Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Basecamp driver meg til vanvidd


Beron

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte komplett norgeskart av kartmannen.no og la dette inn i Garmin Basecamp.
Så begynte helvete. Garmin Basecamp må da være noe av det verste møkkaprogrammet som er laga for ruteplanlegging.
Jeg håper og tror jo at det er noe helt banalt jeg gjør feil......

Se bilde av vedlagt rute.
Pila peker midt i mellom de to punktene som skal knyttes sammen for å komme til målet. Fra start til siste markering går ruten langt en sti. Det skjønner basecamp og plotter ruten langs stien.
Problemet oppstår når man skal forlate stien for den siste lille biten av turen. Da forsetter Basecamp å plotte videre helt til enden av stien selv om det ikke ligger noen veipunkter der før den "elegant" trekker ei rett linje til målet og lager en omvei på et par mil eller noe slikt i steden for å trekke en linje en snau kilometer.

Noen som har vært borti lignende og har en løsning?

aursjoen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten at jeg har satt meg veldig inn i det så er jeg enig i at det er et ganske så umulig program, men funker det ikke å enten tegne hele ruta på frihånd ? (bruk alternativet "direkte" når du tegner) eller eventuelt endre profilen til "direkte" bare for den siste biten? Eventuelt se på innstillingene for denne aktivitetsprofilen slik at den ikke velger å følge vei/sti? 

 image.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (8 minutter siden):

Uten at jeg har satt meg veldig inn i det så er jeg enig i at det er et ganske så umulig program, men funker det ikke å enten tegne hele ruta på frihånd ? (bruk alternativet "direkte" når du tegner) eller eventuelt endre profilen til "direkte" bare for den siste biten? Eventuelt se på innstillingene for denne aktivitetsprofilen slik at den ikke velger å følge vei/sti? 

 image.png 

Jo. Det vil nok fungere å tegne den på frihånd, men det føles så meningsløst tungvint når stier og slikt ligger i kartdataene til kartverket fra før med høy grad av nøyaktighet.
Alt som mangler er jo at Basecamp klarer å fortstå at jeg vil følge stien mellom punkt A og B og deretter forlate stien ved B for å gå korteste vei til C

Endret av Beron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker å slå sammen rutene slik du har beskrevet i forrige innlegg hos meg, så lenge jeg er nøye med å starte i samme punkt og tegner begge rutene samme vei. Hvis ikke så skjer det som du viser til på bilde, i dialogboksen da så velger du den siste ruta di og trykker på "reverser valgte element" så det merkelige veivalget forsvinner deretter "ok" 

Skal se om jeg får til noen bilder ... 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (10 minutter siden):

Det funker å slå sammen rutene slik du har beskrevet i forrige innlegg hos meg, så lenge jeg er nøye med å starte i samme punkt. Hvis ikke så skjer det som du viser til på bilde, i dialogboksen da så velger du den siste ruta di og trykker på "reverser valgte element" så det merkelige veivalget forsvinner deretter "ok" 

Skal se om jeg får til noen bilder ... 

Takk!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

basecamp 1.jpg
Bruk aktivitetsprofil "gåing" for å få ruta til å snappe til eksisterende sti, der du skal forlate stien trykk esc. 
basecamp2.jpg
Endre til aktivitetsprofil "direkte" start i siste punkt der du avsluttet i sted tegn ruta dit du vil gå trykk esc

basecamp3.jpg
Så lenge begge rutene går samme vei fungerer det å bare slå dem sammen hos meg
basecam4.jpg
Dersom jeg har tegnet rutene motsatt av hverandre får jeg opp denne morsomme "snarveien" 
basecamp5.jpg
Kan markere og benytte "reverser valgte element" for å fjerne den igjen 

basecamp6.jpg
Og deretter slå sammen rutene ... 

Vet ikke om dette hjalp, eller om basecamp oppfører seg lik hos deg, men var et forsøk i alle fall :D
Konklusjonen blir: Tegn rutene samme vei så bør det funke å bare slå dem sammen? 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket når man gjorde det etter din oppskrift og to sammenslåtte ruter. Takk!

Ruta på bildet går først opp en sti og basecamp plotter etter stien, og tørner så til høyre opp dalen til vannet med en direkterute.

Når det er sagt imponerer Basecamp programmet meg lite. Knølete og lite intuitivt. 
Jeg er vant til å bruke pc-baserte verktøy også, så følte meg rimelig dum når jeg måtte slite med å få til en så enkel ting og i tillegg måtte spørre om hjelp.

Er det noen som har forslag til bedre programvare for å plotte ruter og lagre som gpx, og som kan bruke kartverket/kartmannen kart så taes det i mot med takk.
Trenger ikke å være gratis

ruteviker.jpg

Endret av Beron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basecamp fungerer egentlig rimelig bra (særlig til å være gratis), men jeg har bannet mye gjennom årene ja. Basecamp er ikke spesielt intuitiv i bruk, har en hel del små "snags" og en relativt høy brukerterskel, spesielt når det kommer til å lage ruter. Jeg vet imidlertid ikke om noen bedre alternativer til overkommelig pris. Det beste rådet er å kjøpe seg ei god banneordbok og gå på med full trøkk. "Stand your ground" som det heter på nynorsk, og ikke vik en tomme når Basecamp slåss tilbake. Den lar seg temme.

;-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (1 time siden):

Det er synd at lommekjent sin karttjeneste er på vei til å stenge. Denne fungerte veldig godt til akkurat denne typen bruk.

Det er rett og slett nitrist. Den eneste gode tjenesten. Har tegnet et par ruter på ut.no i det siste, men det fungerer ikke på langtnær som lommekjent. 
 

Skal vi kjøre igang en kronerulling med mål om å ta over? 🤗

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

whistler skrev (55 minutter siden):

Skal vi kjøre igang en kronerulling med mål om å ta over? 🤗

Litt OT, men jeg har andreprioritet der. Det hadde vært kurant å samkjørt databasene på ff og lommekjent, men problemet ligger på et annet plan. Går på persondata og samtykke til lagring, og det er nok vanskelig sånn sett.

 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (4 timer siden):

Dersom du skal lage ruter som ikke er altfor lange, (<uke) så fungerer Locus Map for mobil fint: https://play.google.com/store/apps/details?id=menion.android.locus.pro

Da har jeg lekt meg en times tid med Locus Map. 
Den mest veladvente hundrelappen jeg har brukt på appkjøp tror jeg.
Artig at man gratis kan benytte kartverket sine kart liketil med fjellskygge gjennom appen.

Sporet som jeg satt og bante over i Basecamp og til slutt måtte spørre om hjelp til tok under to minutter og lage i Locus Map uten noe av den faenskapen som Basecamp fant på.
Ruta snapper enkelt mellom å følge sti, og til avstikkere. Kan også enkelt redigeres.
Gpx fila kan deretter eksporteres hvis man vil bruke den andre plasser.

Ny verden! Bare synd at de kun har Android versjon.

Endret av Beron
typo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en annen nettside som heter for wandermap.net, fungerer litt som lommekjent.no. Kan brukes på tvers av landegrenser også. Kartene er ikke så bra, men etter ruten er tegnet kan den lastes ned som gpx fil og evt. legges inn i Basecamp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

danielbravo skrev (49 minutter siden):

Fant en annen nettside som heter for wandermap.net, fungerer litt som lommekjent.no. Kan brukes på tvers av landegrenser også. Kartene er ikke så bra, men etter ruten er tegnet kan den lastes ned som gpx fil og evt. legges inn i Basecamp. 

Takk for tips 🙂

Skal sjekke den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.