Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er din erfaring med tarptent?


T.Rise

Anbefalte innlegg

Satt å leste gjennom tråden "hvilket telt har du i samlingen din?" og ble oppmerksom på et nytt teltmerke jeg ikke hadde hørt om før, "Tarptent".
Ser den har mange spennende og lette telt med finurlige løsninger, til en ok pris. Så ble veldig fristet til å kjøpe. Ser da spesielt på modellene Scarp1 og Moment DW. Med mesh innertelt til lettvektsturer om vår og sommer i høyfjell.Jeg har ingen erfaring med mesh innertelt - kondensproblemer (altså at du blir våt i innerteltet fra ytterduken?)? Eller går det fint ved god nok lufting?

Så til spørsmålene:

  1. Er du fornøyd med ditt tarptent telt?
  2. Negative sider med tarptent?
  3. Ville du valgt mesh innertelt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde et Tarptent Scarp 2 en periode. Egentlig så var jeg strålende fornøyd med teltet, men jeg solgte det fordi jeg ble lei av at det var knotete å pakke med integrerte stenger i duken. Det er ikke unikt for Tarptent, Hilleberg har samme løsning på sine telt med ligendende form.

Duken er tykkere og fremstår som langt høyere kvalitet enn Helsport sin superlight-duk. Søm-tetting eller seam sealing er en helt OK jobb å gjøre selv. Jeg brukte white spirit og silikon, lot teltet henge i garasjen i noen dager etterpå og all lukt var borte.

Jeg hadde helt innertelt, altså ikke mesh og opplevde ingen problemer med kondens, men så hadde jeg heller aldri teltet ute på noen vintertur. Når det er sagt så skal vel mesh innertelt i teorien føre til mindre kondens enn hel duk, ettersom at luftgjennomstrømmingen blir bedre.

Jeg valgte å bytte ut de medfølgende spikerpluggene fra Easton med noen billige Y-plugger. Jeg synes de medfølgende pluggene var strålende, så lenge underlaget var fast, men hvis det var antydning til løs grunn så satt de ikke i det hele tatt.

Jeg byttet også ut den medfølgende stangen fra Easton med en fra DAC fordi jeg klarte å bøye et stangledd. Man får kjøpt nye stangledd hos Tarptent, men frakten gjorde at det ble så dyrt at det ikke var lønnsomt. Dette var ikke på grunn av dårlig kvalitet på den medfølgende stangen, men en tabbe fra min side. Jeg hadde ikke montert bardun på stangkanalen (noe jeg synes burde fulgt med teltet forøvrig), når været da slo om fra en rolig sommerbris til mer kraftfulle kast om morgenen, så endte det slik:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med mitt Scarp 1, men har ikke prøvd innerteltet av netting ennå. Men jeg elsker to innganger selv om teltet er så pass lite, spesielt på varme sommerdager. Nå har jeg bardunene i enden sånn at jeg bare trenger to plugger der også, så det er utrolig kjapt og enkelt å få satt opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har scarp2 med både netting og vanlig innertelt. Netting er gull på varme turer, hadde det blant annet på Korsika i sommer. Med de to dørene åpne og netting innertelt er det behagelig selv på de varmeste morgener. 

Jeg har de to eksterne stengene, men har knapt brukt dem. Etter at jeg fikk satt på noen ekstra barduner og lærte meg å bruke teltet skikkelig, har det ikke vært noe behov. Det vil nok også si at jeg velger andre telt hvis jeg forventer alt for ruskete vær. 

Ellers er jeg litt enig med Freebird at det er litt knot å pakke med de integrerte stengene, men det går greit nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.Rise skrev (10 timer siden):

Så til spørsmålene:

  1. Er du fornøyd med ditt tarptent telt?
  2. Negative sider med tarptent?
  3. Ville du valgt mesh innertelt?
  1. Ja, jeg er fornøyd. Har hatt Moment DW og var  storfornøyd. Nå har jeg Notch Li og er fornøyd med det også. Se under.
  2. Vet ikke om noen generelle negative sider, men som med alle telt må du vite hva du kjøper.
  3. Nei, se under.
T.Rise skrev (10 timer siden):

Med mesh innertelt til lettvektsturer om vår og sommer i høyfjell.Jeg har ingen erfaring med mesh innertelt - kondensproblemer (altså at du blir våt i innerteltet fra ytterduken?)? Eller går det fint ved god nok lufting?

Jeg har hatt Moment DW med både mesh og tett innertelt. Kulde/vind/snø/støv som blåser inn i teltet er et større problem i vindutsatte områder enn kondens. Det er en glipe mellom teltduk og bakke, så det vil blåse rett inn. Jeg ville valgt tett innertelt. Du vil oftere få temperaturer hvor du setter pris på å være mer beskyttet mot vind enn du vil få situasjoner hvor du setter pris på mer lufting i innertelt. Generelt er Moment DW mer luftig enn telt hvor duken går helt til bakken, så det er merkbart mindre kondens enn f.eks. Scarp. Scarp holder til gjengjeld mer vind ute. Mesh-innertelt er topp på veldig varme sommerdager hvor du vil ha maksimal luftgjennomstrømming, men de er det (dessverre?) ikke så mange av her i Norge, hvertfall ikke på høyfjellet.

Freebird skrev (1 time siden):

Egentlig så var jeg strålende fornøyd med teltet, men jeg solgte det fordi jeg ble lei av at det var knotete å pakke med integrerte stenger i duken.

Jeg har nesten motsatt erfaring angående de integrerte stengene. Når jeg pakker teltet tar jeg utgangspunkt i stengene i den ene enden, drar de inntil hverandre og ristet teltet for å bort mest mulig vann. Deretter tar jeg tak i stengene i andre enden og samler så alle stengene sammen. Da er det veldig enkelt å rulle sammen. Veldig lett å rulle sammen pga de stengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (7 minutter siden):

Jeg har nesten motsatt erfaring angående de integrerte stengene. Når jeg pakker teltet tar jeg utgangspunkt i stengene i den ene enden, drar de inntil hverandre og ristet teltet for å bort mest mulig vann. Deretter tar jeg tak i stengene i andre enden og samler så alle stengene sammen. Da er det veldig enkelt å rulle sammen. Veldig lett å rulle sammen pga de stengene.

Jepp, så lenge man ruller spiller det nok liten rolle. Jeg pleier å stappe teltene mine i pakkposen og ha stengene for seg selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.Rise skrev (14 minutter siden):

Takk for gode innspill! Oppfølgingsspørsmål, hadde du valgt tarptent igjen? Eller har det kommet andre merker på markedet som du synes er et bedre alternativ?

Det bunner ned i smak og behag. Det er detaljene som bestemmer til slutt. Av sammenlignbare telt mot Moment DW er f.eks. Helsport Ringstind Superlight 1 og Hilleberg Enan. Ringstind synes jeg er alt for lavt med 85cm makshøyde og det har kun en inngang/fortelt. Det er lenger og innerteltet skrår ikke like mye langs bunnen, men taket skrår ned helt i enden så lengden lyver litt. Hilleberg Enan er også et lignende telt med bedre høyde enn Ringstind. Det har også kun en inngang, men til gjengjeld større fortelt enn de andre to.

Scarp 1 sammenlignet med Moment DW er egentlig bare større på alle måter mot at du må legge på en halvkilo ekstra. Smak og behag.

Alt i alt lager Tarptent veldig gode telt og de er samtidig veldig konkurransedyktige på pris. Kjekke folk som jobber der er det også, det er fortsatt en slags familiedrevet bedrift hvor reparasjon/kontor/pakking osv foregår i garasjen til grunderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et moment dw med solid inner og har vært fornøyd med det. Dessverre er jeg sjeldent på turer hvor jeg får brukt det, og det er ganske leit. 

Ikke stort, men akkurat passe til en person på fjellet. Ville ikke hatt det med i storm eller på vinteren, men det er ypperlig på sommeren. 

Hadde valgt det igjen til det formålet. Tar eventyrlig kort tid å slå opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både et notch og et protrail, notch er med partial solid inner netop for at skærmede vinden. Mit notch bruger jeg gerne over trægrænsen, står fantastisk stabilt i kraftig blæst.

såfremt det er regn og generel høj luft fugtighed, så vil du få kondens, men det gælder alle telte :)

jeg er super tilfreds med kvaliteten på begge mine tarptents, og køber gerne fra dem igen.

eneste negative er jeg savner grønt rødt og blåt farve valg til telt dugen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å hijacke tråden her, men det er et spørsmål som alltid slår meg når jeg sikler på tarptent: Hva er egentlig argumentet for å kjøpe dette teltet når jeg allerede har en lettvektstarp, hva er det det kan som jeg ikke kan gjøre med en tarp og et myggnett? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (23 minutter siden):

Med fare for å hijacke tråden her, men det er et spørsmål som alltid slår meg når jeg sikler på tarptent: Hva er egentlig argumentet for å kjøpe dette teltet når jeg allerede har en lettvektstarp, hva er det det kan som jeg ikke kan gjøre med en tarp og et myggnett? 

 

Mit notch bruger jeg hvor det er et “rigtigt” telt jeg har behov for.

mit protrail til sommerture i Danmark, det giver mere ly end tarp og myggenet, og det er nemmere at sætte op hvor der ikke er træer :)

og så er det lettere end tarp og myggenet tilsammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rune1974 skrev (15 minutter siden):

Mit notch bruger jeg hvor det er et “rigtigt” telt jeg har behov for.

mit protrail til sommerture i Danmark, det giver mere ly end tarp og myggenet, og det er nemmere at sætte op hvor der ikke er træer :)

og så er det lettere end tarp og myggenet tilsammen.

Takk! Du mp gi en liten guide til hvor i all verden du telter i Danmark om sommeren, jeg har svigerfamilie der og holder på å dø av utfartstrang når vi er der. Vi holder mest til ved Ansager (nei, det er ingen som vet hvor det er..) og ved Skælskør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (40 minutter siden):

Takk! Du mp gi en liten guide til hvor i all verden du telter i Danmark om sommeren, jeg har svigerfamilie der og holder på å dø av utfartstrang når vi er der. Vi holder mest til ved Ansager (nei, det er ingen som vet hvor det er..) og ved Skælskør. 

Har sendt dig en privat besked, så tråden ikke afspores helt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (1 time siden):

Hva er egentlig argumentet for å kjøpe dette teltet når jeg allerede har en lettvektstarp, hva er det det kan som jeg ikke kan gjøre med en tarp og et myggnett? 

Hvilke snakker du om nå egnetlig? Tenker det nesten kan sies om et hvilket som helst telt; Hva er egentlig et telt annet enn en slags tarp over et slags innvendig myggnett? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (1 minutt siden):

Hvilke snakker du om nå egnetlig? Tenker det nesten kan sies om et hvilket som helst telt; Hva er egentlig et telt annet enn en slags tarp over et slags innvendig myggnett? :P 

Nei, det er jeg ikke enig i. Telt som tåler mer vind, har større romfølelse, større yttertelt og er mer solide er en annen sak. Tarptent er jo telt som ofte settes opp med gåstaver f eks. De tåler sikkert en del vind, men ikke voldsomt mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (14 minutter siden):

Nei, det er jeg ikke enig i. Telt som tåler mer vind, har større romfølelse, større yttertelt og er mer solide er en annen sak. Tarptent er jo telt som ofte settes opp med gåstaver f eks. De tåler sikkert en del vind, men ikke voldsomt mye. 

Da tror jeg du bør sjekke ut litt mer av Tarptent :) Det er mye mer enn telt som settes opp med gåstaver og ikke tåler vind. De har ingen ekstemtelt, det kan jeg være enig i, men det trengs ikke til slik bruk heller. Jeg har valgt Tarptent foran f.eks. Hilleberg og Helsport i samme klasse nettopp pga mye bedre romfølelse og ikke minst doble innganger/fortelt.

Endret av Thomas E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (40 minutter siden):

Da tror jeg du bør sjekke ut litt mer av Tarptent :) Det er mye mer enn telt som settes opp med gåstaver og ikke tåler vind. De har ingen ekstemtelt, det kan jeg være enig i, men det trengs ikke til slik bruk heller. Jeg har valgt Tarptent foran f.eks. Hilleberg og Helsport i samme klasse nettopp pga mye bedre romfølelse og ikke minst doble innganger/fortelt.

Ok, ja det kan hende jeg skal sjekke ut mer av det. Jeg satt bare og så på telt med to innganger til meg og juniorinnen og da ble jeg usikker på om det var noe poeng i å velge telt fra de foran tarpen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sovjetunionen said:

Ok, ja det kan hende jeg skal sjekke ut mer av det. Jeg satt bare og så på telt med to innganger til meg og juniorinnen og da ble jeg usikker på om det var noe poeng i å velge telt fra de foran tarpen 

Tarptent er et merke? De har mange forskjellige modeller 😅 fikk følelsen av at du misforstod hva trådstarter skrev i første post. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (21 minutter siden):

Tarptent er et merke? De har mange forskjellige modeller 😅 fikk følelsen av at du misforstod hva trådstarter skrev i første post. ;)

Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til i og med at jeg hijacket tråden og spurte om noe helt annet enn hva trådstarter spurte om. 

Jeg synes det virker som et merke med en del telt som minner om en god oppsatt tarp, hence spørsmålet. Virker litt puslete. Kjenner merket godt, men det kan jo hende @Thomas Ekjenner det bedre allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Sovjetunionen said:

Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til i og med at jeg hijacket tråden og spurte om noe helt annet enn hva trådstarter spurte om. 

Jeg synes det virker som et merke med en del telt som minner om en god oppsatt tarp, hence spørsmålet. Virker litt puslete. Kjenner merket godt, men det kan jo hende @Thomas Ekjenner det bedre allikevel. 

De har det xD Men de har også flere modeller som ikke benytter gåstaver, og ingen av de trådstarter nevnte var slik, om jeg så riktig 😛 Men om jeg misforstod nå og du spora helt av til tarp og hva nå enn, så for all del, da tar jeg den på meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.