Gå til innhold
  • Bli medlem

Turfolk mot jegere...


meeg

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om det er grenser for tett opp i hytter og hyttefelt jegere bør være?

Jeg var på tur i fjellet med min 8 år gamle datter. På en kort og oppmerket løype mellom to hyttefelt traff vi to jegere som låg rett ovenfor løypen. De reiste seg da vi nærmet oss, slik at vi så de, men jeg ble litt skremt over å se de bare vel hundre meter fra min egen hytte. Vi har barn som leker i området og jeg traff mange andre turgåere i samme område.

Jeg har hørt skyting i området tidligere og har nok irritert meg over hvor nærmt jegerne er.

Mvh Gjermund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke mange grunner til at en jeger ikke kan poste 100 meter fra en hytte. Jeg jakter selv ofte ganske nær bebyggelse.Både hus og hytter. Jeg bor i Stavanger og jakter en del i nabo kommunene, Sola og Randaberg. Og det er ikke akkurat villmark. Der jeg jakter kan det være både unger ,turgåere , traktorer , golfspillere ( det ene terrenget mitt grenser til en golfbane) samt sauer og kyr. Og det er selvfølgelig ikke lett. Det er ikke sjeldent at rådyret bare må få gå fordi skuddvinkelen ikke er trygg.

Men jeg har enda til gode å få kjeft av noen.

Det er selvfølgelig jegeren som må jenke seg og vise hensyn. Det er dager da det bare ikke mulig å jakte , når jeg foreks. ser at nå er det potetopptaking , eller ungene leker gjemsel i skumringen mellom forballene. Det nytter ikke å bli "sur" fordi turgåere ødelegger opplegget , og hvis jeg blir det likevel er det i allefall idiotisk å gi utrykk for det. Og det er også jegerens ansvar at alt foregår trygt. Og jegeren kan gjøre mye for å sørge for at aktivitetene hans ikke skaper engstelse. Jeg minnes med gremmelse bildet jeg såg i avisen ,av ett skilt noen jegere hadde satt opp under elgjakta for noen år siden:"Elgjakt pågår. All ferdsel i terrenget forgår på eget ansvar!"

Slikt skaper ikke akkurat en følelse av trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.