Gå til innhold
  • Bli medlem

Vekt på bekledning?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Hadde meg en runde på kjøkkenvekten med diverse utstyr, for å optimalisere vekten på topptursekken.

Tilfeldigvis kom jeg til å ta fram klærne jeg bruker, og veide dem også. Stor forskjell!


Klær i G-1000:

- Fjellreven Tur Jacket: 1030g
- Fjellreven Tur Pants, BIB: 1120g

- Fjellreven Keb Turbukse: 625g + belte på 110g.
- EDIT: Fjellreve Vidda Pro Turbukse: 525g + belte.

Skallklær:

- Norrøna Trollveggen Pro light: 421g
- Norrøna Trollvegge Bukse, med snølås og BIB: 665g (den avtagbare biben er ca 100 gram).

Microfiberklær:

- Bergans Microlight jakke: 275g

- Vikafjell Ulriken bukse: 330g + belte på 110g

——————————————————————

Betydelig skuffet over at vekten på G-1000 klærne var det dobbelte av plastikk-klærne fra Norrøna. Begge deler er jo klær man kan bruke i skikkelig ruskevær. Ikke mye vits i å prøve å spare 300 gram i sekken når man kan spare ett kilo i klær tenker jeg.

Microfiberklærne er mer finværsklær til bruk på dagsturer, vindtettheten er bare sånn passe.

——————————————————————

Tenker dere noe særlig over vekten på klærne, eller kun på sekken? Synes dere ett kilo ekstra i klær oppleves likt som ett kilo ekstra i sekken?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Tenker dere noe særlig over vekten på klærne, eller kun på sekken? Synes dere ett kilo ekstra i klær oppleves likt som ett kilo ekstra i sekken?

Tenker litt, men ikke mye, på vekten på klærne, i hvert fall ikke hvis det er plagg jeg skal ha på meg hele tiden. Hvis det er noe som typisk skal gå inn og ut av sekken en del (e.g. ullgenser) så er jeg litt mer obs på vekt og volum. Dette er kanskje ikke helt logisk/fysisk korrekt, men jeg opplever at klær som er jevnt fordelt på kroppen føles annerledes enn vekt som ligger i sekken. For eksempel har jeg også en G-1000-bukse og selv om det antakelig er den tyngste turbuksa jeg har så er jeg så glad i den at komfort-faktoren veier opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (7 minutter siden):

Føler ikke artikkelen treffer helt.
Men i følge punkt 3 (regnet om til metriske verdier), vil en vektøkning på 1% (700gram for meg), føre til at jeg bruker ca 4 sekunder mer per km 🤷‍♂️

Og påstanden om at ett kilo per ben tilsvarer 5 kilo i sekken trodd jeg var en avlivet myte? Sist jeg husker kom man, i kjent fjellforum stil, fram til at ett kilo på bena tilsvarer noe mellom 2-3 kilo i sekken 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At gammeldagse bommulsklær er tungt og at de blir enda tyngre i regnvær er ikke nytt for meg. Likevel har jeg to fjällräven bukser jeg bruker innimellom og den ene av dem var med på NPL for et par år siden. Det var en lettvekts zipp off bukse på rundt 500 gram. Denne ble etterhvert byttet ut i en softshell bukse fra Norrøna på ca 300 gram. 

Endret av Anders_G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren kan jeg gå med lett bukse, t-skjorte og bomullscaps. Vinteren kan jeg gå med polycotton-bib, lang bomullsjakke, to lag ull under, med tunge votter og tung lue. Tenker ikke over at det er tungt når jeg går i det, merker bare at jeg er god og varm og godt beskyttet for været. Om jeg stappet alle vinterklærne i sekken hadde jeg neppe vært like fornøyd med å bære på det.

Så i praksis bryr jeg meg ikke veldig om vekta på klærne med mindre de skal i sekken. Viktigere enn vekta på klærne jeg går i er generell komfort og bevegelighet. Har som deg en G-1000 jakke jeg er glad i, men velger heller en lett vindjakke med minimalistisk membranjakke i sekken på sommeren, fordi G-1000 er tungt. Høsten derimot...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kildeverifisert linken @Marius Engelsen 😄

Personlige observasjoner:

  • Ski på 1,5 kg pr ski er lettere å gå 1000 høydemeter med enn ski på 2,9 kg (begge inkl binding i vekt.)
  • Jeg  har skallbukser som veier halvparten av andre jeg har, og er mykere og lettere å gå med.
  • Kroppen veier per nå 9 kg mer enn det som var "normalvekta" i mange år.

Jeg velger likevel å bruke de tyngste toppturskia og de tyngste skallbuksene når tur/aktivitet gjør at jeg foretrekker egenskapene de har.

Siste punkt virker å være det jeg definitivt sparer mest vekt på å endre, men som virker tyngst å få endret. 😄

  • Liker 2
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brydd meg om vekta på klær, spesielt bukser. Der er jeg mer ute etter hvordan de er å gå med, passform og at de tåler mye. Jeg vil ha bukser som er solide og føles som bukser, ikke noe som kan føles som myke tynne pysjamasbukser, og som rives i stykker så fort man setter kneet ned på stein eller fjell, eller kommer borti litt småkvist langs en sti.
Har i mange år nå hatt Fjällräven Vidda Pro som favorittbukse, har 3 stk. Eneste buksa jeg har likt til både turbruk hele året og når man løper/krabber rundt for å fotografere i all slags terreng.

Men jeg har fått en ny favoritt, og den er faktisk tyngere, Fjällräven Lappland hybrid, med G-1000 Heavy duty fra rett over knærne og ned på innsiden av leggene. Veier nesten 100gr mer enn Vidda Pro, og det bryr meg svært lite. Jeg har og gått over fra Fjällräven sitt stoffbelte til lærbeltet, som gir enda 30-40gr økning.

(Samme gjelder igrunn arbeidsbukser, hater tynne bukser fra Wenaas, elsker tykke solide bukser fra Blåkläder..)

Så er nok mer kresen på vekt i sekk enn på klær, men det blir jo litt anerledes fordeling av vekta uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar sålangt :) 

En fordel med G-1000 klærne er at de er mer vindtett og varmere enn microfiberklær, og er varmere enn skallplagg, så jeg kan i noen tilfeller spare litt vekt på lettere ullundertøy hvis det ikke er kraftig vind som trekker gjennom. 

@Anders_G, byttet du buksen kun pga. vekt, eller var det andre årsaker?

@Kristian J. Vabø da veier nok Lappland Hybrid det samme som Fjellreven Keb (har oppdatert første innlegget). Enig i at slitestyrken er mange hakk over tynne membranklær, og de kan enkelt sys/lappes 👍 Både Vidda Pro, Keb og Tur Pants kan ha tynne kneputer, det er meget praktisk i snøhule og når man graver snøgrop i forteltet. 

Disse vanlige turbuksene går over skistøvlene mine og tetter godt mot snø og vind, også Scarpa T4. Det er kun randostøvlene de ikke går over, men de går over øvre del av innerstøvelen, og da går det fint.

Bare ved å gå med Fjellreven Vidda Pro, i stedet for Tur Pants med BIB sparer jeg 0,6 kilo i bukse, og det er jo mye! Men jeg mister BIB/seler. Fjellreven tur jakken går nedenfor rompa, og er godt beskyttende mot snø og uvær. Dette holdes på plass godt når man går med sekk og hoftebelte, så er det egentlig noe poeng i å bruke bukse med BIB/seler da? Eller hva tenker dere om behovet for BIB/seler om man har en lang jakke og sekk/pulksele med hoftebelte? Helt unødvendig? 🤔🤔

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

 

@Anders_G, byttet du buksen kun pga. vekt, eller var det andre årsaker?

Byttet fordi jeg ikke trengte zip-off funksjonen lengre. Hadde kommet til Narvik og det begynte å bli kaldere i været :) 

Dersom jeg skal gå en så lang vandretur igjen ville jeg nok valgt lettere klær til å begynne med.

Den zip-off buksa var faktisk utrolig digg, men ble såppas sliten at den nå bare ligger i skapet. Fjällräven skulle ha 1300,- for å fikse den og det gadd jeg ikke. Bitihorn buksa som jeg bytta til passer ikke lengre da jeg veier minst 10 kg mer nå, så den ble donert til fattern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anders_G skrev (3 minutter siden):

Byttet fordi jeg ikke trengte zip-off funksjonen lengre. Hadde kommet til Narvik og det begynte å bli kaldere i været :) 

Dersom jeg skal gå en så lang vandretur igjen ville jeg nok valgt lettere klær til å begynne med.

Den zip-off buksa var faktisk utrolig digg, men ble såppas sliten at den nå bare ligger i skapet. Fjällräven skulle ha 1300,- for å fikse den og det gadd jeg ikke. Bitihorn buksa som jeg bytta til passer ikke lengre da jeg veier minst 10 kg mer nå, så den ble donert til fattern.

Skjønner.

Basert på info som kommer fram her, møtes kanskje du, @Terka og jeg på Grete Roede kurs i framtiden? :lol:

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

 da veier nok Lappland Hybrid det samme som Fjellreven Keb (har oppdatert første inlegget).

Veide mine bukser og jakke nå:

Vidda Pro (50 long).............605gr
Keb Gaiter (52 long)............661gr
Lappland Hybrid (50 reg)....705gr
Keb Jacket (medium)..........767gr

Canvas tøybelte 4cm.....110gr
Singi lærbelte 4cm.........140gr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 minutter siden):

 

Skjønner.

Basert på info som kommer fram her, møtes kanskje du, @Terka og jeg på Grete Roede kurs i framtiden? :lol:

🤣

Foreslår heller at vi planlegger å møtes på toppturer med 1000+ høydemeter jevnlig 😁 (..og erfaringen fra slike turer gir da også motivasjon til å være litt mer aktiv innimellom nevnte turer 😅)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.