Gå til innhold
  • Bli medlem

TransAmerica Trail


Anbefalte innlegg

I mai drar jeg til Astoria i USA, og planen er å sykle til Yourtown på østkysten. Tenke å følge den mest kjente sykkelruta «TransAmerica», som blant annet går gjennom Yellowstone, Grand Tenton, paddeflate Kansas, bratte Appalachians osv osv.  

Tror det kan bli knallbra! 

image.png.69ea461fb2f1c5ebeaddb3793b25dd23.png

 

Jeg har har kjøpt flybillett til Portland, videre buss til Astoria, og reservert plass til sykkelkoffert. I Astoria har jeg motell i 2 dager. Noe mer detaljerte planer legger jeg ikke, men kommer til å bestille hotell ved flyplassen slik at hjemreisen blir grei. Akkurat dette med reise stresser meg alltid litt (det liksom alltid noe som kan komme på avveie: ei bikkje, en kano, et gevær osv. Denne gangen er det sykkelen jeg kommer til å bite negler over..), så her må jeg ha det klart før avreise.  

Jeg tenkte litt på ny langtur i fjor, men var heldig og fikk ny settervalp fra en entusiastisk oppdretter, så utsatte planen til i år. Grublet litt på ulike ting som kunne vært morsomt, og endte altså med denne turen,- litt på siden av tidligere turer som stort sett har handlet om ski, vandring, kano/ kajakk og jakt alene i nord.   

Meldte meg inn i «adventurecycling.org», og kjøpte kartpakke på rabatt gjennom dem. Det er en kul organisasjon: nonprofitt for en gjeng sykkelfreaker som ført og fremst samler opplevelser og kilometer, med en forkjærlighet for håndlagde sykler i titan eller stål (og med girsystem jeg ikke hadde hørt om en gang), sender medlemsblad (9/10 pr år) med turtips og annet sykkelstoff. Disse folka blir man happy av 😊. Kontoret i Missoula ligger på ruta, så jeg må innom, om ikke annet for å skaffe meg den legendariske TransAmskjorta!)       

Ruta er knappe 7000 km, og jeg har 2 mnd. Det gir et snitt på drøyt 12 mil/ dag (55 sykkeldager), så hvis jeg holder meg innenfor 100- 200 km/ dag, 6- 8 timer på sykkelsete pluss pause, rekker jeg fram til planlagt tid. Jeg synes det høres passende ut. Når man er alene er ikke  sightseeing noe stort poeng for meg, det er mer en greie man gjør men partner eller venner: Beste underholdning er å skli gjennom landskapet, og kose seg med en kaffe på morgenen og fine pauser underveis: Være på farten, og treffe noen likesinnede på veien. Digg! 

 

Sykkelkartene er gode: de forteller om høydemeter, servicepunkter mm: se bla her  Det er altså ikke noe poeng å sitte hjemme å planlegge detaljene, det kan man gjøre underveis.       

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt litt permisjon fra jobb, og litt ferie. Mest permisjon,- fordi jeg sparer litt ferie til familie(kano)turen, og litt til jakta. Det betyr jo at det koster litt, ikke minst fordi man må overnatte på en del campingplasser. Heldigvis er det også en del gratis teltplasser, så jeg kommer til å benytte de når det er mulig.

Boka til "SykkelGunnar, (på "Gunnarsykkel") er bra lesning: Kunsten å sykle USA på tvers. Han syklet omtrent samme ruta, motsatt vei, før valget av vår alles kjære venn Trump. Boka illustrerer godt de politiske strømningene i USA før valget synes jeg, er og er like aktuell i dag. Jeg synes riktignok at mr Kagge er på sitt beste når han snakket om sykkelen sin (spesielt når han snakker om giret på sykkelen "Rohloff") og sykling generelt, i denne boka, men det kan jo være mannen som leser mer enn forfatteren.  

Endret av Fuglehundmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.