Gå til innhold
  • Bli medlem

Høy flamme optimus 111


JonasAndre

Anbefalte innlegg

Annonse

Er dette 111T eller 111C. Hvilke drivstoff og dyse?

For dårlig forvarming?

Jeg har ikke sett underburn før, men dette må være underburn. Forbrenningen starter inni brennerskallet, og det blir fort rødglødende.

Full vask og rens av brenner, evt. bytte drivstoff. Og evt. skifte av indre og ytre brennerskall om de har blitt ødelagt. 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvilken modell det er. Se vedlagt bilde. Står kun optimus på den. 

Jeg forvarmet med rødsprit, og kjører fritidsparafin på tanken. 

 

Vask og rens av brenner, anbefales det metoden med zalo og sitronsyre? 

 

 

Screenshot_20200303_203617_com.facebook.katana.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111C har rattet på andre sida. Så du har 111T.

Høyrest og ser ut som underburn. Når det skjer, må du stoppe han tvert, for eller kan brenerskala bli for varm og slå seg. Då er det bare å bytte dei.

Det kan vera ulike grunnar for underburn, men rusk i dyra eller ureiningar mellom brennerskala kan vera årsaken. Eller at det er at forvarmingsflamme når ein tenner han.

Rensk brennerskala omhyggeleg og prøv att. Zalo og sitronsyre funkar. I verste fall har du allereie øydelagt brennerskala medan du filma, då må du skaffe nye,

Endret av Skal bare...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Er dette 111T eller 111C. Hvilke drivstoff og dyse?

For dårlig forvarming?

Jeg har ikke sett underburn før, men dette må være underburn. Forbrenningen starter inni brennerskallet, og det blir fort rødglødende.

Full vask og rens av brenner, evt. bytte drivstoff. Og evt. skifte av indre og ytre brennerskall om de har blitt ødelagt. 

Hvor får man kjøpt indre og ytre brennerskall? De er ikke en del av såkalte rep-kitt som man får kjøpt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasAndre skrev (25 minutter siden):

Hvor får man kjøpt indre og ytre brennerskall? De er ikke en del av såkalte rep-kitt som man får kjøpt. 

Du må nok på finn, eller en prinusgruppe på facebook.

finn hjelmerud har sånt 👍

Brennerskallet er den med masse hull på, under den sitter en til med noen få hull på. Aner ikke hvordan man ser om de er ldelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasAndre skrev (11 timer siden):

Er det noen måte å se det på? 

For meg høres det nesten ut som "stillebrenneren" din bråker nesten som en vortexbrenner ("bråkebrenner"). Slikt bråk skal være et godt tegn på at det er fyr i parafinen før den kommer ut av brennerskallet (såkalt "underburn" på nynorsk).

Den trenger ikke å være ødelagt. Ta av brennnerkallene og se om toppen av brenneren eller noe annet har smeltet. Småting tror jeg ikke betyr noe, men er det store skader må ting byttes. Et godt råd skal være å åpne krana og tenne parafinen først når forvbarmingsflammen har sloknet. Selv har jeg imidlertid aldri hatt noen problemer med min 111C som jeg vanligvis har tent før forvarminga har gått ut. (jeg lar flammene fra forvarminga antenne parafingassen). Jeg bruker kun parafin i min. Mulig det kan ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasAndre skrev (11 timer siden):

Den brant ca 30 minutter på det viset så jeg ser for meg at brennerskåla er ødelagt. Er det noen måte å se det på? 

Skal prøve en rens også. 

Det var ikkje bra.

Start med ein veldig grundig rens. Dersom det ikkje hjelper, er det bare å skaffe nye blenderskall, både indre og ytre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som heter Halvor pleier ha annonser på finn. Søk på Optimus der å se etter annonser med lokasjon Bremnes.
har kjøpt lit småting som repkit, pumpelær, od deler til brenner. PLeier å sende kjapt.

 

Ser han ikke har annonser nå. Men her er en gammel. Det går å sende han melding på den. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=135167668

Ellers er det Finn Hjelmerud som nevnt over. Se etter annonser fra Nittedal.

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Et godt råd skal være å åpne krana og tenne parafinen først når forvbarmingsflammen har sloknet.

Dette er ett veldig godt tips! Blås ut forvarmingsflammen for å være helt sikker. Og Forvarm med rødsprit, ikke parafin (for å unngå sotete brenner).

JonasAndre skrev (7 timer siden):

Takk for svar. Skal prøve å rense den i dag. Ser ut som det ytre brennerskållet flasser lakk på ett vis. Spørs om den kan reddes, men får prøve. Kan ikke se at den har endret form. 

Flassingen du beskriver kan være helt normal. Vask godt og remonter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve skåla så egentlig fin ut. Men jeg tok å satt selve brenneren nedi vannet som jeg renset i, etter å ha tatt ut dysen. Kan muligens tenkes at det ikke blir mer effekt pga noe vann nedenfor dysen. Fikk kanskje ikke blåst ut alt vannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasAndre skrev (58 minutter siden):

Men jeg tok å satt selve brenneren nedi vannet som jeg renset i, etter å ha tatt ut dysen. Kan muligens tenkes at det ikke blir mer effekt pga noe vann nedenfor dysen. Fikk kanskje ikke blåst ut alt vannet. 

I så fall går han seg til etter litt brenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 minutt siden):

I så fall går han seg til etter litt brenning.

Ja vi får se. Kjenner jeg sliter med å få trykk når jeg pumper. Kjenner bare motstand i pumpestangen etter hvert 10 - 15 pumpedrag. Må liksom lirke og lure inn trykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasAndre skrev (9 timer siden):

Ja vi får se. Kjenner jeg sliter med å få trykk når jeg pumper. Kjenner bare motstand i pumpestangen etter hvert 10 - 15 pumpedrag. Må liksom lirke og lure inn trykk. 

Er det o-rings pumpe, eller lærpumpe?

Siliconfett er veldig bra smøremiddel til pumpen. En tørr paking er dårlig.

 

Jeg har en mistanke om at nålen kan være stilt feil. Når du åpner for trykk, kommer nålen litt opp, da kan man få slike flammer. Har du tatt ut nålen og stilt den inn på nytt? Sjekk samtidig dysen grundig for uregelmessigheter.

Er det vanskelig å stille inn dysen, tror jeg du kan prøve uten nålen, bare for å sjekke om det er nålen som skaper problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasAndre skrev (9 timer siden):

Kjenner bare motstand i pumpestangen etter hvert 10 - 15 pumpedrag.

Har du sjekket pakninga ("pumpelæret") i pumpa? Hvis denne primusen har stått ubrukt lenge, så kan den ha tørket ut. I så fall tetter den dårlig når du pumper. Som regel kan den reddes. Legg den i parafin ei god stund og gi den litt olje, eller bare la den ligge i olje. Ser den ødelagt/sprukket ut bør den erstattes (ikke forsøk å brekke p¨den hvis den er tørr, da kan den sprekke). Pumpelæret er en billig sak å erstatte. Du bør også sjekke at pumpeventilen virker. Den sitter i bunnen av pumpehuset. Det er lenge siden jeg har hatt denne ut, men jeg mener at den skrus ut med enden av spindelen (stanga som "rattet" sitter på). Jeg tror mer på at det er pumpelæret enn denne ventilen, men greit å sjekke at den virker når du først har ting ute. Et tegn på at den ikke tetter helt er at pumpestanga spretter ut under bruk, og kommer det parafin inn i pumperøret er den i hvert fall ikke tett. En ting til du bør sjekke er at det indre brennerskallet sitter riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 minutter siden):

nålen kan være stilt feil.

Godt poeng! Sjekk dette også. Og husk også at nåla kommer opp hvis du skrur rattet på max. Full guffe er altså ikke at rattet skrus helt opp. Det er ca. en kvart omdreining før dette. Skal du ha ut dysa mener jeg også at denne kan skrus ut med en av endene på spindelen.

Endret av Skogens Stønn
presisering, skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (48 minutter siden):

Er det o-rings pumpe, eller lærpumpe?

Siliconfett er veldig bra smøremiddel til pumpen. En tørr paking er dårlig.

 

Jeg har en mistanke om at nålen kan være stilt feil. Når du åpner for trykk, kommer nålen litt opp, da kan man få slike flammer. Har du tatt ut nålen og stilt den inn på nytt? Sjekk samtidig dysen grundig for uregelmessigheter.

Er det vanskelig å stille inn dysen, tror jeg du kan prøve uten nålen, bare for å sjekke om det er nålen som skaper problemer.

Det er o-rings pumpe. Prøvde med silikonfett i går, men det gav ikke noen endring. Etter å ha leste forumet opp og ned tenker jeg å prøve med ny o-ring fra biltema (art 86-823). 

 

Nålen har ikke vært tatt ute så vidt jeg vet. Var visst en ganske ubrukt optimus det her. Kan jo selvfølgelig eventuelt ta den ut bare for å remontere den på nytt igjen å se om det utgjør noen forskjell. Dysen renset jeg i går, den ser fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.