp! Jeg har brukt det over tregrensa og i litt vind, men ikke i storm (heldigvis …).

Men, dette er ikke et telt man bærer med seg. Med innertelt veier det godt over 10 kg. Vi bruker det på kanoturer, turer det man kan trille sykkelvogn eller overnatting langs vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Hilleberg Keron 3 og Keron 4 (altså ikke GT versjonen). 

Vi er svært fornøyde med Keron som familietelt. Så fornøyde at valget var enkelt da Keron 3 ble for lite, vi kjøpte selvsagt et Keron 4.

Årsaken til at vi ikke valgte GT var rett og slett for å spare litt vekt.

Det er god plass innvendig i alle Keron teltene. Keron er svært solide telt, ungene mine brukte endeveggen som en slags trampoline da de var mindre, de tok løpefart og løp rett inn i endeveggen slik at de spratt tilbake, teltet tok ikke skade. (Men far var mindre fornøyd. LOL)

Jeg annbefaler at man skaffer seg bunnduk, da får man mer glede av forteltene, og ungene drar mindre rusk inn i innerteltet.
Det ene forteltet på GT er svært stort, og det vil nok være ett fint oppholdrom for far og mor mens de små skal sove.

Keron teltene er enkle og raske å sette opp alene. Man setter opp innertelt og yttertelt i samme operasjon, noe som er vanlig på norske og svenske telt, mens utenlandske telt ofte må sette opp innertelt først, og så yttertelt, eller motsatt.

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger :)

Høres ut som om det er flere som har gode erfaringer med Keron som familietelt! Basert på kommentarene over tenker jeg at Saitaris ikke er aktuelt og at Keron er et bedre alternativ for oss...

Jeg synes at Nallo ser litt lite ut innvending @svingen, både i form av at det smalner såpass mye i ene enden og i form av at takhøyden går mot null. Vil tro at dette gir drastisk mye mindre "bruksareal" i teltet på dagtid enn om endeveggen er rett? I tillegg vil dette slik jeg ser det utelukke muligheten for å ligge på tvers for litt ekstra bredde.

Jeg har også vurdert alternativet med to telt, men føler at ungene er litt liten til å sove for seg selv. I tillegg har vi det egentlig veldig koselig i samme telt :) Er ikke sikkert de synes det er like kult å sove i samme telt som far og mor når de er 15, men det problemet tar jeg når den tid kommer 🤣

Kanskje jeg må ta en ny runde i forhold til Kaitum @ASI! Muligheten for å åpne i enden ser jo fristende ut :) Dette er et av argumentene som gjør at jeg også synes Fjellreven er fristende i forhold til Keron. Jeg har tenkt at innerteltet er mindre anvendelig på grunn av at det blir smalere i enden, blant annet i forhold til det å snu liggeretning for å få 220 bredde. Men sannheten er jo at det er ingen av oss som er i nærheten av 2 meter (som er lengden i smaleste delen av innerteltet). Så kanskje det ikke gjør noe? Hva tenker dere rundt dette med innertelt som smalner i forhold til å få på plass til liggeunderlag?

Ellers jeg er fortsatt veldig interessert i å høre om det er noen som har erfaringer med Fjellreven sine telt også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt wiglo 6-10. Størrelsen er fantastisk, og det er god plass til både stor familie og utstyr. Men etter en vinternatt på fjellet der det blåste litt opp, noe som resulterte i noen bøyde stenger, solgte jeg teltet og kjøpte et keron 4 gt.

Meget fornøyd med dette teltet! Helt ok plass til 4 inne, med mulighet for at 2 kan sove i gt-delen 👍 fantastisk telt som vi bruker året rundt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til dette med å snu liggelengde; I hine hårde dager var vi en gjeng på 5 som brukte et Helsport Svalbard 6 basecamp på en del turer, og vi prøvde begge veier. Dette smalner også i enden, men dette var jo før det ble vanlig med noe annet enn Tradex, Bamse o.l. underlag, samt reinskinn, så vi dekte vel i praksis hele gulvet med underlag og skinn. Nå var lengden ganske ujevn i denne gruppen fra ca 160 til 192, og løsningen ble jo da at den korteste lå i innsmalnet ende og den lengste ved hoveddøra. Det blir en del styr når noen skal opp på do i løpet av natta. Eller den innerste har ansvaret for primusfyring og havregrøtkoking på morgenen... (men i familiesammenheng er det kanskje far eller mor uansett...)  

Men, jeg begynte å tenke på tiden på folkehøgskole i Alta, der vi hadde flere telt i klassen og de teltene som var mest ettertraktet å få i loddtrekningen da var Helsport Dovre og Helsport Rago, disse har (hadde er kanskje rett begrep) som Keron rektangulært areal og rette sidevegger, Svalbard 5 var det man prøvde å unngå - fordi det var mest egnet som 3 mannstelt... Men her snakker vi vinterbruk på 4 -5 dagers turer av teltlag på 4 stort sett jevnstore personer i begynnelsen av 20 årene, og stort sett med pulk. I heimen har vi også et Nammatj 2 Gt og et Nallo 2 Gt (vi var begge mye på tur før vi møttes). Er ikke helt sikker hvordan denne sammenlikningen blir relevant, men Nammatj er jo egentlig et mini Keron (dog med kun en inngang og vinkel på innerteltet), men samme stoff og stenger, Nalloen skal vel ha samme stoff som Kaitum. Nalloen skråner mer inn mot fotenden enn Nammatj og går også ned i takhøyde, Nalloen oppleves som mindre, men det har for vår del hatt liten praktisk betydning, og det er like fullt det teltet vi tar i de fleste tilfeller når det skal bæres på sommeren og høsten mest fordi vi uansett bare skal sove der og setter heller opp en presenning i tillegg. Nalloen har jo, som Kaitum, muligheten for å åpne opp forteltet, og få mer luft inn når det er varmt ute. 

Så skal det jo også sies at om man ser på grunnflatene Hilleberg oppgir så er Saitaris 5 kvm, Kaitum 4,8 og Keron 4,4 - jeg opplevde Keron som rommerligere enn Saitaris (som skråner  på alle 4 vegger), så det handler vel også litt om volum på innerteltet. Rette vegger som både Kaitum og Keron har gir nok mer rom enn skrånende.  Kaitum er 220 i bredeste ende og 200 i enden, Keron er 210 hele veien. De færreste liggeunderlag (med unntak av Exped LW o.l er) er 2 meter.  Jeg tror egentlig du sannsynligvis blir fornøyd uansett, det er jo telt av høy kvalitet uansett, men om vintertelting er en sjelden aktivitet - så ville jeg som sagt valgt det letteste (som nå ser ut til å være pent priset i grønt på fjellsport...)

(Og når det gjelder min skepsis til den store wigloen - det er godt mulig at speiderbruk er "noe" hardere enn bruken til en familie, men jeg ser jo over at noen har brukt Keron som vertikal trampoline, det er jeg ganske sikker på at den store wigloen ikke takler:-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 4 som har Wiglo LT4. som vi har brukt på endel turer. Det er fantastisk med plass og veldig greit at barna på 4 og 7 kan stå inne i telte når de skal kle på seg.

Det har 3 innganger. Så vi slipper å krype over hverandre for å komme inn og ut.

Men det har ganske stort vinnfang. Så vet ikke om jeg ville brukte det over tregrensa med barn. det har også veldig lite fortelt. Så det er ikke plass til noe kjøkkenkrok eller plass til å fyre med primus. 

Jeg tenker defor å selge Wiglo LT4 for å kjøpe Keron 4 GT.

For meg blir nok Keron ett telt med større bruksområde. Da jeg kan bruke det som både familietelt og når jeg skal på tur med gutta.

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Helsport Svea 4 med footprint, og har mange netter i det både sommer og vinter vi 4. Hadde det bl.a. med på Islandsferie over en uke. Kjøpte stoler og campingbord så vi kunne sitte i det og spise uten å sitte på bakken. 2 utganger.

Er forholdsvis fornøyd med det. Det er vel Helsport Spitsbergen som har tatt over for det nå.

Har doble stenger, og vi benytter "alltid" footprint og hekter ned innerteltet hver gang vi setter det opp. Da er det lett å fordele vekten på flere i familien, samt at det reduserer slitasjen på gulvet i teltet når det blir hard bruk på campingplasser etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo 4gt er plass til 4 liggeunderlag (52cm og 180 lengde) men er kun plass til de. 

Det er stort fortelt og veldig lett så får sykkel turer osv er det veldig bra syns jeg.

Men er ikke noe telt man tar med på "bilferie" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.