Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulkdrag eller hundedrag


JanneK

Anbefalte innlegg

Noen som vil dele erfaringer og synspunkt på fordeler med hundedrag vs standard drag på Paris pulk? Har til nå hatt taugdrag, men utfordringer i nedoverbakker gjør at jeg har bestemt meg for å investere i «ekte» vare:) har pleid å feste på baggen beltet med hunden forann meg, og har fått det til på ett vis😅 men ønsket har vel vært en litt mer gjennomført løsning hele veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begge alternativene. Min erfaring er at hundredrag er suverent i oppkjørte løyper hvor jeg snørekjører bak pulken (nordisk stil). I fjellet har jeg prøvd det også, men synes faktisk jeg har mer igjen for å snørekjøre med pulken hengende bak meg. Spesielt ved innslag av fjellbjørk blir svingradiusen veldig stor med hundedrag og det er langt fram til bikkka. Snørekjører jeg kan jeg også la henne gå bak meg i unnabakker og bremse mer effektivt selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt motsatt av siste forrige debattant, men jeg foretrekker nesten alltid drag (også ved bruk av 2 hunder). Unntaket er faste spor.

De fleste hunder mister litt trekkvilje i løs snø, især hvis det kun er 1 hund, men trekker greit pulk i skisporet bak eieren. Mange hunder har videre litt vansker med å holde rett linje på fjellet uten spor å gå etter,  det blir mye "pendling" i tauet (nordisk), og kan likeledes profittere på drag. 

Har du i tillegg en god sekk, kan du veksle på å ta vekt i pulk vs sekk etter forholdene. 

Især med hund synes jeg pulk er bedre enn parisepulk, men smak og behag kanskje.  

   

Endret av Fuglehundmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.