Gå til innhold
  • Bli medlem

friute.no

Anbefalte innlegg

Jeg søkte på "GPS" og "GPS på tur" i forumet, men kom ikke til noe resultat om nøyaktig dette.

Hvorfor skal man kjøpe en dyr GPS til turbruk, når man kan bruke den som følger med i mobiltelefonen? Den holder i massevis. På tur, så er det jo oftest snakk om å komme seg fra A til B. Den kan dessuten brukes til å legge inn punkter osv. Jeg har brukt den en del på tur, og kan ikke skjønne hvorfor jeg skulle ha noe annet. På min blogg kan man se en utmerket video av Tore Andestad om selve bruken av den. Den er nøyaktig nok, og dessuten så forbedres den stadig av mobilprodusentene.

Hvis man laster ned kart før man drar på tur, så kan den også brukes der det ikke er dekning. Dette er et vesentlig poeng. Men den bruker mer batteri, så noen i reserve eller en powerbank er å anbefale. Vekta blir like vel langt under en egen GPS. For ikke å snakke om prisen.

gps-tlf-gåstaver-1190 px.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mobil går tom for strøm etter relativt kort tid hvis jeg skal bruke GPSen på hele tiden. Jeg slår på GPSen når jeg pakker leiren og slår den av når jeg kommer til neste leir. Dette vil typisk bety ett eller annet sted mellom 4 og 12 timers bruk pr dag på tur.

Ellers er GPSene i mobilen like nøyaktig som andre GPSer, og på mange måter har de mye bedre brukergrensesnitt, så på den måten er eg enig med deg (bortsett fra at mange mobilskjermer ikke virker med hansker og heller ikke hvis de blir veldig våte/dekket av sludd og snø)

Endret av Skogens Stønn
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn gps beregnet for friluftsliv er betydelig mer robust. Den har større batterikapasitet. Har som oftest knapper som er en stor fordel om det er bløtt eller kaldt (om man må bruke hansker). 

For min del er gps en sikkerhetsfunksjon jeg har med. Den brukes relativt sjeldent aktivt, men er i sekken til enhver tid på lengere turer. 

Dager med tett tåke, eller whiteout, så går jeg stort sett med GPS i hånda hele tiden. Til slik bruk erfarer jeg at tlf. Ikke funker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også uenig med deg.

  • Jeg opplever at skjermen på telefonen min (iPhone 7) slutter å respondere hvis jeg jeg er kald eller fuktig på hendene, til at den blir nærmest ubrukelig. derfor er knapper mye bedre, iallfall om vinteren. 
  • Fungere med hansker på.
  • Jeg setter også pris på muligheten til å bare kunne bytte batteri, har derfor med ekstra sett med oppladbare batteri. Istede for å ha en ladekabel til en batteribank. 
  • (Trur) den tåler mer støt og fuktighet, så slipper jeg å risikere å ødelegge en telefon som er mye dyrere å erstatte.
  • Det at vekte er langt under en ekstra batteribank kan vel diskuteres. Men Garmin 66ST veier 230g med batteri. Litt avhenge av hvor stor batteribank du trenger men en standard 6700 mAh fra Clas Ohlson veier 148g

 

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan nok være det med vått vær og hansker for enkelte telefonmerker. Men min telefon er laget for akkurat det, og heter Cat S 60. Sikkert ikke den beste til en del annet, men til turbruk og annen grov behandling er den suveren. Støtsikker og solid, vann og støvtett og laget for å betjene våt skjerm, med og uten hansker. Jeg har prøvd "tusenvis" av telefoner, men etter en del år med denne, så skal jeg aldri ha noe annet til turbruk.

Den er slett ikke dum å surfe på nettet med heller. Det hender seg jeg bruker den til å oppdatere nettsiden med. Den har stor skjerm og batteriene kan byttes. Jeg har ikke hørt om noen andre telefoner som klarer våte skjermer og hansker slik som denne.

GPS bruker jeg personlig bare i nødstilfeller. Jeg vil helst gå etter kart og kompass til vanlig, da jeg liker å vite hvor jeg er når jeg går - få føling med terrenget. Tåke er nevnt ovenfor her, og da er den suveren. Man kan bruke kompasset for å se retningen, og GPS`en for å sjekke jevnlig.

https://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/cat-s60

Endret av friute.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har topo gps på iphonen og er veldig fornøyd med det. Den gamle mobilen min hadde dårlig batteri så da hadde jeg alltid på flightmode for å være sikker på å ha batteri om noe skjedde. gps fungerer jo uansett.  På dagsturer er dette helt greit. Går jo ikke flerdagsturer på vinter og på flerdagstur sommer ville jeg også brukt flightmode for å spare batteri. Jeg er ikke så god med nye duppeditter så rimelig happy med å klare meg med mobilen. Og kart og kompass er jo også med om jeg ikke er kjent.. Topo gps er enkel å laste ned turforslag med gpx filer eller jeg lager mine egne. Det eneste jeg stusser på at den kan måle samme tur til veldig ulik lengde?

men pr nå blir det nok ikke kjøp av gps her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smarttelefoner er overlegent raskere, har bedre software, bedre skjerm etc.

MEN, de kan ikke betjenes med votter (som på en knappe GPS), med våte neoprenhansker i kajakken, kan ikke skiftes batteri på, og de har ikke ett like nøyaktig innebygget kompass (ihvertfall de modellene jeg har testet).


Min etrex 30x har liten og treg skjerm, men to stk AA ladebatterier varer i dagesvis, og den virker alltid, uansett hvor tykke votter man har og hvor vått det er.

En tur som på bildet, i greit vær, uten hansker snø og nedbør, er sikkert en smarttelefon ett fullgodt supplement til kart og kompass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett! Det er utrolig at jeg ikke har oppdaget det før nå. Det har nemlig aldri vært en løsning som jeg har trengt. Jeg har vært på turer opp til flere uker, og da har jeg brukt et solcellepanel på ryggsekklokket om dagen, som har ladet en powerbank i sekken. På kvelden har jeg så ladet telefonen med powerbanken. Finmekanikk skal nemlig ikke lades direkte fra solpanelet, men fra en powerbank. Det kan ta skade av den varierende watt styrken. Det er i alle fall det reparatørene sier til meg, på produsentenes verksteder som reparerer telefoner.

Hvis jeg ikke tar feil, så brukte Lars Monsen kun powerbank når han gikk på tvers over Canada.

Kameraet jeg bruker er et Olympus OM D 1 mark 2. Jeg har ikke funnet noen metode for å lade dette på tur enda, så der har jeg brukt ekstra batteri.

Takk for denne overraskende opplysningen, hvor jeg egentlig ble litt forbauset over meg selv. Men som sagt, så har bytting av batteri aldri vært tema for meg. Lykke til med din Cat S61. Det blir nok min neste telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette har selvfølgelig blitt diskutert "opp og i mente" her på FF tidligere. Her er en av de første som jeg deltok i, men dette begynner å bli gammel info nå.

Ikke var det smarttelefoner heller i 2009, men jeg ville nok foretrukket min eTrex30 fremfor min mobiltelefon på fjellet, som navigasjonshjelp i TILLEGG til kart :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har e-trex 30, bruker den mest som "farstsskriver".. Km/snittfart/tid. Holder 3 dager, 30 timer ish tenker jeg på batteri settet. 

Målet er og vite hvor en er på kartet til enhver tid, i godvær og på merka dnt stier sommerstid byr dette sjelden på problemer. Bretter det sammen så det passer i lomma forann på låret. Tlf bruker jeg sjelden som kart på lange turer, står og leter etter signal og spiser strøm. GPS brukes som nevnt over, så har jeg Garmin klokke, instinct, rimelig og med de viktigste funksjonene, holder bra på strømmen og om man ikke lager spor. Grei og ta ut koordinater med, akkurat som gps'n

Endret av Lar5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar5 skrev (På 8.3.2020 den 22.40):

Har e-trex 30, bruker den mest som "farstsskriver".. Km/snittfart/tid. Holder 3 dager, 30 timer ish tenker jeg på batteri settet. 

Målet er og vite hvor en er på kartet til enhver tid, i godvær og på merka dnt stier sommerstid byr dette sjelden på problemer. Bretter det sammen så det passer i lomma forann på låret. Tlf bruker jeg sjelden som kart på lange turer, står og leter etter signal og spiser strøm. GPS brukes som nevnt over, så har jeg Garmin klokke, instinct, rimelig og med de viktigste funksjonene, holder bra på strømmen og om man ikke lager spor. Grei og ta ut koordinater med, akkurat som gps'n

Jeg gjør oppmerksom på at du kan laste ned et kart over området før turen. Da kan du bruke GPS uten dekning. Dette sparer masse batteri, og dekning er det smått med i fjell og grensetraktene i Norge, i alle fall her nord. En powerbank holder lenge.

"Å vite hvor du er på kartet" som du sier, er helt avgjørende på tur. Alle bør lære seg kart og kompass før de bruker GPS. Etter som GPS`en bare brukes i nødstilfeller, så bruker jeg bare telefonen til det. Men til vanlig bruker jeg kart og kompass. Og som jeg nevnte: Cat-telefonene kan brukes med våt skjerm og med hanskene på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

friute.no skrev (7 minutter siden):

Jeg gjør oppmerksom på at du kan laste ned et kart over området før turen. Da kan du bruke GPS uten dekning. Dette sparer masse batteri, og dekning er det smått med i fjell og grensetraktene i Norge, i alle fall her nord. En powerbank holder lenge.

"Å vite hvor du er på kartet" som du sier, er helt avgjørende på tur. Alle bør lære seg kart og kompass før de bruker GPS. Etter som GPS`en bare brukes i nødstilfeller, så bruker jeg bare telefonen til det. Men til vanlig bruker jeg kart og kompass. Og som jeg nevnte: Cat-telefonene kan brukes med våt skjerm og med hanskene på.

 

Glemte lenken til der du kan laste ned kart:

https://www.kartverket.no/Kart/Hele-Norge-rett-i-lomma/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.