Gå til innhold
  • Bli medlem

Er jeg for tung for 25"-truger?


Fjellene

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Tubbs Frontier 25", prøvde de i dag, men jeg seg gjennom den myke snøen og det ble tungt å gå. Jeg hadde på forhånd sett for meg at jeg skulle «flyte» oppå snøen og bare vandre avgårde mer eller mindre problemfritt, men jeg raste dypt ned i snøen med en eneste gang. Jeg ga opp da jeg hadde gått i ca 15 min. Jeg veier 100 kg, og begynner å lure på om ikke selgeren i butikken tok feil, han mente jeg ikke skulle legge meg opp i at det står på lappen på trugene at 91 kg er maks for disse.

Han mente at ved myk snø, var 25" mer enn nok. Jeg hadde også problemer med at trugene løsnet selv etter flere tilpasninger av den bakre reimen, men dette kan ha med fjellskoene mine å gjøre, de kan ha vært litt for store.

Ville dere anbefalt meg større truger? Det er veldig mye myk puddersnø i fjellene her jeg bor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fjellene skrev (7 minutter siden):

Jeg har et par Tubbs Frontier 25", prøvde de i dag, men jeg seg gjennom den myke snøen og det ble tungt å gå. Jeg hadde på forhånd sett for meg at jeg skulle «flyte» oppå snøen og bare vandre avgårde mer eller mindre problemfritt, men jeg raste dypt ned i snøen med en eneste gang. Jeg ga opp da jeg hadde gått i ca 15 min. Jeg veier 100 kg, og begynner å lure på om ikke selgeren i butikken tok feil, han mente jeg ikke skulle legge meg opp i at det står på lappen på trugene at 91 kg er maks for disse.

Han mente at ved myk snø, var 25" mer enn nok. Jeg hadde også problemer med at trugene løsnet selv etter flere tilpasninger av den bakre reimen, men dette kan ha med fjellskoene mine å gjøre, de kan ha vært litt for store.

Ville dere anbefalt meg større truger? Det er veldig mye myk puddersnø i fjellene her jeg bor nå.

Veier du rundt 100kg og skal gå i litt løs snø så er 36" eneste alternativ :)
Jeg veier 75kg og går på 30" men i løs snø så savner jeg 36".
Selgern du var borti har nok ikke peiling på hva han snakker om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste blir nok skuffet når de for første gang skal bruke truger i løs snø. Av de trugenestørelsene du vanligvis får kjøpt vil du alltid finne løs nok snø til at en voksen person syker igjennom. 75 eller 120 kg, det varierer bare hvor løs snøen er. Jeg har de største Tubbs Mountaineer (36") og har vadet tungt i løssnø med disse. Jeg har også de største MSR Lightning Accent (30") med ekstra forlengelse bak (ca 5"-6" ekstra), og har også sunket igjennom i løs snø med disse. Løssnø er generelt tungt. Men ett år det er skikkelig med løssnø (1-2 m) og du synker til knærne med trugene på, prøv å ta dem av deg og se hvordan det går da. ;-) De hjelper nok uansett. Selv pleier jeg å si at du skal kjøpe trugene så store som du klarer å få tak i og klarer å gå med hvis det er løs-snø du skal gå i. Men er det skareføre, pakket snø eller skiløyper du skal gå i, der du synker igjennom med sko, så vil et par mindre truger være bedre siden det ikke blir så mye å slepe på. Så jeg vil si at du bør ha minst to størrelser hvis du skal trives skikkelig i flere snøforhold. Behold derfor de du har og kjøp et par ekstra store for løssnø. De du har nå vil være fine under mange forhold med litt hardere snø/snøoverflate.

Ellers er det ofte mye bedre å bruke skistaver i tillegg synes jeg. Hvis du ikke har prøvet det, så prøv det. Og ikke mist motet. Truger er mye morsommere enn ski - synes nå jeg. Turen blir liksom en helt annen. Og den dype snøen gir j.... god trim!

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skogens Stønn skrev (På 1.3.2020 den 18.15):

Så jeg vil si at du bør ha minst to størrelser hvis du skal trives skikkelig i flere snøforhold. Behold derfor de du har og kjøp et par ekstra store for løssnø. De du har nå vil være fine under mange forhold med litt hardere snø/snøoverflate.

Ellers er det ofte mye bedre å bruke skistaver i tillegg synes jeg. Hvis du ikke har prøvet det, så prøv det. Og ikke mist motet. Truger er mye morsommere enn ski - synes nå jeg.

Det ble 800 høydemeter i kram snø i dag. Mye bedre forhold. :) Kommer til å beholde disse og bruke dem på hardere snø, og så 30" eller 36" til løs snø. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.