Gå til innhold
  • Bli medlem

Rafting-/elvepadlings-kurs på nett?


Anbefalte innlegg

Da jeg nettopp har fått en litt mer heftig packraft enn forrige tenkte jeg det var greit å forberede seg litt så jeg kan sette utfor litt mer krevende stryk enn bare paddeflatt vann. Men erfaringen min med elvepadling er så og si null. Finnes det noen gode "kurs" der ute på nett hvor jeg kan lære meg et lite minimum for hvordan jeg skal klare å lese en elv? Har ikke tenkt å prøve meg på noe heftig rafting med det første, men skulle gjerne visst litt mer enn hva jeg gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte boka til Roman Dial "Packrafting! An Introduction and How-to Guide" og synes det er en flott intro book som er verdt dollarene jeg betalte. 
Så jeg vil anbefale den, har mye fin info om packrafting i sin spede begynnelse.

Selv sier han at 

Sitat

 

My book, Packrafting! An Introduction and How-to Guide is no longer for sale here .

It's out of print and out of date, but if you really want one of the last dozen copies, gmail me at raftpacker.

 

http://packrafting.blogspot.com

Endret av Walle
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (4 timer siden):

Da jeg nettopp har fått en litt mer heftig packraft enn forrige tenkte jeg det var greit å forberede seg litt så jeg kan sette utfor litt mer krevende stryk enn bare paddeflatt vann. Men erfaringen min med elvepadling er så og si null. Finnes det noen gode "kurs" der ute på nett hvor jeg kan lære meg et lite minimum for hvordan jeg skal klare å lese en elv? Har ikke tenkt å prøve meg på noe heftig rafting med det første, men skulle gjerne visst litt mer enn hva jeg gjør nå.

Du bør heller gjennomføre et faktisk kurs i elvepadling. Grunnkurs i elvepadling med kajakk er det mange som tilbyr, og et grunnkurs handler mest om å lese elv, lære å krysse en elv, kante osv. Dermed er det like relevant for packraft (du bør ha lårremmer). Kan anbefale Vått & Vilt på Voss, men antar at de fleste som arrangerer kurs vil la deg delta i packraften din og tilpasse kurset deretter.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Magnus Hole Olsen. Det er også mange lokale elvepadleklubber som har kurs for nybegynnere. Det er moro og lærerikt når du vet at det du driver med er utfordrende, men helt trygt, og at du har mange erfarne rundt deg (som også synes dette er gøy) til å redde deg ut av situasjonen om du skulle gjøre noe...ja som du ikke hadde forutsetningen til å se konsekvensen av.😉

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 minutter siden):

Enig med @Magnus Hole Olsen.

Takk for svar og tips. Jeg får vel bare presisere at det jeg ønsker er kun å lære meg opp til et aldri så lite minimum, og derfor har jeg spesifisert at jeg ønsker noe nettbasert. Jeg vet at praktisk erfaring er det som gjelder, men turene mine i packraft blir 95% i paddeflatt vann. Det er ikke noe jeg har råd eller tid til og jeg føler det blir litt som å ta Grønt kort for å spille minigolf ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (6 minutter siden):

jeg føler det blir litt som å ta Grønt kort for å spille minigolf

Speidersport har ei bok. Men det er egentlig liten vits i å forsøke å lese ei elv som ikke har er noe annet enn rennende flattvann. Er det noen grunn til å lese elva man setter utfor er det fordi det er potensielt farlig. Da er kunnskap, trening, hjelm  og elvepadlevest en forutsetning, like så at man ikke padler alene.

Et velment råd: Hvis du ser ei elv du ikke ville satt utfor uten å lese ei bok først, så ikke sett utfor elva etter å ha lest boka heller. 😉

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (6 minutter siden):

Hvis du ser ei elv du ikke ville satt utfor uten å lese ei bok først, så ikke sett utfor elva etter å ha lest boka heller. 😉

Vil helst unngå bøker, tenkte mer på et nettbasert kræsjkurs, men hvis du mener det ikke gir noen verdi så får jeg vel kanskje droppe det. Takk for råd:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen direkte tips til nettkurs i padling, men vil bare kommentere generelt på det å fraråde noen å søke informasjon hvis ikke det er den aller beste informasjonen man kan skaffe seg. Elvepadling kan være veldig farlig og det aller beste vil jo være å ta et skikkelig kurs med sertifisert instruktør, men jeg vil allikevel si at det å bruke vinteren på å skaffe seg bedre forståelse av dette før padlesesongen starter kun vil være av det gode. Da vil man få en bedre forståelse av hvilke situasjoner som kan være farlige, og unngå å sette seg i dem.

Man kan se en parallell til snøskredkurs. Skal man gå på toppturer i bratt terreng så er det aller beste å gå på kurs, men om man bruker litt tid på et nettkurs så får man en bedre forståelse av hva som er farlig, og har større sjanse for å ta de rette valgene slik at man ikke setter seg i farlige situasjoner. Så kan man ta videre kurs senere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (32 minutter siden):

Man kan se en parallell til snøskredkurs. Skal man gå på toppturer i bratt terreng så er det aller beste å gå på kurs, men om man bruker litt tid på et nettkurs så får man en bedre forståelse av hva som er farlig, og har større sjanse for å ta de rette valgene slik at man ikke setter seg i farlige situasjoner. Så kan man ta videre kurs senere.

Det var det som var planen min hele veien, derfor prøvde jeg å spesifisere at jeg ønsket noe nettbasert for å skaffe et minimum av kunnskap. Jeg har nå nettopp sett en Paradise Hotel alumni rafte ned verre stryk enn jeg planlegger med det første, dog sikkert med et relativt omfattende sikkerhetsteam rundt, men jeg tenkte hvertfall å bruke vinteren på å lære noe :)

Takk for råd. Jeg velger å lete litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller starte med turer i veldig stille og rolige elver da? Feks ta den rundturen i Gautefall etter mye regn. 

Viktigste er uansett sikkerhet. Hjelm hvis du skal padle stryk, vest og tørrdrakt eller våtdrakt hvis det er slik at du regner med å bli våt. Og hvis du havner i elva, hva gjør du da? Hvordan holder du kroppen, hvordan skal du redde deg selv hvis du er alene. 

Å lese en elv tviler jeg på at du lærer så lett på nett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ta en tur på Youtube, der kan man finne mye god informasjon og kunnskap om man bare søker riktig og kommer over gode informative kanaler/videoer(og da på engelsk!).

Jeg satt i timesvis å så på diverse videoer om padleteknikker og håndtering av kajakk samt diverse lure tips & tricks når jeg skulle kjøpe kajakk. Og mye av det ga meg jo en bedre start når jeg satte meg i kajakken for første gang og skulle ut å padle. Gjorde akkurat det samme når jeg skulle kjøpe meg fluefiskestang :P:D
Også mye av min fotokunnskap kommer av timesvis, kanskje til og med dagesvis, med youtubevideoer, for så å ut å prøve seg fram praktisk etterpå.

Youtube er kilde til mye god info, men det gjelder jo å være litt kritisk også, og feks se videoer fra flere hold for å se ting litt an. For akkurat som på et forum, så er det mye personlige meninger ute å går om hva som virker best og hva som er riktig osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imp skrev (1 time siden):

Kan du ikke heller starte med turer i veldig stille og rolige elver da? Feks ta den rundturen i Gautefall etter mye regn. 

Jeg har flere titalls turer over det jeg klassifiserer som paddeflate elver. Vet ikke hva du mener med Gautefall rundtur, men om du snakker om Telemark så er det timesvis unna meg, så det er nok lite aktuelt.

Kristian J. Vabø skrev (20 minutter siden):

Kan jo ta en tur på Youtube, der kan man finne mye god informasjon og kunnskap om man bare søker riktig og kommer over gode informative kanaler/videoer(og da på engelsk!).

Jeg slet litt med å finne så mye på YouTube, var derfor jeg kom her så jeg kunne få litt tips & triks til hvor jeg burde lete. Jeg har saumfart River Kings, og med unntak av den ene (Reading the River) så var en del av det ikke så overførbart til packraft-padling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 
Gå inn på packrafting in norway på facebook: Det arrangeres Nordic Packraft Roundup i juni i femunden. Der møtes packraftere fra hele skandinavia for å padle elv - sammen. Mange erfarne, og man får prøvd seg i trygge omgivelser med folk som kan elvepadling. 

Her er lenken til eventet: https://www.facebook.com/events/472962873631280/

Trenger du mer informasjon utover det - så kan du ta kontakt med Halvor Westerheim som jobber med packrafts og arrangerer dette i år. 

Vi sees! :D

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Walle skrev (På 3.3.2020 den 20.59):

Jeg kjøpte boka til Roman Dial "Packrafting! An Introduction and How-to Guide" og synes det er en flott intro book som er verdt dollarene jeg betalte. 
Så jeg vil anbefale den, har mye fin info om packrafting i sin spede begynnelse.

Selv sier han at 

http://packrafting.blogspot.com

Jeg vil bare hylle dette tipset litt. Jeg er ikke ukjent med sjø/vann, og har ikke brukt mye tid med denne boka, men har lært mye allerede jeg ikke har kommet på var lurt å vite. Strålende fornøyd med boka, som i tillegg var signert av forfatteren!

Tusen takk for et godt tips innenfor det jeg spurte om :) 

A6DA884C-42CB-44D3-B13F-3E1E24BB6B80.jpeg.fab94ca5687e73aafcc6f257fd59f2b8.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Thomas E skrev (På 3.3.2020 den 19.38):

Finnes det noen gode "kurs" der ute på nett

hej @Thomas, 
Jeg kom til at grine da jeg så din overskrift. Første tanke er selvfølgelig at man kan lærer utroligt meget af at blive våd.
Jeg har en del erfaring på vandet og stadigvæk en utrolig respekt for hvordan jeg vil tage en tur nedad en elv i min nye packRaft.
Jeg var på foto-safari ved Tengs som har udløb ved Egersund. Jeg overvandt min frygt og kom i vandet ... perfekt klart og lunkent.
Senere, da jeg så de lokale unger i stor morskab ta' den på halen igennem de små stryg/fosser, tænkte jeg, at man nok osse kunne være fór forsigtig.
Jeg tænker, at det ville være et hit at tage min første packraft-elv-padling sådan et sted.

Efter at jeg nu har bestilt en ny tør-dragt er der stadigvæk to ting som gør mig urolig: At blive fanget i en stående bølge bag en stor forhindring, og at ønsket om at gøre landing ikke kan efterkommes pga groft/stejlt terrain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lærer sikkert mye av å være med på en guidet tur. Jeg var på tur med Lars Monsen i Femundsmarka/Mugga ifjor høst. Bergans arrangerer turer i Oslo. 

https://bergansadventures.no/turer/packraft-pa-akerselva/?attribute_dato-kl=21.juni+kl.+18-21

https://www.femundlodge.no/på-tur-med-lars-monsen-som-guide

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.